Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

XP kan RAID5 op server niet benaderen

Pagina: 1
Acties:

• jpvaneijk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-10 00:14
Beste mensen,

Ik heb onlangs een nieuw systeem in elkaar gezet om mijn opslag wat meer te kunnen centraliseren.
Ik heb gekozen voor 4x 1,5 TB schijven in een hardware RAID5. Daarnaast heb ik nog een kleinere schijf geplaatst waar Windows 7 Ultimate 64bit op draait.

Tijdens het installeren van de drivers voor de controler (of het initialiseren van de RAID5 schijf) kreeg ik een melding dat niet alle besturingssystemen om zouden kunnen gaan met deze RAID configuratie.
In mijn netwerk heb ik verder een machine met XP Home 32bit en een machine met Windows 7 Ultimate 64bit.

Inmiddels maakt de server deel uit van mijn netwerk en heb delen alle machines bestanden en printers met elkaar. Ik kan echter met geen mogelijkheid vanaf de XP Home machine de RAID5 schijf openen. Deze machine ziet wel schijf in de netwerkomgeving, maar ik krijg meldingen over het ontbreken van de juiste machtingen (machtiging staat op 'iedereen' en 'volledig beheer'). Vanaf mijn andere Windows 7 machine is de schijf prima te benaderen.

Vragen die ik heb zijn de volgende:
Heeft XP Home beperkingen zodat deze schijf niet te benaderen is?
Zo ja, is dat dan met een tweak op te lossen?
Zou de schijf wel te benaderen zijn als ik er XP Pro opzet?

Ik had moeite om de opslagmachine van XP pro te voorzien omdat er bij de installatie van de RAID drivers steeds gevraagd werd om een diskettestation wat er niet in zit. Als ik deze laatste alsnog zou plaatsen, zou XPpro dan wel werken met de RAID5?

Ik hoop dat een van jullie even mee zou willen denken. Ik kan er verder niet zoveel over terugvinden behalve hier en veel over problemen met machtigingen die volgens mij goed staan.

Superbedankt alvast,

JP

´Ik weet het niet´ is ook een antwoord op de gestelde vraag ;-)

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:14
Binnen een share moet je toekennen op twee verschillende plaatsen, rechten op de share en rechten op de map. Dit zijn wel verschillende dingen.

Ofwel, heb je de share open gezet voor iedereen en in het security tabblad iedereen rechten gegeven om te lezen?

Advies is; begin met een zo open mogelijke share en dicht deze langzaam maar zeker verder af :)

EDIT

Wellicht gebruikt Windows 7 een ander protocol met sharen. Een beetje zoals je met RDP hebt, dat je expliciet moet aangeven dat Windows XP gebruikers rechten hebben op jou share.

Kun je trouwens wel wederzijds sharen? Dus op de XP home machine een map maken en dan openen op Windows 7 server?

[ Voor 29% gewijzigd door YaaD op 06-04-2010 15:42 ]

bl44t

Verwijderd

jpvaneijk schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:48:
Ik had moeite om de opslagmachine van XP pro te voorzien omdat er bij de installatie van de RAID drivers steeds gevraagd werd om een diskettestation wat er niet in zit. Als ik deze laatste alsnog zou plaatsen, zou XPpro dan wel werken met de RAID5?
Misschien zijn de drivers te installeren met een usb-diskettestation. Is er een reden om op de derde computer Windows XP te houden? Als er eventueel tijdelijk Windows 7 opgezet wordt en alles bereikbaar is met Windows 7 kunnen hardware- en verbindingsproblemen uitgesloten worden.

Windows XP Pro heeft wel meer beheerdersmogelijkheden dan Windows XP Home. Waarschijnlijk is er alleen achter te komen of Windows XP Pro de bestanen kan bereiken door Windows XP Pro te installeren.

Een andere optie is om Windows XP Home op de server met de raid5-configuratie te zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 16:26 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Heb je de share wel toegankelijk gemaakt voor anonieme gebruikers? Zo niet, probeer het eens als je gebruikersnamen en wachtwoorden gelijk hebt getrokken tussen beide machines. Inloggen op een admin-account die op beide pc's bestaat, met identieke logins, dan kun je er vast wel bij.

• jpvaneijk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-10 00:14
Iedereen ontzettend bedankt mensen!
Blijkbaar toch iets niet goed in de machtigingen 8)7

Inmiddels werkt alles als een trein en kan ik niets anders zeggen dat ik door jullie input nog maar weer's ben gaan kijken en lullig genoeg had ik toch weer niet goed gekeken. Sorry hoor..

Bedankt voor jullie tijd; hier kan een slotje op!

´Ik weet het niet´ is ook een antwoord op de gestelde vraag ;-)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit heeft weinig met RAID5 te maken, maar puur en alleen met het delen en rechten toekennen op een Windows client. Als het daadwerkelijk om een server zou gaan met een server OS, dan zou het topic in het subforum "serversoftware en Windows servers"thuis horen. In dit geval is het topic beter op zijn plaats in"het subforum "Windows Clients", een kleine verhuizing is dan ook op zijn plaats.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Als ik het goed begrijp heb je dus 1 machine met een RAID5 config waar Windows 7 op draait. Vervolgens heb je een compleet andere machine met XP Home via welke je de gedeelde mappen op de WIN7 machine (of server zoals jij hem noemt) te benaderen?

Dit heeft (zoals Dune ook al zegt) zeer weinig met RAID te maken, maar met het delen etc....maar ik zie dat het al is opgelost :+ Dus mijn betoog is eigenlijk overbodig...
Pagina: 1