USB voor portable programma's

Pagina: 1
Acties:

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-01 22:59
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt een complete leek ben op dit gebied. ;)

Ik wil graag meer met portable programma's gaan werken, die ik kan gebruiken op elke pc waar ik ben. Het gaat vooral om grafische programma's (dus redelijk 'zwaar' om te draaien).
Nu heb ik wat van dat soort programma's op een usb stick gezet, maar wat erg storend is, is dat de programma's erg sloom werken.

Nu vroeg ik mij af, wat bepaald of programma's die je vanaf een USB-stick draait snel gaan werken? En is het überhaupt mogelijk om zwaardere programma's met zware bestanden werkbaar te draaien vanaf een USB-stick?

Ik draai ze nu vanaf een 4GB stick, die al weer redelijk oud is, en destijds ook niet zo duur. Het zou dus goed kunnen dat de usb-stick niet goed genoeg is voor wat ik wil. Voordat ik een veel betere USB-stick koop wil ik natuurlijk wel weten of dat wat gaat helpen.
Wat helpt? Lees snelheid/ schrijf snelheid/ hoeveelheid ruimte op de stick/ de aansluiting van je pc/ etc.? Of spelen andere dingen een rol?

Alvast bedankt voor jullie adviezen! :)

Verwijderd

Met een zoekterm als usb is hierover wel het 1 en ander op google te vinden.

De leessnelheid van een usb-stick is vergeleken met andere onderdelen vrij laag. Een oplossing is om de programma's elke kaar opnieuw naar de gebruikte computer te kopiëren. Het programma draait dan vanaf de harde schijf van de op dat moment gebruikte computer. Na gebruik van het programma kan het van de harde schijf gewist worden. Een andere optie is een externe harde schijf. Een esata-aansluiting heeft in theorie dezelfde leessnelheid als een ingebouwde harde schijf. Een usb-aansluiting is wat trager. Wellicht is ook bij een externe harde schijf met usb-aansluiting de meest werkbare optie om het programma eerst op de interne harde schijf te zetten.

Een andere optie is om het programma op een dvd te zetten als iso-bestand of als compleet bestand. Het programma kan dan vanaf de dvd op de interne harde schijf gezet worden.

Een volgende optie is een turbo-usb-stick. Die heeft iets hogere snelheden. Waarschijnlijk blijft een zwaar programma ook enigszins langzaam werken vanaf een turbo-usb-stick.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 13:08 ]

• Rogier.V
Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:01:
Met een zoekterm als usb is hierover wel het 1 en ander op google te vinden.
De leessnelheid van een usb-stick is vergeleken met andere onderdelen vrij laag. Een oplossing zou zijn om de programma's elke kaar opnieuw naar de computer te kopiëren. Het programma draait dan vanaf de harde schijf vanaf de computer. Na gebruik van het programma kan het van de harde schijf gewist worden. Een andere optie is een externe harde schijf. Een esata-aansluiting heeft in theorie dezelfde leessnelheid als een ingebouwde harde schijf. Een usb-aansluiting is wat trager. Wellicht is ook bij een externe harde schijf met usb-aansluiting de meest werkbare optie om het programma eerst op de interne harde schijf te zetten.
Helaas is het denk ik geen optie om bestanden te kopieëren naar de HD van een computer: het gaat er hier juist om dat ik op een openbare/willekeurige pc kan werken, zonder dat ik rotzooi achterlaat op die pc. Vaak is het ook niet mogelijk om bijv. op een school pc programma's vanaf een USB stick goed te laten werken.

Een goede oplossing zou dan dus een externe HD zijn met esata-aansluiting. Ik heb even gekeken op mijn kast aan de hand van het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.leerwiki.nl/images/2/2b/Esata_1.jpg
En volgens mij mis ik die aansluiting (ik heb alleen USB-aansluitingen geloof ik).

Is een externe HD via USB alsnog sneller dan een USB-stick via de USB aansluiting? Of is dat een stick met een snelle schrijf- en leessnelheid net zo goed?

• dj_vibri
  • Laatst online: 10-02 07:32

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Rogier.V schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:10:
[...]

Een goede oplossing zou dan dus een externe HD zijn met esata-aansluiting. Ik heb even gekeken op mijn kast aan de hand van het volgende plaatje:
[afbeelding]
En volgens mij mis ik die aansluiting (ik heb alleen USB-aansluitingen geloof ik).
De rode aansluiting is de esata aansluiting :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Maar goed, je kan er ook niet vanuit gaan dat elke pc een esata aansluiting heeft. Beste oplossing is dan idd een USB HDD, neem dan een 2.5 inch, die hebben vaak geen externe voedingsbron nodig.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-01 10:59
dj_vibri schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:15:
[...]

De rode aansluiting is de esata aansluiting :)
En hij zegt dat hij die mist ;)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:11

g0tanks

Moderator CSA
MaximusTG schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:17:
Maar goed, je kan er ook niet vanuit gaan dat elke pc een esata aansluiting heeft. Beste oplossing is dan idd een USB HDD, neem dan een 2.5 inch, die hebben vaak geen externe voedingsbron nodig.
Een eSATA schijf lijkt mij ook niet handig, omdat niet alle PC's een aansluiting ervoor hebben of omdat ze alleen aan de achterkant zitten waar je soms slecht bij kan. Wat dat betreft kan je beter een USB HDD nemen, die zijn tegenwoordig snel zat.

Ik weet niet hoe zwaar je applicaties zijn maar ik heb wel eens een paar keer Portable Photoshop CS4 van een gemiddelde USB stick gedraait en die deed het prima.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Verwijderd

Een optie is een externe harde schijf met een esata-aansluiting en een usb-aansluiting. Op de eigen computer kan de snelle esata-aansluiting gebruikt worden. Op andere computers de usb-aansluiting.

Waarschijnlijk blijft er vaak informatie achter op een computer. Dit kan in de vorm van tijdelijke bestanden, automatische opslag en gebruikersinformatie.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 13:26 ]

• Rogier.V
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
In hoeverre is een externe HD via USB sneller dan een snelle usb-stick?
Dit scheelt namelijk wel in prijs, en het is niet zo dat ik honderden GB's nodig heb. ;)

@g0tanks: Het gaat om 3D-software en fotobewerking. Wat ik nu merk is dat alles heel erg langzaam geladen wordt, of functies heel langzaam toegepast worden, wat erg storend is als je aan t werk bent. Maar dit kan ook aan mijn niet al te snelle USB-stick liggen natuurlijk, wat is 'gemiddeld'?

Ik zal trouwens even een test doen voor de snelheid van mijn huidige stick.

[ Voor 7% gewijzigd door Rogier.V op 06-04-2010 13:42 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:11

g0tanks

Moderator CSA
Dat was destijds geloof ik op een Sandisk Cruzer Micro 4GB. 3D-software wordt al wat lastiger omdat je dan al snel tegen het snelheidslimiet van USB 2.0 aan zit.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Rogier.V
Resultaat van de test:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0 (C) 2007-2010 hiyohiyo
                           Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read :    19.823 MB/s
          Sequential Write :     8.879 MB/s
         Random Read 512KB :    20.024 MB/s
        Random Write 512KB :     1.022 MB/s
    Random Read 4KB (QD=1) :     6.336 MB/s [  1546.9 IOPS]
   Random Write 4KB (QD=1) :     0.016 MB/s [     3.9 IOPS]
   Random Read 4KB (QD=32) :     7.130 MB/s [  1740.8 IOPS]
  Random Write 4KB (QD=32) :     0.014 MB/s [     3.3 IOPS]

Test : 500 MB [G: 13.1% (498.7/3816.5 MB)] (x2)
  Date : 2010/04/06 13:44:36
    OS : Windows Vista Home Premium Edition SP1 [6.0 Build 6001] (x86)

Nu moet ik zeggen, het zegt me wel wat, maar niet heel erg veel.
Kan dit met een huidige usb stick van bijvoorbeeld 30 euro al een stuk sneller? Al zullen ze het in de praktijk niet halen denk ik. ;)

Verwijderd

Meestal wordt er door tweakers met 1.000 megabyte getest. Dat schakelt de invloed van de cache uit. Voor het gemak kan er gekeken worden naar de eerste twee getallen.19,823 Megabyte per seconde is langzamer dan de leessnelheid van een gemiddelde usb-stick. Dat geldt ook voor het getal 20,024. De andere snelheden zijn vergelijkbaar met andere usb-sticks. Waarschijnlijk haalt een goedkope usb-stick een leessnelheid van 28,59 MB/s en een schrijfsnelheid van 6,7 megabyte per seconde.

Voor een vergelijking met de snelheid van een vaste schijf en van de computer en om de resultaten van de test te begrijpen kan de C-schijf getest worden.

1 Van de goedkoopste aanvaardbare externe 2,5 inch harde schijven in de Pricewatch heeft 250 gigabyte en kost 45,32 euro. De opgegeven leessnelheid is 35 megabyte per seconde. De fabrikant geeft als schrijfsnelheid 25 megabyte per seconde op.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 15:58 ]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 18:49

painkill

Pain(k)(ill)

De snelste USB stick zit op 30 MB/s read.
Dat is voor photoshop etc denk ik nog steeds te weinig.

Ik zou dus voor een Externe Harde schijf gaan, en daar zijn er zat van te vinden, wat wel handig is dat je kijkt naar 2,5 inch en eentje die via USB gevoed kan worden.

Ps. Er is een flash stick die 90 MB/s haalt, maar die werkt alleen maar op e-sata!

Mijn SNES verzameling!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Belangrijk om te realiseren bij USB is dat het zwaar leunt op de CPU (in tegenstelling tot bijvoorbeeld FireWire en waarschijnlijk ook eSata, waar een groot deel van de communicatie met het opslagmedium in hardware wordt afgehandeld). Zeker met programma's die toch al CPU intensief zijn zorgt dat natuurlijk voor vertraging.

Heb je de bestanden die je met die software bewerkt ook op dat stickje staan? Anders zou het volgens mij namelijk allemaal niet zo'n ramp moeten zijn. De programma-onderdelen worden eenmalig in het geheugen geladen en doen daarna gewoon hun werk lijkt me?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

g0tanks schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:23:
Ik weet niet hoe zwaar je applicaties zijn maar ik heb wel eens een paar keer Portable Photoshop CS4 van een gemiddelde USB stick gedraait en die deed het prima.
g0thnks heeft het over Portable Photoshops CS4. Waarschijnlijk is dit een lichte versie, die geschikt is voor gebruik vanaf verwijderbare media.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:09

F.West98

Alweer 17 jaar hier

of voor USB 3.0 over een paar jaar

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Wat ook een mogelijkheid is om op de plaats waar je werkt de programma-map van je USB drive tijdelijk op de HD te kopieren (mits je dat mag van de eigenaar/beheerder) en start de programma's van daar uit. Door het portable karater van die installatie zullen die programma's verder geen wijzigingen aanbrengen in het gastsysteem. Na afloop sla je je werk weer op op je stick en je delete de tijdelijke map.
De snelste USB flash stick op dit moment is volgens mij nog steeds deze:
pricewatch: Corsair Flash Voyager GT 16GB

[ Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 06-04-2010 18:01 ]

Verwijderd

Henk007 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:14:
De snelste USB flash stick op dit moment is volgens mij nog steeds deze:
pricewatch: Corsair Flash Voyager GT 16GB
neen, dat is de OCZ throttle, op Esata haalt deze 60MB/50MB en 0.3ms reponsetijd
op usb blijft hij steken op het maximaal haalbare: rond de 30 MB/ met idem responsetijd..

dit is ongetwijfeld de snelste stick die je kan krijgen, hij is sneller dan menig 2.5" schijfje, mede door de belachelijke seek times.
hij is vrij duur, maar dan heb je ook wat: een SSD in usb formaat

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=ocz+throttle

benchmarks:
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/uploads/throttle.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 00:39 ]

Pagina: 1