Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-05 16:11
In ons eigen bedrijf hebben wij al enkele facturen verstuurd, met onderaan de factuur duidelijk vermeldt dat het factuurnummer bij de betaling vermeldt moet zijn. Nu hebben wij enkele bekenden van ons ook deze factuur gestuurd, maar in de omschrijving is enkel "bedankt x!" te lezen, zonder enige vermelding van het factuurnummer.
Op het moment is het nog overzichtelijk voor ons, gezien de weinige betalingen die wij ontvangen, maar voor de administratie en als wij meer betalingen gaan ontvangen. is het erg prettig toch een factuurnummer erbij vermeldt te hebben. Ook is het natuurlijk erg ergerlijk dat mensen over zulke duidelijk vermeldde dingen heen lezen.

Nu zou ik graag betalingen zonder vermelding van factuurnummer willen weigeren, maar weet niet of dit zonder problemen kan...
Hebben jullie hier iets meer weet van of dit kan/mag/handig is om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, zo gaat het gewoon. Ik ken het zelf ook, ongeveer de helft van de klanten verknalt het. Sommigen trekken bij als je ze na 2 weken nog eventjes een aanmaning verstuurt.... onder het mom van "Oops de software heeft het niet gezien omdat je geen factuurnummer hebt vermeld..." ;).

Acceptgiro's gebruiken, daarmee forceer je een kenmerk.

Ik ga zelf voor de iDeal oplossing trouwens, maar daarmee dwing je wel meteen betaling af (ipv op rekening).
Ik geloof dat de rabobank hier ook nog een andere oplossing voor heeft, de notabox oid.
Dan moet je klant ook rabobank hebben (en jij ook), dus echt heel handig is het niet (heb zelf wel rabo zakelijk, maar om die reden niets mee gedaan).

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 06-04-2010 14:24 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als iDeal de oplossing is die je wilt gaat gebruiken dan kan ik je MoneyBird van harte aanbevelen. Gebruik het zelf voor het versturen/beheren van mijn facturen en sinds kort kun je er ook een iDeal betaling mee afhandelen. Handig!

www.moneybird.nl (geen binding mee verder, gewoon een tevreden gebruiker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31

Nic

Vrij

Tsja, dat is nu eenmaal de praktijk.
Betalingen weigeren is natuurlijk niet slim (je hebt je geld immers al binnen) maar wat je wel kunt doen is, als je niet kan zien wie de betaling gedaan heeft, gewoon wachten totdat de klant je mailt dat 'ie een herinnering van je heeft ontvangen ondanks dat 'ie betaald heeft. Je kunt dan aanvullende gegevens vragen (vanaf welk rekeningnummer heeft de klant betaald?) en dan kun je'm alsnog koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gewoon geld terugstorten en een herinnering naar iedereen opsturen die zijn rekening nog niet betaald heeft? Wat je ook kunt doen is een kleine meerprijs vragen voor fysieke facturen en alles via een secure website beschikbaar stellen. Dan kan daar ook direct de rekening betaald worden.

(Je kunt ook korting geven voor mensen zonder fysieke facturen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Je zou dat soort betalingen per ommegaande terug kunnen storten met de omschrijving "Betalingen zonder factuurnummer kunnen wij helaas niet verwerken". Je moet daarna alleen niet gaan klagen als mensen dat niet in de gaten hebben en je vervolgens achter ze aan moet bellen om je geld (weer) te krijgen. Bij bedrijven onderling gaat dit al weer een stuk eenvoudiger, hoewel je daar ook problemen kunt verwachten.

Ik zou er toch wat tijd en moeite in steken om te proberen een betaling aan een bestelling te koppelen (bijvoorbeeld op basis van de naam). Een ander alternatief is om te werken met incasso's, omdat je dan zelf het betaalmoment en de administratie in de hand hebt. Loop je daarna alleen tegen mislukte incasso's aan, maar dan weet je in ieder geval welke betalingen het zijn.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Laatst online: 09:10

Jeroen V

yadda yadda yadda

Sorry dat ik het zeg, maar wat een lompe opmerkingen om geld terug te gaan sturen. Goede manier om je eigen bedrijfje om zeep te helpen. Wees blij dat je het geld binnen hebt.

Gerwoon vriendelijk verzoeken om het factuurnummer te vermelden, en zoals hierboven gezegd een vriendelijke herinnering (geen aanmaning!) sturen en hopen dat ze het de volgende keer wel goed doen.

Simpel gezegd, dit is gewoon onderdeel van een bedrijfsvoering, daar zal je gewoon mee om moeten gaan op welke manier dan ook. Als je uiteindelijk genoeg factuurtjes verstuurt zal je waarschijnlijk ook een volwassen softwarepakket moeten aanschaffen waar je je bankboek mee kunt verwerken. En dergelijke kosten moeten gewoon meegenomen worden in je tarief.

(kan er nog niet over uit hoe stom ik het advies vind om geld terug te storten |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Jeroen V schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:27:
Sorry dat ik het zeg, maar wat een lompe opmerkingen om geld terug te gaan sturen. Goede manier om je eigen bedrijfje om zeep te helpen. Wees blij dat je het geld binnen hebt.
Ik zei ook al: terugstorten is vragen om problemen. Maar stel je nou eens voor dat je één soort product verkoopt (voorbeeldje), zodat iedereen hetzelfde bedrag zit over te maken. Hoe koppel je dan in godsnaam een betaling aan een klant als ze er geen informatie bijzetten?
Gerwoon vriendelijk verzoeken om het factuurnummer te vermelden, en zoals hierboven gezegd een vriendelijke herinnering (geen aanmaning!) sturen en hopen dat ze het de volgende keer wel goed doen.

Simpel gezegd, dit is gewoon onderdeel van een bedrijfsvoering, daar zal je gewoon mee om moeten gaan op welke manier dan ook. Als je uiteindelijk genoeg factuurtjes verstuurt zal je waarschijnlijk ook een volwassen softwarepakket moeten aanschaffen waar je je bankboek mee kunt verwerken. En dergelijke kosten moeten gewoon meegenomen worden in je tarief.

(kan er nog niet over uit hoe stom ik het advies vind om geld terug te storten |:( )
Je kan mensen tot in lengte van dagen blijven vragen om omschrijvingen te vermelden, maar je blijft gezeur houden. Het enige dat kan werken - omdat zoals gezegd het administratieve deel bij het bedrijf ligt - zijn incasso's, iDeal, acceptgiro's (welcome to the nineties!) en digitale facturen via internetbankieren. Alle opties waarbij de klant zelf dingen moet invullen, zijn gedoemd om een x-aantal ontraceerbare betalingen per maand te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:43
Reptile209 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:34:
[...]

Ik zei ook al: terugstorten is vragen om problemen. Maar stel je nou eens voor dat je één soort product verkoopt (voorbeeldje), zodat iedereen hetzelfde bedrag zit over te maken. Hoe koppel je dan in godsnaam een betaling aan een klant als ze er geen informatie bijzetten?
Dan parkeer je het ontvangen geld op een tussenrekening en ga je gewoon door met aanmanen, die klant meldt zelf wel dat hij niet betaald heeft. Geld terugstorten kost je als ondernemer echt veel meer tijd, bovendien loop je het risico op beledigde klanten en dat je je geld niet een 2e keer krijgt.
Je kan mensen tot in lengte van dagen blijven vragen om omschrijvingen te vermelden, maar je blijft gezeur houden. Het enige dat kan werken - omdat zoals gezegd het administratieve deel bij het bedrijf ligt - zijn incasso's, iDeal, acceptgiro's (welcome to the nineties!) en digitale facturen via internetbankieren. Alle opties waarbij de klant zelf dingen moet invullen, zijn gedoemd om een x-aantal ontraceerbare betalingen per maand te krijgen.
acceptgiro's type ik gewoon over in telebanking en dan is het betalingskenmerk niet verplicht (vul het overigens wel altijd in). Ik denk dat het % dat die kaartjes getekend per brievenpost verstuurd steeds kleiner wordt.

Incasso's is ook weer een hoop gedoe (machtigingen) en bovendien loop je het risico dat men laat storneren na levering en jij alsnog achter je geld aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Laatst online: 09:10

Jeroen V

yadda yadda yadda

Reptile209 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:34:
Klopt, ik weet er alles van... Maar het probleem is zo groot als je het zelf maakt.

Over het algemeen krijg je bij de betaling netjes de naam en adres te zien, en op basis daarvan zal je al vrij gemakkelijk de klant aan de betaling kunnen matchen. En als niet iedereen precies hetzelfde bedrag moet betalen zal het bedrag ook al een redelijk idee moeten geven. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er dan een gruwelijk aantal betalingen zou zijn die niet te verklaren zijn.

En je kunt je afvragen of de baten tegen de kosten opwegen in de door jou genoemde oplossingen. Ik heb zo het idee dat de TS beter even moeite kan doen om de betalingen aan de facturen te koppelen en er niet als te moeilijk om doen. Gezien het kenmerk "bedankt, x!" heb ik niet het idee dat het om honderden facturen per maand gaat en zou ik als ik de TS was mijn tijd aan nuttigere dingen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Je kan een aantal dingen proberen om het toch goed voor elkaar te krijgen met je huidige systeem:

Op de faktuur duidelijk vermelden dat je faktuurnummer vermeld wil hebben en eventueel daar dan ook duidelijk het faktuurnummer bijzetten, dus midden op de faktuur. Desnoods met een andere kleur.

Vaak moet je ook kijken of het faktuur nummer wel op een duidelijk plek staat. Gebruik hier desnoods ook een opvallende kleur.

Je moet er aan denken dat mensen geen moeite willen doen met betalen. Mensen zijn gemakzuchtig van nature.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
geld terugstorten 8)7 hoe bedenk je het... dat moet je echt nooit doen... gewoon proberen te achterhalen van wie de betaling is, zoveel facturen van hetzelfde bedrag zullen er ongetwijfeld niet zijn... niet teveel energie in steken, en daarna lekker gaan herinneren en aanmanen... dan kom je er vanzelf achter...

weigeren is hetzelfde, hoe stom kun je zijn.... incassobureau's zijn het leven geroepen om er zorg voor te dragen dat je je geld van niet betalende klanten toch krijgt... blijkbaar is daar markt voor... en dan ga je een braaf betalende klant het geld weigeren... hmm... apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Het terugstorten van geld is niet echt een sterk zakelijk advies te noemen. Diverse nadelen daarvan zijn al aangestipt, ik vermoed dat de betreffende posters zelf nooit achter debiteuren zijn aangegaan. Dan zouden ze namelijk nooit dit soort voorstellen doen.

Een beetje modern boekhoudpakket zal op basis van de naam van de klant en het bedrag de debiteur herkennen en de betaling automatisch afletteren. Als het bedrijf nog met Excel oid werkt, wordt dit wat lastiger en zul je er meer handwerk in moeten stoppen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Speedy55 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:03:
Je kan een aantal dingen proberen om het toch goed voor elkaar te krijgen met je huidige systeem:

Op de faktuur duidelijk vermelden dat je faktuurnummer vermeld wil hebben en eventueel daar dan ook duidelijk het faktuurnummer bijzetten, dus midden op de faktuur. Desnoods met een andere kleur.

Vaak moet je ook kijken of het faktuur nummer wel op een duidelijk plek staat. Gebruik hier desnoods ook een opvallende kleur.

Je moet er aan denken dat mensen geen moeite willen doen met betalen. Mensen zijn gemakzuchtig van nature.
Ik ga voor een aanpak als deze.

Voor jou is het allemaal wel duidelijk, maar print eens een factuur uit en laat die aan een handvol mensen zien die jouw factuur nog niet kennen. Vraag ze dan eens wat ze nodig hebben om te kunnen betalen en hoe ze dat op de factuur geordend willen zien.

Mensen zijn gemakzuchtig en er niet per se op uit om je dwars te liggen. Je moet het ze dus heel makkelijk maken om te betalen. Je kunt op je 'strepen' staan en 'eisen' dat ze betalingen doen zoals jij wilt, maar mensen zijn baas over de manier hoe ze een overschrijving doen. Daarbij geef je daar echt een verkeerde boodschap mee af. Je factuur is ook een communicatiekanaal!

Bijvoorbeeld, je hebt je bankgegevens netjes in je briefhoofd, maar het factuurnummer staat ergens midden op de factuur. Misschien kun je in plaats daarvan een blok maken bij het totaalbedrag met alle betalingsgegevens ineen (heb je ook een klantnummer?). Als mensen dan een overschrijving doen hebben ze alles bij elkaar. De kans is dan groter dat ze volledige informatie geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 07-04-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Roenie schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:04:
[...]
Bijvoorbeeld, je hebt je bankgegevens netjes in je briefhoofd, maar het factuurnummer staat ergens midden op de factuur. Misschien kun je in plaats daarvan een blok maken bij het totaalbedrag met alle betalingsgegevens ineen (heb je ook een klantnummer?). Als mensen dan een overschrijving doen hebben ze alles bij elkaar. De kans is dan groter dat ze volledige informatie geven.
Dat lijkt bijzonder veel op een acceptgiro wat je daar beschrijft... ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou ook gewoon nóg duidelijk het factuurnummer vermelden, met een opmerking erbij om dat nummer exact over te nemen, omdat de betaling anders niet goed overkomt. Veel mensen weten nl. niet hun betaling adhv. het factuurnummer gekoppeld wordt in het systeem. Ze denken dat het vanzelf wel goed komt omdat hun rekeningnummer/naam er al bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
c70070540 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:12:
[...]

Maar de TS gebruikt slechts een factuur. Dus ik begrijp je punt niet helemaal :?

Het gaat erom dat wanneer er iets niet gaat zoals we willen, we anderen willen veranderen. Terwijl het vaak eenvoudiger is zelf iets te veranderen waardoor de ander doet wat jij wilt. Degene die communiceert is hoofdverantwoordelijk dat de ander het begrijpt. In ieder geval wel als je wilt dat anderen doen wat jij wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

RAILGUNNER schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:55:
Het terugstorten van geld is niet echt een sterk zakelijk advies te noemen. Diverse nadelen daarvan zijn al aangestipt, ik vermoed dat de betreffende posters zelf nooit achter debiteuren zijn aangegaan. Dan zouden ze namelijk nooit dit soort voorstellen doen.
Ik hap nog effe één keer ;). Natúúrlijk is het geen slimme actie, maar het was nota bene een voorstel van de TS zelf ("... zou ik graag betalingen zonder vermelding van factuurnummer willen weigeren ..."). Blijkbaar is er dus een 'markt' voor het liever weigeren van een betaling in plaats van te proberen om een betaling aan een klant te koppelen. Het lijkt mij ook dat, zeker na het opvolgen van de gegeven tips zoals het laten testen van je factuur-layout, het aantal betalingen dat niet in één keer lukt minimaal zal zijn. En voor de rest weet ik - ook uit eigen ervaring met het verwerken van betalingen van debiteuren :P - dat je er uiteindelijk wel uitkomt.
Een beetje modern boekhoudpakket zal op basis van de naam van de klant en het bedrag de debiteur herkennen en de betaling automatisch afletteren. Als het bedrijf nog met Excel oid werkt, wordt dit wat lastiger en zul je er meer handwerk in moeten stoppen.
Dat is een simpele afweging: uit de startpost gok ik dat de TS een minimum aan inspanning wil doen. Dan moet je dus wat dieper in de buidel tasten en een goed pakket aanschaffen (zet dit hoog op het wensenlijstje bij de selectie!). En anders blijkt vanzelf dat het de kosten niet waard is, en dat ze het prima op het handje kunnen oplossen. Ook best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-05 16:11
Het is voornamelijk een eerste ingeving van mij, dat weigeren. Natuurlijk niet slim, want dan heb je een stuk minder kans dat je geld ooit aankomt. Ik ga ervan uit dat mensen een de prijs zien waar direct "Wij verzoeken u vriendelijk om het factuurbedrag binnen 14 dagen na factuurdatum over te maken op rekeningnummer xxxx.xx.xxx ter name van %bedrijfsnaam onder vermelding van het factuurnummer." te lezen is.
De 2e vermelding van ons rekeningnummer is veel slechter te vinden, namelijk in een lichte tint onderaan de pagina.

Het probleem is dat wij niet heel diep in de buidel kunnen tasten, we doen dit beiden namelijk als bijbaantje naast de opleidingen, en hebben dus niet veel omzet.

Toch zullen wij dan maar even kijken naar een (zoveelste) revisie van het factuurontwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
Ik heb hier dagelijks mee te maken.

De enige optie die het minste tijd kost is het geld parkeren op een tussenrekening. Voor alle facturen die ouder zijn dan 30 dagen herinneringen sturen. Kost je 1 postzegel maar ze bellen je vaak dezelfde dag terug om te melden dat ze wel betaald hebben. Voila, jij matched de betaling met de factuur en je geeft aan dat ze geen factuurnummer hebben vermeld en de volgende keer betalen ze gewoon netjes met factuurnummer. Zo voed je je klanten een beetje op met minimale inspanning.

btw: als je weinig omzet (= weinig facturen? )hebt lijkt me juist erg makkelijk om ff een openstaande postenlijst erbij te pakken?

[ Voor 12% gewijzigd door funk-e op 07-04-2010 22:04 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien vinden de ontvangers het dus niet zo duidelijk. Vermeldt het dus niet onderaan, maar bovenaan de factuur. Bold, en wat groter.

Als de informatie als bedrag en rekening-nummer boven al staan, leest men onder niet eens.

Je zou dus ook gewoon eens kunnen kijken wat er gebeurt als je gewoon een herinnering naar die mensen stuurt. Waarschijnlijk krijg je dan vanzelf een mailtje of een belletje. Daar vertel je dan nog een keer hoe het wel hoort.

Dus niet terugstorten, maar gewoon een herinnering sturen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gammro schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:47:
Ik ga ervan uit dat mensen een de prijs zien waar direct "Wij verzoeken u vriendelijk om het factuurbedrag binnen 14 dagen na factuurdatum over te maken op rekeningnummer xxxx.xx.xxx ter name van %bedrijfsnaam onder vermelding van het factuurnummer." te lezen is.
Ik ken je doelgroep niet, maar voor veel mensen is die zin veel te ingewikkeld. Maak er bijvoorbeeld van "Wij verzoeken u vriendelijk om het factuurbedrag binnen 14 dagen na factuurdatum over te maken op rekeningnummer xxxx.xx.xxx ter name van %bedrijfsnaam. Vermeld bij uw betaling het factuurnummer yyyyyy."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn factuursysteem zet dit in het standaard font (en kleur) onderaan de factuur:
Te betalen binnen 14 dagen (voor 18-04-2010) na de factuurdatum op rekeningnummer X
t.n.v. Boudewijn ICT onder vermelding van klantennummer en factuurnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Boudewijn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:51:
Mijn factuursysteem zet dit in het standaard font (en kleur) onderaan de factuur:
En dan denk ik bij mezelf: waarom zet je er dan niet:
Te betalen: E 567,89
Op rekeningnummer: 1234.56.789
Ten name van: Een paard ICT
Onder vermelding van: klantnummer 12345, factuurnummer 987654
Termijn: binnen 14 dagen na de factuurdatum (voor 18-04-2010)
In 1 oogopslag alle data, geen zoekwerk voor de klant, mogelijkheid tot vergissen beperkt tot een absoluut minimum.

Edit: voor de helderheid: dus inclusief de variabelen, zodat de klant daar de rest van je factuur niet voor af hoeft te scannen. En dan misschien in bold of een opvallend, goed leesbaar kleurtje.
c70070540 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:12:
Errr... nee.

[ Voor 25% gewijzigd door zeef op 25-03-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je terugkerende klanten hebt heb je natuurlijk ook wel een keer hun rekeningnummers in de administratie zitten waarmee je kunt matchen.

Je zult zelf (zakelijk als prive) ook genoeg facturen krijgen. Neem die als uitgangspunt om een duidelijke eigen factuur te maken. Ik zie tegenwoordig steeds meer facturen waar boven en onder de specificatie duidelijk staat hoe men het geld wenst te hebben. En gebruik het factuurnummer in die zin en niet een verwijzing naar het factuurnummer welke bijvoorbeeld ook bovenaan de factuur staat.

Maar sommige mensen blijven hardleers, zeker particulieren.

[ Voor 12% gewijzigd door Bastien op 07-04-2010 23:07 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb met dit "probleem" >30 jaar te kampen gehad. So what? Je hebt een klant die betaald.

Het wordt pas vervelend als je een klant met 852 openstaande fakturen hebt waarvan dan een deel betaald wordt zonder omschrijving welke fakturen het betreft. Gewoon het totaal ontvangen bedrag boeken, dan kan "gewoon" de aanmaning de deur uit.

Geld terugstorten....... wat een gruwellijke gedachte.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RAILGUNNER schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:55:
Een beetje moderm boekhoudpakket zal echter nooit rekeningen achterhalen die betaald vanuit iemand anders dan de gefactureerde (echtegenoot, vader, bedrijfsrekening, spaarrekening, whatever), zeker niet als meerdere bedrijven vanuit 1 centraal systeem betalen.

Ik werk al 10 jaar in de administratie, dagelijks tussen de 10 en 50 betalingen, je kan er nooit wat op vinden dan een stukje eigen handigheid. Bedrijven zijn vaak nog wel te trainen (stuur desnoods een brief tav directie), maar zeker richting particulieren heb je te maken met zo'n diversiteit aan mensen dat het bijna onmogelijk is (oude stempel acceptgirokaarten, zeer moderne telebankers met eigen administratie).

Hoe vaak wij betalingen zien: zie brief dd xx-xx-xxx, leuk als je 100-300 brieven per dag verstuurd. Bedrijven die maar eigen factuurnummers vermelden, of die gewoon een standaard tekst hebben (zie borderel, volgens omschrijving etc), terugsturen en weigeren heb je bijna alleen jezelf mee (extra tijd, extra moeite, onvrede bij klante etc).

Ik ga met de oplossing van Kryz, zoveel mogelijk zo kort mogelijk neerzetten, erg dicht bij elkaar, bij voorkeur bij het bankrekeningnummer, lezen ze er vaak niet overheen. Wij krijgen ook facturen binnen waar gewoon jip&janneke taal op staat ('vermeld bij betaling' ipv 'onder vermelding van'). Gelukkig gaat bij een betaling altijd eerst nog een berg papierwerk vooraf, dus we kunnen ze al wat trainen om in iedergeval iets kenbaars neer te zetten.

Betalingen die wij niet kunnen plaatsen gaan apart, meestal wordt het dan mijn klusje (10 jaar bouw je flink wat kennis op), maar er zijn zelfs gevallen waar ze uiteindelijk zelf komen piepen waarom wij nog niets hebben gedaan, dan lost het zich vanzelf ook op.

Je kan ze wat pushen, met teksten zoals 'voorkom vertraging, vermeld factuurnummer bij betaling' of in die straat, zoals de belastingdienst doet; zij registreren niet eens jou betaling als jij geen correct kenmerk meegeeft.

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 07-04-2010 23:19 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Bastien schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:06:
En gebruik het factuurnummer in die zin en niet een verwijzing naar het factuurnummer welke bijvoorbeeld ook bovenaan de factuur staat.
Precies. Vaak genoeg zie ik facturen voorbij komen waar in staat:

Ons kenmerk: x
Uw klantnummer: y

En vervolgens vraagt men om het klant id en het factuurnummer te vermelden. En ergens verderop wordt nog verwezen naar het betalingskenmerk. Uiteindelijk wordt afgesloten met een opmerking over de aankoopreferentie. En dan vraagt men zich af waarom de klant niet gewoon de juiste gegevens mee kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
Trouwens, in sommige situaties kan het wel beter zijn om geld terug te storten.

Op mijn werk verwerk in 2 soorten betalingen: van bedrijven (achteraf betalen) en particulieren (vooraf betalen). Ontvangen bedragen van bedrijven (vaak hoge bedragen) zetten we op een tussenrekening. Onbekende ontvangsten van particulieren (bedragen onder de 150 euro) storten wij direct terug. Je hebt er anders veel te veel werk van om al die kleine flutbedragen uit te gaan zoeken. In onze situatie betalen de particulieren vooraf en na ontvangst van de betaling worden goederen opgestuurd. Met het terugstorten lopen we dus geen risico.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 76345 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:59:
[...]

En dan denk ik bij mezelf: waarom zet je er dan niet:

[...]

In 1 oogopslag alle data, geen zoekwerk voor de klant, mogelijkheid tot vergissen beperkt tot een absoluut minimum.

Edit: voor de helderheid: dus inclusief de variabelen, zodat de klant daar de rest van je factuur niet voor af hoeft te scannen. En dan misschien in bold of een opvallend, goed leesbaar kleurtje.

[...]

Errr... nee.
Bedankt voor de tip :).

Dat is de default van mijn facturatiepakket.... ik ga dat denk ik eens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:43
funk-e schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:39:

Op mijn werk verwerk in 2 soorten betalingen: van bedrijven (achteraf betalen) en particulieren (vooraf betalen). Ontvangen bedragen van bedrijven (vaak hoge bedragen) zetten we op een tussenrekening. Onbekende ontvangsten van particulieren (bedragen onder de 150 euro) storten wij direct terug. Je hebt er anders veel te veel werk van om al die kleine flutbedragen uit te gaan zoeken. In onze situatie betalen de particulieren vooraf en na ontvangst van de betaling worden goederen opgestuurd. Met het terugstorten lopen we dus geen risico.
Zelfs in dit geval lijkt terugstorten me en onhandige optie, er bestaat immers de kans dat een particulier afhaakt en je dus omzet misloopt. Uitzoekwerk zit er zeker in dit geval minimaal aan, de klant meldt zich immers echt wel op het moment dat hij geen goederen ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, ik zou van dat soort acties afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22-05 23:15

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb met mijn bedrijfje (vertaalbureau) nog niet dit probleem gehad, alle klanten vermelden tot nu toe netjes het factuurnummer bij de overschrijving. Ik heb ook het factuurnummer prominent boven aan de factuur staan, en bij de betalingsgegevens staat duidelijk en vet dat het factuurnummer vermeld moet worden bij de overschrijving.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 13:51
funk-e schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:39:

wat moet ik me voorstellen bij een "tussenrekening" :?

Je hebt toch 1 rekening als bedrijf zijnde voor debiteuren/crediteuren, en als je de betaling niet kunt linken aan een factuur zal desbetreffende debiteur vanzelf op een lijstje komen wat hem een telefoontje op gaat leveren!

In geval van TS, dit probleem blijf je houden.

Maar als je een naam hebt, een banknummer en een bedrag, dan kun je toch praktisch altijd herleiden van wie het is :?

Als je nu de belastingdienst of CJIB bent, dan kan ik me voorstellen dat het problemen op levert.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 08-04-2010 16:13 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor de jeugdvereniging waar ik facturen voor verstuur heb ik het altijd zo staan
Beste xxx,

bla bla bla bla

Bedrag: € xx,xx
FactuurNr: xxx-xxx-xxx
Rekening: xxxxxx

Wij verzoeken u vriendelijk om het factuurbedrag binnen 14 dagen over te maken op rekeningnummer xxxx.xx.xxx ter name van %naam onder vermelding van het factuurnummer.

bla bla bla

Met Vriendelijke Groet,

....
En we hebben eigenlijk nog nooit gehad dat er geen factuur-nr bij de betaling vermeld werd. Doordat het factuur-nr meteen duidelijk onder het bedrag vermeld staat, is het ook logisch om het nummer bij de betaling te vermelden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:11:
[...]

wat moet ik me voorstellen bij een "tussenrekening" :?
Een normale betaling die direct aan een openstaande post van een debiteur gerelateerd kan worden wordt direct op de rekening debiteuren geboekt:

bank
aan debiteuren

op het moment dat dat niet lukt, en je wilt wel je bankafschrift verwerken doe je eerst

bank
aan tussenrekening uit te zoeken betalingen

en op het moment dat je de betaling kunt thuisbrengen

tussenrekening uit te zoeken betalingen
aan debiteuren

Je parkeert dus als het ware de post even.

[ Voor 4% gewijzigd door P_de_B op 08-04-2010 17:10 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22-05 23:15

Mx. Alba

hen/die/zij

Tsja, dan heb je dus twee rekeningen nodig en ook dubbele bankkosten. Voor een groter bedrijf is dat een goed idee, voor een kleinere niet.

Daarbij heb ik het voordeel dat ik bijna nooit rekeningen stuur van het zelfde bedrag, dus zelfs als het factuurnummer er niet bij staat kan ik aan de hand van het bedrag en de betaler makkelijk nagaan voor welke rekening het was. En zoals gezegd is het nog niet voorgekomen dat een klant het factuurnummer er niet bij zette...

Mijn facturen zien er ongeveer zo uit:
FACTUURNUMMER 123456 (<- dat staat groot en bold in het midden)

<namen, adressen, etc.>

Factuurdatum: <datum>
Te betalen voor: <datum>
Factuurnummer: 123456

Factuur binnen 15 dagen door overschrijving o.v.v. factuurnummer te betalen aan:
naam: <naam bedrijf>
rekening: <rekeningnummer>
IBAN: <IBAN>
BIC: <BIC>

Productomschrijving Prijs
--------------------------------------------------------------------------------------

vertaling zus en zo
zoveel woorden à zoveel €123,45
zoveel dit à dat €543,21

eventuele korting ofzo 20% -€133,33
-----------------------------------------------------------------------------------------
subtotaal €533,33
BTW 19,0% €101,33
-----------------------------------------------------------------------------------------
Totaal €634,66

voetnoot met bedrijfsnaam, KvK-nummer, etc

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:23:
Tsja, dan heb je dus twee rekeningen nodig en ook dubbele bankkosten. Voor een groter bedrijf is dat een goed idee, voor een kleinere niet.

[...]
Ik denk (maar weet ik niet zeker) dat er bedoeld wordt dat er een "tussenPOST" gecreeerd wordt. Fysiek staat het geld dus nog op dezelfde rekening, maar in het administratieprogramma is het in een ander rubriekje gevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Nee hoor, dat zijn geen echte bankrekeningen maar grootboekrekeningen in de administratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 11:47
[...]
Bankrekening!=Rekening in je boekhouding
edit:
te lang zitten lezen

[ Voor 4% gewijzigd door djluc op 08-04-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 13:44

Stewie!

Keen must die!

Wij hebben regelmatig klanten die de IBAN of BIC vermelden ipv klantnummer en factuurnummer. Dan sturen wij een ticket met kleine uitleg naar de betreffende klant en dat voldoet meestal, helpt de klant ook nog eens verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

P_de_B schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:10:
[...]
Een normale betaling die direct aan een openstaande post van een debiteur gerelateerd kan worden wordt direct op de rekening debiteuren geboekt:

bank
aan debiteuren

op het moment dat dat niet lukt, en je wilt wel je bankafschrift verwerken doe je eerst

bank
aan tussenrekening uit te zoeken betalingen

en op het moment dat je de betaling kunt thuisbrengen

tussenrekening uit te zoeken betalingen
aan debiteuren

Je parkeert dus als het ware de post even.
Dat heeft natuurlijk alleen zin als er geen debiteur bekend is en dat is meestal toch wel het geval lijkt me.

Op de manier die jij beschrijft is het nooit duidelijk wat het actuele debiteurensaldo en dat van een debiteur is.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als jij tig facturen zonder factuurnummer moet uitzoeken ben je daar natuurlijk geruime tijd mee bezig. Oplossing om dit te voorkomen: bij de volgende factuur van een 'overtreder' gewoon 25 euro extra in rekening brengen i.v.m. administratieve kosten. Eens zien hoe snel ze dan ineens wel een factuurnummer gaan vermelden :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Guardian Angel schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:19:
[...]

Dat heeft natuurlijk alleen zin als er geen debiteur bekend is en dat is meestal toch wel het geval lijkt me.

Op de manier die jij beschrijft is het nooit duidelijk wat het actuele debiteurensaldo en dat van een debiteur is.
Waarom zou een debiteur altijd bekend zijn? Dat is vaak ook niet zo. Wel als je 10 betalingen per dag binnen krijgt misschien, dan kun je het misschien wel uit de naam afleiden, niet als je er honderden krijgt.

Je openstaand saldo op de debiteuren kun je uiteraard makkelijk uitrekenen door rekening te houden met het saldo op de uitzoekrekening. Je zult wat met het bedrag moeten dat op je bank is bijgeschreven, als je het niet op een openstaande post kan afboeken moet je het eerst op een tussenrekening zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Leuk bedacht maar in echte wereld werkt dat dus niet zo hoor. :)

Bij de notoire bedrijven maakte ik zo af en toe Hfl. 0,51 over naar zo'n bedrijf, niks erbij zetten en ze hangen vanzelf aan de telefoon en als je ze dan toch spreekt.................
P_de_B schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:33:
[...]
Waarom zou een debiteur altijd bekend zijn? Dat is vaak ook niet zo. Wel als je 10 betalingen per dag binnen krijgt misschien, dan kun je het misschien wel uit de naam afleiden, niet als je er honderden krijgt.
Bij elk van die honderden altijd een naam en rekeningnummer. In een beetje administratie is dat erg eenvoudig om te matchen cq. te koppelen.
Je openstaand saldo op de debiteuren kun je uiteraard makkelijk uitrekenen door rekening te houden met het saldo op de uitzoekrekening. Je zult wat met het bedrag moeten dat op je bank is bijgeschreven, als je het niet op een openstaande post kan afboeken moet je het eerst op een tussenrekening zetten.
Uhm..... ik krijg van debiteur Pietje nog iets van ruim een ton. Op de tussenrekening staat ruim een ton.... is dat van Pietje of misschien van Klaas?

Ik wilde elke dag een actuele uitdraai van het debiteurensaldo én een specificatie van elke debiteur waarvan het uitstaande saldo boven de X-bedrag uitkwam. Hoe wil je dat doen?

Daarnaast, stel dat je de debiteuren als onderpand hebt gegeven en een cessielijst daarvoor moet uitdraaien? Denk je dat een bank daarmee akkoord gaat?

Ik betwijfel of de accountant er trouwens blij mee zal zijn. Ik zou het sowieso nooit accepteren.

[ Voor 73% gewijzigd door Guardian Angel op 08-04-2010 20:45 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:25:
Als jij tig facturen zonder factuurnummer moet uitzoeken ben je daar natuurlijk geruime tijd mee bezig. Oplossing om dit te voorkomen: bij de volgende factuur van een 'overtreder' gewoon 25 euro extra in rekening brengen i.v.m. administratieve kosten. Eens zien hoe snel ze dan ineens wel een factuurnummer gaan vermelden :)
Tja, en toch werkt het vaak niet zo. Als je bij een overheidsinstantie werkt misschien, als je bijvoorbeeld in de zakelijke dienstverlening zit hoef je hier écht niet mee aan te komen. Lastig vallen met aanmaningen zal ze misschien bewegen om de volgende keer zorgvuldiger te zijn, maar ik denk niet dat veel klanten snel een toeslag van 25 euro gaan betalen.

Als je echt veel betalingen binnenkrijgt is automatische incasso of een acceptgiro veruit de beste manier om je betalingen eenvoudig te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Guardian Angel schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:34:
Leuk bedacht maar in echte wereld werkt dat dus niet zo hoor. :)
Eh, jawel hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik reageerde op dat miniscule manneke boven je. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Guardian Angel schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:34:

Bij elk van die honderden altijd een naam en rekeningnummer. In een beetje administratie is dat erg eenvoudig om te matchen cq. te koppelen.
[...]
Uhm..... ik krijg van debiteur Pietje nog iets van ruim een ton. Op de tussenrekening staat ruim een ton.... is dat van Pietje of misschien van Klaas?

Ik wilde elke dag een actuele uitdraai van het debiteurensaldo én een specificatie van elke debiteur waarvan het uitstaande saldo boven de X-bedrag uitkwam. Hoe wil je dat doen?

Daarnaast, stel dat je de debiteuren als onderpand hebt gegeven en een cessielijst daarvoor moet uitdraaien? Denk je dat een bank daarmee akkoord gaat?

Ik betwijfel of de accountant er trouwens blij mee zal zijn. Ik zou het sowieso nooit accepteren.
Toch werkt het écht zo. Je hebt niet altijd de rekeningnummers van debiteuren en men gaat niet tijdens het boeken van banken iedere keer dat werk neerleggen om 'even' iets uit te zoeken. Het is niet de bedoeling dat het geld er weken op staat, maar als je niet weet van wie de betaling is kún je er simpelweg niets anders mee doen dan tijdelijk parkeren. Toevallig zit ik in deze business en deze werkwijze komt veel voor in de praktijk.

Maar goed, deze discussie gaat OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

P_de_B schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:48:
[...]
Maar goed, deze discussie gaat OT.
OT ja maar in de administraties die ik heb gevoerd zou dit een resoluut no-go opleveren. De debiteur is ALTIJD bekend behalve als Pietje in naam van Klaas betaalt en dat zal bij bedrijven nauwelijks voor komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 08-04-2010 20:53 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Guardian Angel schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:19:
[...]

Actuele debiteurensalde is gewoon het saldo op je debiteuren rekening en actueel saldo van een debiteur is ook gewoon terug te vinden je debiteuren rekening.

Die tussenrekening moet je gewoon zo laag mogelijk houden ( door zo snel mogelijk alles uit te zoeken ).

Als een debiteur 200 facturen open heeft staan en 75.000 euro stort zonder factuurvermelding ergens dan blijven alle 200 facturen openstaande posten totdat je ze met factuurvermelding kan sluiten, tot die tijd is het geen onderdeel van het saldo van die debiteur... Anders is het einde echt zoek.

Dan krijg je klanten die eerst te horen krijgen dat ze geen spullen meer op kunnen halen, dan thuis / mobiel even xxxx euro overmaken en 10 minuten later weer voor de balie staan.
Dit soort klanten moeten altijd eerst met administratie praten zodat die ook weet waar ze aan toe zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Guardian Angel schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:52:
[...]

OT ja maar in de administraties die ik heb gevoerd zou dit een resoluut no-go opleveren. De debiteur is ALTIJD bekend behalve als Pietje in naam van Klaas betaalt en dat zal bij bedrijven nauwelijks voor komen.
Zucht, natuurlijk is een debiteur niet ALTIJD bekend, bijvoorbeeld als ik van iemand een rekening krijg en mijn vrouw betaald via haar bankrekening zonder vermelding van het fakuurnummer (of met een foutief factuurnummer) is dat never nooit niet eenvoudig te matchen. De debiteur is dus niet altijd bekend.

Maar goed, jij weet het blijkbaar beter.

edit: ik lees nu pas dat jij mijn voorbeeld ook gebruikt, maar er zijn genoeg andere voorbeelden. Ik heet 'de Boer' denk je dat je op basis van de tenaamstelling van mijn bankrekening mij eenvoudig kunt matchen? Of een EN/OF rekening?)

[ Voor 14% gewijzigd door P_de_B op 08-04-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Gomez12 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:56:
[...]
Als een debiteur 200 facturen open heeft staan en 75.000 euro stort zonder factuurvermelding ergens dan blijven alle 200 facturen openstaande posten totdat je ze met factuurvermelding kan sluiten, tot die tijd is het geen onderdeel van het saldo van die debiteur... Anders is het einde echt zoek.
De openstaande posten van die debiteur blijven zoals ze zijn, maar die € 75.000 wordt ook gewoon op de rekening van de desbetreffende debiteur geboekt.

Stuur je dan een aanmaning dan staan er de openstaande fakturen én de ontvangen betalingen. Het kan gebeuren dat je in een tijdbestek van 3 dagen 3 betalingen binnenkrijgt, 1 van 50.000 1 van 25000 en een van 102,33 die bij elkaar wél het totaal vormen van een aantal fakturen.

Hoe wil je als creditmanager ooit een debiteur kunnen beoordelen als er regelmatig betalingen bij een debiteur ontbreken omdat ze op een tussenrekening staan?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

P_de_B schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:00:
[...]
Maar goed, jij weet het blijkbaar beter.
Kennelijk wel. :)
edit: ik lees nu pas dat jij mijn voorbeeld ook gebruikt, maar er zijn genoeg andere voorbeelden. Ik heet 'de Boer' denk je dat je op basis van de tenaamstelling van mijn bankrekening mij eenvoudig kunt matchen? Of een EN/OF rekening?)
Dat zeg ik toch? Als er geen koppeling gemaakt kan worden omdat er 86.712 De Boer's zijn met openstaande fakturen van hetzelfde bedrag of het bankrekeningnummer waarvan betaald wordt niet eerder voorkwam is er geen andere mogelijkheid dan een tussenrekening.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Guardian Angel schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:13:

Dat zeg ik toch? Als er geen koppeling gemaakt kan worden omdat er 86.712 De Boer's zijn met openstaande fakturen van hetzelfde bedrag of het bankrekeningnummer waarvan betaald wordt niet eerder voorkwam is er geen andere mogelijkheid dan een tussenrekening.
Dat zijn we het toch eens?

Wat voor punt probeer je dan te maken? Dat het niet vaak voorkomt? We hebben klanten waarbij dit elke dag voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan zijn we dus terug bij de topicstart. Hoe voed je je klanten op. :)

Laat ik het er tot slot op houden dat ik dit probleem nauwelijks herken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 14:32

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nadat er een paar flippo's waren die bedragen zonder BTW aan het storten waren heb ik mijn factuur aangepast. Het totaalbedrag incl btw/verzendkosten etc staat nu in wit op zwart met font size 25px op de factuur. Links daarvan het factuurnummer, alleen voor het rekeningnummer mogen ze even zoeken :) .

Uit de reacties blijkt maar weer dat de administratief medewerkers de puinruimers zijn binnen bedrijf ;) .
P.O. Box schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:07:
geld terugstorten 8)7 hoe bedenk je het... dat moet je echt nooit doen... gewoon proberen te achterhalen van wie de betaling is, zoveel facturen van hetzelfde bedrag zullen er ongetwijfeld niet zijn... niet teveel energie in steken, en daarna lekker gaan herinneren en aanmanen... dan kom je er vanzelf achter...
Ik had laatst ook een geval waarbij er geld was teruggestort. Dus ik even kijken, bleek dat ze de naam/omschrijving niet konden vinden 8)7. Wel, ik naar de factuur gekeken, er staat ook helemaal geen duidelijke omschrijving op, alleen een code met streepjes en punten en dingen die ik niet kan invoeren :') . Dus ik had die code gestript en datum/naam opdracht erbij gezet. Moet voldoende zijn lijkt mij. En daarnaast weten ze hem mij wel te facturen dus checken op naam was ook nog mogelijk geweest.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Guardian Angel schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:35:
Dan zijn we dus terug bij de topicstart. Hoe voed je je klanten op. :)

Laat ik het er tot slot op houden dat ik dit probleem nauwelijks herken.
Tja, andere branche denk ik dan maar. In mijn branche gebeurt het zeer geregeld dat klant a rekeningen betaalt voor klant b,c,d,e ( iets met dochterbv's en moederbv's / zzp'ers die facturen rechtstreeks doorschuiven naar opdrachtgever die ook klant van ons is ).

In 99,99% van de gevallen weten we wel wie de betaling doet, enkel niet voor wie hij de betaling doet :)

Als je weet dat er een werk is waar je voor 500.000 spullen geleverd hebt over verschillende zzp'ers / bv's en je krijgt van de hoofdaannemer 350.000 overgemaakt dan kan je dit geld niet linea recta als saldo noteren bij de hoofdaannemer ( iets met zzp'ers die bijklussen en wel de normale werkbriefjes gebruiken :) ).

Het is redelijk afhankelijk van je klantenkring denk ik dan maar.
Wij moeten veel facturen in 5-voud sturen en met tig codenrs van de klant erop ( en uitgeprinte kopieen werkbriefjes erbij ). Klant betaalt niet zonder codenrs en kopie werkbriefje, wij noteren dan geen betaling zonder factuurnr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 13:44

Stewie!

Keen must die!

Microkid schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:25:
Ik denk niet dat ze een factuurnummer vermelden op niet bestaande facturen :P
Die klant ben je gewoon kwijt.
Het is part of the deal, moet je alleen structureel en positief mee omgaan.
Pagina: 1