lage downloadsnelheid NNTP verkeer + draadloos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 13:55
Ik heb iets vreemds, ik ben overgestapt naar Ziggo AiE extra 50 Mbit, (de uitgebreide configuratie en instellingen staan onder aan dit bericht). Ik heb een Linksys WRT320N router er tussen gezet om draadloos vanaf mijn gloednieuwe laptop met Atheros N-kaart snel te kunnen downloaden via nieuwsgroepen (NNTP verkeer).

Probleem
Bedraad haal ik de maximale downloadsnelheid van 5,5 MB per sec (dus er wordt niet geknepen). Op moment dat ik via wireless verbinding via nieuwsgroepen download haal ik slechts 1,5 MB per sec. Het gekke is dat ik tijdens dezelfde draadloze verbinding de volgende speedtestresultaten behaal:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/772586978.png

Het zou dus rond de 5 tot 6 MB moeten zijn. Als ik een 100 MB bestand download vanaf http://speedtest.bbned.nl/ haal ik gewoon volledige snelheid, zowel draadloos als via bedraad.

Hoe kan het dat ik draadloos een lager NNTP snelheid behaal (via nieuwsgroepen download) ten opzichte van de bedrade snelheid.
  • Je zou kunnen zeggen dat dit door een slechte draadloze verbinding komt, maar draadloos haal ik qua speedtesting volledige snelheden, probleem komt alleen voor bij NNTP verkeer…
  • Je zou kunnen zeggen dat dit door knijpen van NNTP verkeer komt, echter volledige snelheid haal ik gewoon bedraad wél.
Hebben jullie een idee waar ik naar zou kunnen kijken, heb zo ongeveer alles al bekeken.

Samenvattend
  • bedraad + HTTP verkeer = volle snelheid
  • bedraad + NNTP verkeer = volle snelheid
  • draadloos + HTTP verkeer = volle snelheid
  • draadloos + NNTP verkeer = lagere snelheid (ongeveer 40% van volledige snelheid)
Configuratie
  • Ubee modem
  • Linksys WRT320N met firmware: DD-WRT v24-sp2 (12/19/09) mini - build 13493M NEWD-2 K2.6 Eko
  • Wireless Channel 6 - 2,437 Ghz (netwerkadapter ondersteund helaas geen 5 Ghz band)
  • WPA2 Personal AES encryptie
  • CPU load router = ~8%
  • Wireless netwerkadapter AR928X van Atheros
  • Paysersvers: Astraweb unlimited DSL (geen snelheidsbeperking) en GigaNews Bronze (geen snelheidsbeperking)
  • getest met firewalls en virusscanners uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Dit lijkt me gewoon duidelijk een slechte snelheidstest.
Speedtest staat naar ik meen ook niet heel goed aangeschreven als zijnde betrouwbaar.

De snelheden die je in de praktijk haalt zijn simpelweg de snelheden die jouw draadloze netwerk haalt.
Draadloos is een shared medium. Je deelt je 'lijn' met alles wat er op zit. Dit betekent dat je, in theorie, maximaal 40% van je geadverteerde netwerksnelheid zal halen.
In de praktijk heb je storing, of zitten er andere apparaten op je draadloos netwerk (en de bandbreedte wordt dan dus verdeeld).

Vergeet Speedtest, kijk gewoon naar wat je haalt. Vind je de prestaties van draadloos niet goed genoeg, probeer dan stoorzenders te elimineren of leg een draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
CherandarGuard schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:32:
Dit lijkt me gewoon duidelijk een slechte snelheidstest.
Speedtest staat naar ik meen ook niet heel goed aangeschreven als zijnde betrouwbaar.

De snelheden die je in de praktijk haalt zijn simpelweg de snelheden die jouw draadloze netwerk haalt.
Draadloos is een shared medium. Je deelt je 'lijn' met alles wat er op zit. Dit betekent dat je, in theorie, maximaal 40% van je geadverteerde netwerksnelheid zal halen.
In de praktijk heb je storing, of zitten er andere apparaten op je draadloos netwerk (en de bandbreedte wordt dan dus verdeeld).

Vergeet Speedtest, kijk gewoon naar wat je haalt. Vind je de prestaties van draadloos niet goed genoeg, probeer dan stoorzenders te elimineren of leg een draadje.
Quote van mijn probleem:
Als ik een 100 MB bestand download vanaf http://speedtest.bbned.nl/ haal ik gewoon volledige snelheid, zowel draadloos als via bedraad. , die is binnen 20 sec. binnen...

Oftewel, snelheid is gewoon goed!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.lemmers
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 15:38
Misschien QOS aanstaan op wireless gedeelte van de linksys router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
c.lemmers schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:40:
Misschien QOS aanstaan op wireless gedeelte van de linksys router?
nee staat uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.lemmers
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 15:38
Ok iets wildere gok
wat is het maximaal aantal connecties was je mag maken naar de router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
c.lemmers schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:31:
Ok iets wildere gok
wat is het maximaal aantal connecties was je mag maken naar de router
hmmm waar kan ik dat zien? Kan je ook uitleggen wat dit zou kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wellicht heeft het met de MTU size te maken? Kun je die aanpassen in het newsleech pakketje?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Vicarious schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:40:
Wellicht heeft het met de MTU size te maken? Kun je die aanpassen in het newsleech pakketje?
kan natuurlijk wel in linksys aanpassen.. niet in newsleecher.. zal het thuis proberen..
wat zou het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik weet niet waar ie nu op staat, maar waarschijnlijk op 1500. Misschien eens terugschroeven naar 1492 of lager?

Vicariously I live while the whole world dies

Pagina: 1