[Ziggo] Online Backup - vragen en ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Omdat ik naast mijn NAS en een kopie op een externe hdd ook een online backup wil ben ik vandaag begonnen met Online Backup van Ziggo.
Aangevraagd en binnen enkele minuten een activatiecode gekregen. Dit alles na een gesprek met een medewerker die aangaf hoe makkelijk en automatisch het is.
Nu alles echter is geïnstalleerd ben ik (nog) niet tevreden over het product, maar misschien doe ik het fout?

- Klopt het dat je slechts één computer kunt gebruiken? De code werkt namelijk maar één keer. Aangezien ik meerdere computers heb is dit niet handig.
- Er is sprake van 'onbeperkte' opslag. Nalezen leverde echter een limiet van 100 GB op.Is deze limiet de keiharde grens? Ook dan heb ik er denk ik niet veel aan.

Ik kon geen topic vinden (dacht dat deze er wel zou zijn, zoek denk ik niet goed genoeg?) daarom deze geopend. Graag jullie ervaringen en opmerkingen over deze dienst van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
't Is toch veel makkelijker om dit soort vragen over een dienst gewoon aan de betreffende leverancier te stellen? Tevens staat er op de Ziggo site ook nog wel wat info, en in de voorwaarden zal ook wel het één en ander staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Klopt... maar daar kreeg ik juist te horen dat meerdere computers geen probleem was en onbeperkte opslag :) Foutje in de voorlichting dus... verder ben ik ook wel benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-04 18:32
Ik neem even een account. Had al Mozy, maar dat is zo traag. Hopelijk wordt hier wel de hele 3mbit gebruikt bij het back-uppen. Ik laat je weten wat wel en niet kan. Heb XP-machines en een mac.

Update: account nemen gaat goed en snel. Installatie is een fluitje van een cent en de software ziet er gelikt uit. Kom er alleen net achter dat je echt alleen een backup kunt maken van je lokale disk, een backup van een mapped network drive kan niet. Aangezien hier alles centraal op het NAS staat thuis is deze tool dus nutteloos voor ons. Ik ga nu proberen de dienst meteen weer op te zeggen. Kijken wat er gebeurt.....

Update: 1200 gebeld (klantenservice). Medewerker heeft geen idee waar ik het over heb. Nooit van het product 'Online Backup' gehoord. Uitgelegd waar de info te vinden is op hun (eigen) webste. Response van de medewerkster: oh, dat is de fotoservice. Die ondersteunen we niet. Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn? Uitgelegd dat het toch echt iets anders is. Medewerker: Oh, maar dan is het gratis. Weer uitgelegd dat het echt 4,95 per maand kost en dat dat ook op hun internetpagina staat.

Uiteindelijk is ze het bij een collega gaan navragen. Na een minuut of 2 kwam ze terug en gaf aan dat het geregeld gaat worden: ze gaat het opzeggen voor me. Ze vroeg nog wel wanneer ik het besteld had, want het product staat dus niet in het systeem bij mijn gegevens. Op mijn antwoord 'daarnet, om 08:41' kwam een langgerekte 'ooooooh, maar dan staat het nog lang iet in ons systeem, dat duurt minimaal een paar dagen'. Hoe ik er bij kwam dat dat zo snel in het systeem zou staan. Tja, dat is nu eenmaal een van de voordelen van automatisering......dat snappen ze daar nog niet blijkbaar....

Het schijnt geregeld te gaan worden dus.. Ik heb nog wel aangegeven dat de rest van de diensten wel moet blijven bestaan. Just to be sure, voor zover dat kan bij Ziggo uiteraard :-)

[ Voor 102% gewijzigd door garp op 07-04-2010 19:11 . Reden: Software voldoet niet aan de eisen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Met ^ ^... maar toch een beetje anders :)

Ook gebeld met 1200, aangegeven dat ik het product wilde annuleren omdat ik er niks mee kan (hierboven genoemde beperkingen) en kreeg als antwoord dat ik voor vragen en problemen met het product een andere keuze in het menu moest maken. Niet iets waar ik zin in had na 15 minuten in de wacht staan.

Aangegeven dat ik het product zelf wilde annuleren, dat kon wel bij haar. Helaas, ook zij kon geen bestelling vinden (was wel bekend met het product) en in het systeem was ook niks te vinden. Uiteindelijk bleek de oplossing te zijn dat het een nieuwe product is en op dit moment 2 maanden gratis. Na deze 2 maanden zou het product pas te zien zijn en krijg ik een brief of ik wel of geen gebruik wil maken. Als het niet aangepast wordt niet dus. Voor alle duidelijkheid: ben gewoon netjes te woord gestaan, alleen jammer dat het niet direct duidelijk was...

Wel jammer. Het idee was goed maar er zijn gewoon te weinig beperkingen. Vindt € 4,95 per maand helemaal niet verkeerd maar dan moet het wel werkbaar zijn.
Jammer ook voor dit topic, voorlopig voor mij dus geen Backup Online. Misschien dat andere Tweakers nog ervaringen kunnen posten? Geloof niet dat garp en ik de enigste zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-04 18:32
Onder OSX kan ik zelfs alleen backups maken van zaken die op het bootvolume zijn geinstalleerd: niet van mijn data-disk en ook niet van netwerkpaden. Als je dan een folder kiest die op het bootvolume staat (mijn iPhoto inhoud bijvoorbeeld) dan wordt de inhoud niet meegenomen. Dat is natuurlijk absurd. Die software is echt kreupel en niet van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
Heb het gisteren ook even geprobeerd maar ben er niet erg enthousiast over:
1. Aanvraag, registratie en installatie ging redelijk vlot maar toen ik ~10 GB aan data probeerde te backuppen bleek er na een uur pas 1,5 MB gedaan.
2. De userinterface is grafisch erg verzorgd maar de maker heeft duidelijk niet nagedacht over gebruiksgemak. In de mappenlijst wordt bijvoorbeeld 'Mijn Documenten' verborgen, waarschijnlijk omdat je die via een ander knopje moet selecteren.
3. Waarom niet gewoon een ftp-account waar ik met een backuptool-naar-eigen-keuze mijn backup kan maken? Dat is goedkoper voor Ziggo want ze hoeven geen software te (laten) schrijven en onderhouden, ondersteunen. Het is flexibeler voor mij want ik kan ongeveer elke bestaande backuptool gebruiken die ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20

beany

Meeheheheheh

Bij Backup worden periodiek de bestanden op de server bijgewerkt. Eventueel op de computer verwijderde bestanden worden na synchronisatie dus eveneens verwijderd in de Backup. Verwijder dus geen waardevolle bestanden van je computer met het idee dat deze veilig ondergebracht worden in de Online Backup
Dus als ik per ongeluk een bestand wis, en daar pas een week later achter kom heb ik pech ??

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Volgens mij kon je in de software instellen 'verwijderen uit backup na 30 of 45 dagen' dus ik denk dat je nog kunt restoren... maar test het eerst even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:07
Mijn ervaringen tot nu toe zijn niet heel positief. Toch blijf ik het voorlopig gebruiken omdat het maar 4,95 is voor onbeperkte opslag en ik heb zo'n 350GB aan onvervangbare data. Van de data heb ik zelf meerdere kopieen op een tweetal adressen, maar wat extra veiligheid is nooit weg. De nadelen die ik heb ondervonden zijn:
- Erg langzame upload. Het duurt nogal een tijd voordat alles online staat. Dat punt heb ik zelf nog niet bereikt.
- "Willekeurige" volgorde van uploaden. De backup tool werkt niet simpelweg de directories die gebackupped moeten worden af, maar kiest steeds groepjes bestanden uit alle directories. Hierdoor is het lastig te zien wat er nu gebackupped is en wat nog niet.
- De tool vergeet soms welke bestanden al bij Ziggo staan. Ik heb aan de hand van de log file kunnen vaststellen dat het verschillende bestanden minstens 2 maal geupload heeft ondanks dat deze bestanden niet waren gewijzigd. Ook "verdwijnen" er soms bestanden uit het overzicht dat te vinden is onder de "opgeslagen backup" knop. Via de webinterface blijken deze bestanden toch nog gewoon online te staan. Dit heb ik aan Ziggo gemeld en zij adviseerden de tool helemaal te uninstallen en opnieuw te installeren. Dit lostte het probleem op, maar na een tijdje was het weer terug. Via de webinterface kun je trouwens bestanden toevoegen aan je backup. Hiermee kan je de backup versnellen, maar helaas kan je zo niet al te veel uploaden, maar na een tijdje timed de websessie uit.

Voldoende kinderziekten dus nog, maar voorlopig kijk ik het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
hemiparo schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:27:
Volgens mij kon je in de software instellen 'verwijderen uit backup na 30 of 45 dagen' dus ik denk dat je nog kunt restoren... maar test het eerst even :)
Je kunt inderdaad instellen dat bestanden 15, 30 of 45 dagen na verwijdering op je PC uit de backup worden verwijderd. Dit lijkt mij persoonlijk voldoende.

Bij de service krijg je trouwens ook een echte online drive van 10GB. Bestanden hierop zijn niet gekoppeld aan bestanden op je PC. De bestanden op de online drive blijven net zo lang staan totdat je ze daar expliciet verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Intussen heb ik een nieuw probleem. Om het upload process te versnellend (dat werkelijk overdraaglijk langzaam is) heb ik via de webinterface ook bestanden geupload. In de webinterface vind ik onder de Ziggo Virtual Drive een map "Mijn PC Backup". Ik heb naar subdirectories van deze directory bestanden geupload die door de online backup geupload moesten worden. Daarbij heb ik er op gelet dat de betreffende bestanden nog niet waren verwerkt door de online backup tool. De bestanden die ik op deze manier uploadde gingen niet ten koste gaan van de 10GB ruimte op de ZiggoDrive. De ZiggoDrive is een online drive van 10 GB die los staat van de online backup. Bestanden die op de ZiggoDrive staan zijn niet gekoppeld aan bestanden op je eigen computer. Toen ik de Ziggo Online backup tool nog een keer uninstallde en opnieuw installeerde werden bestanden die ik op deze manier via de webinterface had geupload, door de tool net zo gezien als bestanden die de tool zelf had geupload.

Op enig moment heb ik een bepaald bestand ter test twee maal naar dezelfde folder (onder de "Mijn PC Backup" tree) geupload via de webinterface. Het betreffende bestand heet "Video4.m3u" en het is 5.7 KB groot. In de folder werd het bestand aangemaakt als "Copy (1) of Video4.m3u". Verder zag ik dat mijn Ziggo Drive nu werd belast met 5.7 KB. Dit lijkt me logisch, want dit bestand bestaat inderdaad niet op mijn eigen PC en is dus niet te beschouwen als een backup. Daarna heb ik het bestand weer verwijderd. In mijn ZiggoDrive bleef echter 5.7 KB gebruikt.

Hierna heb ik opnieuw de Windows Online Backup tool compleet verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Toen ik daarna het "Opgeslagen bestanden" overzicht opriep zag dat er zeer vreemd uit. De tree klopt niet meer met hetgeen al geupload is. Ik zie slechts fragmenten die zich bovendien niet in de juiste diepte van de tree bevinden.

Zo heb ik in mijn F-drive een directory Video, met daarin mappen met de namen Video 1, Video 2 etc. In het overzicht van de opgeslagen bestanden zie ik echter het volgende:

F -> Video -> Video 1
F -> Video 1
F -> Video 2
F -> Video 3
F -> Video 4
F -> Video 5

De subdirectories van folder Video bevinden zich dus in de root van drive F. Directory Video 1 bevindt zich zelfs zowel in de root als in submap Video. Verder bevinden zich in de root van F allerlei bestanden die ergens in de tree van drive D horen. Het vreemdste is nog wel dat er zich overal bestanden met de naam "Copy (1) of Video4.m3u" bevinden. In vrijwel elke map komen deze bestanden voor. Vaak zijn er meerdere "Copy (1) of Video4.m3u" bestanden in een map. Iets dat natuurlijk helemaal niet kan.

Als ik naar mijn ZiggoDrive ga (met de daarvoor bestemde Windows tool) zie ik ook in elke folder (Mijn documenten, Mijn muziek, Mijn afbeeldingen, Mijn Videos en Prullenbak) een "Copy (1) of Video4.m3u" bestand. In de ZiggoDrive heb ik de gelegenheid om de bestanden te verwijderen, maar als ik dat doe worden ze niet verwijderd. Ik krijg geen foutmelding. Bovendien is mijn ZiggoDrive voor 467% vol. 467% van 10GB komt over een met 46.7GB en dat is precies de hoeveelheid gebackupte data dat ik volgens de Windows backup client intussen geupload heb.

De problemen treden overigens bijna alleen op met de Client tools, dus de ZiggoDrive en de Online Backup tool. De webinterface geeft de juist inhoud aan van de bestanden die ik heb gebackupped. Ook het "Copy (1) of Video4.m3u" is verwijderd van de locatie waar het bestand eerst stond. Het enige dat er in de webinterface niet klopt is dat er staat dat mijn ZiggoDrive 5,7 KB bevat. Dit is niet juist, want het bestand van 5,7 KB dat ik had geupload is intussen weer verwijderd.

Alles bij elkaar kan ik de online backup tool dus niet meer gebruiken. De Client tools zijn duidelijk nauwelijks getest. De webinterface klopt wel, maar via deze interface kun je geen grote aantallen bestanden uploaden. Het lijkt erop dat mijn backup bestanden nog steeds aanwezig zijn, maar zeker is dat niet. Bovendien kan ik de bestanden nauwelijks restoren, want via de webinterface kun je niet massaal bestanden terugzetten.

Het belangrijkste van een online backup service is in mijn ogen robuustheid en veiligheid en dat biedt deze service duidelijk niet. Door het simpel uploaden en weer verwijderen van een enkel bestand via de webinterface zijn de 2 Windows Client tools volkomen de draad kwijt geraakt en is de hele service onbruikbaar geworden.

Ik heb natuurlijk Ziggo benaderd over dit probleem, maar ik had geen zin en tijd om langdurig met de helpdesk aan de telefoon te hangen. Bovendien zijn dit soort problemen in tekst duidelijker uit te leggen dan aan de telefoon, zeker omdat de "eerste lijn" aan de telefoon zacht gezegd niet altijd even deskundig is. De Ziggo helpdesk heeft echter geen e-mail adres, maar alleen een klachtenformulier waar je maximaal 512 tekens hebt om je probleem uit te leggen. Ik heb nog geprobeerd om mijn probleem over een aantal klachtenformulieren te verdelen, maar daarop kreeg ik alleen als reactie dat ze dat soort klachten niet in behandeling konden nemen. Het lijkt er dus meer op dat de klantenservice van Ziggo een afpoeierservice is. Ik zal Ziggo een nieuwe klacht sturen en daarbij verwijzen naar deze post, zodat ze alle informatie op een plek hebben. Ik heb namelijk morgen ook geen tijd om de helpdesk te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Mijn grote probleem is ook dat het lijkt alsof het programma nog niet 'af' is... idee is goed maar werkzaam is het niet. En dan is de 'klantenservice' inderdaad een lachertje. Ik heb al eens eerder geklaagd dat je alleen het formulier kunt gebruiken (wat ook niet alle verplichte velden onthoud) en dat er maar een beperkt aantal regels mogelijk is. Mijn vraag was of het bewust moeilijk gemaakt werd om een vraag te stellen via het formulier maar volgens Ziggo was dit 'klantvriendelijker' en was de kans op warrige e-mail zo erg klein. Voordeel is wel dat het bellen naar 1200 vanaf je eigen lijn gratis is.

Terug naar de backup: leuk idee maar voor mij niet werkbaar. Opzeggen is echter niet mogelijk omdat het nog een gratis dienst is. Dat moet ik dus later doen..echt klantvriendelijk nee... gemiste kans voor Ziggo in mijn belevenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Ik heb intussen antwoord gekregen van Ziggo en het antwoord was natuurlijk voorspelbaar:

Een forum verzoek kunnen wij op deze manier niet in behandeling nemen, als u een vraag/probleem heeft wat niet in dit formulier te beschrijven is kunt u het beste telefonisch contact opnemen met onze klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Grappig... want bij de klantenservice kennen ze het product niet eens... :)

(Ziggo: leuk als het werkt maar ga geen support zoeken... helaas toch meestal mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Intussen was heb ik Ziggo gebeld en hun antwoord was werkelijk briljant: Dit is een software probleem en daar leveren ze geen support op!!! Dat het probleem software betreft die Ziggo zelf aan mij heeft geleverd (namelijk de online backup client) maakt geen verschil. Het resultaat is nu dat ik met een volkomen onbruikbaar product zit. De helpdeskmedewerker (die overigens heel vriendelijk was en het zelf ook allemaal heel vreemd vond) gaf aan dat dit product nog in de testfase zit. Dit lijkt me nogal vreemd want het product staat gewoon op de ziggo site:

https://www.ziggo.nl/#pro...a-diensten/online-backup/.

Bovendien kreeg ik op 5 maart een mailtje van Ziggo waarin dit nieuwe product werd aangekondigd. Omdat het product in de testfase zit kan het ook nog niet opgezegd worden. Als ik het niet gebruik zou ik er vanzelf niet voor hoeven te betalen. Dit stond echter nergens inde voorwaarden dus dat lijkt me nogal sterk en bovendien gebruik ik de service want er staat intussen ruim 40GB van mijn online bij Ziggo. 40GB die ik niet meer kan gebruiken omdat de clients niet goed werken, maar goed. Die 40GB zullen ook niet verdwijnen want de backup client kan immers niet meer aangeven dat de bestanden zijn verwijderd van mijn eigen PC. En ik neem niet aan dat de backups na 45 dagen automatisch gewist zullen worden, want dat zou betekenen dat de backups altijd gewist worden als ik mijn thuis PC 45 dagen uit laat. Dat lijkt me geen goed idee voor mensen die lang op vakantie gaan en hun onvervangbare files aan Ziggo hebben toevertrouwd.

Samengevat komt Ziggo Online Backup op het volgende neer:
- Maken van de backups is exteem traag
- Proces is ondoorzichtig. Het is lastig te achterhalen van welke files er een backup bestaat en van welke nog niet.
- De backup is volkomen onbruikbaar te maken door via de webinterface uploaden en deleten van een file in de backupdirectory.
- Als de backup eenmaal op die manier beschadigd is geraakt biedt Ziggo geen support, "want dat is een software probleem" (in de door Ziggo geleverde software).
- Andere bugs die klanten aantreffen zullen ook niet in behandeling worden genomen "want dat zijn software problemen"

Hmmm, misschien toch elders nog maar een extra backupje maken van mijn onvervangbare bestanden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354375

*spam*

[ Voor 98% gewijzigd door pven op 16-04-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
*weg* daar hebben we topireports voor uitgevonden, dat is dat handje links bovenin :)

[ Voor 95% gewijzigd door IEF op 22-12-2010 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 22:07
Sinds vorige week heb ik ook Ziggo Online Backup. De laatste posts in dit topic zijn al wat ouder, maar ik kan melden dat het nog niet beter is geworden.
Backup gaat echt ongelooflijk traag. Na 5 dagen non stop draaien is er slechts 14GB gebackupt.
Ook is er erg weinig in te stellen. Je kunt in de software bijvoorbeeld geen mappen aanwijzen, maar alleen bestandstypen (office documenten, foto's en video's, muziek.

Ik ga het weer opzeggen, want dit is echt onwerkbaar traag.Geen aanrader

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Pagina: 1