Toon posts:

Zijpaneel fans: zuigen of blazen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ga binnenkort een nieuwe PC in elkaar zetten, en dan wil ik er twee Enermax Apollish fans in het zijpaneel zetten van een HAF 922 kast.

De CPU koeler wordt de Scythe Mugen 2 rev b.

Ik weet alleen niet of ik die fans lucht naar binnen moet laten blazen of warme lucht naar buiten. De kast heeft dus boven de CPU al een 200 mm fan, aan de achterkant een fan (beiden zuigen lucht uit de kast), en aan de voorkant een fan die blaast.

De Scythe mugen 2 blaast z'n lucht naar de zijkant, dus direct de rear fan in zo ongeveer.

Wat zal ik doen? laten zuigen (:P) of blazen? Of alleen de bovenste laten blazen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 18:35 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoi!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

kijk wat het beste is voor je temps :) en ook of die fans er nog wel in passen met de niet al te kleine mugen 2 :)

Signature

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Hoeveel fans heb je in totaal?

1 vooraan plaatsen (front fan) en eentje op de zijkant die lucht de kast uit zuigt. (Front fan moet lucht naar binnen zuigen)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-01 20:14
die fans moeten wel passen hoor. Ik heb zelf ook een Mugen2 in een haf922 en er is genoeg ruimte om een normale size fan in de zijkant te monteren

Opzich blijft je pc ook al redelijk koel met alleen de stock fans van de haf922. Ik heb de 200mm fans op 5 volt draaien en mn i7 920 komt onder full load niet boven de 55 graden en het mobo wordt niet warmer dan 40 :). Maar ja, meer koeling is natuurlijk beter :P

Verwijderd

Topicstarter
accountabc schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:45:
die fans moeten wel passen hoor. Ik heb zelf ook een Mugen2 in een haf922 en er is genoeg ruimte om een normale size fan in de zijkant te monteren

Opzich blijft je pc ook al redelijk koel met alleen de stock fans van de haf922. Ik heb de 200mm fans op 5 volt draaien en mn i7 920 komt onder full load niet boven de 55 graden en het mobo wordt niet warmer dan 40 :). Maar ja, meer koeling is natuurlijk beter :P
Ok, bedankt voor de info :) Die 200 mm fans hebben standaard toch gewoon 3 pins aansluiting? Die heb je op het moederbord geprikt neem ik aan?

Tja ik zag deze fans staan en ze lijken mij ideaal, zeer stil, temp sensor bij, uitneembare fans etc...

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
top en achter fan laten zuigen
voor fan blazen

zijfan niet nodig, maar als je het zo graag wilt, laten blazen

ja, daag.

• taeke18
  • Laatst online: 15-12-2025
zijkant laten blazen
front blazen
back zuigen
top zuigen

warmte wil omhoog vandaar deze samenstelling.

Hier word het in een termaltake kast mooi geillustreerd
Afbeeldingslocatie: http://nl.thermaltake.eu/db/Editor/Assets/v3_vl8000_airflow.jpg

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ja zo heb ik het ook.
Ik heb een Antec Twelvehundred met ook een 200mm fan van boven.
Deze zuigt natuurlijk de warme lucht naar buiten omdat warme lucht stijg.
Deze kast heeft 3 fans aan de voorkant die koude lucht van buiten naar binnen blazen.
Mijn CPU heeft een Noctua koeler met twee fans er op. Die staan volgens mij in push pull.
Van onder word er koude lucht geblazen en van boven word die verder omhoog gezogen naar de 200mm fan van boven.
Aan de achter kant ook twee fans die lucht naar buiten zuigen.
En aan de zijkant nog één fan die lucht naar binnen blaast.

edit: bedankt voor het topic trouwens. Ik controleerde net even mijn opstelling en tot mijn schrik zat er een kabel in de onderste fan van mijn cpu koeler. :X
Even goed gestoken en alles bolt weer lekker.
Mijn temp van de cores zijn trouwens vrij hoog vind ik. Maar ik heb een i975 en dat is een heet hoofd.
Zonder belasting op stock waardes worden mijn cores toch al 42 graden. Bij belasting word dit 59 graden.

Mijn oude E6600 systeem met een Tuniq Tower 120 erop haald 26 graden idle en 40 graden onder load en dat was op 3,6 Ghz.

[ Voor 32% gewijzigd door Kain_niaK op 09-04-2010 21:32 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• taeke18
Kain_niaK schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 21:20:
Ja zo heb ik het ook.
Ik heb een Antec Twelvehundred met ook een 200mm fan van boven.
Deze zuigt natuurlijk de warme lucht naar buiten omdat warme lucht stijg.
Deze kast heeft 3 fans aan de voorkant die koude lucht van buiten naar binnen blazen.
Mijn CPU heeft een Noctua koeler met twee fans er op. Die staan volgens mij in push pull.
Van onder word er koude lucht geblazen en van boven word die verder omhoog gezogen naar de 200mm fan van boven.
Aan de achter kant ook twee fans die lucht naar buiten zuigen.
En aan de zijkant nog één fan die lucht naar binnen blaast.

edit: bedankt voor het topic trouwens. Ik controleerde net even mijn opstelling en tot mijn schrik zat er een kabel in de onderste fan van mijn cpu koeler. :X
Even goed gestoken en alles bolt weer lekker.
Mijn temp van de cores zijn trouwens vrij hoog vind ik. Maar ik heb een i975 en dat is een heet hoofd.
Zonder belasting op stock waardes worden mijn cores toch al 42 graden. Bij belasting word dit 59 graden.

Mijn oude E6600 systeem met een Tuniq Tower 120 erop haald 26 graden idle en 40 graden onder load en dat was op 3,6 Ghz.
Even helemaal offtopic, sorry mods, maar deze temps vind ik zeer hoog, mijn i5 op mijn artic cooling freezer pro 7 rev.2 heeft als idle temperatuur 23C en op stress temp 45-50 :) maar ik heb dan 2x120mm top fan blazen lucht uit de kast, en 1x120back zuigt lucht uit de kast, 1x120mm front zocht lucht in de kast en 2 keer sidepannel zuigen lucht in de kast en 1 keer bottom die zuicht ook lucht in de kast. Mijn kast is btw een cm690.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-01 19:14

NeHoX

Gamer + PV

Onder voor en zijkant Intake. Boven Voeding en Achter Outtake. Google had sneller geweest.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

taeke18 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 22:41:
[...]

Even helemaal offtopic, sorry mods, maar deze temps vind ik zeer hoog, mijn i5 op mijn artic cooling freezer pro 7 rev.2 heeft als idle temperatuur 23C en op stress temp 45-50 :) maar ik heb dan 2x120mm top fan blazen lucht uit de kast, en 1x120back zuigt lucht uit de kast, 1x120mm front zocht lucht in de kast en 2 keer sidepannel zuigen lucht in de kast en 1 keer bottom die zuicht ook lucht in de kast. Mijn kast is btw een cm690.
Kijk je naar de temp van de cpu aan de buitenkant of naar de cores zelf ?
Daar zit nogal een verschil tussen.
Mijn EVGA E-LEET utility geeft nu op idle 26 voor de CPU.
De cores echter zelf liggen rond de 40.
Download coretemp eens.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Even een (klein) beetje offtopic:
Als je een beetje een algemene kast hebt (1 front, 1 back, 1 side fan & PSU Fan -die blaast naar buiten normaal-)
Wat is dan de beste opstelling?

Ik dacht:
Front - Lucht inzuigen
Side - Lucht inzuigen
Back - Lucht uitblazen
PSU Fan - Lucht Uitblazen -standaard-

Lijkt mij teminste?

Maar dan zit ik weer te kijken.. Stock coolers hebben meestal een fan bovenop, welke door het gat (plek waar je een side-fan zou kunnen doen) naar buiten blaast..

Krijg je op deze manier niet dat de 2 fans elkaar tegen werken? Of heft de airflow van front -> back dit weer (voldoende) op?

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 09-04-2010 22:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• [Remmes]
  • Laatst online: 20-01 23:25
D4NG3R NL schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 22:57:
Even een (klein) beetje offtopic:
Als je een beetje een algemene kast hebt (1 front, 1 back, 1 side fan & PSU Fan -die blaast naar buiten normaal-)
Wat is dan de beste opstelling?

Ik dacht:
Front - Lucht inzuigen
Side - Lucht inzuigen
Back - Lucht uitblazen
PSU Fan - Lucht Uitblazen -standaard-

Lijkt mij teminste?

Maar dan zit ik weer te kijken.. Stock coolers hebben meestal een fan bovenop, welke door het gat (plek waar je een side-fan zou kunnen doen) naar buiten blaast..

Krijg je op deze manier niet dat de 2 fans elkaar tegen werken? Of heft de airflow van front -> back dit weer (voldoende) op?
stock coolers hebben een fan die als het goed is koude lucht op de grote heatsink blaast ( oftewel richting je mobo) dus de stock cooler jat lucht van de front naar back airflow en als je de zijfan laat blazen krijgt je cpu meer lucht en je cpu ook,

ja, daag.

• taeke18
Kain_niaK schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 22:57:
[...]

Kijk je naar de temp van de cpu aan de buitenkant of naar de cores zelf ?
Daar zit nogal een verschil tussen.
Mijn EVGA E-LEET utility geeft nu op idle 26 voor de CPU.
De cores echter zelf liggen rond de 40.
Download coretemp eens.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Oke, mijn cpu meld hij dat hij 23C is bij idle en mijn core zijn dan 26C dus nog steeds lekker fris.
Pagina: 1