Newbie: Webserver installeren op thuiscomputer, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo Tweakers..

ik heb een hele uitgebreide vraag!..

ik heb een website gemaakt maar wil deze via mijn eigen pc hosten door middel van xampp(apache)
nou heb ik dit nooit eerder gedaan en vraag me dus af hoe dit moet?

kan iemand me helpen

hier is een begin ik heb het volgende in huis: internet van telfort met een zyxel draadloos modem
ik moet een port forwarden (8080) als het goed is heb ik proberen te doen via mijn router maar is heel vaag dus niet gelukt en ik wil graag dat het een vaste IP adress krijgt zodat ik het een dommeinnaam kan geven en bijv. via www.mijnsite.nl kan benaderen

alvast dank(H)

Greetz The Dahser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
  • Wat heb je naast een (verkeerde) portforward al geprobeerd qua software? Weet je überhaupt wat je nodig hebt?
  • Wat ger mis met de portforward, afgezien dat he "vaag" was? En hoe kom je bij poort 8080?
  • Wát moet een vast IP-adres krijgen volgens jou?
  • Heb je al een domein?
  • Waarom zo'n schreeuwende topictitle?

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 07-04-2010 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DynDNS of dergelijke instellen voor het vaste ipadres en dan een CNAME naar dit DynDNS. Maar ik heb hier ook ergens gelezen dat als je je modem niet vervangt, je altijd een vast ipadres van telfort zal blijven krijgen.

Al eens gekeken op http://portforward.com/ ?

Edit:
@TS: Ik denk dat je de firewall niet goed hebt ingesteld in de router, bij de zyxel router die ik ooit had moest je WAN->LAN toestaan. Zie ook de logs in je router en van apache!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Osiris schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:43:
  • Wat heb je naast een (verkeerde) portforward al geprobeerd qua software? Weet je überhaupt wat je nodig hebt?
  • Wat ger mis met de portforward, afgezien dat he "vaag" was? En hoe kom je bij poort 8080?
  • Heb je al een domein?
  • Waarom zo'n schreeuwende topictitle?
8080 is volgens mij de standaard port voor deze service. Bij ons op het werk in elk geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:44:
[...]

8080 is volgens mij de standaard port voor deze service. Bij ons op het werk in elk geval wel.
"deze service"? De standaard-poort voor HTTP is altijd nog 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Osiris schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:45:
[...]

"deze service"? De standaard-poort voor HTTP is altijd nog 80.
Als je een webservice wilt bouwen op basis van Apache gebruik je volgens mij 8080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-09 12:06
Aghanim schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:47:
[...]

Als je een webservice wilt bouwen op basis van Apache gebruik je volgens mij 8080.
Voor xampp is de poort standaard 8080. Bij een normale stand-alone webserver zoals Apache of IIS is dit echter standaard 80.

Wanneer de TS zijn website via een domeinnaam beschikbaar wil maken zonder poortnummers mee te geven in de adresbalk van de webbrowser, dient de "webservice" op poort 80 te draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door GeniusJennis op 07-04-2010 18:51 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:07
Webservice is een nogal vaag begrijp. Zoals aangegeven is de standaard poort voor websites (http) 80 en default zal dit ook zo in de Apache config staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dan is het toch niet gek dat de TS bij 8080 als poort komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:07
Als ik zijn TS zo lees wel en kan hij zich beter eerst even verdiepen in de materie. Maargoed dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
The Realone schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:53:
Als ik zijn TS zo lees wel en kan hij zich beter eerst even verdiepen in de materie. Maargoed dat is mijn mening.
Daar ben ik het dan weer wel mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Waarom eigenlijk xammp, of überhaupt Windows voor een website?

Als je een website maakt neem ik aan dat hij 24/7 beschikbaar moet zijn (buiten stroom uitvallen, server in de fik etc.), dan kun je beter gaan denken aan een (Atom) bakkie met Ubuntu server + Apache/PHP/Mysql erop, zo heb ik het thuis ook gedaan.

Gebruik poort 80, 8080 wordt veel gebruikt voor interne toepassingen, 80 is de standaard voor HTTP, je wilt natuurlijk niet dat iedereen www.mijndomein.nl:8080 in moet typen.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dat van WAN>LAN aangezet en ik heb een printje gemaakt van mijn portchek van apache http:\\www.reshadstyle.tk
volgens mij is het 80 inderdaad als ik naar het bovenste gedeelte kijk

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
8080 wordt bijvoorbeeld gebruikt door standaard SABnzbd: http://localhost:8080/sabnzbd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja maar hoe fix ik die shit met port 80 nu aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:39
De domeinnaam kost je ongeveer 10 euro per jaar, leg daar nog 15 bij en je hebt er ook hosting bij.
Dit scheelt je onwijs veel gedoe en het werkt een stuk makkelijker en je pc hoeft niet altijd aan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Helemaal mee eens, als je een basic website wilt kan dat al vanaf 1 euro per maand:

http://www.1eurohosting.nl/2euro-hosting.php

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja maar ik moet op school steeds website bouwe verslage inlevere etc:P en het is dus niet dat het 24/7 online moet staan en ik moet me xampp database kunnen gebruiken want daar zitten de gebruikeraccounts om op mijn site in te loggen voor de docenten (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
dan neem je zo'n gratis host, die hebben ook mysql en php.
dan wordt je adres alleen iets als thedahser.freewebshoit.com.

die heb je tegenwoordig zonder reclame e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:40
Dat je het niet op school kan doen. Maar meestal kan je iets van 50MB webruimte krijgen bij je ISP. Misschien is dat wel wat. Of moet je het echt zelf hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kan ik me db wel mee uploade?:P of hoe dat ook heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Je kunt in PHPmyadmin gewoon SQL dumps importeren.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aaii ok thy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Ik heb de titel even duidelijk gemaakt en zie dat mensen op deze hele open/grote/basic/zoek vraag serieus in gaan. Normaal sluiten we topics redelijk vlot met weinig inzet op zelf zoeken, een ieder die zich eraan stoort niet reageren.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
donny007 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:38:
Je kunt in PHPmyadmin gewoon SQL dumps importeren.
Welke ISP biedt PHPMyAdmin met een MySQL-DB aan dan?
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:45:
ja maar ik moet op school steeds website bouwe verslage inlevere etc:P en het is dus niet dat het 24/7 online moet staan en ik moet me xampp database kunnen gebruiken want daar zitten de gebruikeraccounts om op mijn site in te loggen voor de docenten (A)
offtopic:
Mag je Nederlands *ietsjes* fatsoenlijker a.u.b.? :X

Hoezo hoeft de site niet continu online te zijn, als docenten bij jouw verslagen moeten kunnen? En in theorie heb je niet *per see* een DB nodig om je authenticatie-gegevens in kwijt te kunnen. Voor kleine hoeveelheden users kan dat ook prima in een klein bestandje. PHP blijft wel een praktische voorwaarde though.
bjck schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:22:
Ik heb de titel even duidelijk gemaakt en zie dat mensen op deze hele open/grote/basic/zoek vraag serieus in gaan. Normaal sluiten we topics redelijk vlot met weinig inzet op zelf zoeken, een ieder die zich eraan stoort niet reageren.
offtopic:
Soms is mensen leren vissen ook wel interessant ;)
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:16:
ik heb dat van WAN>LAN aangezet en ik heb een printje gemaakt van mijn portchek van apache http:\\www.reshadstyle.tk
volgens mij is het 80 inderdaad als ik naar het bovenste gedeelte kijk
Dude... Back-slashes? Verder vraag ik me af waar die screenshot van is? En wat is een "portchek van apache"?

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 07-04-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Nou laat ik je gelijk maar uit een droom helpen je Apache draait gewoon op poort 80 :)
De 8080 die jullie bedoelen is in dit geval van Tomcat, dit is iets heel anders dan gewoon apache.

Je moet in je router port 80 even opzetten cq portforwarden en dan zou het moeten werken :)

@osiris met portcheck van apache bedoelt hij het ingebouwde programmaatje van xampp die laat zien waar welke poort bij hoort :)

Verder is je vraag wel heel uitgebreid hoor.
Je zegt ik heb het via m'n router geprobeerd maar is heel vaag, wat is er dan zo vaag aan? Wat lukt er niet?
Alleen vaag hebben we erg weinig aan.

Een vast ip ga je niet krijgen, Telfort deelt zijn ip addressen door middel van dhcp uit.
Alleen sommige zakelijke abonnementen en servers in een datacentrum hebben vaste ip addressen.
Je kunt kans hebben dat het 3 maanden hetzelfde blijft en ineens verandert.

Kijk eens op www.portforward.com of je router daartussen staat. :)

[ Voor 3% gewijzigd door jimmy87 op 08-04-2010 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:52

IEF

Why so serious?

@TS: Zoals al voorgesteld door bjck, laten we dit topic even open.

Ik stel wel een paar dingen voor:
1. Niet reageren in je eigen topic binnen 24 uur. In plaats daarvan graag je laatste reactie editen.
2. Let op je taalgebruik, spelling en sorry, maar MSN smileys zijn helemaal -not done-. GoT is een technisch discussieforum op niveau, geen slowchat.
3. Doe eens wat eigen onderzoek, verdiep je in de materie. Er zijn voldoende howto's te vinden hoe je XAMPP moet installeren en configureren, en zoals hierboven gemeld, portforwarding is ook prima te doen aan de hand van guides.

Verder lijk je niet echt een goed idee te hebben van wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Je hebt het over dingen als "een db uploaden ofzoiets". An sich mogen we wel aannemen dat als je voor een schoolopdracht je serieus gaat bezighouden met PHP/MySQL, je ook wel enige kennis bezit (of wil verkrijgen) over het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Zyxel Port forwarding eerste hit aanklikken,
XAMPP installeren eerste hit,
Gratis subdomein een van de eerste 3 hits voldoen.

Je moet er zelf wat voor doen. En het is niet moeilijk, je moet niet verwachten dat je hier alle antwoorden en stappen voorgeschoteld krijgt. Als je er echt niet uit komt, zegt wat je hebt geprobeerd, waar het mis ging en eventuele foutcodes of foutberichten plaatst (of screenshots), dan kunnen wij doelgerichter helpen.
Succes ermee ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Houd er wel rekening mee dat je uit bovenstaande guides ook gewoon oplet wat je doet :)
Zo moet je in het xampp artikel pas de 2de pagina hebben, de eerste gaat over updaten.

En in het zyxel topic goed opletten, het kan zijn dat je een ander type zyxel hebt.

Verder zoals al eerder gezegd is het niet zomaar een kwestie van xampp installeren, portforwarden en klaar.
Als jij met databases gaat werken zul je je phpmyadmin ook moeten beveiligen aangezien deze standaard geen paswoord heeft voor de gebruiker root en iedereen zo bij je database kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Wat voor opleiding doe je eigenlijk?

Ik heb het idee dat je een opdracht moet doen maar niet echt weet wat dat eigenlijk precies inhoudt. Ook zou de school er voor moeten zorgen dat jij in staat bent om de opdracht uit te voeren zonder dat je thuis je hele computer daarop moet gaan afstellen.
Pagina: 1