Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb bij een klant de opdracht gekregen om een goedkope archief ruimte te realiseren zodat de eindgebruikers hun eigen bestanden kunnen opslaan.

Ik heb het volgende bedacht:

Ftp server met ad integratie (bijvoorbeeld) openfiler en fsrm van ms op de server zodat er van quota's gebruik kan worden gemaakt. Users krijgen een melding wanneer ze over hun limiet gaan en kunnen vervolgens hun niet gebruikte bestanden (die uiteraard wel bewaard moeten worden) overzetten naar een archief.
Ik wil hier ftp gebruiken omdat de archief ruimte niet de mogelijkheid moet bieden om direct daar vanaf te bestanden te kunnen openen en bewerken. Dus alleen het heen en weer verplaatsen moet mogelijk zijn.

Ik zag dat dit soort software al bestaat zoals symantec fault en tivoli storage manager hoewel makkelijk zijn deze veels te duur.

Ik wil graag een ftp client hebben die:
1. Makkelijk te deployen is met een gpo
2. Ook nog eens transparant werkt. Dus niet extra hoeven aanloggen. Maar een windowtje opend waar mensen hun bestanden en directories naar toe of vanaf kunnen slepen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zoiets zou willen. Helaas kom ik op de grote google helpdesk niets tegen. Iemand een idee? Of wordt het noeste arbeid (tenminste voor mij) en wordt het zelf iets knutselen?

paco

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FTP? ieuw... cleartext je AD passwords over de lijn - en je vergeet de browserintegratie dus waarom je aan de client gaat snap ik niet helemaal...

Mag ik je (aangezien je het over een Windows omgeving hebt) een tip geven om Shadow Copies en/of DPM te bekijken?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Klopt van de cleartext passwords maar goed is een geswitched netwerk. Liever niet maar acceptabel.
Oplossingen op basis van shadow copies en DPM zie ik niet. Shadow copies zijn niet gemaakt om gebruikers bestanden van en naar een archief omgeving te zetten. En dpm is een backup manier voor calamiteiten.

Wat bedoel je precies met browser integratie?

Paco

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 17:01:
Shadow copies zijn niet gemaakt om gebruikers bestanden van en naar een archief omgeving te zetten. En dpm is een backup manier voor calamiteiten.
Uhuh.. en fantasieloze mensen kijken niet verder dan de lokale schijf :+
shadow copy lokatie kun je retargeten naar een ander (groter) volume en dan zou je omdat het toch niks mag kosten bijvoorbeeld een dedicated 2TB storage volume hiervoor kunnen aanwijzen.
Al je documentshares hebben dan een shadowcopy (archief) op die disk staan waar je eindgebruiker zelf ook nog in kan snuffelen indien gewenst.
Breid dat uit met een DPM 2007 backup /remote storage oplossing of een ander pakket wat VSS aware is en je hebt een met in-box aanwezige spullen verzonnen archiving oplossing :)
Wat bedoel je precies met browser integratie?
dat je gemiddelde gebruiker via een webbrowser ook al z'n FTP archief kan benaderen en z'n AD credentials kan gebruiken - en dan ook nog eens in het geval van FF en IE met een iets secuurder NTLM autenticatie ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device