Ik heb iets vreemds, ik ben overgestapt naar Ziggo AiE extra 50 Mbit, (de uitgebreide configuratie en instellingen staan onder aan dit bericht). Ik heb een Linksys WRT320N router er tussen gezet om draadloos vanaf mijn gloednieuwe laptop met Atheros N-kaart snel te kunnen downloaden via nieuwsgroepen (NNTP verkeer).
Probleem
Bedraad haal ik de maximale downloadsnelheid van 5,5 MB per sec (dus er wordt niet geknepen). Op moment dat ik via wireless verbinding via nieuwsgroepen download haal ik slechts 1,5 MB per sec. Het gekke is dat ik tijdens dezelfde draadloze verbinding de volgende speedtestresultaten behaal:

Het zou dus rond de 5 tot 6 MB moeten zijn. Als ik een 100 MB bestand download vanaf http://speedtest.bbned.nl/ haal ik gewoon volledige snelheid, zowel draadloos als via bedraad.
Hoe kan het dat ik draadloos een lager NNTP snelheid behaal (via nieuwsgroepen download) ten opzichte van de bedrade snelheid.
Samenvattend
Probleem
Bedraad haal ik de maximale downloadsnelheid van 5,5 MB per sec (dus er wordt niet geknepen). Op moment dat ik via wireless verbinding via nieuwsgroepen download haal ik slechts 1,5 MB per sec. Het gekke is dat ik tijdens dezelfde draadloze verbinding de volgende speedtestresultaten behaal:

Het zou dus rond de 5 tot 6 MB moeten zijn. Als ik een 100 MB bestand download vanaf http://speedtest.bbned.nl/ haal ik gewoon volledige snelheid, zowel draadloos als via bedraad.
Hoe kan het dat ik draadloos een lager NNTP snelheid behaal (via nieuwsgroepen download) ten opzichte van de bedrade snelheid.
- Je zou kunnen zeggen dat dit door een slechte draadloze verbinding komt, maar draadloos haal ik qua speedtesting volledige snelheden, probleem komt alleen voor bij NNTP verkeer…
- Je zou kunnen zeggen dat dit door knijpen van NNTP verkeer komt, echter volledige snelheid haal ik gewoon bedraad wél.
Samenvattend
- bedraad + HTTP verkeer = volle snelheid
- bedraad + NNTP verkeer = volle snelheid
- draadloos + HTTP verkeer = volle snelheid
- draadloos + NNTP verkeer = lagere snelheid (ongeveer 40% van volledige snelheid)
- Ubee modem
- Linksys WRT320N met firmware: DD-WRT v24-sp2 (12/19/09) mini - build 13493M NEWD-2 K2.6 Eko
- Wireless Channel 6 - 2,437 Ghz (netwerkadapter ondersteund helaas geen 5 Ghz band)
- WPA2 Personal AES encryptie
- CPU load router = ~8%
- Wireless netwerkadapter AR928X van Atheros
- Paysersvers: Astraweb unlimited DSL (geen snelheidsbeperking) en GigaNews Bronze (geen snelheidsbeperking)
- getest met firewalls en virusscanners uitgeschakeld