Toon posts:

CE - Logo ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon momenteel buiten Europa en heb een versterker waar geen CE teken op staat.

Binnenkort wil ik deze Onkyo TX-SR876 mee terug nemen als verhuisgoed richting Europa.
Versterker en Tuner hebben dezelfde specs als de europese versie.

Kan het ontbreken van het CE logo problemen geven bij de douane?

Zijn er mensen die van buiten Europa versterkers hebben besteld waar geen CE logo op zat en dit zonder problemen thuis afgeleverd hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik vermoed dat het CE logo een keurmerk is waar de fabrikant aan moet voldoen als hij zijn producten in Europa wil verkopen. Als particulier mag je het hoogstwaarschijnlijk gewoon zonder problemen meenemen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat lijkt mij ook. Zeker aangezien producten met het CE logo niet gekeurd worden door een overheidsinstantie, maar gewoon aangeeft dat de fabrikant bevestigt dat het product aan de Europese veiligheidsnormen voldoet. Zo ligt de aansprakelijkheid bij de fabrikant mocht dit niet het geval zijn. Maar iedereen kan dat logo er eigenlijk opplakken zonder keuring. Als je niet zeker bent, neem dan een stickertje van een Chinese adapter en plak het op je apparaat ;)

Volgens Wikipedia:
Met het aanbrengen van de CE-markering geeft de producent of importeur aan dat hij voor het betreffende product een conformiteitverklaring heeft opgesteld. In deze conformiteitverklaring is de producent of importeur verplicht aan te geven dat het product voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen. Daarnaast is de producent of importeur verplicht zich aansprakelijk te stellen voor zijn product.

Het onderzoeken van de conformiteit met de regelgeving voor CE-markering is grotendeels zelfcertificering.

[ Voor 37% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-04-2010 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15

Reptile209

- gers -

Onderaan deze pagina staat:
[...]
Ongemarkeerde producten die wél CE-gemarkeerd horen te zijn, mogen niet meer verkocht of toegepast worden binnen de EU omdat dit in strijd is met de Europese regelgeving. Indien overtredingen worden gesignaleerd kunnen deze worden gemeld aan de VROM-Inspectie Regio Noord tel. 050 - 5992785.
Zo te zien geldt dat alleen voor zaken die professioneel toegepast worden (gezien de verwijzing naar de Inspectie). Als particulier mag je - denk ik - doen en laten wat je wil op dat gebied. Je mag immers ook zelf een versterker bouwen zonder keurmerk. Je mag het alleen niet bedrijfsmatig importeren en/of toepassen. En je kunt je natuurlijk afvragen of het slim is om apparaten zonder deugdelijke Europese keuring in huis te hebben, maar dat is jouw keuze.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een logo op een sticker is een goede.
Ik zal eens even onder de laptop van mijn werkgever kijken. misschien kan ik dat stickertje er netjes afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Reptile209 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:23:
Je mag het alleen niet bedrijfsmatig importeren en/of toepassen. En je kunt je natuurlijk afvragen of het slim is om apparaten zonder deugdelijke Europese keuring in huis te hebben, maar dat is jouw keuze.
Ware het niet dat het CE keurmerk volgens mij vaak niet veel voorstelt. Ik denk dat vele budgetmerken of Aziatische import niet echt volgens alle regelgeving getest is en dat men gewoon dat CE stickertje erop plakt omdat het anders niet verkocht mag worden.

Het zou me trouwens ook verbazen mocht die versterker niet voldoen aan de Europese regelgeving. Onkyo is nu geen wokkie tokkie merk. Wat men bijvoorbeeld bij computervoedingen wel ziet is dat de modellen voor de Europese markt verplicht PFC toepassen, terwijl de Amerikaanse modellen dit niet hebben. Die PFC wordt dan meestal op een apart printje ingebouwd voor de Europese modellen. Ik weet niet hoe dit zit voor voedingen van apparaten zoals versterkers, maar op het gebied van veiligheid maakt het in principe niet uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-04-2010 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Bij het importeren van producten naar de Europese unie dient de importeur te verklaren dat het voldoet aan de CE normen. Dan moet er o.a. een verklaring bij dat het aan de normen voldoet, een CE logo op de behuizing en een handleiding in de taal van het land.

Maarrrr, jij bent een particulier, geen importeur van producten, je verkoopt niks, dus voor jou is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:24:
Een logo op een sticker is een goede.
Ik zal eens even onder de laptop van mijn werkgever kijken. misschien kan ik dat stickertje er netjes afhalen.
Sja, dat heeft natuurlijk geen nut. Want de leverancier moet er dan ook bij vermeld staan en ook zal er een verklaring beschikbaar moeten zijn aan welke richtlijn de apparatuur voldoet.

Zoals gezegd: je bent particulier en geen importeur. Zou dus geen enkel probleem moeten zijn zonder dat stikkertje.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:31:
[...]

Sja, dat heeft natuurlijk geen nut. Want de leverancier moet er dan ook bij vermeld staan en ook zal er een verklaring beschikbaar moeten zijn aan welke richtlijn de apparatuur voldoet.

Zoals gezegd: je bent particulier en geen importeur. Zou dus geen enkel probleem moeten zijn zonder dat stikkertje.
Precies of iedereen is in het bezit van de conformiteitsverklaring van de fabrikant :P
En inderdaad, ook zonder CE keurmerk erop zou het geen probleem mogen zijn. Sowieso kan het stickertje bij particulier gebruik er altijd nog afvallen ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 12:10

casemodder

--->

Even offtopic maar wat een beest van een reciever zeg :P

Heb zelf het oudere broetje de TX-SR701E staan.

Ik snap wel waarom je hem mee wilt nemen 8)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15

Reptile209

- gers -

Offtopic:
Ze hebben het broertje van jouw versterker vandaag op iBood: Onkyo TX-SR308 5.1 Home Theatre Receiver.
* Reptile209 dacht al dat de naam bekend klonk ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Admiral Freebee schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:22:
[...]Ware het niet dat het CE keurmerk volgens mij vaak niet veel voorstelt. Ik denk dat vele budgetmerken of Aziatische import niet echt volgens alle regelgeving getest is en dat men gewoon dat CE stickertje erop plakt omdat het anders niet verkocht mag worden....
Klopt, CE spreekt overigens helemaal niet van testen. Als je als fabrikant denkt dat je aan de normen voldoet hang je er gewoon een stikkertje op. Sommige zaken mogen zelfs helemaal geen CE keurmerk krijgen, zoals polshorloges (en wees gerust, goedkope chinese zijn soms voorzien van een CE klevertje).

Douane zal geen enkel probleem maken van het al dan niet aanwezig zijn van een CE stikkertje, ik zou me meer zorgen maken over een aankoopbewijsje ofzo (wellicht moet je geen invoertaksen betalen op wat je al xx tijd in bezit hebt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 12:10

casemodder

--->

Reptile209 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:24:
Offtopic:
Ze hebben het broertje van jouw versterker vandaag op iBood: Onkyo TX-SR308 5.1 Home Theatre Receiver.
* Reptile209 dacht al dat de naam bekend klonk ;).
Kleine broertje dan he, mijne is ook 7.1 :o

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 12:44
Met het CE (Conformeé European) geeft de fabrikant aan dat het apparaat dat hij op de markt brengt, voldoet aan de voor dat apparaat van toepassing zijnde europeese richtlijnen.

De fabrikant kan deze "vermoeden van overeenstemming" op verschillende manieren vastleggen;
- Hij vraagt de buurman wat hij er van vindt en maakt dan een Declaration of Conformity op
- Hij stelt zonder vast te stellen of zijn apparaat voldoet, zijn DoC op en brengt het apparaat op de markt.
- Hij vraagt een onafhankelijk testinstituut (TUV, Dekra, Nemko) om zijn apparaat te testen volgens de standaarden die geharmoniseerd zijn onder de richtlijn en met deze testrapporten in zijn hand, stelt hij zijn DoC op.

Als de nationale autoriteit klachten ontvangt over het apparaat zal deze een onderzoek instellen. Als dan blijkt dat het apparaat niet aan de eisen van de richtlijn voldoet, wordt het apparaat van de markt gehaald. Ook kan de nationale autoriteit (in NL de VWA) zelf met steekproeven producten testen.

Over jou versterker zou ik me niet druk maken, je brengt 'm immers niet op de markt maar gebruikt 'm voor jezelf.
Jou versterker moet overigens voldoen aan de EMC (ElectroMagnetische Compatibiliteit) en LVD (Low-Voltage Directive) voldoen. Voor EMC is er de EN55020 (immuniteit) en EN55013 (emissie) en voor de LVD de EN60065.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 07:24:
...
Versterker en Tuner hebben dezelfde specs als de europese versie.
...
Soms is de aarde anders.
Bij de versie voor hier is de aarde niet aangesloten.
http://www.avland.co.uk/onkyo/txsr876/rearlrg.jpg
(rechts boven op de foto)

Bij die van jou misschien wel, dit is natuurlijk ook afhankelijk in welk land je hem gekocht hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Part op 08-04-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou me hier geen zorgen over maken. EU-richtlijnen hebben zelden directe invloed op particulieren, en al helemaal niet als er geen economische doelstellingen zijn.
Als jij gewoon huisraad/eigendommen in Nederland wil brengen, zal er echt niet moeilijk gedaan worden, hooguit dat de douane een aankoopbewijs wil zien, maar zelfs dat is twijfelachtig. Als het goed is staat op je reisdocumenten de reden van de reis, en als dit geen terugkomst van vakantie is, gaan ze er eigenlijk wel vanuit dat je de spullen niet hebt gekocht om onder de Nederlandse BTW en prijzen uit te komen.

De douane (en inspectie) worden pas argwanend als in je transport meerdere eenheden van hetzelfde worden gevonden. Dat kan namelijk wel op smokkel duiden.

Ik weet niet waar je vandaag komt, maar hou er wel rekening mee dat er op drugs gezocht kan worden. Afhankelijk van het land wordt of je verhuisgoed standaard doorzocht of als daar aanleiding voor mocht zijn (röntgenscan laat iets verdachts zien).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1