Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 13:52
Hoop dat mijn vraag hier op de goede plaats is! Ik heb een Fujitsu-Siemens laptop, model PA-2548 met 2GB RAM en een AMD TL-64 processor. Op die laptop heb ik 4 externe harddisks aangesloten (2 x 1 en 2 x 1,5 TB). Ik gebruik de laptop als afspeelapparaat voor films en muziek. Ik download ook via de laptop.

Nu is een en ander waarschijnlijk toch nogal belastend voor het systeem, want af en toe gaat de ventilator behoorlijk draaien, een irritant hoog geluid. Dat gebeurt vooral als ik film kijk en download tegelijk, maar soms ook als ik enkel film kijk. Ik heb al allerlei overbodige processen en services uitgeschakeld, dus daar is weinig winst te halen.

Ik zoek nu naar een oplossing. Het liefst zou ik dat bereiken met deze laptop zelf, maar dat lijkt me lastig. Ik heb daarom een gebruikte ASUS Pundit-R barebone gekocht, met Pentium IV 3,0 GHz en 1 GB RAM. Ik heb vooralsnog het idee dat dat ding óók veel lawaai maakt en ik denk eigenlijk ook dat hij behoorlijk wat meer energie gebruikt.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand een idee of het mogelijk is de ventilator in de Fujitsu te laten kalmeren?
2. Is er eventueel een betaalbare andere laptop voor mijn doel op de markt die jullie kunnen aanbevelen?

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

4-legged-bird schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:20:
1. Heeft iemand een idee of het mogelijk is de ventilator in de Fujitsu te laten kalmeren?
Ik zou zeggen CPU terugklokken of handmatig de ventilator aansturen, maar dat zie ik bij de meeste laptopjes niet kunnen. Dus ik zou geen manier weten...
2. Is er eventueel een betaalbare andere laptop voor mijn doel op de markt die jullie kunnen aanbevelen?
Genoeg kleine laptopjes die wel een beetje multimedia kunnen afspelen en gericht zijn op stil en zuinig zijn, bijvoorbeeld ION-systeempjes. Nettops doen het ook prima als HTPC'tje, als het niet per sè een laptop hoeft te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 06-04-2010 13:36 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
Maar zo'n nettop is juist toch nog veel minder krachtig dan een 'gewone' laptop?

Grtz,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

probeer eens het voltage te verlagen (NIET verhogen)
de kans bestaat dat je een bluescreen krijgt, maar dat is niet schadelijk
0.1v scheelt al snel 5 graden

probeer ook eens de stof uit je fan te peuteren, na een jaar slippen de meeste laptops finaal dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
Ik heb dat programma geinstalleerd, maar het lost niets op. Ik zie wel dat de temperatuur van de cores flink oploopt als ik een film afspeel (63 resp. 59 graden Celsius). De ventilator heb ik al schoongemaakt, dus ik vrees dat ik een andere laptop zal moeten zoeken. Het idee van een netbook heb ik meteen uitgeprobeerd (ik heb ook een MSI Wind U123 liggen), maar daarvan is de resolutie niet voldoende voor een film. Ik kreeg daarna het idee om eens te kijken naar een goede externe videokaart, maar dat is volgens mij nog niet van de grond gekomen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt op een te intensief gebruik van een laptop. Misschien hoeft de processor minder hard te werken als een film voor het afspelen eerst gekopiëerd wordt van de externe harde schijf naar de interne harde schijf.
Het kan ook helpen om alleen de externe harde schijf aan te sluiten waar de film op staat.
Misschien kan de ventilator vervangen worden.
Welk besturingsprogramma wordt gebruikt?
Nog een keer schoonmaken van de binnenkant, de buitenkant en de ventilatoropeningen is ook aan te raden.
Verder is het van belang om de ventilatoropeningen goed vrij te houden van de ondergrond.
Ook kan het helpen om het besturingsprogramma opnieuw te installeren.
http://support.ts.fujitsu.com/com/support/manuals.html

Het diagnoseprogramma van Fujitsu SystemDiagnostics kan eens gedraaid worden.

Waarschijnlijk wordt een laptop, waar 4 externe harde schijven aan verbonden zijn, niet erg mobiel gebruikt. Dan is het aan te bevelen om te kijken naar een zware vaste computer.

Verder kan er in het scherm van control-alt-delete gekeken worden naar de belasting van de processor.
Ook zijn er programmaatjes om de temperatuur van de processor te bekijken.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 13:50

DFS

ALs je toch geld gaat uitgeven.
Zou je ook kunnen naar een NMT voor het afspelen, die zijn er voor gemaakt. Kunnen 1080p.
Daarnaast kunnen ze ook downloaden van verschillende bronnen. Als je tegelijk wilt kijken en downloaden zou je bijvoorbeeld een NMT en een NAS kunnen doen. Die NAS pruttelt door en die NMT gebruik je als je video kijkt / audio luister. Zijn nog energie zuinig ook, in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
Ik heb uiteraard overwogen om een gewone pc te kopen, maar daar is het energieverbruik erg hoog van. Omdat de laptop vrijwel de hele dag aan staat voor het afspelen van muziek zou dat dan erg prijzig worden. Schoonmaken, besturing herinstalleren, processen bekijken, etc. heb ik allemaal al gedaan. Ik neem op basis van jullie meningen gewoon aan dat hij het eigenlijk niet aan kan. Ik ga toch maar eens naar een ander, energiezuinig, systeem zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
4-legged-bird schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:36:
Maar zo'n nettop is juist toch nog veel minder krachtig dan een 'gewone' laptop?
Hangt ervan af - de Atom 330 (2x1.6 GHz) is grofweg vergelijkbaar met een als een 2.0 GHz (single core) P4/Athlon 64 (en pakweg 2x zo snel als een netbook, dat zijn bijna allemaal single core Atoms), maar de (nVidia 9300) gpu is veel krachtiger dan wat er in de meeste (goedkope) laptops zit, en die doet al het zware werk bij video playback.

De opvolger, ION 2, is niet sneller maar wel weer zuiniger. De nieuwe Shuttle XS35 bijvoorbeeld is passief gekoeld en dus vrijwel volledig stil. Als lawaai een groot punt is, is dat een ideale oplossing (en is ook met VESA-mount achterop een TV te hangen).

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 07-04-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
Dreamvoid schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:33:
[...]

De opvolger, ION 2, is niet sneller maar wel weer zuiniger. De nieuwe Shuttle XS35 bijvoorbeeld is passief gekoeld en dus vrijwel volledig stil. Als lawaai een groot punt is, is dat een ideale oplossing (en is ook met VESA-mount achterop een TV te hangen).
Dat is een mooi ding! Als ik daar mijn externe schijven aan kan hangen, er gewoon mee kan downloaden en er films mee kan afspelen zou dat precies zijn wat ik zoek! Ik zie hem alleen nergens te koop staan.....

[ Voor 3% gewijzigd door 4-legged-bird op 07-04-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hij is pas net gepresenteerd (CeBIT beurs), dus dat zal wel ergens mei, juni worden. Zotac heeft er ook eentje gepresenteerd, met een adviesprijs van $240 (de versie zonder HD en RAM).

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 07-04-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
Heb inmiddels van alles nagelezen en snap het wel zo'n beetje geloof ik. Ik ben ook duidelijk niet de enige met deze vraag.... Ik zie wel dat er nog tegenstrijdige berichten zijn over die Atom 330. Ik den er dus nog niet uit wat ik moet kopen.

[ Voor 77% gewijzigd door 4-legged-bird op 08-04-2010 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
Mag ik deze nog even kicken? Ik ben toch van plan maar te gaan investeren in iets anders. Dat moet een energiezuinig systeem zijn, dat alle filmformaten moet kunnen afspelen, waar ik mijn 5 externe USB-harddisks aan kan hangen en waar ik gewoon Windows 7 op kan installeren. Die nettops die genoemd zijn lijken me toch aan de magere kant qua specs. Zijn er kant en klare mediaplayers die voor mijn doel geschikt zijn, of is het net zo slim om gewoon zelf een snelle pc met goede videokaart in elkaar te gaan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het kan inderdaad sneller, ideale configs voor snellere systemen dan Atom is bv een Athlon II 240 + 785G chipset, Celeron E3200 + GeForce 9300 of een Core i3/Pentium G6950 + H55. Allemaal met onboard video. Losse videokaart kan ook, maar dan zit je met meer verbruik, grotere kast nodig, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
Ik heb nu zoveel gelezen dat ik het echt denk te begrijpen. Ik zou een systeem moeten hebben waarvan de videokaart een deel van de processortaken kan overnemen is volgens mij de boodschap. De term DXVA komt daar steeds bij kijken en mijn videokaart (Geforce 8400M) is daarvoor dus niet geschikt. Dat zou verklaren dat de cpu alles moet doen en te heet wordt. Ik weet het nu dus zeker: ik wil een andere laptop die wél bv. mkv zonder schokken afspeelt en waarbij de cpu niet steeds staat te loeien. Iemand tips voor een betaalbare multimedia-laptop (evt. gebruikt)?

Pagina: 1