Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 08:50
Naja eerste topic hier sinds ik voor de lol is aan CrossFireX ben geslagen word 1 van de 2 onboard Gigabit netwerk controllers niet meer herkent. Dit probleem doet zich voor met zowel de drivers van de MSI site als de laatste versie van de drivers van de realtek site.

Eerst maar even een layout van de mobo PCI-sloten (en wat er in zit, vergeef me voor de lelijke paint job ;)) en waarom ik denk dat 1 van de 2 network controllers niet meer werkt

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/1289/mobopcie.png
CrossfireX in z'n werking de kaarten zijn allebei de Sapphire HD5870 Vapor-X met allebei dezelfde BIOS ik heb van de oudere kaart de BIOS geflashed met de BIOS van de nieuwste Sapphire H5870 Vapor-X kaart om te zorgen dat de kaarten zo veel mogelijk hetzelfde zijn. (Thank god for Radeon Bios Editor)

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/6940/gpuzg.png

Aangezien de network interface controllers ook als PCI-E network interface controllers worden gezien *Realtek PCI-E RTL8111D(L)* denk ik dat er te weinig lanes over waren op m'n mobo om de 2de netwerk kaart te detecteren (deze werd gezien als onbekende hardware en heb ik verwijderd, komt ook niet meer terug in de device manager, in de bios wordt deze wel gezien). Vreemd genoeg gaan de lapjes van de bovenste netwerk controller die het niet doet wel branden als ik er een RJ45 kabel in prik.

Verder zitten er op de RAID controller 8 HDD aangesloten (in RAID 6) en zit er in m'n computer 1 SATA DVD brander, 1 dedicated HDD voor Win7-x64, 1 IDE DVD brander, 1 floppy drive (just for the heck of it) verder zijn van de front de HD-audio, e-sata en USB aansluitingen nog aangesloten.

Dus ik vraag me af is deze netwerk controller nog actief te krijgen of niet, aangezien ik mogelijk daar een media server aan wou koppelen via een crosscable.

Voor het geval dit er mee te maken heeft als processor zit er de AMD 965BE (C3 stepping) in en 4x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G aan geheugen.

Verder zit er nog een Cooler Master UCP 1100 voeding in m'n kast dus ik verwacht niet dat deze 1100W voeding te weinig stroom voor de meuk in m'n computer bied.

Wat heb ik geprobeert om het op te lossen:
- Driver verwijderen (software en daarna driver uit device management)
CCleaner/TuneuUp Registry Cleaner draaien
Opnieuw opstarten
Driver weer installeren
- In de BIOS kijken of de LAN poort staat uitgeschakeld, deze is ingeschakeld.
- Zoeken op internet *yesh google is your best friend I know -_-*
- BIOS is al laatse versie.
- CrossFireX uitschakelen en daarna naar nieuwe hardware zoeken (device manager) bied geen extra NIC
- De Network Adapter handmatig toevoegen met behulp van hdwwiz.exe levert geen extra NIC op.
- Chipset Driver opnieuw installeren levert geen extra NIC op.

Nog niet geprobeert, morgen weer een dag:
- Chipset, Geluid, Video, Netwerk Drivers & Ati Tray Tools en bijbehoorende software verwijderen
Registry cleaner(s) draaien.
Deze drivers/software allemaal weer installeren nadat dit is gebeurt.
Opnieuw opstarten en kijken of alles weer werkt.
- Kijken of de BIOS hardware conflict aangeeft (alhoewel die dan een F1 of zoiets bij boot zou moeten geven)
- BIOS opnieuw flashen met de 1.9 bios om deze ook te resetten (yay AMIflash resets the CMOS ;))
- *open voor suggesties*
- Een videokaart uitbouwen en dan opstarten kijken of de netwerkkaart gedecteerd wordt <laatste optie>

*verder verwacht ik onder het "Processor, Moderborden & Geheugen" subforum valt ook al is het veel zooi gecombineert zo niet voel je vrij om me te verplaatsen naar de geschikte Forum te verplaatsen*

[ Voor 42% gewijzigd door Starke op 06-04-2010 22:51 . Reden: nog meer info once again ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
waarom sla je het 2e pci-e slot over? airflow? wat gebeurt er als je de kaart daar in zet?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
nedernakker schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 23:01:
waarom sla je het 2e pci-e slot over? airflow? wat gebeurt er als je de kaart daar in zet?
Wegens de handleiding die aangeeft dat je CrossFire in PCI_E1 en PCI_E4 moet doen aangezien deze 2 sloten op 16x lopen (anders lopen allebei je kaarten op 8x aangezien laagste snelheid teld in CrossFire)

Verder zitten er in de plekken waar de lege sloten (naast PCI slot 1 & PCI-E Slot 3) zitten 2 brackets om 2 van m'n case fans harder of zachter te zetten, alhoewel deze verplaatst kunnen worden. PCI-E slot 2 (1x) en PCI slot 2 worden overwoekerd door de videokaarten aangezien de 5870 series 2 sloten innemen.

Handleiding images (2 pagina's) over CrossFireX op de MSI 790FX-GD70:
Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/1135/crossfirexmsi790fxgd701.png
Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/583/crossfirexmsi790fxgd702.png

[ Voor 29% gewijzigd door Starke op 06-04-2010 23:51 . Reden: more info's jay ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Dit is een vreemd verhaal, omdat, voor zover ik weet, er meer dan voldoende lanes en controllers aanwezig zijn in een 790FX om dit allemaal aan te sturen.

Een 790FX heeft 38 PCIe 2,0 lanes beschikbaar voor alle PCIe apparatuur die er op aangesloten kan worden. Daarnaast zijn er ook nog 4 PCIe lanes om met de Southbridge verbonden te worden. Van die 38 vrije lanes zijn er 32 gereserveerd voor de 16x slots en de overige zes kunnen vrijelijk verdeeld worden over 1x en 4x slots, alsmede onboard spullen zoals die twee netwerkcontrollers.

Kortom, er kan eigenlijk geen hardware-matige reden zijn waarom het niet mogelijk is ze tegelijk te gebruiken samen met Crossfire. Wat rest zijn zaken zoals BIOS, interrupts, I/O-adressen, etc.

Eerst volgende stap lijkt me dan ook een Setup-to-Defaults, gevolgd door een BIOS-flash en nog een Setup-to-Defaults. Verder vraag ik me af ... als je een Linux LiveCD gebruikt en lspci gebruikt, krijg je dan beide netwerkcontrollers te zien of niet.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Na de reactie die je hebt gegeven ga ik de volgende acties vanavond uitvoeren (ik edit deze post nadat ik de acties heb uitgevoerd). De volgorde van de acties zoals die hier staat is ook de volgorde waarin ik de acties uitvoer.

- Ze veel mogelijk driver/driver software cleanup ook mbv Driver Sweeper (inclusief reg cleanup & reg defrag)
- BIOS Flash (Daarna -> instellingen *cool & quiet uit, greenpower uit, floppy aanzetten en boot volgorde)
- System File Checker Win7 (SFC /scannow)
- Driver install
resultaten:

- Knoppix 6.2 Live-CD
resultaten:

- Interrupts, I/O-adressen BIOS - Windows 7 (post wel een screenie van msinfo32.exe conflicts/sharing)
resultaten:

[ Voor 20% gewijzigd door Starke op 07-04-2010 08:54 . Reden: more info's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354041

Een grondige optie is om een backup van de bestanden te maken en het besturingsprogramma opnieuw te installeren.
Een tweede optie is om bios schoon te maken met het clr_cmos1-knopje.
Een derde optie is om bios in Fail Save Defaults mode te zetten.
Een volgende aanbevolen optie is om TuneUp niet meer te gebruiken en te verwijderen.
De vijfde optie is om nieuwe hardware handmatig toe te voegen.

In de startpost staat, dat de twee videokaarten met een videoverbindingskabel verbonden moeten worden. Is dat gedaan?

Wat misschien helpt zijn plaatjes en foto's van het integrated peripherals-scherm en het Advanced Bios Features-scherm van het bios, apparaatsbeheer en het Catalyst Control Center.

Deze beschrijving in de handleiding is niet duidelijk:

LAN Option ROM
This item is used to decide whether to invoke the Boot ROM of the LAN controller.

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 354041 op 07-04-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Anoniem: 354041 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:45:
Een grondige optie is om een backup van de bestanden te maken en het besturingsprogramma opnieuw te installeren.
Een tweede optie is om bios schoon te maken met het clr_cmos1-knopje.
Een derde optie is om bios in Fail Save Defaults mode te zetten.
Een volgende aanbevolen optie is om TuneUup niet meer te gebruiken en te verwijderen.
De vijfde optie is om nieuwe hardware handmatig toe te voegen.

In de startpost staat, dat de twee videokaarten met een videoverbindingskabel verbonden moeten worden. Is dat gedaan?

Wat misschien helpt zijn plaatjes en foto's van het integrated peripherals-scherm en het Advanced Bios Features-scherm van het bios, apparaatsbeheer en het Catalyst Control Center.

Deze beschrijving in de handleiding is niet duidelijk:

LAN Option ROM
This item is used to decide whether to invoke the Boot ROM of the LAN controller.
Eerste optie is eigenlijk geen optie, systeem is pas geïnstalleerd en zelfs als ICTer reken je voor installatie en programma's die je nodig hebt (Office, Torrents, mIRC, RDP, FTP, Virusscan, media files codecs, etc.) 1 dag en dan nog een week of 1.5 week voor dat alles is zoals je wil dat het is. Plus het feit dat ik niet zeker weet of Windows 7 installatie niet weer gaat proberen om m'n RAID partitie opnieuw te initializeren waardoor ik alle data daarop weer kwijt ben.

CMOS switch is niet nodig, met de geplande BIOS flash wordt de CMOS checksum vernietigd (zoals het flash programma mooi aangeeft: "CMOS checksum destroyed") aka zelfde effect als de switch.

LAN Option ROM, wat heeft dit te maken met de controller die niet start, LAN Option ROM is alleen de optie om te kunnen op te starten via bijvoorbeeld TFTP (bijv Ghost PXE server). Zoals gezegd de controller staat in de BIOS gewoon aan, LAN Option ROM staat uit omdat dit niet nodig is. De LAN Controllers staan wel gewoon ingeschakeld.

TuneUp veroozaakt deze problemen niet de enigste mensen die hiermee problemen krijgen zijn mensen die geen verstand hebben van computer helaas. Tot zover heb ik hier in WinXP 32-bit, WinXP 64-bit, en Win7 64-bit geen problemen mee gehad. TuneUp is hier niet de oorzaak van. Net als gebruikers met CCleaner hun PC kunnen slopen kan dit met TuneUp ja als je geen ICT doet, geen verstand van het programma hebt maar voornamelijk geen gezond verstand gebruikt.

Catalyst Control Center *grin* wie gebruikt die bloated zooi nou doe dan maar gerust Ati Tray Tools, hierin staat CrossFireX aan, word ook automatisch aangezet door de BIOS omdat deze CrossFireX ondersteund.

Hardware handmatig toevoegen zoals aangegeven werkt niet.

Notitie naar posters: Lees graag de berichten die van te voren gepost worden.

Toch bedankt voor de suggesties, vanavond verder prutsen ik verwacht na de eerste taak 97% kans dat het is opgelost.

- Ze veel mogelijk driver/driver software cleanup ook mbv Driver Sweeper (inclusief reg cleanup & reg defrag)
- BIOS Flash (Daarna -> instellingen *cool & quiet uit, greenpower uit, floppy aanzetten en boot volgorde)
- System File Checker Win7 (SFC /scannow)
- Driver install
- Uitschakelen van beide controllers in de BIOS en dan weer inschakelen.
resultaten: Geen resultaten.

- Knoppix 6.2 Live-CD
resultaten: 1 controller wordt gezien

- Interrupts, I/O-adressen BIOS - Windows 7 (post wel een screenie van msinfo32.exe conflicts/sharing)
resultaten:

Nom uitgevonden wat het probleem is >_> Ik heb de controller vernietigd mbv regedit ;) good job xP dus ach enigste oplossing is herïnstallatie >_> dat laat ik nog wel even op zich wachten want behalve dat Win7 de controller mist draait deze verder stabiel.

[ Voor 13% gewijzigd door Starke op 13-04-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Windows 7 opnieuw geïnstalleerd en de controller wordt nog niet gezien.

Verwacht toch dat het de PCI-lanes zijn 38 vrij?, HD5870 2x = 32 lanes, Adaptec 5805 = 8 lanes,

38-32-8= -2 lanes vrij?

Verder draait de pc stabiel zal wel moeten denken jammer van de controller dan ;).
Pagina: 1