Toon posts:

Snelle opslag naast SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb in mijn systeem een 160 BG Postville zitten, waar Windows en Office ed op staat. Nu game ik ook af en toe, maar ik vind het zonde om steeds games te moeten verwijderen, wanneer ik een andere wil proberen. Tevens is dit ook niet goed voor de SSD natuurlijk.

Nu had ik verzonnen om 2x (of 4x) een 15K rpm SAS schijf aan te schaffen en deze in RAID0 te zetten (het is immers niet-kritische data), icm een Dell Perc 5. Zijn er bezwaren tegen om dit zo aan te pakken? Ik wil de array dan vooral gebruiken voor games en evt (un)rarren van grotere archieven, iets waarmee ik mijn SSD niet wil belasten.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Nee. :)

Je bent je bewust van de risico's en verder lijkt me dit helder.

[ Voor 90% gewijzigd door Q op 07-04-2010 23:19 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

maar je beïnvloed enkel de laadtijden van games met die schijven, terwijl je er een berg geluid bij krijgt. Je games installeren op een standaard 7200RPM schijf is eigenlijk al voldoende voor een snelle respons.

En unrarren, tja, dat moet je eigenlijk het liefste doen van een fysieke schijf, naar een andere fysieke schijf. Dan unrar je met de write speed (of read speed als die lager is). Een groot array maken heeft dan vrij weinig voordeel.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet volledig geweest zie ik :)

Ik heb nu tevens een WD black, 1 TB schijf in mijn pc zitten, waar de iso's van de verschillende games staan. Deze wil ik dan op een snelle schijf installeren, maar natuurlijk wel op een fysiek andere schijf dan die black. Tot nu toe deed ik dat op de SSD, maar daar wil ik iets anders voor. Andere dingen die ik regelmatig doe is video's omzetten naar iPod touch :P, ik denk dat dat misschien nog wel het meest schijfintensieve is.

Verwijderd

Waarschijnlijk is er weinig reden om een ssd te ontzien. Voor het eind van de levensduur van de ssd zijn er waarschijnlijk nieuwe en snellere ssd's, die vervanging aantrekkelijk maken. Voordat een ssd versleten is zal de ssd waarschijnlijk verouderd zijn. Dat is namelijk het geval met de meeste computeronderdelen.
In plaats van harde schijven levert een tweede ssd in raid waarschijnlijk een grotere versnelling op.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2010 09:57 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

een versnelling van wat? Converteren van videomateriaal is normaliter CPU-bottlenecked, en een tweede SSD in raid zal het unrarren niet versnellen, aangezien je nu al tegen de sequential read limiet van de WDblack aan zit.

Als je ruimtegebrek heb, zet er dan een tweede harde schijf bij. Een tweede WDblack (of equivalent) te verstaan, gewoon als JBOD (non-raid). dan heb je plek zat om te unrarren van de ene schijf naar de andere schijf zonder met de beperkte ruimte van een SSD in je maag te zitten. En tevens nog ruimte over houden om je games op te installeeren, en ze daar ook op te laten staan.

-_-

Pagina: 1