Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer geeft BSOD's op random momenten tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-11 20:14
Betreft het volgende systeem:

Asus P5B-E
Intel Core2Duo E6600
3x1 gig DDR2 PC6400 Ram (2x1 gig G.Skill en 1x1 gig Corsair CMX)
Ati Radeon HD4850
Thermaltake Toughpower 750 Watt modulaire voeding.

Een tijdje geleden is bij ons de bliksem ingeslagen, hierna is mijn computer rare kuren gaan vertonen. Zo had ik eerst totaal 4gig geheugen. De pc crashte toen echter zelfs bij nietsdoen op de desktop. Het herhaaldelijk runnen van memtest heeft mijn vermoeden bevestigd: 1 van de ramstrips was stuk. Toen dus 1gig Corsair er uit gehaald -> resultaat 3 gig over.

Echter, nu crashte de pc nog steeds op random momenten tijdens het enige spel dat ik nog speel: company of heroes. Bijna altijd krijg ik eerst een moment van een zwart scherm met een rare streep er doorheen, gevolgd door een BSOD (blauw scherm). De Bsod lijkt ieder moment een andere melding te maken overigens.

Logisch vermoeden zou zijn dat de rest van het geheugen mogelijk ook niet meer je van het is. Echter, memtest runnen geeft geen errors meer. Systeem is vroeger overgeclockt geweest maar draait nu al weer geruime tijd op de standaard settings. Company of heroes opnieuw installeren heeft geen effect gehad, het updaten van de ati graphics drivers ook niet.

Kan iemand me hiermee helpen? Hoe kan ik pinpointen welk onderdeel stuk is? Alvast ontzettend bedankt!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Gebeurd het alleen tijdens het gamen?
Mocht je er een tot beschikking hebben dan zou ik eens een ander videokaartje proberen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Stoffa
Gebeurt alleen tijdens het gamen inderdaad. Helaas heb ik geen beschikking tot een andere kaart. Mocht ik dus overgaan tot de aanschaf van een nieuwe dan moet ik wel zeker weten dat deze niet in orde is...

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 12:39

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dit kan net zo goed aan het geheugen liggen, omdat tijdens games je pc als geheel wat zwaarder belast wordt dan normaal.

Ik zou je pc dus even een nachtje (8+ uur) memtest86+ laten draaien.

Verder is er een mooie troubleshooter voor dit soort problemen, heb je die al doorgenomen?

[ Voor 29% gewijzigd door Ghost Dog op 07-04-2010 16:13 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ook dit kan weer vanalles zijn. Draai de laatste versie van MemTest86+ nog eens een nachtje voor de zekerheid, update al je drivers, reset je BIOS etc.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Stoffa
Ik heb de faq inderdaad doorgenomen, maar die lost mijn problemen ook niet direct op. Ik ga een gehele nacht memtest86+ draaien, kijken wat dat oplevert en dan post ik t hier wederom.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Post eens een aantal van de BSOD codes die je krijgt, wellicht zegt dat meer dan in het wilde weg gaan gokken ;)

Desktop | Server | Laptop

• tikimotel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 21:42
kweet niet maar windows 7 heeft kuren met Firewire van LSI en de niet legacy driver.
(De default driver is dus incompatible, moet juist met de hand legacy driver installeren als je probleemloos met firewire van LSI en windows 7 wil werken)
Mijn asus P5Q heeft zo'n LSI fireWire chip, deze stond op eens zomaar weer eens aan in het bios.
Random bsod en ellende. LSI firewire chip weer uit gezet en alles weer in orde.
Draai je windows 7?

• Stoffa
Rupie schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:07:
Post eens een aantal van de BSOD codes die je krijgt, wellicht zegt dat meer dan in het wilde weg gaan gokken ;)
Hoe kan ik die opslaan? Ze verdwijnen zo snel namelijk. En wil je dan ook al die getalletjes erbij?

Edit: Ik draai overigens Vista.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 07-04-2010 21:38 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je moet "automatisch opnieuw opstarten bij systeemfout" uitschakelen. Kan je wel vinden met Google ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Stoffa
Petervanakelyen schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:41:
Je moet "automatisch opnieuw opstarten bij systeemfout" uitschakelen. Kan je wel vinden met Google ;)
:$ Excuus, staat nu uit -> zal de codes overschrijven en hier posten zodra ze zich weer voordoen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
De oude zullen wellicht nog te vinden zijn in de windows logs, hoef je niet te wachten tot er weer 1 voorbij komt ;)

Desktop | Server | Laptop

• Stoffa
Gister crashte memtest64+ al op 16%. Gekke was dat t scherm gewoon in z'n geheel bevroor ipv errors te geven. Zou dit ook duiden op slecht ram-geheugen of kan dit ook iets anders zijn?

Verwijderd

Ik denk dat dit eerder je videokaart is.. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Memtest doe je natuurlijk wel vanuit DOS, amders kan er inderdaad van alles eromheen ook raar gedrag geven.
Als je memtest86+ draait vanaf de UBCD test je echt alleen het geheugen.

• Stoffa
Ghost Dog schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:36:
Memtest doe je natuurlijk wel vanuit DOS, amders kan er inderdaad van alles eromheen ook raar gedrag geven.
Als je memtest86+ draait vanaf de UBCD test je echt alleen het geheugen.
Ik heb een bootcd gebrand met memtest86+. Ik draai hem dus niet vanuit Windows...

zou het nu nog altijd mn videokaart kunnen zijn trouwens?

[ Voor 7% gewijzigd door Stoffa op 08-04-2010 17:00 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als memtest vastloopt ligt dat vrijwel altijd aan je geheugen, dus ik zou er nog steeds van uit gaan dat daar het probleem ligt.
Ik heb ook wel eens vastlopers gehad in memtest, en met ander geheugen was dat weg.

Sowieso heb je 2 verschillende merken geheugen in je pc zitten, dat geeft wel vaker een onstabiele pc.
Ook draait je geheugen niet in dual channel modus omdat je een oneven aantal DIMMs hebt.
Ik zou dus een reepje eruit halen, of je geheugen vervangen.

• Stoffa
Ghost Dog schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:41:
Als memtest vastloopt ligt dat vrijwel altijd aan je geheugen, dus ik zou er nog steeds van uit gaan dat daar het probleem ligt.
Ik heb ook wel eens vastlopers gehad in memtest, en met ander geheugen was dat weg.

Sowieso heb je 2 verschillende merken geheugen in je pc zitten, dat geeft wel vaker een onstabiele pc.
Ook draait je geheugen niet in dual channel modus omdat je een oneven aantal DIMMs hebt.
Ik zou dus een reepje eruit halen, of je geheugen vervangen.
Ik ga zondag twee reepjes OCZ geheugen halen. Dan gaat t Corsair geheugen eruit en wordt t dus Gskill gemengd met OCZ. Overigens was mn computer voor de problemen altijd perfect stabiel, ook met twee merken geheugen. Ik laat weten of dit t oplost. Heel veel dank voor de hulp tot nu toe allen!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Heb je ook al getest met 1 module? Kun je per module checken welke kaduuk is/zijn, en de rest weggooien.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Stoffa
TerraGuy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 23:45:
Heb je ook al getest met 1 module? Kun je per module checken welke kaduuk is/zijn, en de rest weggooien.
Heb ik eerder gedaan, op basis daarvan geconcludeerd dat 1 v/d 4 reepjes stuk was...de anderen testten op zichzelf wel goed in memtest. Echter, blijkbaar met z'n 3en toch niet want dan crasht memtest.

• Stoffa
Een update mocht iemand het interesseren:

de 2x1 Corsair is er nu uit, en vervangen door Crucial Ballistix. Memtest crashte niet meer, en na een avond gamen ook geen crashes ervaren. Fingers crossed voorlopig... :)
Pagina: 1