Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:01

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Mijn laptop is een Windows Vista / Kubuntu dual-boot setup waarvan de Windows partitie met truecrypt encrypted is. De truecrypt partitie is bootable, dus ik moet gebruik maken van de Truecrypt bootloader. De linux partitie wordt nogal eens geherinstalleerd voor testjes met nieuwe distro's. Nu heb ik Kubuntu 10.04 beta erop gezet. Bij de installatie viel me al op dat ik Grub niet naar een partitie mocht installeren (/dev/sda2 in mijn geval), maar alleen naar de MBR. Daar zit echter Truecrypt en die wil ik laten chainloaden naar /dev/sda2. Onder oudere ubuntu's (met grub legacy) was dat geen probleem. Grub2 doet er wat moeilijk over als ik deze naar /dev/sda2 ipv /dev/sda wil installeren. Om precies te zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
sudo grub-install /dev/sda2 --root-directory=/mnt
cp: `/mnt/boot/grub/locale/en_AU.mo' and `/mnt/boot/grub/locale/en_AU.mo' are the same file
cp: `/mnt/boot/grub/locale/en_GB.mo' and `/mnt/boot/grub/locale/en_GB.mo' are the same file
/usr/sbin/grub-setup: warn: Attempting to install GRUB to a partition instead of the MBR.  This is a BAD idea..
/usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible.  GRUB can only be installed in this setup by using blocklists.  However, blocklists are UNRELIABLE and its use is discouraged..
/usr/sbin/grub-setup: error: if you really want blocklists, use --force.

Embedding gaat inderdaad niet werken, maar grub legacy deed nooit moeilijk over blocklists. Waarschuwing negeren en het force vinkje gebruiken of heb ik nog andere opties?

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

GRUB2 niet installeren maar zelf GRUB legacy erop gooien? GRUB2 is namelijk nog in alpha/beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Nou niet bepaald een ideale oplossing .Hoewel ik (nog) niet met dit probleem kamp, zou ik willen weten of er een oplossing is waarbij wél gebruik gemaakt wordt van GRUB2.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 19:46
Kan het niet andersom: de grub loader die van truecrypt laten chainloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
hostname schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:34:
Kan het niet andersom: de grub loader die van truecrypt laten chainloaden?
Dat schijnt wel te moeten kunnen, maar dat heeft weer heel andere problemen (en of dat een bug is, is niet helemaal duidelijk).
Heb wel de blocklists optie gebruikt en geconstateerd dat die het 1 keer doet, maar daarna niet meer totdat je weer herinstalleert. Ook niet ideaal dus.

Ik ben bang dat ik toch een boot partitie voor grub2 moet maken, of de van grub2 naar grub-legacy howto erbij moet vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:20

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

In de melding lees ik dat het met --force wel zou moeten werken, toch? Heb je dat al geprobeerd?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
thunder7 schreef op zondag 18 april 2010 @ 18:21:
In de melding lees ik dat het met --force wel zou moeten werken, toch? Heb je dat al geprobeerd?
Yep (staat op zich ook wel in mijn eerdere post), maar dan doet-ie het eenmalig. Na een reboot kan de Truecrypt boot loader geen bootable partities meer vinden en moet ik grub weer opnieuw installeren. Dat wordt wel wat vervelend op den duur. De bug die het nu onmogelijk maakt om dan maar grub2 in de MBR te zetten en trucrypt te chain loaden is ook nog niet opgelost, dus heb ik nu twee opties:

- extra bootable partitie maken (zonder FS) en daar grub2 neer zetten;
- terug naar grub-legacy

Ik vind beiden wat gedoe, maar goed, dan moet je maar geen betas installeren. Ben wel benieuwd of dit in 10.04 opgelost gaat zijn...

Pagina: 1