Systeem bevriest ongeveer 30 seconden

Pagina: 1
Acties:

• johanvdv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06-2024
Hoi,

Ik heb een vreemd probleem met mijn nieuwe Windows Home Server (Win 2003). Het is een Tranquilpc, maar vermits hun support me een beetje in de steek laat gooi ik het hier maar eens op het forum.
Het systeem heeft de vervelende eigenschap van ongeveer 30 seconden te bevriezen, en dit ongeveer om de 2 minuten. Deze getallen zijn bij benadering. De muis reageert nog maar voor de rest is er totaal geen activiteit, geen UI respons, geen task manager updates. Er zijn geen relevant meldingen in de event viewer.
Wat opvallend is, is dat tijdens deze freezes de HDD LED blijft branden. Deze HDD is een WD10EARS (green, 1 TB)
Ik heb:
- laatste drivers van moederbord (Intel D510MO) , SATA controller, windows, enz...
- de powersettings nagegeken zodat de HDD niet in standby gaat
- alle 3rd party tools ge-unstalled

Dit hielp allemaal niet.
Toen heb ik de drive losgekoppeld en vervangen door een spare drive die ik nog had liggen (WD5000AAKS, WD Blue, 500GB). En deze heeft het probleem totaal niet. Alles draait supervlot zonder freezes...

Wat zou dit nu kunnen veroorzaken bij de 1TB green schijf ? Compatibiliteitsissues met controller / mainboard ?

Kan iemand me nog tips geven ?

mvg
Johan

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Test programma downloaden van maker van harde schijf, hiermee de hd testen.

Tip voor toekomst.
Regelmatig met hd tune de oppervlakte kontrolle laten doen, 1x per half jaar of per jaar(ligt eraan hoeveel je de pc gebruikt), dan kom je vaak erachter dat je hd het gaat begeven. In hd tune kun je ook smart bekijken, (dit niet blindelings geloven).

Bij een nieuwe harddisk, (nieuwe pc) ook direct met hd tune de oppevlakte kontrolle doen.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 15:10

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

In welke modus staat je SATA-controller?

edit:
Had over het stukje over de vervangende HDD heengelezen.
Blijkbaar is er dus iets mis met je HDD.
Inderdaad even een lange scan doen met HDTune om te kijken of alle sectors nog goed zijn, en de SMART-waardes controleren, want ik vermoed dat daar iets mis is.

[ Voor 77% gewijzigd door Ghost Dog op 06-04-2010 11:17 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• johanvdv
ben ik vergeten te vermelden maar heb met een diagnostic tooltje van WD een volledige test laten lopen incl surface scan en SMART tests en deze waren allemaal OK.

• johanvdv
modus van de SATA controller moet ik nog checken, welke mogelijkheden zijn er daar ?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 15:10

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

RAID, SATA/AHCI of IDE, waarbij de controller in jouw geval op AHCI zou moeten staan.
Heb je HDTune ook al geprobeerd?
Je kan van de site een gratis 15 dagen trial downloaden.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Een optie is om de harde schijf in een andere computer te monteren en te zien of de harde schijf in de andere computer ook stottert. Als de harde schijf in de andere computer foutloos functioneert is een optie om de een backup te maken van de bestanden op de harde schijf en de harde schijf te formatteren en een hele nieuwe installatie op de Western Digital-schijf te plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 13:10 ]

• johanvdv
Bedankt voor de tips, ik ga ze allemaal uitproberen. Ik vermoed dat het ook iets te maken heeft met de Advanced Format functie van de drive. De jongens van tranquilpc hebben jumper 7-8 gezet op de drive, en blijkbaar mag je dit niet doen wanneer je meer dan 1 partitie gebruikt en HUN Home server installer maakt default 2 partities aan.
Het is een beetje een vaag verhaal met die ADvanced Format, maar ik zoek ook verder in die richting...
Pagina: 1