Random crashes in Linux

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Op mijn PC heb ik te maken met random crashes, als ik Linux draai. Het maakt niet uit of ik in X zit of in console. Het scherm bevriest gewoon, in console kun je niet meer typen, in X kun je dan de muis ook niet meer bewegen. Je kunt niet meer schakelen naar andere terminals met ALT-F2 enz. of CTRL-ALT-F2 enz. CTRL-ALT-DEL om te rebooten lukt ook niet meer. Ik moet dan gewoon handmatig de power-off knop gebruiken om te herstarten.

Ik besloot een paar weken terug om Oracle Linux (i.v.m. het testen van bepaalde Oraclesoftware) te installeren, maar kreeg met die random crashes te maken. Toen dacht ik dat het misschien wat te maken had met Oracle Linux, dus switchte ik naar Fedora 12. Nu heb ik Fedora 12 erop zitten, maar de random crashes blijven. En nu gebeuren ze volgens mij veel sneller na het opstarten dan eerst (eerst was het soms na 15 minuten, nu al vrijwel meteen na het opstarten - het heeft niet te maken met hoe lang de computer aanstaat, maar hij crasht gewoon als ik in console bijv. 3 letters typ of in X alleen maar firefox start en een website-adres wil intypen).

O, wat er ook toe doet: ik draai nu op deze computer 2 jaar verschillende Windows-versies (Windows XP, Vista, en nu 7) en die draaien probleemloos.

Nou wat heb ik geprobeerd tot nu toe om het te verhelpen?
- Meerdere keren Oracle Linux geinstalleerd
- Meerdere keren Fedora geinstalleerd (ook via netwerk ivm mogelijke corrupte installatie DVD)
- Ext3 gebruikt ipv Ext4
- Ik dacht dat het misschien hardware matig kon zijn, dus MEM86Test. Daarna ook steeds hardwarematig 1 RAM-module eruit gehaald, van slot veranderd. Tevergeefs: crashes blijven.
- BIOS defaults teruggezet (=wanhoopspoging...)

Mijn hardware:
DualCore Intel Pentium D 805 2.7 MHz
Moederbordtype: D102GGC2
Verder: ATI Radeon Xpress 200 (ingebouwde vid.card)
2 GB RAM

Ik heb geen idee wat het is of hoe ik de oorzaak het beste kan vinden. Kan iemand mij helpen?

Groet,
Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Werkt de Wikipedia: Magic SysRq key nog wel als je PC hangt?

Wat dit vaak is, is slechte spots in je RAM. Linux adresseert je geheugen anders dan Windows en gebruikt het ook anders. Het makkelijkste is om er eens memtest een paar uur op te laten draaien.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk kapot geheugen idd.

Wat zeggen de logs na een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt wel leuk een geheugentest gedaan, maar wat was het resultaat? Zeggen dat je test zonder een resultaat te geven is hetzelfde als niet testen. Dus, heb je falende hardware of niet?

Verder, heb je ook al naar je temperaturen gekeken?
Welke videodriver wordt er gebruikt?
Heb je deze 'crashes' ook in een Live omgeving?
Installeer SSH en probeer dan de machine te bereiken als deze vastloopt, misschien dat alleen je input hangt (knippert de cursor in je TTY nog wel?).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Ik heb het ook, en bij mij is het probleem de timing van het geheugen.

Zorg er even voor de de timings goed staan in de BIOS (indien mogelijk)
Ook zou ik even kijken of het voltage van het geheugen goeds is ingestelt, ondervoltage kan het geheugen laten crashen als je het onder druk zet.

Anders zou ik een langdurige memtest adviseren, even kijken hoe stabiel hij is...

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of probeer eens een andere voeding ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:28

Theimon

Snapte!?

Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 08:51:
Lijkt mij de eerste optie :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste iedereen bedankt voor z'n reactie.
Trekkerkearl schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:34:
Ik heb het ook, en bij mij is het probleem de timing van het geheugen.

Zorg er even voor de de timings goed staan in de BIOS (indien mogelijk)
Ook zou ik even kijken of het voltage van het geheugen goeds is ingestelt, ondervoltage kan het geheugen laten crashen als je het onder druk zet.

Anders zou ik een langdurige memtest adviseren, even kijken hoe stabiel hij is...
De geheugentimings van [tRCD] [tRP] en [tRASmin] kan ik instellen. Standaard stond het op 5-5-15. Ergens in FAQ vond ik dat het voor DDR2 553 Mhz de combi 4-4-12 zou kunnen zijn. Als ik dit naar die combi aangepast crasht Linux onmiddelijk na het opstarten. Andere combinaties zorgen ervoor dat hij of inderdaad meteen crasht of of dat ik letterlijk nog 3 of 4 toetsen extra kan intypen voor hij crasht.
Ook magie helpt niet in dit geval :)
Waarschijnlijk kapot geheugen idd.
Ik heb memtest een hele avond laten draaien en die geeft geen problemen aan.
De logs geven geen echte errors aan. Wel de volgende meldingen:
"mtrr_cleanup can not find optimal value. Please specify mttr_gran_size/mtrr_chunk_size"

en "iomem range [..] could not be reserved" een paar keer

Dus ik ben er nogsteeds niet uit.

Wat wel opvalt. Als ik Fedora boot in rescue-mode vanaf de DVD, kan ik gewoon normaal in Linux shell werken zonder dat-ie crasht. Zou dat betekenen dat het aan de kernel ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
Als je het systeem boot met een beperkte hoeveelheid geheugen zeg 256 MB blijft het probleem dan ook bestaan?

Als kernel parameter kan je "mem=256M" meegeven, voordat de kernel regel wordt aangeroepen in je grub.conf dient "uppermem= <kbytes>" al geset te zijn.
Caution: If you use an initrd and specify the `mem=' option to the kernel to let it use less than actual memory size, you will also have to specify the same memory size to GRUB. To let GRUB know the size, run the command uppermem before loading the kernel. See uppermem, for more information
Note: Deze parameters haal ik even uit wat verschillende informatie verkregen via google, heb ze zelf nog niet eerder nodig gehad ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sPENKMAN op 07-04-2010 22:47 ]

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sPENKMAN schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:47:
Als je het systeem boot met een beperkte hoeveelheid geheugen zeg 256 MB blijft het probleem dan ook bestaan?

Als kernel parameter kan je "mem=256M" meegeven, voordat de kernel regel wordt aangeroepen in je grub.conf dient "uppermem= <kbytes>" al geset te zijn.

[...]

Note: Deze parameters haal ik even uit wat verschillende informatie verkregen via google, heb ze zelf nog niet eerder nodig gehad ;)
Ik heb het geprobeerd, maar het helpt niet. Na het opstarten weer de gebruikelijke crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Uit je TS haal ik dat je het geheugen al getest hebt, blijft dan nog een mogelijke oorzaak over: je hdd(s).

Zelf had ik ook last van random crashes, bleek dat de hd vol met bad sectors stond :X

Zou je dit even kunnen controleren? Dit kan je bv. doen met een tool als Smartmontools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:37:
[...]

Ik heb het geprobeerd, maar het helpt niet. Na het opstarten weer de gebruikelijke crash.
Je kan eens proberen met 'noapic' en/of 'acpi=off' te booten? Wellicht dat dat wat helpt?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels wat verder opgeschoten met het probleem: ik weet nu dat het te maken heeft met instellingen in de BIOS.

Als ik nu "Switch to Single Processor Mode" aanzet, crasht hij niet. Ik heb het maar een half uur uitgeprobeerd nu, maar voorlopig ziet het ernaar uit dit dit de oplossing kan zijn. Om het zeker te weten moet ik gewoon nog een paar uur ermee werken om te zien dat hij echt niet meer crasht. Deze week compile ik m'n kernel, dus zal ik er wel achter komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
Laatst was er iemand die problemen had met quickpar(alles andere werkte), deze had een defecte pentium d, die blijkbaar uitgeleverd zijn door intel.
Pagina: 1