Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Ongeveer een jaar geleden heb ik een 120GB OCZ Vertex gekocht, dit werkte de eerste tijd prima, maar na een maand of 3 begon mijn pc spontaan te crashen en tot slot wilde de PC niet meer vanaf de SSD booten.

Na controle in een andere PC is de SSD voor RMA teruggegaan. Volgens de fabrikant bleek de SSD inderdaad defect te zijn en is deze vervangen.

Maar nu, ongeveer een half jaar later beginnen de problemen weer terug te komen, waardoor ik het idee krijg dat niet de SSD maar iets anders de oorzaak is.

Als de PC crasht of tijdelijk lijkt te hangen zie ik in de eventlog de volgende melding terug.

The driver detected a controller error on \Device\Ide\IdePort0.

Na flink gegoogled te hebben zijn er gevallen bekend van ide controllers in oudere laptops die te warm worden als je er een SSD aan hangt. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat de chipset op mijn P35 mobo dit ook heeft.

Ik heb al met de gedachte gespeeld om een losse ide controller te kopen, maar dat is ook zo zonde als dat niet de oorzaak blijkt te zijn.

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dingen kan uitsluiten?

specs:
  • Core 2 Quad 6600
  • OCZ Vertex 120Gb
  • Asus P5K mobo (met ICH9 southbridge waar SSD op aangesloten is)
  • Cooler master M620 voeding
  • Palit GTX 275
  • 4Gb Corsair ram
software
  • Windows 7 Professional
  • Standaard Microsoft IDE drivers

[ Voor 6% gewijzigd door SiErRa op 07-04-2010 19:33 . Reden: ontbrekende specs toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opties:
andere sata-poort
andere controler
south-bridge/JMicron
drivers vernieuwen
welk besturingsprogramma?
ander besturingsprogramma gebruiken
besturingsprogramma herinstalleren na een backup

ssd rma sturen
of ssd inruilen voor ander model

Een sata-controller van Sweex kost 21,95 euro bij Alternate. Het is niet direct te zeggen of dit een verouderd model is en of dit kaartje iets verbetert.

http://www.alternate.nl/h...SATA_Controller/-1064639/

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Zou niet zo'n el-cheapo controller kopen. Heb er ooit eens mee gerommeld (ander modelnummer van sweex, maar zelfde controller), maar vond het maar prut. Kon ssd niet meer flashen, SMART waardes waren niet uit te lezen en je wiper tool zal waarschijnlijk ook niet werken.

Er was iets met p5k en SSDs, maar kan het niet vinden :( Op het OCZ forum al gevragen? Misschien moest BIOS up to date zijn, of dat het voltage onder de specificatie zat (wat OCZ vaak opgeeft als mogelijke oorzaak voor wegvallende vertexen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Bedankt voor de replies, ik heb de bios inmiddels geupdate, maar dat heeft nog niets geholpen.

Ik ga het OCZ forum verder afspeuren.

.. en toch een oplossing:

De tweede controller (JMicron) op mijn P5K bleek toch ook een interne SATA header te hebben. Deze heb ik aangezet in de bios en mijn Vertex eraan gehangen. En nu lijkt alles weer in orde te zijn.

Blijkbaar vindt de ICH9 een Vertex toch niet zo fijn.

[ Voor 51% gewijzigd door SiErRa op 11-04-2010 19:12 . Reden: uiteindelijke oplossing gepost ]