Toon posts:

Koelpad/pasta

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik eerdergisteren even wat vrije tijd had, had ik besloten om de koelpad eens van mijn Coolermaster af te halen. Met die pad haalde ik altijd 45c max met mijn CPU onder full load. Nu heb ik (gewone) koelpasta gebruikt, een FLINTERDUN laagje, maar de CPU-core wordt nu max 51c!!!
De core maakt goed contact met de CPU, de onderkant is zelfs geschuurd met héél fijn schuurpapier, de koeler is echt goed bevestigd.

Dit was dus duidelijk niet de bedoeling... Hebben meer mensen hier ervaring mee?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 02:17
ik gebruik arctic silver, werkt perfect
cpu is 30 graden :)

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
Op vrijdag 09 maart 2001 08:15 schreef chimo het volgende:
ik gebruik arctic silver, werkt perfect
cpu is 30 graden :)
30 graden idle lijkt me dan he ;)
en ik weet niet wat voor pasta je gebruikt maar bij mij scheelde het echt een hele berg.
(met mn golden orb, nu een superorb)

Verwijderd

Waarschijnlijk is dat 'flinterdunne' laagje een pietsje te flinter.

Gewoon opnieuw doen, niet zo'n heel pietepeuterig dun laagje, maar een klein kloddertje op de core en dan de koeler er op.

Onderkant afgeschuurd??? Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//eek.gif
Ik weet niet of dat nu slim was hoor, er kunnen wel kleine groefjes in hebben gezeten, maar in ieder geval was het machinaal vlak.

D.w.z., na de schuurpapier behandeling kan'ie best nu wel niet meer 100% vlak zijn. Hoe heb je dat schuren gedaan ? Met de hand is bijna onmogelijk om vlak te houden..

De officiele methode is met polijst poeder op een glasplaat, en dan een paar dagen de koeler in cirkels bewegen over de glasplaat.... (lappen)..

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik wel eens proberen ja. Nou het schuren is wel goed gegaan hoor, op het oog (misschien niet betrouwbaar maar toch) lijkt het zoveel gladder dan hij was...
Ik heb het schuurpapier op de werkbank gelegd en daar rondjes over gewreven met de koeler.

Misschien iets meer zou inderdaad kunnen maar had toch het idee dat er echt wel genoeg op zat, maar niet teveel... Nouja nog eens kijken dan.

Het is gewone koelpasta, ik zie het nut niet zo in om voor FL.50,- (noem maar wat) van die zilverzooi te kopen voor 1-2c minder...

Verwijderd

Je komt dan 1 a 2 graden onder die 45, wordt dus 43/44 i.p.v. 51c.......

Die 'pad' die er op zit is meestal helemaal niet zo slecht, en beter dan de goedkoopste koelpasat.

Helaas werkt dat spul maar één keer, haal je de koeler er nog eens af, ben je verplicht er koelpasta op te smeren na het verwijderen van de 'pad'.

Of de onderkant van de koeler glad is, bedoelde ik niet. De kwestie is of je niet per ongeluk nu onderkant hebt die niet helemaal vlak is, door het schuren... ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 09 maart 2001 09:20 schreef Hooi het volgende:
Waarschijnlijk is dat 'flinterdunne' laagje een pietsje te flinter.

Gewoon opnieuw doen, niet zo'n heel pietepeuterig dun laagje, maar een klein kloddertje op de core en dan de koeler er op.

Onderkant afgeschuurd??? [afbeelding]
Ik weet niet of dat nu slim was hoor, er kunnen wel kleine groefjes in hebben gezeten, maar in ieder geval was het machinaal vlak.

D.w.z., na de schuurpapier behandeling kan'ie best nu wel niet meer 100% vlak zijn. Hoe heb je dat schuren gedaan ? Met de hand is bijna onmogelijk om vlak te houden..

De officiele methode is met polijst poeder op een glasplaat, en dan een paar dagen de koeler in cirkels bewegen over de glasplaat.... (lappen)..
Als je heel licht schuurt met superfijn papier, dan kun je nooit zoveel schade aanrichten. Met een beetje pasta ertussen moet ie dan gewoon perfect contact maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik dus ook... maar mijn temperatuur is gemiddeld minimaal 5c omhoog gegaan... :(

Klotepasta!

Verwijderd

Topicstarter
OK geprobeerd en wat meer pasta erop gedaan. Ineens werkt het wel!!!

Nouja blijkbaar was er toch een redelijk dikke laag nodig...

In ieder geval is de temp nu 43c max als ik Q3 een timedemo loop laat doen in 640x480x16 in een window en tegelijkertijd wat chat en surf enzo, lijkt me toch redelijk.

Kan iemand me een link geven voor een 100% cpu usage stress-test progje? Geen Koe of Prime95 plz, Prime geeft fouten en Koe wil ik niet :)

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Als je geen koe wilt, dan help ik je ook niet... TTssss :)

Verwijderd

Pleur toch op met je koeien. Geef es een normaal progje waar je iets aan hebt.

Sorry scorn, maar ik ben ook op zoek naar zoiets dus kan je nu ff niet helpen.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 15:31

Sick Nick

Drop the top!

probeer eens tucows ofzo, zoek daar naar een benchmark proggie voor je cpu. Hot Patatoe ofzo, hoewel die je cpu echt HEET maakt

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 09 maart 2001 17:54 schreef sc0rn het volgende:

Kan iemand me een link geven voor een 100% cpu usage stress-test progje? Geen Koe of Prime95 plz, Prime geeft fouten en Koe wil ik niet :)
Als Prime95 fouten geeft dan betekent dat dat je systeem instabiel is! Dan moet je wat minder overclocken, want anders zit je binnenkort met een lading CRC errors op je harddisk. Prime95 is een perfecte stabiliteitstest, vooral als je de torture mode gebruikt. Maar goed, als jij liever Prime95 de schuld geeft omdat je er van overtuigd bent dat je systeem stabiel is... ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Scorn,
gefeliciteerd dat het nu wel werkt :Y)

Ja, enneh iefje, wat voor nut heeft het nu om een stress test te laten draaien, en dan het test programma de schuld te geven van fouten/problemen die aan het licht worden gebracht.. Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//rolleyes.gif

Maar goed..
een leuk programma om te zien of je CPU wil frituren is CPU burn
http://users.ev1.net/~redelm/

(Je moet de hele link even kopieren naar je browser, direct werkt'ie niet...)

Gegarandeerd zie je na een kwartiertje temperaturen van je cpu die je nog niet eerder hebt gezien met de koeler er op.. Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//insane.gif
Pagina: 1