Toon posts:

Kaart overgenomen maar staat te hoog geklokt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zit ik een beetje met een kip en ei probleem.
Heb een Asus HD4890 overgenomen van iemand, maar die heeft de kaart overgeklokt met waterkoeling en wel netjes voor mij de stock luchtkoeling erop gezet, maar waarschijnlijk die overklok vergeten.
Toen ik de kaart net in m'n systeem had starte hij nog wel op maar bevroor meteen in BFBC2. Toen dacht ik nog aan driverproblemen. Scherm ging op zwart en de kaart ging opeens voluit blazen.
Toen kreeg ik hetzelfde fenomeen bij het starten van windows.
Een testje in safe mode (geen ati drivers, maar VESA mode). zelfde verhaal.

Nu heb ik een bios flash klaarliggen, netjes klaargemaakt op m'n laptop en nu kapt ie er in de bios al mee.
zwart scherm en blazen met die hap. Ik heb dus nu niet eens de kans om die flash te draaien.

De enige mogelijkheid lijkt nu terug gaan naar de verkoper, waterkoeling erop, stock waarden herstellen en klaar. pffff. :S (liever niet)
Is er een mogelijkheid om net als met de "gewone BIOS" zo'n flash op de videokaart zelf te resetten naar de default waarden...? het lijkt me zo dat overklokkers (zelf geen ervaring mee) toch ook tegen deze problemen aan kunnen lopen.

update: De kaart is dus niet via de bios geflashed maar altijd via applicaties of drivers overgeklokt.
Dat de overklok nu het probleem is, is dus onwaarschijnlijk. Dit weekend gaat de verkoper naar de kaart kijken, wellicht zit het probleem toch in de montage. Iedereen bedankt in ieder geval voor de input tot zover.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 01:19 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Weet je zeker dat de luchtkoeling er goed opzit?, bij overclocking krijg je vaak artifacten niet dat de hele kaart bevriest, bij te hoge temperatuur wel.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
djexplo schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:38:
Weet je zeker dat de luchtkoeling er goed opzit?, bij overclocking krijg je vaak artifacten niet dat de hele kaart bevriest, bij te hoge temperatuur wel.
Die artifacten kreeg ik ook.
In BFBC2. Vlakjes, dan strepen en dan pats. zwart.
Nu gaat ie gewoon binnen 15 seconden naar zwart..geeft nog even signaal en loopt vast.
Op het moment dat ie op zwart gaat draaien de fans opeens voluit.

Die luchtkoeling zat er wel goed op denk ik... was erbij toen de koper hem erop deed, voor zover ik er verstand van hem zag dat er goed uit.
De verkoper heeft hem ook overgeklokt, en weet niet meer zeker of ie deze terug gezet had.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
die overklok blijft aleen staan als die in de bios geflashed is, als hij hem softwarematig overklokte, dan is dat nu 'eraf'

test de kaart eens in een andere pc..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Blaas er met een flinke fan op (tafelventilator), dan moet je hem toch wel terug kunnen klokken. Als dat nodig is, want volgens mij gebeurd dat ook meestal softwarematig (onder windows)

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 08-04-2010 06:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op donderdag 08 april 2010 @ 06:17:
die overklok blijft aleen staan als die in de bios geflashed is, als hij hem softwarematig overklokte, dan is dat nu 'eraf'

test de kaart eens in een andere pc..
Dit weet ik niet zeker.
Goede tip, ik zal het eens vragen.

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
De kans is aanwezig dat de kaart niet meer helemaal goed is.
het is gevaarlijk om een kaart over te nemen van iemand die hem ge OCed heeft gehad.
je verliest bij het OCen je garantie, het kan ook zijn dat de koelpasta of kussentjes(hoe je die dingen ook wilt noemen) ik weet niet of het een standaard 4890 is.
zelf heb ik een 4870x2 met een andere koeler er op en je krijgt orginele er niet af zonder de koel kussentjes te beschadigen. probeer eens te temps uit te lezen kan zijn dat niet alles goed aansluit.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ArgantosNL schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:04:
het is gevaarlijk om een kaart over te nemen van iemand die hem ge OCed heeft gehad.
Mwah, ligt aan hoe hij hem geOC'd heeft. Ik zou dat even vragen. Ik heb mijn HD4850 ook wel eens 50MHz op de mem omhooggeschroefd, gewoon met CCC, daar is weinig spannends aan. Maar als het een BIOS-flash wil je dat wel even weten voordat je hem koopt :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
ArgantosNL schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:04:
De kans is aanwezig dat de kaart niet meer helemaal goed is.
je verliest bij het OCen je garantie, het kan ook zijn dat de koelpasta of kussentjes(hoe je die dingen ook wilt noemen) ik weet niet of het een standaard 4890 is.
zelf heb ik een 4870x2 met een andere koeler er op en je krijgt orginele er niet af zonder de koel kussentjes te beschadigen. probeer eens te temps uit te lezen kan zijn dat niet alles goed aansluit.
Bedankt voor je reactie.
De verkoper werkt trouwens heel goed mee en stelde al voor om de kaart weer eens te bekijken, opnieuw de koeler erop te zetten en misschien dat die overklok er nog op staat. Ook kan er misschien met waterkoeling getest worden. Ik ben zelf niet zo´n hardware geek, maar hij duidelijk wel.
Wat mij betreft is het `niet goed aansluiten´ inderdaad ook een hoofdverdachte.
Temps uitlezen gaat alleen een beetje lastig nu, aangezien de kaart na 15 seconden al geen output meer geeft.
Maar ik denk inderdaad dat hitte het probleem is. De problemen traden eerst op in de vorm van glitches in BFBC2 (meteen in de eerste 2 seconden) en dan een zwart scherm, vervolgens een zwart scherm zodra ik windows in kwam en nu dus 15 seconden na booten. Een beveiliging die een trigger krijgt denk ik dan meer aan dan dat er fysiek iets stuk is. De symptomen zijn wel steeds dezelfde maar met het tijdstip is zoveel variatie geweest, dat doet de temperatuur zou ik dan denken, die ook enorm variabel is. Daarbij is er met de koeling gesleuteld. Dus is dat verdachte nummer 1. Maar inderdaad de kaart kan ook gewoon defect zijn.

Verwijderd

Als zo'n padje mist tussen de VRM's ben je wel de sjaak nu.

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:45:
[...]

Mwah, ligt aan hoe hij hem geOC'd heeft. Ik zou dat even vragen. Ik heb mijn HD4850 ook wel eens 50MHz op de mem omhooggeschroefd, gewoon met CCC, daar is weinig spannends aan. Maar als het een BIOS-flash wil je dat wel even weten voordat je hem koopt :)
Bedankt.
Die vraag heb ik gesteld per mail. de verkoper is nu offline.
Ik was in de veronderstelling dat OC-en altijd via applicaties ging. (mijn onwetendheid, ik OC dan ook nooit)
Vandaar dat ik er ook vanuit ging dat het mogelijk niet goed monteren van die luchtkoeler de enige verdachte zou kunnen zijn. Tsja, iets met "assumptions..."

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
bwerg schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:45:
[...]

via de CCC OCen heeft eigenlijk vrijwel geen zin het zal niet een totaal onspeelbaar spel in eens speelbaar maken. die paar % die je het omhoog kan zetten. maar als je er waterkoeling op zet ga je niet met de CCC zitten OCen dan pak je het wel beter aan. Heb wel een met ATI tools mijn X800 OCed maar daar merkte ik toe ook niet echt iets van. hij maakte alleen wat meer herrie.

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 11:22

mvh

State Governor

Volgens mij hebben ze heel aardige overklokmogelijkheden, je kunt een heel eind gaan voordat CCC ermee ophoudt. Tegen die tijd is luchtkoeling er allang mee opgehouden, het zou kunnen dat je met waterkoeling verder komt maar ik denk niet dat je kunt zeggen waterkoeling = BIOS-overklok.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Even ter verheldering:

Ik ben de verkoper in kwestie. De kaart is een Asus TOP editie met Fujitsu MLcap erop, die dus gemaakt is om te overklokken. Er wordt zelfs een applicatie bij geleverd om te overvolten, zodat je nog een beetje verder kunt gaan.
Met die applicatie heb ik de kaart (inderdaad met waterkoeling) eventjes getest en gebencht op 1010/1200, wat ik een mooie score vond. Daarna ben ik teruggegaan naar 950/1100 op stock voltages, en in die hoedanigheid heeft-ie een maand of twee gediend.

Bij de verkoop is de kaart uit mijn systeem gehaald, stock koeler erop geschroefd, en meegegeven aan Lenny. Ik baal ook wel dattie t niet meer doet. Zaterdag komt Lenny hier op de koffie, en dan gaan we 'm terug in mijn bakkie gooien. Eens kijken of we nog leven uit dit prachtapparaat (want dat is t) gaan krijgen.
Pagina: 1