Jachthaven Hotspot, mogelijkheden met bestaande bekabeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-09 12:14
Op een jachthaven van een kennis van mij ligt een rechte stijger van +/- 400 meter,
De leverancier van de jachthaven heeft naar 4 palen (elke 100 meter één) een coax kabel getrokken die allemaal uitkomen in het havenkantoortje,

Nu ben ik voornemens hier een draadloos hotspot systeem te installeren, maar ik heb nog een paar onduidelijkheden. Zo kom ik in de zoekopdrachten hier op tweakers naar hotspot ruwweg 2 reacties tegen

1 -> koop een wrt54G, gebruik dd wrt en dan heb je je hotspot
2 -> koop een professioneel systeem in de trand van een Cisco aironet

In eerste instantie snapte ik ook niet waarom de leverancier van de jachthaven overal coax naartoe had getrokken, maar toe zag ik dit en nu vraag ik mij af of ik nu op elke paal een antenne kan plaatsen (zoals bijv deze) en dan in het haven kantoor een splitter neerzetten (met evt een signaal versterker) en deze dan achterop een wrt54g aansluiten. Dan kan ik de wrt54g klaarmaken voor hotspot gebruik. Dit zou in mijn ogen (mocht het werken) de goedkoopste oplossing zijn.

Maar werkt dit ? Of moet ik echt voor optie 2 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 20:13
Je kunt natuurlijk eens een proefopstelling maken.
Ik weet niet wat de afstanden zijn, maar zou de demping van de kabel niet snel te hoog worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
Ik heb even wat tabellen nagezocht over het concept demping, en dit alleen al maakt het project erg onwaarschijnlijk. Er is ongeveer 21 dBi demping per 100 meter over de huidige kabel.

Ik ga nog even zoeken naar een andere oplossing met meerdere accecsspoints (wrt54g's in een waterdichtkastje) via utp aangestuurd die op bepaalde plekken versterkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35

franssie

Save the albatross

idd - als het normale "tv" coax is, is het geheel ongeschikt voor wifi signalen, ik denk dat deze bedoeld zijn voor bewakingscamera's.

edit: je kan evt ook naar oude fonera's zoeken, daar kan je dacht ik ook WRT op draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 07-04-2010 10:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:04
Je moet natuurlijk ook rekening houden met de plaatsen tussen 2 palen in. Je hebt het dan over zo'n 50 meter en hoewel het allemaal vrij open is ligt er ook nogal wat tussen aan boten met hun apparatuur neem ik aan. Zelfs een opgevoerde WRT54G kan hier wel eens moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:57
XO101 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:32:
Ik heb even wat tabellen nagezocht over het concept demping, en dit alleen al maakt het project erg onwaarschijnlijk. Er is ongeveer 21 dBi demping per 100 meter over de huidige kabel.

Ik ga nog even zoeken naar een andere oplossing met meerdere accecsspoints (wrt54g's in een waterdichtkastje) via utp aangestuurd die op bepaalde plekken versterkt wordt.
21db is op 1.2Ghz.. wifi is 2.4Ghz, en een KOKA799 zit dan al op 31db. (en dan heb ik al vrij goede kwaliteit kabel genomen. Connectorverliezen niet meegerekend, en met een beetje pech is de kabel ook nog beroerder.)

Als het echter een HF-geschikte coax is kan het wel (alleen zul je op die lengtes toch iets van ecoflex 15 of vergelijkbaar nodig hebben) Dan zit je op 16db demping. Dat icm een goede antenne kan mogelijk werken. Een Senao oid is niet zinnig.Je kan dan wel harder zenden maar je ontvangstgevoeligheid wordt niet beter. Met een antenne win je daar ook db's. Senao oid is leuk als je aan beide kanten met hogere vermogens werkt (los van het wel of niet mogen hiervan)

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 07-04-2010 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
DJSmiley schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:22:
[...]
Senao oid is leuk als je aan beide kanten met hogere vermogens werkt
Ik heb net gebeld met iemand van de wifishop met mijn vragen en na overleg daar een senao besteld, ga ik testen of ik daarmee uitkom. De coax kabel waren standaard camera kabel, dus dat ging echt niet lukken. Meerdere WRT's plaatsen wordt prijzig tov de senao oplossing. Een bijkomend voordeel is dat de senao ook via dd wrt aangestuurd kan worden, ik ga dit testen en als ik tegen dingen aanloop dan zal ik hier nog plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

wat is je budget als ik vragen mag ? gewoon nieuwsgierig want ik heb laatst zitten zoeken naar straalverbindingen etc. en ben benieuwd wat het zo een oplossing zou kosten die jij gebruikt.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
w4rguy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:18:
wat is je budget als ik vragen mag ? gewoon nieuwsgierig want ik heb laatst zitten zoeken naar straalverbindingen etc. en ben benieuwd wat het zo een oplossing zou kosten die jij gebruikt.
Wat ik nu heb besteld is ongeveer 130 euro (110 euro voor saneo accespoint), dit om internet mogelijk te maken in een haven. straal verbindingen zijn met de hardware van saneo niet mogelijk maar je kunt ze wel als repeaters neerzetten. Volgens de website kan dit tot elke 100'der meters.

Ik heb trouwens een hotspot server geconfigureerd met "easyhotspot" (zie sourceforge) een aangepaste ubuntu installatie die na installatie meteen werkt. Met ticket systeem en al.
Pagina: 1