Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ik sta op het punt om mijn HBO studie af te ronden en hierna wil ik een (universitaire) master gaan volgen.
Het BaMa stelsel zou het een en ander recht moeten trekken wat betreft internationale degrees. In de praktijk valt dit in Nederland tegen: studenten die van het HBO af komen en een (technische) master willen volgen moeten eerst een pre-master of schakeljaar volgen (overigens niet geheel onterecht ;)). Ik vraag mij af hoe universiteiten in het buitenland hiermee omgaan omdat men daar het concept Hogeschool / professionele bachelor vaak niet kennen. Kan je met een HBO diploma direct beginnen aan een masteropleiding in het buitenland? Ervaringen zijn welkom.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik ben er uiteindelijk niet naartoe gegaan echter ik wilde University of Hong Kong studeren na mijn HBO en die gaven hetzelfde aan wat hier ook is dat dit enkel mogelijk is met een schakel.

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47

Spotter

Lichtnicht

Ik ben nu bezig met Cranfield University, hier is het mogelijk zonder schakeljaar.

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is mogelijk in het buitenland een master te volgen, zonder schakeljaar, ik ken meerdere mensen die het gedaan hebben. Ik denk wel dat je je twee dingen moet realiseren:
1. Een schakeljaar is niet bedoeld als manier om mensen die na een HBO opleiding nog een master willen volgen te pesten; het is vaak noodzakelijk om kennishiaten weg te werken.
2. Buiten Nederland kennen de meeste landen geen binair stelsel met twee niveaus hoger onderwijs (HBO/WO). Alles heet universiteit, maar er zijn wel grote verschillen in de kwaliteit van universiteiten. Met name in Angelsaksische landen zijn de rankings van universiteiten heel belangrijk. Op verschillende vakgebieden kunnen universiteiten verschillende posities innemen. Zie bijvoorbeeld deze lijst van TimesOnline.

Ook werkgevers kennen deze rankings en zullen dus een master aan een willekeurige universiteit in Groot Brittanie beoordelen aan de hand van de kwaliteit volgens deze rankings. Hier valt veel aan af te doen, bijvoorbeeld omdat ze samengesteld worden aan de hand van citations en daar kun je meer of minder handig mee omgaan, maar het is natuurlijk niet helemaal ongefundeerd.

Bedenk je dus dat een universiteit buiten Nederland die je zonder schakeljaar toelaat tot een master of qua niveau verkeerd/bijzonder zwaar wordt, of een lager niveau biedt dan een universiteit met schakeljaar (binnen of buiten Nederland). De vraag is volgens mij wat het schakeljaar jou aan meerwaarde biedt, ik zou het beschouwen als een investering en verdieping die je verwacht van een vervolgopleiding. De toegevoegde waarde van de opleiding die je voltooid ligt vermoedelijk ook hoger en een extra jaar in verhouding tot nog zo'n 40 jaar werken erna betaalt zich vermoedelijk wel uit. (al dan niet financieel)

[ Voor 8% gewijzigd door Oviparous op 06-04-2010 23:31 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik denk dat er wel een mogelijk verschil bestaat tussen bv een technische universiteit of een business. Voor de huidige master (BA) waar ik mee bezig ben had ik ondanks m'n HTS achtergrond enkel een GMAT nodig. Mogelijkerwijs dat dit ook internationaal speelt.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:36
Ik doe op dit moment een verkorte (professionele) bachelor aan de Universiteit Antwerpen (toegepaste economische wetenschappen). Dit duurd 2 jaar ipv de standaard 3 jaar. Ik heb in Nederland commerciele economie afgerond op het HBO.

Schakelprogramma was ook mogelijk maar niet in de richting naar mijn wens, dat was enkel voor 1 master van toepassing.

Niveauverschil is er naar mijn mening zeker! Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van onze opleiding in tegenstelling tot het HBO wat ik heb gedaan. In Belgie kennen ze het systeem ook ongeveer gelijk aan in Nederland. Dit is een profi bachelor en een academische bachelor, enkel met een academische bachelor kan je een masterstudie volgen.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Pagina: 1