Booten van Samsung SE-s084c externe (USB) DVD-drive mislukt

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Daar de DVD-drive van mijn ene laptop stuk is, en de netbook geen DVD-drive heeft, vond ik het tijd om een externe USB-powered DVD-brander te kopen. Dat is de Samsung SE-S084c geworden. Eerst getest of deze werkte door een ISO op CD te branden vanaf de netbook, werkt goed zonder de tweede USB-poort nodig te hebben.

Daarna geprobeerd te booten vanaf verschillende bootable CDs op een netbook en een laptop, zonder enig succes.

Bij de Symantec Ghost v12 en v15 bootable CDs krijg ik als foutmelding:
The file is probably corrupted. The file header checksum does not match the computed checksum
Bij BartPE CDs krijg ik:
Windows NT has found only 2K of low memory. 512k of low memory is required to run NT. You may need to upgrade your computer or run a configuration program manually.
Beide foutboodschappen vind je vaak zat op Google, maar oplossingen niet. Ik heb al gecontroleerd of de firmware van de brander uptodate is (ja dus), en heb het geprobeerd op een Akoya E1312 netbook en een Toshiba Portege R500 laptop. Het lijkt dus geen laptopspecifieke driver te zijn. Ook maken de USB-poorten niets uit, allemaal geprobeerd. De Akoya kan wel gewoon vanaf USB-sticks booten, dat lukt niet met de Toshiba (maar daar is wel meer mis mee de laatste twee weken...).

Wat ik nog ga proberen is een specifieke boot-CD te maken van de laptop waar ik op werk (zodat drivers kloppen, dat bied Norton Ghost v15 aan), en ook een BartPE CD maken op dezelfde manier. Maar verder zie ik even niet zoveel mogelijkheden.

Iemand tips of suggesties? :)

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 05-04-2010 23:12 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wellicht niet wat je wil horen, maar waarschijnlijk wel de makkelijkste oplossing. Boot van een USB-stick in plaats van een DVD-via-USB. Dat levert hoogstwaarschijnlijk een stuk minder gezeik op, al was het maar omdat de meeste bootable CD/DVD's gewend zijn om via ATA geboot te worden en niet via USB.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
kalizec schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:33:
Wellicht niet wat je wil horen, maar waarschijnlijk wel de makkelijkste oplossing. Boot van een USB-stick in plaats van een DVD-via-USB. Dat levert hoogstwaarschijnlijk een stuk minder gezeik op, al was het maar omdat de meeste bootable CD/DVD's gewend zijn om via ATA geboot te worden en niet via USB.
Op de Medion laptop is booten van USB-stick ook geen probleem, maar ik wil juist de Toshiba booten van CD, omdat dit niet lukt van USB-stick (onbekend waarom). Dat komt deels doordat de BIOS van die Portege's blijkbaar bedoeld is om eigenlijk bijna alles onmogelijk te maken, echt een misser van jewelste.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
gambieter schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:36:
[...]

Op de Medion laptop is booten van USB-stick ook geen probleem, maar ik wil juist de Toshiba booten van CD, omdat dit niet lukt van USB-stick (onbekend waarom). Dat komt deels doordat de BIOS van die Portege's blijkbaar bedoeld is om eigenlijk bijna alles onmogelijk te maken, echt een misser van jewelste.
Heb even gezocht, en ben tot de conclusie gekomen dat het niet gaat werken met 'zomaar' iedere USB-DVD.

http://www.google.nl/#hl=...rfai=&fp=c7f1b5aca5d28dbb

http://www.csd.toshiba.co...ry=3&selFamily=1073768662

Als je dat doorneemt kom je tot de conclusie dat de hele Portege serie problemen heeft met het booten vanaf USB-DVD en USB-sticks. Is booten vanaf een netwerk geen optie?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
kalizec schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:55:
Heb even gezocht, en ben tot de conclusie gekomen dat het niet gaat werken met 'zomaar' iedere USB-DVD.

http://www.google.nl/#hl=...rfai=&fp=c7f1b5aca5d28dbb

http://www.csd.toshiba.co...ry=3&selFamily=1073768662

Als je dat doorneemt kom je tot de conclusie dat de hele Portege serie problemen heeft met het booten vanaf USB-DVD en USB-sticks. Is booten vanaf een netwerk geen optie?
Ik kan dat bevestigen :P . Mogelijk is het gewoon deze laptop die extra moeilijk is, daar de bootable USB sticks gewoon werken op andere PCs. Booten vanaf LAN heb ik nog nooit geprobeerd, weet niet of mijn netwerk opzet dat aan kan.

Echter, ik denk dat ik dat maar eens laat oplossen door onze IT-afdeling. Het is namelijk een laptop van werk, vandaar dat ik ook geen BIOS-update ga proberen :) .
------------------

Edit: * gambieter slaat met eigen hoofd tegen de muur 8)7 |:(

Heb eindelijk de USB-sticks aan de gang gekregen op de Toshiba R500. In de BIOS stond er nog een optie waarbij de USB-poort een FDD emuleerde ipv een HDD. Omzetten naar HDD en opeens startte de Ubuntu Netbook remix probleemloos op. Oftewel: ik had de DVD-brander op zich niet nodig (al is het handig om te hebben). :D

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 06-04-2010 00:24 ]