Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-09 16:18

musicer

Press any key to continue....

Topicstarter
Hallo,

Ik weet niet of dit topic hier op de goede plaats is, maar:
Ik heb een computer met windows vista. Ik heb deze ongeveer een half jaar geleden gedualboot met Ubuntu 9.10 (kan ook 9.4 9.04 zijn.. begin nou toch echt te twijfelen) maar ik heb nu ook een windows 7 dvd en nu zou ik graag dit systeem tripplebooten door windows 7 er bij te zetten. Dus mijn vraag is: gaat dit zomaar goed met de bootloader als ik windows 7 er zo op gooi? Of moet ik nog extra handlingen verrichen aangezien ubuntu en vista er al op staan.

Had al wat op internet gezocht, maar meestal installeren ze daar ubuntu als laatst, maar dat lukt dus niet nu.

Edit: foutje verbeterd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door musicer op 06-04-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Bij de installatie van windows 7 zal Windows het MBR overschrijven met z'n eigen bootloader. Wil je GRUB er weer op hebben, maak je gebruik van (K/L/X)Ubuntu live cd. Beschrijving staat hier voor GRUB2:

Klikkie

[muggen-zifting-mode]Oja, en het is 9.04, niet 9.4 ;) [/]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows 7 houdt rekening met Vista.
Je zou als voorbereiding in Ubuntu Grub kunnen installeren op de eigen partitie van Ubuntu.
En dan een bootloader zoals GAG in het MBR zetten.

De meeste gebruikte manier is om achteraf weer grub te installeren, bijvoorbeeld zoals afraca hierboven beschijft.
Maar je kunt ook met de alternate install cd van Ubuntu gebruiken om toch te kunnen opstarten vanaf de Ubuntu partitie en dan grub opnieuw te installeren. Grub herkent dan de nieuwe bootloader die Windows 7 heeft gemaakt.
Met die Alternate install cd kun je een bestaande Ubuntu partitie opstarten als Grub niet meer te gebruiken is.

Ik gebruik het de laatste jaren op deze manier:
In mijn MBR zit GAG, dan past in het MBR.
In GAG kan ik kiezen tussen de Windows boot loader en Ubuntu.
De Windows boot loader wordt door Windows 7 aangepast, zodat je daar kunt kiezen tussen Windows XP (of Vista) en Windows 7. Windows 7 heb ik trouwens op een tweede harde schijf staan.
Als ik in GAG voor Ubuntu kies, dan wordt Grub opgestart (die ik in de partitie van Ubuntu heb geinstalleerd) en kan ik weer verder kiezen tussen de verschillende dingen die Grub heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer

musicer

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 07:58:
Windows 7 houdt rekening met Vista.
Je zou als voorbereiding in Ubuntu Grub kunnen installeren op de eigen partitie van Ubuntu.
En dan een bootloader zoals GAG in het MBR zetten.

De meeste gebruikte manier is om achteraf weer grub te installeren, bijvoorbeeld zoals afraca hierboven beschijft.
Maar je kunt ook met de alternate install cd van Ubuntu gebruiken om toch te kunnen opstarten vanaf de Ubuntu partitie en dan grub opnieuw te installeren. Grub herkent dan de nieuwe bootloader die Windows 7 heeft gemaakt.
Met die Alternate install cd kun je een bestaande Ubuntu partitie opstarten als Grub niet meer te gebruiken is.

Ik gebruik het de laatste jaren op deze manier:
In mijn MBR zit GAG, dan past in het MBR.
In GAG kan ik kiezen tussen de Windows boot loader en Ubuntu.
De Windows boot loader wordt door Windows 7 aangepast, zodat je daar kunt kiezen tussen Windows XP (of Vista) en Windows 7. Windows 7 heb ik trouwens op een tweede harde schijf staan.
Als ik in GAG voor Ubuntu kies, dan wordt Grub opgestart (die ik in de partitie van Ubuntu heb geinstalleerd) en kan ik weer verder kiezen tussen de verschillende dingen die Grub heeft gevonden.
hmm ik zie nu net dat ubunto 10.04 over 13 dagen uit komt. Ik denk dat ik dan eerst ubuntu verwijder, windows 7 installeer en dan ubuntu installeer. ik neem aan dat dat goed zou moeten gaan?.. En als ik ubuntu verwijder dan neem ik aan dat ik ook Grub verwijder. moet ik die dan ook opnieuw windows bootloader oid installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het installeren gaat goed op die manier.
Het booten van Windows is dan afhankelijk van Grub dat deels in de Ubuntu partitie staat.
Dus als je Windows 7 hebt geinstalleert, en daarna Ubuntu verwijderd, dan zul je de MBR van Windows moeten herstellen met een tool dat op de cd staat.

Met mijn manier (met GAG boot manager en Grub in de Ubuntu partitie) is alles van elkaar gescheiden, en heb ik daar dus allemaal geen last van.
Voor de volledigheid: Om tijdens het installeren Grub in de Ubuntu partitie te installeren moet handmatig de parities instellen en "Advanced" kiezen bij het installatieproces van Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
GAG is inderdaad een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer

musicer

Topicstarter
maar als ik ubuntu verwijder kan ik dan vista nog opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

musicer schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:54:
Waarschijnlijk moet je dan je windows bootloader opnieuw installeren, maar dat weet ik niet zeker. Mocht dit nodig zijn dan kun je genoeg vinden via google.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

musicer schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:54:
Zoals ik schreef:
Dan zul je inderdaad de MBR moeten repareren met een tool dat op de cd staat.
Grub past niet in het MBR, en staat dus voor een deel in de Ubuntu partitie.

Heb je er nog een floppy-drive in zitten?
Dan kun je eerst eens diskette maken, met een boot manager er op. Bijvoorbeeld Gag of Gujin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer

musicer

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 14:19:
[...]

Zoals ik schreef:
Dan zul je inderdaad de MBR moeten repareren met een tool dat op de cd staat.
Grub past niet in het MBR, en staat dus voor een deel in de Ubuntu partitie.

Heb je er nog een floppy-drive in zitten?
Dan kun je eerst eens diskette maken, met een boot manager er op. Bijvoorbeeld Gag of Gujin.
Nope.. geen diskette-station. Een laptop, maar daarom kan ik de vista cd niet gebruiken, want windows was voorgeinstalleerd. wellicht dat ik ubuntu kan verwijderen en dan direct windows 7 installeren ie dan de bootloader herstelt? En dan als ubuntu 10.04 uit is (tenminste als ik daarna terug ben uit rome) deze er naast zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door musicer op 16-04-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

musicer schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:13:
[...]

Nope.. geen diskette-station. Een laptop, maar daarom kan ik de vista cd niet gebruiken, want windows was voorgeinstalleerd. wellicht dat ik ubuntu kan verwijderen en dan direct windows 7 installeren ie dan de bootloader herstelt? En dan als ubuntu 10.04 uit is (tenminste als ik daarna terug ben uit rome) deze er naast zetten.
Als je Win7 installeert zou de installatie inderdaad de bootloader moeten herstellen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer

musicer

Topicstarter
Heb vadaag op deze mooie hemelvaartsdaag eindelijk een keer weer de kans gekregen om met m'n computer bezig te gaan.

Ik heb vandaag ubuntu 9.10 verwijderd en met behulp van EasyBCD de MBR bootloader teruggezet. Daarna Windows 7 geinstalleerd. Deze ben ik nu aan het configureren.

Ik kan nu gewoon Ubuntu 10.04 installeren en dan kan ik kiezen tussen aan de ene kant vista en windows 7 en aan de andere kant ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 21:55
Wat is eigenlijk de reden om uberhaupt nog met Vista te willen draaien ?
Stel dat je oude programma's wil draaien, dan zou je die virtueel kunnen opstarten met de virtuele Windows XP (aangenomen dat je minimaal Windows 7 professional hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer

musicer

Topicstarter
Chills schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:56:
Wat is eigenlijk de reden om uberhaupt nog met Vista te willen draaien ?
Stel dat je oude programma's wil draaien, dan zou je die virtueel kunnen opstarten met de virtuele Windows XP (aangenomen dat je minimaal Windows 7 professional hebt)
1: Samsung NPS (telefoonsoftware) werkt nog niet op windows 7
2: Ik kan Vista er altijd nog af gooien
3: Als ik alle software meteen over wil zetten ben ik nog wel even bezig
4: hardeschijfruimte genoeg ;)
Pagina: 1