P5E / Problemen na Bios-Flash (Cmos Checksum Bad)

Pagina: 1
Acties:

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02 19:01
De hardware
Asus P5E (X38)
2x1GB PC6400 Crucial Ballistix geheugen
Intel C2D E8400
Maxtor 300GB Schijfje (Windows 7 Pro 64bit)
Antec 550Watt Truepower 2.0 Voeding

Het probleem
Ik wilde een bios updaten van een P5E. Van versie 0702 naar 1201.

Op de schijf heb ik W7 64bit geinstalleerd en daarna via mijn oud vertrouwt Asus Update Utility de bios geupdate. Dit ging prima. (Ik weet dat het niet het slimste is om een bios via Windows up te daten, maar het is in alle jaren nog niet misgegaan.)

Nadat ik de pc opnieuw opstartte kreeg ik de melding "CMOS Checksum Bad", met de vraag of ik de tijd/datum wilde instellen in de bios of dat ik standaard settings wilde laden.

Elke keer als ik in de bios de tijd of datum wil veranderen slaat de pc vast. Het toetsenbord reageerd iig niet meer. Ik zie wel dat het altijd bewegende balkje bovenin nog steeds beweegt, maar hij doet niet met m'n toetsenbord input. (Numlock werkt wel)
De tijd loopt de ene poging gewoon door, de andere keer niet.

Ik heb hem even aan laten staan (ene keer 5 minuten, andere keer 10 minuten), maar niets veranderde.

Bios gereset (batterijtje), maar dit gaf hetzelfde resultaat. Wel kan ik voor de rest alle opties van de bios veranderen zonder dat hij vast slaat, alleen tijd/datum niet en die staat nu iedere keer op 00:00 op 01/01/2002.

Na wat googlen op 'Cmos checksum bad after bios flash' kwam ik uit op deze site waar gezegd wordt dat je de CMOS moet resetten met een switchje. Ik heb in de manual van de P5E opgezocht hoe dat moest en waar dat switchje zit.

In de manual staat hoe het moet, alleen staat er dat de switch van disabled naar enabled moet, en daarna weer terug naar disabled.
Het blijkt dat de switch sowieso al op enabled stond, en wanneer ik de computer wil aanzetten met de switch op disabled werkt dit niet. Het MOET op enabled staan.

De computer blijft maar vast slaan, wie heeft de oplossing?

Edits:
1. Een ander toetsenbord werkt niet. (zowel PS/2 als USB)
2. Ik kan wel gewoon naar Windows booten als ik 'F2; Default Values' kies.
3. Bios van 1201 naar 1102 ge'up'date (via de bios utility EZ Flash 2), zelfde resultaat.
4. Bios van 1102 naar 0702 ge'up'date (terug naar wat het was dus), nu werkt het allemaal weer..
4.1. Blijkbaar toch niet, hij slaat nu ook vast onder bios 0702.

5. Bios 1201 via EZ Flash weer op het bord gezet, na reboot stonden de tijd en datum al juist ingesteld in de bios. Ik kon ze ook veranderen.
Na een reboot en na de stroom er af te halen was het nog steeds in orde.

Het werkt dus nu, maar ik snap niet waarom..

[ Voor 17% gewijzigd door KoffieNT op 08-04-2010 21:52 ]

:D

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Sluit eens een toetsenbord aan via ps/2, misschien heb je je usb uit staan.

Andere toesenbord proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 07-04-2010 21:19 ]

• KoffieNT
Hij zat al op een PS/2 toetsenbordje. Deze heb ik even gewisseld met een USB-keyboard maar dat veranderd niets.

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
je kan dus alleen de datum niet veranderen de rest kan je wel gewoon werken?
ik zou de bios gewoon terug flashen via de goede weg dus niet via windows en dan de bios weer update ook via de goeie weg

PSN: gupkillzone

Verwijderd

Start de pc met versie 0702 wel op als de switch op disabled staat? Probeer het volgende eens: Bios terug flashen naar 0702. Bios defaults laden en saven. Switch hoort trouwens op disabled te staan zie hoofdstuk 2.6 in de manual. Vervolgens de nieuwe bios op een usb stick en via EZ-flash updaten. Bij mij verliep dat zonder problemen.

• KoffieNT
remcoverhoeven schreef op donderdag 08 april 2010 @ 10:58:
je kan dus alleen de datum niet veranderen de rest kan je wel gewoon werken?
Dat klopt, alles werkt behalve het veranderen van tijd en datum. Ook overclocken werkt zonder problemen.
ik zou de bios gewoon terug flashen via de goede weg dus niet via windows en dan de bios weer update ook via de goeie weg
Dat heb ik gedaan, je kunt niet 'downgraden' met de Asus Update Utility onder Windows, dat moet blijkbaar via het biostooltje (EZ Flash 2).
Ik heb hem van 1201 naar 1102 geflashed, dit had hetzelfde tijd/datum resultaat. Daarna terug naar 0702 (zoals het dus was), en dat leek te werken want toen kon ik de tijd/datum weer veranderen zonder vastloper.
Nu starte ik net het moederbord op (met 0702) en toen sloeg hij ook vast bij het veranderen van de datum..
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:17:
Start de pc met versie 0702 wel op als de switch op disabled staat?
Het moederbord start niet op met de switch op disabled. Hij reageert niet op de ON-switch. Hij stond en staat dus blijkbaar al die tijd (verkeerd) op enabled.
Probeer het volgende eens: Bios terug flashen naar 0702. Bios defaults laden en saven. Switch hoort trouwens op disabled te staan zie hoofdstuk 2.6 in de manual. Vervolgens de nieuwe bios op een usb stick en via EZ-flash updaten. Bij mij verliep dat zonder problemen.
De bios heb ik inderdaad teruggezet naar 0702, ook bios defaults geladen en gesaved. Ik heb ook de bios een aantal keren gereset (batterij), maar niets helpt.

De bios heb ik teruggezet via het bios-tooltje EZ Flash 2 met een usb-stick. Dat verliep prima (Ik weet nog dat het met een eerdere P5N-E SLI onmogelijk was om de een of andere reden.)

Wat ik kan proberen is het CMOS-switchje naar disabled verplaatsen als de pc aan staat, maar of dat zo'n goed idee is?

Verwijderd

Dat lijkt mij ook geen best idee, blijf het allemaal wel heel merkwaardig vinden. Ga bijna denken dat de switch gespiegeld is....... Je hebt neem ik aan wel de pc losgekoppeld van het lichtnet bij het resetten van de cmos? Probeer voor de grap een nieuw batterijtje, heb de mijne recent ook moeten vervangen.

• KoffieNT
Jup, de stroom was er volledig af. Nieuw batterijtje kan ik inderdaad wel proberen. Ik weet niet of dat iets zal veranderen want hij onthield mijn overclocksettings wel gewoon..

Ik ben nu nog even andere biossen aan het proberen, misschien dat er een goeie tussen zit.

edit: Nu heb ik met EZ Flash weer 1201 op het moederbord gezet, en toen hij opnieuw opstartte stonden de tijd en datum al juist ingesteld in de bios. Ik kon ze ook veranderen.
Na een reboot en na de stroom er af te halen was het nog steeds in orde.

Het werkt dus nu, maar ik snap niet waarom..

[ Voor 35% gewijzigd door KoffieNT op 08-04-2010 21:51 ]

Verwijderd

We'll call it a glitch... ;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
denk dat je na alle jaren waarop het goed is gegaan je eerste bug met windows flashing hebt gehad.

de bios flash utilities zijn zo goed tegenwoordig, gewoon lekker vanuit de bios blijven flashen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• KoffieNT
@E65: Doen we :)

@nedernakker: Een tijd geleden kon ik met een P5N-E SLI alleen maar vanuit Windows flashen, EZ Flash zag de biossen op mn usb stick gewoonweg niet. (Ik heb nu dezelfde usb stick gebruikt :P)

Wel raar dat hij het bij de 3e keer pas doet. (Waarvan de laatste 2x met EZ Flash geflashed is)

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09-2025

JoJo_nl

Yu !

ik kwam toevallig langs dit topic en dacht laat ik wat toevoegen.

het is geen goed idee om de switch voor cmos reset ook maar aan te raken.
dit omdat je dit
a) niet nodig hebt.
b) als je dit doet terwijl het moederbord niet volledig ontladen is (stekker uit , monitor los en dan aan/uit knop keer indrukken ) dit resulteerd in het opblazen en/of wissen van delen van de bioschip.
c) het moederbord automatisch overschakeld naar de schaduwbios mocht de eerste falen.

en dan nog een toevoeging. als je had gelezen bij de biosupdate informatie die er bij zat dan had je geweten dat je de
bios moest updaten met het bijbehorende DOS programma. wat je nu hebt is een oude versie EZ-flash met een nieuwe versie bios die niet volledig geflasht is. ongetwijfeld zijn de cmos instellingen niet gereset na het flashen en is ook de stroom er niet afgeweest. dit alles resulteerd dan in een niet goed functionerend systeem. buiten dit alles is het zowiezo geen goed idee om een bios of firmware te updaten als daar niet een expliciete goede reden toe is.
de juiste methode om deze bios goed te flashen is alles lostrekken van het moederbord wat je niet nodig hebt om te kunnen flashen.(hd, pci-kaarten, usb apparaten etc.) en dan via het DOS flash-tooltje vanaf een bootable usb stick/floppy met pc-dos van ibm de nieuwe bios flashen. de pc geheel stroomloos te maken (ja de stekker er uit, geen aan/uit knoppen). op te starten en gelijk naar de biosinstellingen gaan en daar standaardconfig kiezen en wegschrijven. vervolgens herstart je de pc en gaat naar de biosinstellingen en verander daar met de hand alles wat je wilt veranderen. gebruik geen overclockprofiles van andere bios-versies.
edit : bios 1102 heb ik meer plezier van.. mocht je extreme dingen met het bord willen doen.

If something sucks make it better...

• KoffieNT
Even voor de duidelijkheid, het bord draait helemaal prima (op 1201), behalve dat hij soms niet wil restarten. (1 op de 10-15 keer gebeurt dit) Dit probleem was al aanwezig toen ik het bord (met bios 0702) kreeg.

De bios heb ik geupdate zodat er een E8400 (E0) op kon. Ik ben toen meteen naar de laatste versie gegaan. Toen dit niet lukte las ik in de manual dat je de CMOS Swith dan kan omzetten voor een volledige bord-reset, alleen bleek op mijn bord het switchje al op enabled te staan, dus daar kon ik weinig mee.

Dat ik vroegah met Asus Update via Windows update, was een slecht plan dat weet ik. Volgens mij heb ik dat jaren gedaan omdat bij een oud moederbord het EZ-Flash programma totaal niet meewerkte en het Windows-tooltje wel en sindsdien ben ik die blijven gebruiken. Nu niet meer, omdat EZ-flash prima werkt. Ik heb inderdaad niet gezien dat ik deze bios met een ander tooltje moest flashen.

Het probleem bij mij was dat wanneer ik de tijd in de bios wilde veranderen, het bord vastsloeg. Na een paar reflashes niet meer en nu doet hij het gewoon goed.
Waarom hij vastsloeg is mij onduidelijk gebleven, wellicht door het gebruiken van de oude (onboard) EZ-flash, nu je dat zo zegt.

Verwijderd

JoJo_nl schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:02:
edit : bios 1102 heb ik meer plezier van.. mocht je extreme dingen met het bord willen doen.
Heb nooit een probleem gehad met EZ-flash en doe behoorlijk extreme dingen met 1201 ;)

Verwijderd

dat heb ik gedaan, je kunt niet 'downgraden' met de Asus Update Utility onder Windows

Kan je dus wel door de file aan te passen naar een hogere nummer.

Deed dit ook met msi update voor vga kaarten.
Kon je ook niet down en ook niet de zelfde bios file gebruiken .
Helaas als tweaker zijnde moet je de regels een beetje buigen om het toch voor elkaar te krijgen .

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:40:
dat heb ik gedaan, je kunt niet 'downgraden' met de Asus Update Utility onder Windows

Kan je dus wel door de file aan te passen naar een hogere nummer.

Deed dit ook met msi update voor vga kaarten.
Kon je ook niet down en ook niet de zelfde bios file gebruiken .
Helaas als tweaker zijnde moet je de regels een beetje buigen om het toch voor elkaar te krijgen .
Dat is nog eens een goede tip!!!! :)
Pagina: 1