Linksys router langzaam download wel snel upload

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ms_Hyde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 09:10
Ik heb al twee jaar een Linksys WRT160N waarvan ik nooit last had tot recent. Ik kon altijd snel downloaden via wireless op mijn Mac Mini. Ik heb Ziggo alles in 1 Extra en haalde mijn downloads snel binnen(700mb binnen 30 minuten).

Toen kreeg ik de Ubee modem en merkte ik dat het langzaam werd, ik heb meerder malen met Ziggo contact gehad gezien iedereen last heeft van de Ubee modem dus ik dacht ligt wel eraan.

Vandaag heb ik uitgebreid speedtest gedaan met Ziggo hun eigen speedtest site, direct op de modem, via wireless router en via bekabeld router en kwam ik achter dat de router wireless heel langzaam is.

Direct aangeloten op de modem en ook via bekabeld router krijg ik:

Ping: 17ms - Down: 71.6 mbit - Up: 9.2 mbit

Via Wireless:

Ping: 17ms - Down 37.8 mbit - Up: 9.1 mbit

Zo te zien verlies ik download snelheid via de wireless terwijl ping en upload wel goed blijven.

Via Google kwam ik niks tegen die op dit lijkt... dingen die ik al geprobeerd heb om te kijken als het helpt:
  • Channel op 11 gezet, hielp niet, snelheid bleef hetzelfde als op channel 1
  • Beacon interval van 100 op 50 gezet
  • Fragmentation Threshold op 2201 gezet
  • RTS Threshold op 2202 gezet
Niks helpt, de MTU heb ik op auto gelaten gezien ik daarover niks kon vinden.

Heeft iemand een idee waaran het kan liggen? Heeft het router wireless een limiet aan downlaod per mbit dat ie niet verder gaat dan wat ik nu krijg? Ik kom er echt niet uit waar aan het kan liggen.

MacBook Pro 2019 | Oppo Reno 2 | Panasonic Lumix TZ70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:18
Die snelheden zijn toch wel redelijk? Zijn zelfs sneller dan geadverteerd. (50mb down, 5 up).

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ms_Hyde
Eldariel schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:27:
Die snelheden zijn toch wel redelijk? Zijn zelfs sneller dan geadverteerd. (50mb down, 5 up).
Ik heb al een brief van hun dat mijn snelheid naar 120mbit is verhoogd. En gezien ik direct op de router en modem 70mbit haal vind ik 30mbit niet goed genoeg via de wireless.... ik gebruik tenslotte alleen wireless. Anders moet ik gaten gaan maken in de muur, etc. om een netwerk kabel te trekken....

En voorheen was mijn download via wireless wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hoeveel haalde je dan daarvoor wireless?
Is je snelheid ook slecht als je je PC bekabeld aan de router hangt?

Wireless is je snelheid prima, dus daar lijkt me geen probleem te liggen.
Gebruik je overigens allemaal Wireless N-apparatuur? Dan zou je eventueel de router op N-only (5GHz band) kunnen instellen voor nog wat prestatiewinst.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Je weet dat wireless 54Mbps als limiet heeft? (excl overhead?) (tenzij je natuurlijk een 300Mbps wireless hebt, maar dat lees ik niet terug in je post)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Je router ondersteunt wel N snelheden, maar waar synct je wireless kaart op? Check de meegeleverde tool of de NIC eigenschappen. Bij G snelheden hoef je niet op meer dan zo'n 25mbit te rekenen in ideale omstandigheden (dat is, zelfde kamer zonder obstakels). Van de waarden die je nu krijgt zit je of op het max van G of waarschijnlijker de N snelheid die in jouw situatie gehaald wordt (dus combinatie wireless NIC/router, firmware, driver, software, afstand, andere netwerken in de omgeving, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ms_Hyde
Bekabeld is ie net zo snel als direct aan de modem, rond 70mbit dus. Voor de Ubee modem deed ik bijna nooit speedtest omdat alles snel downloade, en sinds Ubee merkt ik echt dat ik zit te wachten tot dingen klaar zijn met downloaden. Maar zoals gezegd het verschil van snelheid direct aan modem en op wireless is enorm.

De router staat vlak bij, maar 1 muur tussen, geen dik muur of zo. De mode staat op mixed b/g/n gezien ik printer via wifi heb, iphones, blackberry, etc. Ik heb geprobeerd met alleen op N maar dat leverde geen verbetering. Als de router op mixed staat dan gebruikt mijn Mac Mini gewoon de N mode... hij gaat niet in backward compatible mode naar B of G.

Mijn router heeft idd een wireless limit van 54mbit, zou een router met 300mbit verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
In de pricewatch staat nochtans dat hij gewoon 300Mbit als theoretische max. heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ms_Hyde
Petervanakelyen schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:21:
In de pricewatch staat nochtans dat hij gewoon 300Mbit als theoretische max. heeft?
Dan is er iets niet goed met de router dat ie maar 30mbit download op wireless geeft terwijl hij bedraad 70 mbit haalt. Ik blijf maar verder zoeken via Google naar mogelijk oorzaak en oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Om effectief een hogere snelheid te halen, zal je echt alles uit de kan moeten halen. De meest optimale instellingen gebruiken dus. Dat is de 5GHz band met Wireless N-only, laatste firmware van de router, laatste drivers voor de WLAN-kaartjes, een kanaal kiezen dat weinig in gebruik is, liefst de 40MHz-optie aan, etc.

Tussen Wireless-N apparaten zou dan een snelheid van ongeveer 90Mbit/s wel haalbaar moeten zijn. Probleem is wel dat apparaten die geen Wireless N ondersteunen, je SSID van je router niet meer kunnen vinden.

Overigens kan je hier een hele leuke vergelijking zien, waar je ook kan zien dat de WRT160N ongeveer 26Mbit downlink haalt op de 2.4GHz-band: http://www.smallnetbuilde...n,com_wireless/Itemid,200

[ Voor 16% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-04-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ms_Hyde
Bedankt voor de tips...

Ik heb trouwens weer wat info na gegaan tussen modem en router...

Ik krijg van Ziggo een andere IP als ik direct op de modem internet dan dat de router heeft, dus:

Modem IP zonder router er tussen: 94.208.79.181
Via router: 83.87.89.168

Voor zover ik weet zou het niet zo moeten zijn dat de router een andere external IP krijg dan de modem zonder router.... ?? Ziggo geeft je maar 1 IP

Ik heb ondertussen de router op factory default terug gezet, laatste beschikbare firmware uit 2008 erop gezet en weer ingesteld. Heb nu wel goede IP adres, maar snelheid via wifi blijft even langzaam, bekabeld is ie wel goed.

Ook geprobeerd met N alleen op wide channel, etc.

Denk dat ik me erbij moet neerleggen en maar een gat in muur boren en kabel trekken.

[ Voor 31% gewijzigd door Ms_Hyde op 07-04-2010 21:02 . Reden: typo update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Laatst online: 12-09 19:59
Daar heb je het dus mis.
Ziggo werkt aan de hand van mac addressen. En aan de hand van je mac kan de dhcp van Ziggo zien welk ip je hebt.

Als jij een nieuw apparaat aansluit heeft het dus een ander mac adres.
En aangezien jou modem en router 2 verschillende mac addressen hebben krijg je dus 2 verschillende ipaddressen.

Maar je krijgt in feite nog steeds maar 1 ipadres, of je router of je modem. :)
Zoals eerder gezegd synched je wireless wel op 300mbps ? Ik heb hier namelijk op het moment dat mijn laptop hoewel deze ook N is en onze router ook dat deze maar synched op 130mbps.

Moet dat nog eens uitzoeken maar op het moment geen haast mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:38
Ms_Hyde schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:55:
Ik heb Ziggo alles in 1 Extra en haalde mijn downloads snel binnen(700mb binnen 30 minuten).

...

Via Wireless:

Ping: 17ms - Down 37.8 mbit - Up: 9.1 mbit
Ehm, als je dit vergelijkt, dan was je internet vroeger eerder langzamer. 700mb binnen 30min is niet snel, dat is 3.1mbit/sec. Dit terwijl je zegt op wireless 37.8mbit te halen... Je vergelijking met vroeger is dus niet kloppend.

Haalt niet weg dat het sneller kan, daar hebben de medetweakerts gelijk in. Goed opletten dat je inderdaad wel op 'N' opereert, forceer je router hier desnoods om. Zit je ver weg van het apparaat? Zo ja, dan kan dit de reden zijn voor snelheidsverlies. Ondersteund je mac wel het 'N' protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ms_Hyde
Er zit maar een dun muur tussen mij en de router. En ja ik heb dit jaar nog een nieuwe Mac Mini aangeschaft dus die ondersteunt N, heb ik ook dubbel nagekeken in system profiler:

Current Network Information:
minastirith:
PHY Mode: 802.11n
BSSID: 0:21:29:65:5f:2b
Channel: 9
Network Type: Infrastructure
Security: WPA2 Personal
Signal / Noise: -54 dBm / -85 dBm
Transmit Rate: 130
MCS Index: 15

Ik moet tevens ook zeggen dat er in mijn buurt enorm veel draadloos netwerken zitten, 15 totaal, met mij erbij 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Als je je router op de 5GHz band zet, heb je van alle 2.4GHz (B/G) netwerken geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ms_Hyde
Na meer zoeken op internet en langs de winkel gaan om de doos van de Linksys WRT160N te bekijken ben ik tot de conclusie gekomen dat dit router niet geschikt is voor de snelste Ziggo(en UPC) internet. Het blijkt ook dat de router geen 5GHz band ondersteuning heeft, wat niet word vermeld op het product pagina.

Ik heb een dag lang de router op de snelste draadloos instellingen gezet maar tevergeefs, snelheid was niet hoger dan 30mbit terwijl de werkelijke snelheid rond de 90mbit ligt.

Ik heb een gat in de muur laten maken om bekabeld te internetten, wat eigenlijk het beste is als ik het maximale snelheid eruit wil halen. De WRT160N gaat tot 100Mbit dus ben ik van plan eventueel de D-link DIR-655 aan te schaffen gezien die geschikt is voor snelheden hoger dan 100mbit.

Hogere snelheden krijgen van je provider is niet altijd even makkelijk gedaan 8)7

Het zou handig zijn als er een topic kwam waar je kan vermelden welke internet abbo je hebt, wat de snelheid is direct via modem, welke router(en instellingen) je hebt en wat de snelheden zijn draadloos en bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Petervanakelyen schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:28:
Als je je router op de 5GHz band zet, heb je van alle 2.4GHz (B/G) netwerken geen last.
Denk dat Peter in de war is met de 610N of 320N aangezien dat de enige 2 van Cisco zijn die 5GHz band kunnen gebruiken. (Nieuwe/herbenoemde Valet modellen niet meegerekend)

Zoals je zelf al aangeeft heeft die WRT160N maar 100Mbit poorten dus daadwerkelijke throughput zal altijd minder zijn dan 100Mbps. Misschien is het een beter idee wat Peter ook al aangeeft om te kijken naar een Dual-Band router aangezien je in een druk 2,4GHz gebied zit. Hier moet je wel niet vergeten dat de 5GHz zijn bereik veel minder is dan dat van de 2,4GHz en je wireless NICs in je laptops etc moeten natuurlijk ook 5GHz 802.11n ondersteunen. De WNDR3700 is dan een optie (vergelijk ook hier met andere routers).

Waarschijnlijk nu te laat maar deze link kan in de toekomst nog handig zijn in het verklaren/fixen van langzame 802.11n snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ms_Hyde
Even ter documentatie:

Ik heb vandaag de Netgear WNDR 3700 ontvangen. Meteen geinstalleerd, handmatig configuratie.

Ik heb eerst de 5Ghz draadloos geprobeerd, die maakt draadloos veel sneller dan met de Linksys....klokte ongeveer 70 piek Mbit down bij Ziggo. Wat goed is maar met kabel haal ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/783206250.png

Dus dat is vele malen beter. Speedtesten zijn niet betrouwbaar weet ik... maar tussen die en van Ziggo zit ik mooi op gemiddeld 120Mbit.

Dus heb ik nu alleen SSID voor 2.4Ghz aanstaan met max snelheid op 300Mbps, die is voor mijn zus haar Macbook, ze download toch geen grote bestanden. En verder ook voor de iPhones en Blackberries in huis.

Tevens heb ik QoS ook uitgezet gezien wij niet gamen of vaak naar streaming videos kijken of zo.

Dus voor het eerste uur in gebruik ben ik tevreden, was een eitje om het router werkend te krijgen en in te stellen. Ben benieuwd hoe het router verder zal presteren.

Pagina: 1