Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier eerst een video van de "multitouch" bug in Desire en N1:

...in vergelijking met de Milestone:

De oorzaak blijkt het touch element van de N1 en Desire, Synaptics ClearPad 2000, te zijn.

Natuurlijk zit in de Desire geen echt multitouch - alleen maar een dual-touch voor "pinch and zoom". De bug in de video's valt natuurlijk ook niet op in de gewoone UI.

Maar zodra je spelletjes/apps met dualtouch wilt gebruiken wordt het misschien toch erg!

Dit blijkt trouwens een hardware probleem te zijn dat niet zo maar met een driver-update volledig gefixed kan worden!
This has nothing to do with the Android platform. Please do not file bugs
about it. Android is just reporting what the hardware is capable of
reporting. There is no "normalization" for games or such, there is just the
data the screen provides.
Kan iemand de bug reproduceren? Vooral ook op andere androids? Over de Legend is bijvoorbeeld niet bekend of het dezelfde bug heeft!

PS: first post & non-native dutch, so please have mercy :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

De bug is uitgebreid besproken in het Desire topic (hier), en vooralsnog wil HTC geen officieel statement geven. Niet uitgesloten is dat een softwarematige workaround mogelijk is. Meerdere Iphone bezittende vrienden van me geven aan dat ze nagenoeg tot simpelweg nooit een assenkruisende beweging maken op hun touchscreen, is ook een erg onnatuurlijke beweging.
Eigenlijk valt er dus niks over te zeggen. Wil je informatie erover; de video's geven aardig het "probleem" weer, in de topics vindt je discussie en je moet zelf maar even nagaan hoeveel je een dergelijke beweging denkt te maken op een touchscreen. Lijkt me nagenoeg nooit.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 20:58
Dit heb ik volgens mij ook gemerkt met de HD2 eerlijk gezegd (weet niet of dit echt precies hetzelfde is, though, maar ik herken het in ieder geval). Deze heb ik inmiddels verkocht (niet vanwege dat probleem), maar ik had er echt totaal geen problemen mee. Ik neem zelf aan dat je er sowieso weinig van gaat merken, ook in games.

[ Voor 15% gewijzigd door PatrickH89 op 06-04-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@obiter dictum: sorry, door dat topic was ik niet helemaal...
Mischien is de usecase in het tweede video wat raar - maar ik vind in de eerste video zie je toch ook veel bugs bij heel erg natuurlijke gestures. Verder zou zelfs een "draai" gesture met twee vingers al buggy worden!

@PatrickH89: misschien zat in de hd2 ook de clearpad 2000...

Ik geloof wel dat dit niet zo erg is om het niet te kopen. Maar om eerlijk te zijn ben ik heel erg benieuwt of dit ook op de Legend reproduceerbaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is nou het verschil tussen multi-touch en dual touch.
That's all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is zoals de Google Groups quote al zei geen bug, maar een beperking van de gebruikte touchsensor. In de specificaties van de touchsensor is dit gewoon te vinden. En geen enkele multi-touch gesture in Android heeft last van deze beperking, dus het is een none issue. Het blijft me verbazen hoeveel mensen zich hier toch druk over maken, daarom zal ik het probleem eens proberen uit te leggen.

Allereerst het probleem:
In het geval van twee drukpunten zijn er twee x coördinaten (x1 en x2) en twee y coördinaten (y1 en y2). Het probleem is dat deze punten op twee manieren gecombineerd kunnen worden (x1, y1) & (x2, y2) of (x1, y2) & (x2, y1). De sensor in de Desire (en bijna alle andere toestellen) is niet in staat te bepalen welke combinatie de juiste is. Via software kan vaak wel een goede gok worden gedaan. Bijvoorbeeld als je eerst een punt indrukt en later pas het tweede dan is bekend wat één van de correcte coördinaten is en kan de software dus de tweede combinatie raden. Dit zie je ook in de voorbeeld video's, eerst een punt en daarna pas het tweede. Het gaat mis als je de punten op een gelijke x en/of y waarde brengt. Nu zijn bijvoorbeeld de y waardes gelijk. Als je dan de punten weer verplaatst krijg je twee unieke y waardes, maar weet je niet welke x bij welke y hoort. De software zal een gok doen en die is dus vaak fout.

Het fijne is dat je in zeer weinig situaties hier problemen mee zal krijgen. De gestures met twee vingers zijn relatieve gestures en daarbij maakt het dus niet uit als de x en y waardes verkeerd gekozen worden. Zelfs spelletjes waar je met een vinger constant op het scherm blijft (d-pad) en de andere schiet hebben hier geen last van. Aangezien de schietende vinger steeds kort drukt en niet verplaatst. Alleen als je met twee vingers continue op het scherm blijft drukken en bewegen gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 17:53

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

dit is toch al uitgebreid besproken?

Conclusie:
In de praktijk merk je hier niks van.

[ Voor 6% gewijzigd door DNA_Saint op 07-04-2010 00:30 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Owjee, ik heb het gevoel dat zulke dingen meteen gigantisch uitvergroot worden.

Het is gewoon een limitatie van de gebruikte hardware. Andere telefoons zullen het waarschijnlijk dus ook hebben. Erg? Denk het niet, ik wil niet weten welk multi touch game je gaat spelen als je met meer dan 2 vingers tegelijk op het scherm moet gaan zitten; of met 2 vingers dwars over het scherm moet gaan (hoe houd je hem uberhaubt nog goed vast?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdm2be
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-09 03:48
"Limitatie v/d hardware"
Dus de conclusie is dat HTC met de nexus one en Desire goedkope rommel gebruikt met dual-touch en dat Motorola een beter echt multitouch onderdeel gebruikt (wat waarschijnlijk ook duurder is)

Als je weet dat dit telefoons zijn van rond de 500 euro (de N1 wordt bij PDAshop zelfs voor ruim boven de 700 euro verkocht) dan verwacht je toch wel topklasse materiaal. Ook het "multi-touch"-scherm!

Wat de uitleg van HTC ook mag zijn en of je dit nu merkt in spelletjes of niet. HTC had eerlijk kunnen zeggen dat zij een al even krakkemikkig scherm hebben dan de Sony X10 (die men links laat liggen omdat het geen multitouch heeft). Waarom proberen die klotechinezen toch steeds weer opnieuw de boel te belazeren. Maak gewoon dat spul dan maar 20 euro duurder en stop er verdomme een goed scherm in dat VOLLEDIG functioneert. Of moeten we wachten tot de Desire 2 voordat het scherm goed is? Met die HTC is verdomme toch altijd hetze;fde liedje, die kunnen nu NOOIT iets goed doen. Er mankeerd altijd wel iets aan die klotefoons. Ofwel geen LED-flits, ofwel een roze vlek op de foto's, ofwel een trackbal die na 2 maanden niet meer werkt ofwel dit ofwel dat. Nu hebben ze een toestel dat eindelijk "bijna goed" is en nu kloten ze weer met substandard materiaal.

Ik hoor tegenwoordig alleen nog dit soort onzin! En die klotefabrikanten die steeds maar met de meest onozele smoesjes afkomen om hun slecht beleid (gierige pinnen) goed te praten (als ze al de moeite doen om commentaar te geven). Dat ze allemaal oprotten. Binnenkort terug wat duiven binnenhalen en alles per duif versturen! En verder ga ik wel eens kijken hoe die rooksignalen ook weer werkten.

Cheers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merkte het vandaag met een airhockey app. Dat kan dus niet tegen elkaar, want dan wisselen inderdaad de assen steeds om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 22:13
epdm2be schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 16:21:
"Limitatie v/d hardware"
Dus de conclusie is dat HTC met de nexus one en Desire goedkope rommel gebruikt met dual-touch en dat Motorola een beter echt multitouch onderdeel gebruikt (wat waarschijnlijk ook duurder is)

Als je weet dat dit telefoons zijn van rond de 500 euro (de N1 wordt bij PDAshop zelfs voor ruim boven de 700 euro verkocht) dan verwacht je toch wel topklasse materiaal. Ook het "multi-touch"-scherm!

Wat de uitleg van HTC ook mag zijn en of je dit nu merkt in spelletjes of niet. HTC had eerlijk kunnen zeggen dat zij een al even krakkemikkig scherm hebben dan de Sony X10 (die men links laat liggen omdat het geen multitouch heeft). Waarom proberen die klotechinezen toch steeds weer opnieuw de boel te belazeren. Maak gewoon dat spul dan maar 20 euro duurder en stop er verdomme een goed scherm in dat VOLLEDIG functioneert. Of moeten we wachten tot de Desire 2 voordat het scherm goed is? Met die HTC is verdomme toch altijd hetze;fde liedje, die kunnen nu NOOIT iets goed doen. Er mankeerd altijd wel iets aan die klotefoons. Ofwel geen LED-flits, ofwel een roze vlek op de foto's, ofwel een trackbal die na 2 maanden niet meer werkt ofwel dit ofwel dat. Nu hebben ze een toestel dat eindelijk "bijna goed" is en nu kloten ze weer met substandard materiaal.

Ik hoor tegenwoordig alleen nog dit soort onzin! En die klotefabrikanten die steeds maar met de meest onozele smoesjes afkomen om hun slecht beleid (gierige pinnen) goed te praten (als ze al de moeite doen om commentaar te geven). Dat ze allemaal oprotten. Binnenkort terug wat duiven binnenhalen en alles per duif versturen! En verder ga ik wel eens kijken hoe die rooksignalen ook weer werkten.

Cheers.
Denk om je bloeddruk jongen, maak je niet zo druk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

epdm2be heeft een goed punt; waarom zou je accepteren dat iets niet goed werkt?

Ik vind het net zoiets als de winfone fans die dan zeggen - als ik zit te mokken over de td2 van mijn werk - moet je ff een rom van huppeldepup downloaden en erop zetten. Hoezo? Ik wil gewoon dattie het doet!

(Nokia e71 niet beter: die heeft sinds de laatste firmware een fout in zijn bluetoothsoftware, nu kan ik niet meer handsfree bellen in de auto. Handig. :-()

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
pjottum schreef op zondag 11 april 2010 @ 12:06:
epdm2be heeft een goed punt; waarom zou je accepteren dat iets niet goed werkt?
Wedervraag: waarom vind jij dat het niet goed werkt? Waaraan merk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik kan hier de hele dag met de iPhone rommelen, zonder dat ik ooit een beweging maak die ook maar in de buurt komt van wat er in dat filmpje wordt getoond. Waarom zou ik me druk moeten maken om iets wat de telefoon niet kan en ik ook nooit gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Limitatie v/d hardware"

Cheers.
Wat ben jij een simpel en kortzichtig mannetje zeg. In de praktijk merk je nul komma niks van de hele multitouch bug, er wordt weer een hoop heisa gemaakt om helemaal niets. Die kortzichtige Chinezen (Taiwanezen, maar goed) belazeren helemaal niemand, ze hebben NOOIT geroepen dat de Desire meer zou kunnen dan wat hij nu kan. Verder werkt het touchscreen simpelweg geweldig en is de kwaliteit van het gebruikte materiaal meer dan goed. HTC heeft simpelweg een kostenbesparende keuze gemaakt: in de praktijk merk je het verschil amper tussen de Clearpad 2000 en Clearpad 3000, dus waarom zouden we het toestel voor de consument duurder maken?

voortaan eventjes rustig nadenken voordat je kinderachtige comments gaat spauwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kastermaster
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-08 12:04
"Limitatie v/d hardware"

Cheers.
Ik vind dat epdm2be wel een punt heeft. De klant lijkt tegenwoordig wel een beta-tester te zijn. Niet alleen HTC maakt zich hier trouwens schuldig aan, maar bijna alle grote fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Kastermaster schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:32:
[...]

Ik vind dat epdm2be wel een punt heeft. De klant lijkt tegenwoordig wel een beta-tester te zijn. Niet alleen HTC maakt zich hier trouwens schuldig aan, maar bijna alle grote fabrikanten.
+1

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Heeft iemand hier nou uberhaubt in de praktijk al hinder van ondervonden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 08:32
RoD schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:47:
Heeft iemand hier nou uberhaubt in de praktijk al hinder van ondervonden? 8)7
Lees de reactie van Spritz:
Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 16:42:
Ik merkte het vandaag met een airhockey app. Dat kan dus niet tegen elkaar, want dan wisselen inderdaad de assen steeds om.
Je zou maar X maanden na aanschaf van je Desire een bruikbare applicatie tegenkomen die door het ontbreken van dual touch niet naar behoren functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ah, dus toch... het is wat lastig te vinden tussen al het andere door :) Maar is dat nou echt zo erg? Tuurlijk kan het beter, maar ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat dit nou zo belangrijk is. Tis jammer dat zo'n spelletje niet werkt, maar verreweg de meeste apps zijn prima bruikbaar zonder ingewikkelde multitouchbediening. Sterker nog, meestal heb je multitouch niet eens nodig.

Ik vraag me af hoeveel mensen hier nou echt last van zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog liever dit, dan in het geheel geen multi-touch.... (zoals op sommige Nokia toestellen met resistief scherm)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quipeace
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 11:06
De Acer Liquid heeft last van dezelfde bug:
http://android.modaco.com...7/liquid-multitouch-test/

Maar inderdaad, liever dit dan geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quipeace schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:52:
De Acer Liquid heeft last van dezelfde bug:
http://android.modaco.com...7/liquid-multitouch-test/

Maar inderdaad, liever dit dan geen.
offtopic:
Gefeliciteerd met je verjaardag btw!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor.S
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 15:43
Ik heb er helemaal nooit iets van gemerkt en heb de desire nu al 4 dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
De HTC Hero had wel last van dat het toestel na enkele weken gebruik de aanrakingen niet goed meer registreerde, wat resulteerde in 'dode' gebieden aan het rand van het scherm, en verkeerde registratie van waar je nou drukt, wat het toestel na verloop van tijd onbruikbaar maakte.
Maar naar mijn weten was er niet deze 'bug'.

[ Voor 7% gewijzigd door Armada. op 11-04-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Ik heb een Legend (die waarschijnlijk een touchpad met hetzelfde "probleem" heeft) maar ik ben blij dat ik niet 10 euro meer heb betaald voor een "beter" scherm, waarvan ik de extra feature nooit gebruiken zal. Sterker nog: er nooit achtergekomen was dat die bestond.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kastermaster
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-08 12:04
Ik was aan het nadenken, maar heeft iemand verstand van de ClearPad 3000? Want ik kan me voorstellen dat dit een probleem is waar ALLE touchscreens last van hebben, of registreert de 3000 sowieso op een heel andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
Ik vind gewoon dat iedereen op moet houden te zeiken. HTC heeft gewoon de mogelijke overlast afgewogen tegen de kostenbesparing en deze keus van het scherm kwam als beste uit de bus. *ALLES* heeft zijn nadelen. Indien er gekozen was voor een "fatsoenlijk" scherm zou er blijken dat de nauwkeurigheid verloren ging of dat hij teveel stroom slurpt ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Legend heeft hier geen problemen mee lijkt het wel. Net nog even getest en doet het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses de Legend heeft hier ook problemen mee. Hij ondersteund alleen pinch en zoom multi touch.
Wat een rotzooi. De motorola droid en milstone ondersteunen wel volledig multi touch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Maar waarom is het dan rotzooi? Je wist niet wat de beperkingen waren tot je ze opzocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 23:14:
Excuses de Legend heeft hier ook problemen mee. Hij ondersteund alleen pinch en zoom multi touch.
Wat een rotzooi. De motorola droid en milstone ondersteunen wel volledig multi touch
Misschien omdat Apple, net HTC heeft aangeklaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor.S
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 15:43
Nog nooit iets van gemerkt, begrijp dan ook niet waarover de mensen hier lopen te zeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een zeer tevreden Android gebruiker maar vind wel dat ze na de hero en vanaf Android 2.1 best eens betere touchscreens kunnen gebruiken. Je wordt wel beperkt op multitouch apps. Ik kan nu niet gelijk alles opnoemen maar er zijn redenen genoeg om b.v. 3 aanrakingen tegelijk te hebben of mischien wel 4. Bijvoorbeeld een akkoord bij een piano app. Dit werkt perfect bij de iphone. En die as kruising is voor toekomstige apps ook irritant. Ik heb een hero en kan sowieso niet veel multitouch, en in apps al helemaal niet. Je kan b.v. met 3 vingers een crunch beweging maken om als voorbeeld de app af te sluiten. Je maakt gewoon je mogelijkheden groter... ook werkt multitouch qwerty keyboard stukken beter als de single touch zoals op mijn hero. Ik hoop gewoon dat er verbetering in komt. Maar htc moet voortaan dan wel melden dat het dual-touch heeft en geen multi-touch. Ik had wel gehoopt op een scherm zo gevoelig als de iphone. Ik vind alleen de iphone software crap.:)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 03:06 ]

Pagina: 1