Ik wil graag op zolder een beamer neer hangen om mee te gamen en een filmpje te kijken. Nu is mijn budget niet super groot. En heb een svga beamer van Acer gezien. Deze doet aan upscaling naar 1080p. Als ik op mijn xbox zit en iets speel en de bron dus 1080p is. Zit er dan veel verschil tussen 1080p dmv upscaling ten opzichte van een native 1080p beamer. Ik snap het nog niet helemaal vandaar de hulp. En hebben jullie nog sugesties van een prijs klassen van 500 - 600 euro.
Upscaling:
A video scaler is a device for converting video signals from one size or resolution to another: usually "upscaling" or "upconverting" a video signal from a low resolution (e.g. standard definition) to one of higher resolution (e.g. high definition television).
Als je 1080p uitvoer hebt, hoef je niets te scalen. 1080 = 1080
Als je een lagere resolutie hebt als bron, dan gaat hij deze "upscalen". Bijvoorbeeld van 480 naar 1080.
A video scaler is a device for converting video signals from one size or resolution to another: usually "upscaling" or "upconverting" a video signal from a low resolution (e.g. standard definition) to one of higher resolution (e.g. high definition television).
Als je 1080p uitvoer hebt, hoef je niets te scalen. 1080 = 1080
Als je een lagere resolutie hebt als bron, dan gaat hij deze "upscalen". Bijvoorbeeld van 480 naar 1080.
Oke duidelijk. Maar hoe kan het dan dat de beamer die ik heb gezien een resolutie van 800x600 heeft en het ook 1920x1080 kan weergeven.. Hoe zit dit dan? Want een beamer van 399,- is geen full hd lijkt me..
In dit geval is het anders om: de beamer doet aan downscaling, want zijn resolutie is slechts 800x600 pixels (SVGA). Als je je XBOX op 1080p (1920x1080 pixels) instelt, zal de beamer dat omzetten naar het SVGA-signaal en dat op je muur projecteren. De kwaliteit gaat dus met ongeveer driekwart omlaag. Ik denk dat het in de praktijk wel mee valt.
Niet zonder kwaliteitsverlies. ALs je van 1080 naar 600 pixels gaat, raak je een heel zooi kwijt. Zo kun je een Blu-ray film op een oude TV afspelen, maar dan lijkt het op een "gewone" DVD. TV kan deze resolutie niet goed weergeven en compenseert: kwaliteitsverlies.Mavel 128 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:08:
Oke duidelijk. Maar hoe kan het dan dat de beamer die ik heb gezien een resolutie van 800x600 heeft en het ook 1920x1080 kan weergeven.. Hoe zit dit dan? Want een beamer van 399,- is geen full hd lijkt me..
Als 'ie 1080p als bron accepteert en hij heeft maar een 800x600 resolutie doet 'ie eigenlijk aan downscaling. Om welk type gaat het?
Het gaat om: ACER Projector P1166P. Recht boven in beeld staat wel in een vierkant: 1920x1080 met nog het aantal hertz er bij.
Heeft iemand ervaring of dit heel erg veel kwaliteits verlies geeft?
Heeft iemand ervaring of dit heel erg veel kwaliteits verlies geeft?
Nouja, het is nogal persoonlijk. Wat vind je er zelf van?
Zelf zou ik minstens voor een breedbeeld-beamer gaan, 800x600 is een 4:3-resolutie (niet breedbeeld). Als je de beamer gebruikt voor gamen en films heb je meer aan breedbeeld, want dan hoeven er geen "zwarte balken" geprojecteerd te worden. Deze balken snoepen ook een behoorlijk deel van je resolutie af, waardoor de kwaliteit feitelijk nog verder omlaag gaat (er moet verder gedownscaled worden).
Persoonlijk zou ik nog even doorsparen voor een WVGA-beamer.
Zelf zou ik minstens voor een breedbeeld-beamer gaan, 800x600 is een 4:3-resolutie (niet breedbeeld). Als je de beamer gebruikt voor gamen en films heb je meer aan breedbeeld, want dan hoeven er geen "zwarte balken" geprojecteerd te worden. Deze balken snoepen ook een behoorlijk deel van je resolutie af, waardoor de kwaliteit feitelijk nog verder omlaag gaat (er moet verder gedownscaled worden).
Persoonlijk zou ik nog even doorsparen voor een WVGA-beamer.
Als beginner en tweaker is het ook leuk, als je 80 kilo aan het plafond kwijt kan, om een CRT beamer te kopen. Dan heb je wel een bakbeest hangen, maar in de jaren '90 onbetaalbaar en een filmisch plaatje geeft waar je u tegen zegt. Wel even kijken of de buizen niet te veel verkleurd zijn door het aantal uren dat hij draait en je hebt een projector waar je de eerste paar duizend uur weinig problemen mee hebt. bv SONY 1272, G50, G70 of Barco 808s. Meer informatie op het HT-forum, ze zijn al te vinden vanaf 300 euro.Mavel 128 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:02:
Ik wil graag op zolder een beamer neer hangen om mee te gamen en een filmpje te kijken. Nu is mijn budget niet super groot. En heb een svga beamer van Acer gezien. Deze doet aan upscaling naar 1080p. Als ik op mijn xbox zit en iets speel en de bron dus 1080p is. Zit er dan veel verschil tussen 1080p dmv upscaling ten opzichte van een native 1080p beamer. Ik snap het nog niet helemaal vandaar de hulp. En hebben jullie nog sugesties van een prijs klassen van 500 - 600 euro.
Pagina: 1