Verschillende elektronica vragen(natuurkunde)

Pagina: 1
Acties:
  • 727 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 13:57
Hoi,
Ik hoop dat jullie mij miss kunnen helpen met een paar lastige vragen.

1.
Een nieuwe tram wordt aangedreven door 2 parallel geschakelde elektromotoren, die iedereen een vermogen van 217kW opnemen.
De spanningsbron voor de tram wordt gevormd door de bovenleiding en de rails, waartussen een gelijkspanning van 600V wordt aangebracht.
Naast de energie voor de motoren heeft de tram ook energie nodig voor 10ventilatoren ieder van 700W en 18TL buizen van ieder 36W

--Bereken de stroomsterkte die de rijdende tram nodig heeft met volle verlichting en ventilatie van de spanningsbron afneemt.

Nou heb ik hier
10x 700W = 7000W (ventilatie)
18x 36W = 648W(verlichting)
en de 2motoren 217x 2= 434kW
Bij elkaar opgeteld is dat 441.648kW
Stroomsterkte is dan W / V = A
dus 441648W / 600V = 736.08A

Zou dat kunnen kloppen?

En dan nog paar andere vragen:

--Leg uit of op grond van de gegevens in de bovenstaande tekst op te maken is welke van de twee genoemde contactpunten van de spanningsbron de positieve pool is.

Ik denk de bovenste, maar ik zou geen idee hebben waarom :o

En

--Waarom is het belangrijk dat deze pool geaard is?

WTF uhh anders is stroomkring open?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de correcte antwoorden en/of uitleg?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
Ik denk dat een aantal van die vragen die je stelt heel makkelijk zelf kan beantwoorden gezien ze wel erg logisch zijn :) .

Je berekening klopt voor zover ik kan zien wel. Flinke stroom iig ;)

Vraag je overigens af, waarom is de pluspool de bovenleiding en niet de rails? Wat kunnen de gevolgen zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 07-04-2010 01:04 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

Vraag 1: Kwestie van rekenen
Vraag 2: Lijkt me niet uit de tekst op te maken
Vraag 3: Zie vraag 2

------------- +

Antwoord: zul je zelf moeten opzoeken; we zijn er niet om jouw huiswerk te maken...

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
LED-Maniak schreef op woensdag 07 april 2010 @ 01:02:
Ik denk dat een aantal van die vragen die je stelt heel makkelijk zelf kan beantwoorden gezien ze wel erg logisch zijn :) .

Je berekening klopt voor zover ik kan zien wel. Flinke stroom iig ;)

Vraag je overigens af, waarom is de pluspool de bovenleiding en niet de rails? Wat kunnen de gevolgen zijn?
Ja ik snap dat nou niet waarom het boven of beneden + zou moeten zijn en mijn boek legt dat ook niet uit het is vanzelfsprekende kennis ofzo..
Maar ik ben hard aan het googlen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als iets een gelijk niveau heeft dan loopt er geen stroom. Die gaat alleen vloeien bij een verschil.

Dus van +600Volt naar 0 volt betekend dat er 600 volt over staat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
LED-Maniak schreef op woensdag 07 april 2010 @ 01:11:
Als iets een gelijk niveau heeft dan loopt er geen stroom. Die gaat alleen vloeien bij een verschil.

Dus van +600Volt naar 0 volt betekend dat er 600 volt over staat.
Het valt niet uit de tekst op te maken zoals piet zei :o.
Toch?
Heb je trouwens msn Led?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-10 20:47
volgens mij is het niet echt de bedoeling om andere mensen je huiswerk te laten maken.. ;)
anders heb ik ook nog wel vragen >:)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
Killerbert schreef op woensdag 07 april 2010 @ 01:16:
volgens mij is het niet echt de bedoeling om andere mensen je huiswerk te laten maken.. ;)
anders heb ik ook nog wel vragen >:)
Nee ik vraag alleen hulp (A) anders zou ik zeggen wie kan mij de antwoorden geven etc.. maar ik wil het ook nog begrijpen en niet alleen klakkeloos antwoorden overnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ja ik heb msn en nee die krijg je niet :>
Zelf zoeken. Bij zulke vragen moet het wel in je boek staan en anders kan de docent het zeker vertellen.

Je bent op de helft maar de zekerheid er over mist misschien ;)

Doe een poging en misschien helpen we je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:27
Stel, je bent lekker op stap geweest, paar biertjes gedronken, en je moet pissen als een reiger, terwijl je midden op straat staat, ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:38

mr_petit

opperprutser

Je berekening lijkt wel te kloppen.
Qua vraag 2 kan de bovenleiding ook -600V geven ten opzichte van de rails. Dan is de rail dus de positieve pool. Maar het kan dus ook andersom... niet uit de text op te maken dus.
Het is namelijk niet zo dat een 'gelijkspanning van 600V' een spanning is tussen aarde en 600V.
Die referentie is altijd relatief imho.

vraag 3: welke pool?
Het is imo een beetje een vreemde vraagstelling.
In de praktijk liggen rails natuurlijk koud op de grond (niet geisoleerd), dus stel je deze gelijk met het aardeniveau. Ook qua veiligheid': je wilt niet dat de rails (die bij een tram open en blood liggen) een potentiaalverschil vormen met de grond eromheen (je kan anders een schok krijgen als je op de rails stapt). En je wilt je bovenleiding natuurlijk een potentiaalverschil geven met de rails (dat is namelijk samen de stroomkring). (en bovenstaande in ogenschouw nemende dus ook met aarde).
Teddy schreef op woensdag 07 april 2010 @ 01:32:
Stel, je bent lekker op stap geweest, paar biertjes gedronken, en je moet pissen als een reiger, terwijl je midden op straat staat, ....
Helemaal waar: als ik moet pissen als een reiger midden op straat moet ik ook verdomd goed opletten dat ik de bovenleiding niet raak >:)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 07-04-2010 01:38 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:27
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
sharvinz schreef op woensdag 07 april 2010 @ 00:43:

1.
Een nieuwe tram wordt aangedreven door 2 parallel geschakelde elektromotoren, die iedereen een vermogen van 217kW opnemen.
De spanningsbron voor de tram wordt gevormd door de bovenleiding en de rails, waartussen een gelijkspanning van 600V wordt aangebracht.
Naast de energie voor de motoren heeft de tram ook energie nodig voor 10ventilatoren ieder van 700W en 18TL buizen van ieder 36W

--Bereken de stroomsterkte die de rijdende tram nodig heeft met volle verlichting en ventilatie van de spanningsbron afneemt.

Nou heb ik hier
10x 700W = 7000W (ventilatie)
18x 36W = 648W(verlichting)
en de 2motoren 217x 2= 434kW
Bij elkaar opgeteld is dat 441.648kW
Stroomsterkte is dan W / V = A
dus 441648W / 600V = 736.08A

Zou dat kunnen kloppen?

En dan nog paar andere vragen:
--Leg uit of op grond van de gegevens in de bovenstaande tekst op te maken is welke van de twee genoemde contactpunten van de spanningsbron de positieve pool is.
Ik denk de bovenste, maar ik zou geen idee hebben waarom :o
En
--Waarom is het belangrijk dat deze pool geaard is?
WTF uhh anders is stroomkring open?
Leuke optelsom en berekening maar helaas is dit niet te berekenen. leuke schoolvraag maar het zal niet gaan, de tl buizen werken op AC waardoor er een dc-ac omvormer nodig is die een eigen verbruik heeft zo ook voor de ventilatoren, aangezien er niet is aangegeven op welke spanning deze werken (tl en fans) kan geen uitkomst berekend worden. Laat je leraar dit eens uitrekenen in een voorbeeld.
tegenvragen zijn dus:
* op welke spanning werken de motoren.? (600volt is de leiding spanning maar deze fluctureerd en dus geen werkspanning.)
* zijn tl buizen ac of dc en op welke spanning.?
* zijn de fans ac of dc en op welke spanning.?
* wat is het eigenverbruik van de omvormer.?
* hoeveel omvormers zijn er.?

Boven leiding is plus pool. pluspool in de rail zou betekenen dat deze geisoleerd zou moeten zijn van de aarde welke tevens de nul is min leiding is, tevens is dit moeilijk omdat je met de simpele stelling komt van wat er gebeurd als je met de poot op de rail gaat staan en de andere op de straat.? kortom fase of dc + is altijd weg van de "aarde" en onbereikbaar voor mensen.. je gedachte is en was dus goed.

Deze pool, de min, hoeft niet aan aarde een nul leider ook niet omdat deze geen potentiaal verschil hebben tov aarde. (nul is namenlijk aarde. afh van de gebruikte techniek en doel.)
leuke schoolvragen maar dit is geen natuurkunde maar electrotechniek en dat is een vak. wat voor school is dit zeg, zo komen we wel aan domme krachten helaas.

Trouwens ventilatoren van 700 Watt stuk dat zijn wel knappe exemplaren dan voor een tram. een echte schoolvraag. wel een tl kunnen bedenken van 36 watt maar een fan van 700 is dan wel het andere uiterste... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door webcamjan op 07-04-2010 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pieturp schreef op woensdag 07 april 2010 @ 01:06:

Antwoord: zul je zelf moeten opzoeken; we zijn er niet om jouw huiswerk te maken...
Inderdaad. En daarom gaat deze op slot.
Als ik vroeger iets niet begreep. Dan vroeg ik het aan de leraar of klasgenoot. Een forum is daarvoor niet de aangewezen plek.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.