Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-12-2023
Goedemiddag,

Ik heb laatst een nieuwe pc samengesteld, met enkele oudere onderdelen van mijn eigen systeem. Bestaande uit:

Core i5 750 2,67 Ghz
MSI P55-GD65
Kingstom Valueram 1066 4(2x2) Gb
Point of view 9400 GT 1 Gb Passive
Scythe Mugen Rev. B processorkoeling

gallery: Niekio

Ik heb windows 7 pro 64 bit erop gezet en alles loopt als een trein. Nadat ik een beetje aan het systeem gewend was, heb ik de OC-genie functie geprobeerd. Voor degenen die neit op de hoogte zijn van OC-genie, dit is een 1 druk-op-de-knop overclock op het moederbord. Het moederbord zoekt zelf de beste instellingen voor de hardware die in gekoppeld is aan het systeem. Waardoor hij wordt overgeclockt. De echte OC-er kan veel hoger komen, maar voor een leek zoals ik is het een geweldige uitkomst. OC genie klokte mijn systeem op 3,34 Ghz. De koeling houd de processor prima op temperatuur. Onder alle opstandigheden < 40 C. De snelheidswinst was zeker merkbaar en voelde goed en stabiel aan. Totdat 1 week geleden. Het systeem liep toen met de OC-genie functie 3 weken stabiel met 0 crashes. Het systeem beelf op sommige momenten hangen en werd het beeld bevroren. Om vervolgens nergens meer op te reageren. Dus dat was rebooten en weer proberen... De bevroren beelden kwamen steeds meer voor en uiteindelijk bleef windows hangen in het opstart-scherm. Ik heb OC-genie opdat moment uitgezet. (de oude settings worden terug gezet in het bios) Windows wou niet meer opstarten, maar in de veilige modus was opstarten nog wel mogelijk.

Wat heb ik geprobeerd:
-Format C, windows opnieuw, Resultaat: Systeem blijft wederom hangen op zelfde stuk
- Windows Mem diagnostics. Resultaat: Geen errors
- HD fouten controle, Resultaat:Geen errors

Ik heb nu geen idee waar ik de fout nu moet gaan zoeken... Iemand ideeën ?

Ik kan het systeem natuurlijk weer terug sturen, maar aangezien het systeem niet geheel Nieuw is en er een paar oudere onderdelen inzitten, weet ik niet hoe dat gaat met de garantie.

alvast bedankt voor de moeite voor het lezen van dit stuk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
bios reset gedaan ? (clear cmos knopje)
1 mem balkje er uit gehaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
clear cmos, en ik zou je geheugen is even testen met memtest of iets dergelijks. Het kan best dat iets gesloopt is door te hoge voltages, iets waar je (helaas) niet echt vat op heb met geautomatiseerd overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekio
Ik zat idd ookal na te denken over de voltages... Ik heb 'standaard' geheugen erin zitten. Ik heb MemTest in de veilige modus al geprobeerd idd, maar die gaf geen foutmeldingen.

Bios reset... heb ik naar load: Fail-safe settings gezet. Dit is hetzelfde als bios resetten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Nee je zult echt even de clear cmos jumper moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splitert
  • Laatst online: 21:31
je moet de geheugen modules even omdraaien van plek.
dan zou het moeten werken, en als die foutgaat op boot clockt die het automatisch wat lager.

dit werkte bij mij ook, ik had eerst hetzelfde probleem met hetzelfde geheugen,processor en moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de nieuwe onderdelen afzonderlijk gekocht zijn om een systeem samen te stellen met de nieuwe onderdelen en met eigen onderdelen en als er een nieuw onderdeel kapot is kan er meestal gevraagd worden om de garantieregeling toe te passen door vast te stellen welk onderdeel kapot is en vervolgens voor dit onderdeel een rma-nummer aan te vragen of met het kapotte onderdeel naar de winkel te gaan. Het verdient daarbij aanbeveling om eerst contact met de winkel op te nemen per email of door te bellen.

De geheugenmodules kunnen het beste 1 voor 1 in slot DIMM 1 getest worden met memtest 86+ versie 4.0.

http://www.memtest.org/#downiso

handleiding van het moederbord:

http://eu.msi.com/index.p...file&dno=9706&type=manual

In de handleiding wordt 1333-geheugen aangeraden voor de automatische overclockknop.

Important
Please install the DDR3 1333 and up memory and equip better heat sink/ cooler with
OC Genie function.

Een ssd van Intel van 80 gigabyte versnelt het systeem ook.

pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB

Het valt aan te bevelen om de harde schijf te testen met het diagnoseprogramma van de fabrikant.

Vragen:
Wat zijn het merk, de modelnummers en de ouderdom van de oude en de nieuwe onderdelen?
Hoe zijn de onderdelen of het systeem gekocht?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:02:
Een ssd van Intel van 80 gigabyte versnelt het systeem ook.

pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB

Het valt aan te bevelen om de harde schijf te testen met het diagnoseprogramma van de fabrikant.
Je heb inderdaad gelijk dat het een systeem versnelt, maar ik denk niet dat het van toepassing is op het verhelpen van zijn probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Rollo op 07-04-2010 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekio
Zoooo, weer even een update van het pc-leed

Memtest had ik uitgevoerd: dit is alleen wel een andere die jullie hadden voorgesteld. http://hcidesign.com/memtest/
Ik zie dat het verschil is dat de versie die ik gebruikte in windows zelf draait, en de memtest 86 zonder windows. Uit memtest kwam na 209,6 % checking 0,0 errors
Memory bankjes verwisseld, geen ander resultaat.
Hdd bij vriend van mij in de pc gehangen, 0,0 errors. Maar hij wou niet booten vanaf mijn hdd (als secondary draaide hij dus wel.) Vervolgens heb ik hem bij mij in het systeem gehangen en hij wou weer booten.... Alleen bij afsluiten bleef hij weer hangen... ZUCHT (dit was gisteravond) Vandaag weer opstarten en weer bleef hij hangen bij het opstarten.
BIOS reset utgevoerd met de jumper op moederbord. Nu is de pc helemaal dood. Krijg geen beeld, Hdd lichtje brandt 1 tel. en hij houd er mee op.
Op dit moment ben ik weer bij een vriend, hdd erin gehangen als secondary en hij doet her hier wel.

@Zwe, onderdelen zijn zichtbaar @ my gallery. Dit oude onderdelen betreffen een harde schijf van Hitachi (juni 2006) en dvd brander(samsung 2006) + de videokaart 9400 GT. Dus de kast,moederbord,processor, cpu koeling, voeding, ram zijn nieuw. Deze onderdelen heb ik besteld en in elkaar laten zetten @ Databyte.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb je ook al eens geprobeerd met een andere videokaart want mij lijkt het niet verstandig de gaan OC'en met een passief gekoelde 9400 GT kaart. Zou mij niets verwonderen dat je videokaart beetje te heet geworden is door het OC'en.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 07-04-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekio
UPDATE

Heb de HDD van vriend van me in de pc geplugged. Er is weer beeld!, (Misschien door data de videokaart intussentijd weer is afgekoeld.) Maar volgens mij clocked de OC genie geen videokaart, http://www.bouweenpc.nl/uploads/3219_1248003602.jpg

Maar HDD van vriend ingeplugged en hij blijft wederom hangen. HDD getest met verschillende memory bankjes setup (beide tegelijk en beide appart) Maar dit maakt geen verschil, Hij blijft weer hangen bij het laden van windows.

Mijn conclusie: Ram totally broken.... any other suggestions what i can try?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiies
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 23:48
Ik heb hetzelfde moederbord en cpu, ook heb ik in het begin problemen gehad met OC-Genie. Bij mij werd dit verholpen na een bios-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekio
Bios update heeft inderdaad geholpen, Slotje time :)
Ty for the support + reacties!
Pagina: 1