Allereerst mijn complimenten voor het blijven rapporteren, ook als het probleem zich niet meer voordoet gedurende 2 jaar. Soms hoor je op forums nooit een oplossing. Ik heb het draadje dan ook van begin tot eind gelezen.
Ik zou toch eens gaan zoeken aan de brandstofzijde. Het viel me namelijk op dat je schreef dat het check engine lampje verschillende keren aan is gegaan bij een hogere vermogensbehoefte. Bijvoorbeeld accelereren van 100 naar 120 km/h terwijl de airco aanstaat.
Wel is duidelijk dat je LMM vuil wordt, ik begrijp door de carterventilatie. Dit speelt ook een rol in de lean codes, maar ik denk aan combinatie van factoren.
Stel nl. dat je LMM vuil is, dan heb je veel 'unmetered air'. Je lambdasondes detecteren dit en geven signaal aan de computer dat er meer ingespoten moet worden om 14.7:1 te krijgen. Dat kan prima lange tijd goed gaan, het vervelende is alleen dat je verbruik daardoor hoger wordt. (enfin, zo ver was je al).
Maar nu komt het: op een bepaald moment vraag je veel vermogen van de motor (zoals flink accelereren bij gelijktijdig gebruik van de airco). Je LTFT was al omhoog gegaan vanwege de vuile LMM, maar nu wil de motor nog meer brandstof vanwege de grote vermogensbehoefte.
Stel nu dat je een van de volgende problemen aan brandstofzijde hebt:
brandstofdruk te laag, brandstoffilter verstopt, te weinig opbrengst van de brandstofpomp, lekkage brandstofleiding. Dan wil de ECU wel bijregelen door meer brandstof in te spuiten, maar dat lukt niet. Je krijg je een lean condition aan beide banken.
Op grond van dat de codes voor beide banken tegelijk optreden, en niet voor één bank afzonderlijk, duidt het op eerdergenoemde oorzaken (je hebt immers maar 1 brandstofrail), en niet zozeer op injectoren want die zijn 2 per bank als ik het goed begrijp (maar volledig kun je dat niet uitsluiten, want je injectoren kunnen toevallig voor beide banken minder goed functioneren!).
Je zou eens een brandstofdrukmeting kunnen laten doen, en ik zou i.i.g het filter vervangen zoals al eerder aangegeven. Dat zijn easy fixes. Maar ook een pomp kan minder opbrengst hebben na verloop van tijd!
Om de lambadasensoren te testen zou je ook eens hieraan kunnen meten, de spanning op de lambdasensor schommelt tussen 0,1 en 0,9 volt. Spuit eens terwijl je meet aan de sensoren ether (startspray) in de inlaat, dit veroorzaakt een rijke conditie en dan zou je 0.9V moeten meten aan de sonde. Maar volledig kun je hier je lambdasondes ook niet mee uitsluiten. Het is namelijk best denkbaar dat je sondes door het hoge olieverbruik vettig zijn geworden en dus niet meer functioneren zoals het hoort.
Wat ook nog kan is een lek in je uitlaattraject vóór de lambadasensoren (dus in je uitlaatspruitstuk) i.c.m. de vuile LMM. Maar dan denk ik niet dat er dan een relatie zou zijn bij grote vermogensvraag (accelereren +airco)
[
Voor 24% gewijzigd door
Dion1970 op 27-10-2015 20:13
]