• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-02 23:37
Beste tweakers,

Heb me eerste daadwerkelijke bouw van systeem erop zitten, ik heb al wel eerder samengesteld maar niet gebouwd, gaaf om te doen. Componenten heb ik gecheckt bij usersystemen en test rapports en zouden moeten samen werken. Het systeem doet het ook alleen niet naar behoren.
Specs: MSI p55 gd65, i7 860, OCZ DDR3 1333 low voltage, corsair tx650w en Sapphire Toxic hd4870 1gb

OS is een clean installatie van windows 7 ultimate 64 bit, en.... al 4x een BSOD gehad, maar 2 dezelfde mbt de videokaart meen ik, de gegevens van deze BSOD:

atikmpag.sys
code 0x00000116.

Wat misschien handig is om te vermelden dat ik ook al 3 x een storing en vast staand beeld met melding dat de display drivers niet werken maar opnieuw geactiveerd zijn...en dus wel weer werken ??!!. Iets mee te maken wellicht?

By the way wel dus ook meerdere BSOD's gehad; 2x page_fault_in_nonpaged_area 0x00000050 en 1x memory_management 0x0000001A, zijn ook nog in onderzoek.

Ik heb ati drivers opnieuw geïnstalleerd en vervolgens kreeg ik 2e BSOD tijden BF2 online. Zelfs zo dat computer de eerste keer na instal, restart en melde dat de driver niet geïnstalleerd was, lage resolutie, terwijl ik die dus net juist clean geïnstalleerd had... vreemd. Na direct restart was het weer normaal

Ik heb het tweakers topic omtrent HD48.. kaarten doorzocht en gegoogeld geen oplossing gevonden, wordt wel een en ander over gepost (drivers update, bios update, cmos clear) maar niks doeltreffend kunnen vinden tot nu toe en bios update doe ik liever als laatste optie. Bios 1.6 is geïnstalleerd en 1.7 is de meest recente.

Verwijderd

Ik heb ook een ati 5850, ook zelfbouw pc, en ook zo nu en dan een bluescreen. Bezit nu een legale versie van w7 64b en krijg zo af en toe een BSOD, maar hiervoor had ik een illegale en toen had ik er minstens 5 per dag. Dat is dus gelukkig wel minder geworden, maar toch start mn pc niet vlekkeloos op..

Ik ga dit topic even in de gaten houden.

• roycerolls
Mijn versie van win7 is niet illegaal, het is een legale upgrade van windows xp pro (origineel) naar win7 ultimate 64 bit. Ik heb veel BSOD's gehad op het moment is het rustig.
Het enige wat ik na googelen wou gaan doenis verlagen van DDR3 mocht deze op 1333 of hoger staan dan terug zetten naar 1066, helaas stond deze in de bios op auto/1066mhz, was dat dus niet het probleem. Maar kwam wel oc genie tegen (msi p55 gd65), die heb ik wel uitgezet. Vervolgens heb ik ati overdrive verlaagt (ik heb een toxic die is standaard oc)...en ik heb volledige rondes kunnen spelen met BF2 online, kon hiervoor althans 3-5 pogingen niet echt lekker uit de voeten, nu wel. Ik weet niet of dat ermee te maken heeft maar is daarmee nog niet opgelost.

[ Voor 24% gewijzigd door roycerolls op 08-04-2010 03:01 ]

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-02 20:02
Ik had exact hetzelfde probleem als jij maar met de volgende hardware

Ati HD5970, Asus P55D-E-dlx, 8gb GEIL geheugen.

Ik dacht gezien het BSOD ook in eerste instantie dat het aan de videokaart lag, maar na veel testen kwam ik erachter dat dit probleem niet werd veroorzaakt door de videokaart maar door het geheugen!
Ik raad je aan een memtest te draaien.

Ik heb een hoop geprobeerd om het probleem op te lossen, maar uiteindelijk was het gelukt door 1 knopje in te drukken op mijn moederboard.
Ik weet niet of MSI over ditzelfde knopje beschikt, maar het gaat om het: Mem OK knopje. Toen ik deze indrukte bij het booten, stelde deze wat dingen in omtrent het geheugen en waren mijn problemen voorbij.

(update) nu ik je mobo manual erop nalees beschik de msi p55 volgens mij niet over dit knopje, maar wellicht dat er toch geheugen instellingen te doen zijn, dit je probleem mogelijk verhelpen)

(na wat googlen is dit wat men over het mem ok knopje zegt:)
This little button allows you to make sure the memory will not hold up a POST by running a series of tests, first reducing the latencies of the memory then adjusting the voltage in an attempt to get the memory stable enough to boot the system. A pretty cool tool that I can't wait to try out.

misschien dat het helpt om handmatig de juiste voltages en latency's in de BIOS in te stellen.

Ik hoop dat dit je helpt.

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-02 09:12
Ook ik had exact dezelfde problemen als hierboven, maar dan met een Club3d ATI Radeon 5850 OC edit. icm PhenomX4 en ook GEIL geheugen.

Het volgende heb ik gedaan en daarmee is het probleem volledig opgelost, mijn systeem draait weer zo stabiel als een huis.

1. Bios Update naar laatste versie
2. Memory mode in bios op Ganged gezet ipv Unganged wat het default was.
3. Secure Virtual Machine Mode in BIOS uitgezet.

Hiermee is het probleem bij mij als sneeuw voor de zon verholpen.
Succes ermee!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 13-02 09:12
Ik moet toch even terugkomen op bovenstaand, aangezien gisteravond de freezes en bsod weer terug kwamen...
Ben toen ff verder gaan zoeken en nu blijkt toch mijn memory defect.

Vreemde is alleen dat dit probleem pas optreed sinds de nieuwe videokaart in mijn systeem zit, daarvoor gebruikte ik de onboard video.
Ik vermoed dat doordat de onboard video natuurlijk een deel van mijn RAM claimde en daardoor deze foute geheugenstukjes niet door mijn systeem gebruikt werd als werkgeheugen.

Maar onderstaand lijkt me een duidelijk verhaal... :( :(
Afbeeldingslocatie: http://www.slashetc.nl/images/memtest_error_small.jpg

Word dus een RMA voor het geheugen... Hopen dat ik snel nieuwe krijg.

• michaelmou
  • Laatst online: 08-02 16:09
RFdeGroot schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:00:
Ik moet toch even terugkomen op bovenstaand, aangezien gisteravond de freezes en bsod weer terug kwamen...
Ben toen ff verder gaan zoeken en nu blijkt toch mijn memory defect.

Vreemde is alleen dat dit probleem pas optreed sinds de nieuwe videokaart in mijn systeem zit, daarvoor gebruikte ik de onboard video.
Ik vermoed dat doordat de onboard video natuurlijk een deel van mijn RAM claimde en daardoor deze foute geheugenstukjes niet door mijn systeem gebruikt werd als werkgeheugen.

Maar onderstaand lijkt me een duidelijk verhaal... :( :(
[afbeelding]

Word dus een RMA voor het geheugen... Hopen dat ik snel nieuwe krijg.
Dit hoeft helemaal niet. Eerst altijd kijken of je voltages en timings kloppen!

• roycerolls
..maar je voltages en timings controleren of deze kloppen!!...stel je dan de standaard instellingen in zoals de geheugen bankjes waren ingesteld toen ik deze kocht. Dit waren de standaard instellingen in Bios, na het inprikken van het geheugen.
7-7-7-18, 1T CMD rate tRFC 59
Memory Voltage auto, DRAM speed 1066

Ik heb deze instellingen aangepast en nog steeds de verdomde BSOD's. Ik heb deze laatste instellingen laten staan tijdens me memtest86+
7-7-7-20 (CAS-TRCD-TRP-TRAS) , 2T CMD rate, tRFC 80
Memory voltage 1.65V DRAM Speed 1333Mhz .

Waarop ik vervolgens in 1 bank 53 errors kreeg en in de ander 6 errors.

Maakt het verschil als ik de DDR anders instel dat ik dan geen errors krijg, of betekent een error met welke instellingen dan ook dat het geheugen kapot is?
Pagina: 1