Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke compressor

Pagina: 1
Acties:

• Yustme
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-04-2023
Hoi,

Ben opzoek naar een compressor die ik kan gebruiken om de stof uit mn pc te blazen.

Ik heb hier en daar gelezen dat het niet goed zou zijn om die te gebruiken voor je pc. Klopt dat?

Zo niet, kent iemand er 1 die te gebruiken is voor een pc? Stofzuigen alleen helpt niet.

Alvast bedankt!

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Ligt aan de druk van de compresser en de nozzle waarmee je blaast, geblazen lucht kan onder bepaalde druk en in een gerichte straal schade aanbrengen aan pcb's, je snijdt dan als het ware verbindingen door of blaast transistors e.d. er vanaf. Buiten dat kan verkeerd blazen zelfs ellende veroorzaken, zoals stof wat plekjes in geblazen wordt waar het contacten kan vervuilen e.d. Ik gebruik zelf altijd een borstel met middel harde haren en een stofzuiger, eerst alles even losborstelen en dan zuig je alles zo weg.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Ongeacht het model zuiger of blazer dien je ook rekening te houden met statische elektriciteit. Als je daar geen maatregelen voor neemt genereert zo'n compressor statische elektriciteit. Vervolgens kan deze zich via de computer-onderdelen ontladen en daarmee de onderdelen beschadigen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

het hoeft niet meteen een compressor te zijn, normaal kan je ook bij de PC boer bussen met perslucht halen :)

edit: @ hierboven

compressor nozzle is altijd van metaal , en je blaast van minstens 10 cm afstand ergens op dus statische elektriciteit ?

bij een stofzuiger zuig je met een plastic nozzle en kom je dicht tegen de componenten !

ikzelf gebruik een compressor al jaren nog nooit problemen mee gehad !

[ Voor 59% gewijzigd door pm1 op 07-04-2010 12:27 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Yustme
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-04-2023
pm1, welke copressor gebruik jij? Heb je een link voor mij aub?

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

• MicGlou
pm1 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:24:
het hoeft niet meteen een compressor te zijn, normaal kan je ook bij de PC boer bussen met perslucht halen :)

edit: @ hierboven

compressor nozzle is altijd van metaal , en je blaast van minstens 10 cm afstand ergens op dus statische elektriciteit ?

bij een stofzuiger zuig je met een plastic nozzle en kom je dicht tegen de componenten !

ikzelf gebruik een compressor al jaren nog nooit problemen mee gehad !
Mijn stofzuiger heeft gewoon een heel mooi smalle plinten-nozzle met borstels aan het eind... ik kan er zelfs mee tussen de kaarten komen zonder de pcb's aan te raken.

Het gaat er overigens niet om of de nozzle van metaal is of niet, de statische elektriciteit wordt opgewekt door de wrijving van de lucht op het oppervlak, zeker als de luchtstroom met hoge snelheid 'breekt' op het oppervlak, dan onstaat er statische lading. Dat kan je zelf aardig makkelijk maar wel grofweg meten; als je een compressor hebt en je blaast lucht op je hand, dan zal je merken dat wanneer je dicht bij de nozzle komt de lucht ineens warmer aan begint te voelen... dat wordt veroorzaakt door de wrijving van de lucht welke met een flinke snelheid 'breekt' op het oppervlak. Als je die warmte afgifte niet meer voelt, is de kans van statische spanning ook het kleinst...

[ Voor 32% gewijzigd door MicGlou op 07-04-2010 15:47 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
pm1 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:24:
Op 10cm is statische elektriciteit inderdaad geen enkele probleem.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• MicGlou
kalizec schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:44:
[...]

Op 10cm is statische elektriciteit inderdaad geen enkele probleem.
Dat ligt dus compleet aan de kracht en volume van de luchtstroom... hoe harder en directer de lucht gericht op 1 plek is, des te groter de kans op statische spanning.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23
Fotozaken verkopen ook busjes perslucht. Zelfs de mediamarkt heeft ze volgens mij staan. Ikzelf haal af en toe een stofzuiger er doorheen, en dat is meer dan voldoende.

Een dure compressor aanschaffen voor een beetje stof is m.i. nogal overdreven.

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-11 14:15
MicGlou schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:49:
[...]

Dat ligt dus compleet aan de kracht en volume van de luchtstroom... hoe harder en directer de lucht gericht op 1 plek is, des te groter de kans op statische spanning.
Luchtstroom en statische elektriciteit hebben dus echt helemaal niets met elkaar te maken he.

Als je gewoon zorgt dat beide apparaten (pc en compressor/bus (jezelf)) geaard zijn is er niets aan de hand

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Lumics schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:52:
Fotozaken verkopen ook busjes perslucht. Zelfs de mediamarkt heeft ze volgens mij staan. Ikzelf haal af en toe een stofzuiger er doorheen, en dat is meer dan voldoende.

Een dure compressor aanschaffen voor een beetje stof is m.i. nogal overdreven.
busje perslucht : gemiddeld 10 euro
compressor: investering van +/- 80 euro

daarom heb voor de compressor gekozen omdat je met zo één busje perslucht niet ver komt en ik veel pc's reinig +/- elke 2 maanden.

@ Yustme

mijn compressor heb ik gekocht bij Brico eentje van Dynamair, niet echt een toonaangevend merk zoals einhell enzo maar het werkt wel :)

een goeie raad als je een compressor koopt koop dan nooit een zonder olie !

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• MicGlou
-Niels- schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:54:
[...]

Luchtstroom en statische elektriciteit hebben dus echt helemaal niets met elkaar te maken he.

Als je gewoon zorgt dat beide apparaten (pc en compressor/bus (jezelf)) geaard zijn is er niets aan de hand
En of luchtstroom statische elektriciteit kan opwekken... de statische spanning kan zelfs enorm opbouwen als de lucht heel erg droog is. Lucht bestaat dan ook uit deeltjes (die je niet kan zien) en alles deze op hoge snelheid op of langs bepaalde oppervlakken wordt geblazen kan er een hele hoop statische spanning op dat oppervlak ontstaan, het effect neemt gelukkig al enorm af bij een kleine afstand. Dat is niet eens een punt van discussie, dat is gewoon een feit.

En aarden lost daarbij niets op want de statische spanning wordt volledig buiten de netstroom opgebouwd, namelijk tussen de nozzle en het oppervlak. Het netstroom circuit wordt geaard van de compressor, niet de KUNSTSTOF slang waar de lucht doorheen geblazen wordt... ik hoef toch niet uit te leggen dat kunststof aarden totaal geen zin heeft? Of wou je een stukje koperdraad in de luchtstroom houden?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Je kuntstof stofzuiger pijp/stang kan ook statisch geladen zijn, daarom mag je geen stofzuiger gebruiken.
En stofzuiger is niet geaard.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

MMm dejavu,

Luchtcompressor voor schoonblazen PC

Eigenlijk dezelfde Ts en dezelfde discussie :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1