Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wij wonen momenteel in een huurhuis van de woningstichting.
Zij hebben ons een brief gestuurd dat we dit huis evt. kunnen kopen. (bijna alle huizen in onze straat zijn een aantal jaar geleden verkocht aan de zittende huurders. 2 huizen, waaronder die van ons, zijn nog van de woningstichting)

Ons huurhuis is inmiddels getaxeerd en er is een onderhandse verkoopwaarde vastgesteld door de makelaar.

Nu vraag ik mij af of dit een vaste prijs is of dat ik een bod kan doen onder de vraagprijs..
Bij een woningstichting zit dat toch weer anders. Is de pijs dan zowiezo niet lager dan normaal?
Ik heb zelf niet zo'n vlotte babbel en heb 0 ervaring. Waarschijnlijk is het helemaal niet de bedoeling dat je een bod kunt uitbrengen.. maar misschien toch het proberen waard..?

Overigens kunnen we het ook voor 90% van de prijg kopen, maar dan moet je de winst aan de woningstichting terugbetalen als je het binnen 10 jaar doorverkoopt. We weten niet met zekerheid dat we hier minimaal 10 jaar blijven wonen. Daarom willen we deze regeling niet aangaan.

Alle adviezen, tip, trucs en ervaringen zijn heel erg welkom!! thanx!! x

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:51

ST10©DE

Dus.............

Mijn huis heb ik ook van een woningbouwstichting gekocht. Mijn ouders ook. In beide gevallen was het geen prijs om over te onderhandelen. Het was graag of niet. Als je het niet koopt wachten ze met verkopen totdat jij verhuist. Overigens waren de prijzen zeer schappelijk.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-11 17:56
Ons huis is ook uit verhuur gekomen (vrije sector), daar viel niets aan te onderhandelen. Gewoon een vaste prijs en that's it. Hoe ik achter de onderhandelingsmarge kwam? Gewoon bellen :) Even vragen of over de prijs onderhandeld kan worden. Simpel even 10 nummers inprikken en je weet het.

• mutsje
  • Laatst online: 25-10 11:46

mutsje

Certified Prutser

mijn vorig huis ging ook van verhuur in verkoop en de verkopende makelaar melde gelijk al dat onderhandelen geen zin had. Woningbouw verenigingen hebben altijd lange adem en geen haast met verkopen.. dus vraagprijs bieden en dan heb je em wel :)

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
2 Weken terug ook een woning uit de verhuur gekocht. Er was absoluut niks onderhandelbaar maar je kunt wel goed met de voorwaarden spelen. Bij mij werd bijvoorbeeld de hele tuin netjes opgeleverd en werd het dak van de bijkeuken vervangen.

Vraagprijs is wat je er voor moet betalen, de woningbouwstichting zit waarschijnlijk niet om het geld verlegen dus die wachten net zolang tot iemand hem wil kopen voor het geld wat hij waard is.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 10:12
Prijs is altijd vast.

Kortom: Over randvoorwaarden onderhandelen. Let wel: De gasten die voor de woningbouw werk afleveren zijn vaak 'net-niet'-monteurs/etc. Dus je hoeft dan niet topkwaliteit van de gedane werkzaamheden te verwachten.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Prijs is niet vast.

Ik heb 6 jaar geleden een huis gekocht van een woning stichting.
Prijs was 149500. Mijn bod was 145000. Kreeg wel direct een eenmalig eind bod van 147000.
Dus het loont wel.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Probeer anders te onderhandelen over die doorverkoopclausule. Je geeft aan dat je de regeling van 10%korting niet ziet zitten, maar mogelijk kunnen ze met een tussenvorm komen (5% voor 5 jaar?)

Verwijderd

Topicstarter
hee, dat is een goed idee, thanks!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 14:39

Jeroen V

yadda yadda yadda

Gewoon brutaal zijn en een tegenbod doen en vermelden dat je niet akkoord gaat met de voorwaarden van de 10% regeling. In het ergste geval krijg je nee te horen, en als je gelukt hebt gaan ze akkoord.

Het staat je namelijk altijd vrij om te onderhandelen, alleen loop je bij een woningstichting sneller get risico dat ze niet willen onderhandelen.

En je kunt ook een aflopend winstkontrakt afspreken, dus als je in jaar 0 verkoopt krijgen ze netjes de 10%, en dat laat je per jaar 1% aflopen. Dus uiteraard wel akkoord gaan met die 10% regeling (zou stom zijn om 10% weg te gooien) maar wel over de voorwaarden onderhandelen.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:43
RedHat schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:59:
Prijs is altijd vast.

Kortom: Over randvoorwaarden onderhandelen. Let wel: De gasten die voor de woningbouw werk afleveren zijn vaak 'net-niet'-monteurs/etc. Dus je hoeft dan niet topkwaliteit van de gedane werkzaamheden te verwachten.
Net-niet monteurs? Hoe kom je daar bij? Een woningbouwvereniging heeft geen eigen monteurs in dienst, deze laat de werkzaamheden door een installatiebedrijf uitvoeren.

Verwijderd

Je kunt het altijd voor de prijs kopen dat ze je het aanbieden. Dus waarom zou je niet een tegenbod doen, uiteraard met een goed verhaal. En anders naar andere creatieve overeenkomsten kijken. Mocht dat allemaal niet lukken en loopt het gesprek op niets, kun je altijd nog kopen voor de vraagprijs. Zolang je maar beleefd blijft valt er over alles te praten.

Loop anders een keer bij de buren langs, let uit in wat voor situatie je zit, en vraag over de mogelijke onderhandelingsruimte.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 22:43 ]

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:19
Paul Hewson schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 22:32:
Net-niet monteurs? Hoe kom je daar bij? Een woningbouwvereniging heeft geen eigen monteurs in dienst, deze laat de werkzaamheden door een installatiebedrijf uitvoeren.
Mijn ervaring met woningbouwverenigingen is anders wél dat ze eigen monteurs in dienst hebben. Heb ik in twee verschillende steden meegemaakt. Overigens heb ik niks aan te merken op de kwaliteit van het geleverde werk.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:52
RAILGUNNER schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:59:
[...]

Mijn ervaring met woningbouwverenigingen is anders wél dat ze eigen monteurs in dienst hebben. Heb ik in twee verschillende steden meegemaakt. Overigens heb ik niks aan te merken op de kwaliteit van het geleverde werk.
is ook mijn ervaring. :)

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Op mijn stage hadden we eigen monteurs in dienst die naar de huizen gingen voor normaal onderhoud. Als er een verstopping, glasschade, e.d was werd daar wel een extern bedrijf voor ingeschakeld.

Verwijderd

[quote]Overigens kunnen we het ook voor 90% van de prijg kopen, maar dan moet je de winst aan de woningstichting terugbetalen als je het binnen 10 jaar doorverkoopt.[quote]

dit is opzich een formaliteit.
als je bijv vanwege je werk gaat verhuizen vervalt deze regeling. dit omdat het namelijk geen beperking mag zijn voor je werk/carriere

daarnaast zit er een staffel in , 1jr 100% 2e jr 90% etc
dus als je na 5jr zou verkopen dan is het 50% van de winst.

helaas geld dit niet voor het verlies als je dat zou hebben O-)

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-10 17:39
En uiteraard zo onderhandelen dat ze bij verlies ook mee moeten betalen ;)

Verwijderd

Topicstarter
hm, die korting is dus wel iets om te overwegen.. Eerst dacht ik meteen, niet doen, omdat ik niet weet of we hier 10 jaar blijven wonen, is nog n eind weg.
Maar opzich is het ook geen groot risico ofzo.

Wat ik me nog wel afvroeg,
Stel ik koop het huis met 10% korting : 162000 (100%=180000
En ik verkoop het over 5 jaar voor 185000
Betaal ik dan 18000 + 2500(50% van winst) aan de woningstiching
Of geldt die 50% ook over de korting in betaal ik 9000 + 2500
Iemand dat weet hoe dat zit toevallig?
thanx:)

Verwijderd

Topicstarter
ga het uiteraard binnenkort allemaal ff checken bij de woningstichting, maar om me ff te orienteren...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Niet doen. Als je er een keuken in laat zetten dan betaal je die voor 100% maar 50% van de waarde komt toe aan de woningstichting. En zo zijn er nog veel meer haken en ogen.

Overigens dacht ik dat een anti-speculatiebeding, anders kan ik die bepaling bij 10% korting niet omschrijven, alleen stand hield wanneer de woningstichting ook deelde in het verlies.

Sowieso zou ik denken dat als er in eerste instantie een conditionele korting van 10% mogelijk is dat er ook een onconditionele korting mogelijk is, ergo gewoon 10% van de prijs af ;)

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 16:36
Ik heb 4 maanden geleden een huis gekocht van de woningbouw hierbij viel er ook te onderhandelen over de prijs.
Het was niet mogelijk om er veel af te krijgen maar er zit een klein beetje speling in.

Als je voor de 10% korting ga probeer dan in de voorwaarden te krijgen dat het niet geld voor waardevermeerdering door verbouwingen. Ook word er vaak gewerkt met afbouwen van de af te staane winst.

vergeet in je keuze niet om mee te nemen hoeveel je bespaar aan hypotheek lasten.

tevens werd bij mij de notaris door de woningbouw betaald dit kan ook nog iets in het uiteindelijke bedrag schelen

[ Voor 10% gewijzigd door abhaas op 09-04-2010 09:38 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-10 00:08

Ardana

Mens

Ik weet dat Vereniging Eigen Huis een 'cursus' over het komen van een ex-huurwoning heeft. Wellicht dat iemand daar wat aan heeft?

Trouwens, over waardevermeerdering die je moet delen met de woningbouw: weet iemand of je dan niet in de knel komt met de bijleenregeling van de belastingdienst? Stel dat je € 20.000 overwaarde hebt, die je voor 50% moet delen, dan zou dat betekenen dat je over € 10.000 hypotheek de rente niet mag aftrekken. Dat wordt op die manier nog 'n erg duur en langdurig geintje.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• .oisyn
  • Laatst online: 00:49

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ardana schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:31:
Stel dat je € 20.000 overwaarde hebt, die je voor 50% moet delen, dan zou dat betekenen dat je over € 10.000 hypotheek de rente niet mag aftrekken. Dat wordt op die manier nog 'n erg duur en langdurig geintje.
Dat lijkt me ook wel erg stug. De winst uit eigen woning is immers niet 20.000, maar 10.000. Dat lijkt me vergelijkbaar met de verkoop van een huis van 2 eigenaren - dan zitten zij ook niet beide met volledige winst opgescheept.

Maar goed, IANAL enzo :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Uiteraard kun je altijd proberen te onderhandelen over de prijs. De koophuizen van de woningstichtingen zijn echter vaak al behoorlijk scherp geprijst, dus verwacht er niet veel of iets af te krijgen.
Waar wel goed over te onderhandelen valt, en wat zeker ook aan te raden valt is om te onderhandelen over onderhoud. Iets in de trant van: ik koop het huis voor die prijs, maar alleen als jullie een nieuwe CV installeren, het buitenwerk schilderen, etc. etc. (binnen het redelijke uiteraard). Dat soort dingen kosten voor de woningstichting peanuts, omdat ze die dingen vaak zelf doen of in grote getalen afnemen, dus ze zijn gauw genegen die dingen te doen binnen de verkoopovereenkomst...

Verwijderd

Bij een huis kopen van een woningbouwvereniging kan het zijn dat je alleen het huis koopt, maar niet de grond.
In Hilversum is dit soms het geval.

http://wonen-nu.info/archief/huis-zonder-grond.html

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 19:45 ]

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Rukapul schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:22:
Niet doen. Als je er een keuken in laat zetten dan betaal je die voor 100% maar 50% van de waarde komt toe aan de woningstichting. En zo zijn er nog veel meer haken en ogen.
Kun je zien als je nadeel, Maar dit kun je ook gebruiken tegen die woningstichting.
Ik heb ook een appartement gekocht die in de verhuur was.. Helemaal uitgeleefd en alles was er werkelijk "uitgerukt".

Nu zal de woning van RG25 wel netter uitzien.. Maar als het e.e.a. aan vernieuwing toe is.. Dan zou ik dat gewoon aankaarten en dat maar gaan verrekenen in de koop.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overigens staat het je vrij om je huis ook te laten taxeren door een "derde" en die informatie te gebruiken. Ook kan je eens kijken naar de WOZ waarde van je huis.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1