Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalioz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05-2021
Beste mensen,

Ik ben bezig een home server te configureren en heb een vraag over de RAID controller op het 'Gigabyte GA-D510UD' moederbord. Dit staat in de specificaties:
Storage Interface
Chipset:

1. 2 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices

GIGABYTE SATA2 chip:

1. 1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2. 2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATA2_0, GSATA2_1) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
3. Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD
Kunnen nu alle vier de sata schijven gebruik maken van de raid controller of alleen de twee op de gigabyte sata2 chip (:S?)?

Aangezien de raid controller alleen JBOD, 0 & 1 ondersteund. Zou ik het liefst 2x2 schijven in RAID 1 zetten. Is dit mogelijk? Ik heb nog nul komma nul ervaring met RAID configuraties.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste denk ik dat het hier een zogeheten soft raid betreft en zoals je zelf al doorhad inderdaad max 2 schijven dus geen Raid5 of 6. Ook denk ik dat het slechts alleen op 2 poorten werkt. De witte poorten doen helemaal geen raid lijkt me omdat deze door een andere chip worden aangestuurd.

Maar aangezien met softraid al het werk toch in de driver wordt gedaan en dus op je cpu wordt uitgevoerd kun je net zo makkelijk direct voor software raid gaan. Dan kun je alle schijven in raid draaien, zelfs externe USB/ESATA schijfen. Helaas is software raid onder Windows lastig maar onder Linux of *BSD the-way-to-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De twee witte poorten zijn van de Gigabyte SATA chip en de twee blauwe van de Intel NM10 integrated SATA controller. De Gigabyte SATA chip biedt fakeRAID, maar enkel op zijn eigen poorten.
Als je op dit bordje RAID wilt gaan gebruiken zou ik gaan kijken naar software RAID oplossingen. Als je Linux of FreeBSD gaat draaien zijn daar prima oplossingen voor, Windows biedt daar minder mogelijkheden, maar zaken als mirroring (wat RAID1 doet) zijn er afaik wel mee te doen.

Eigenlijk zeg ik dus precies hetzelfde als Docey, alleen lijkt het de Gigabyte chip te zijn die fakeRAID aanbied en niet de Intel controller. En dat je daarom juist de witte poortjes er voor zou moeten hebben.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:53
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:55:
Helaas is software raid onder Windows lastig
W2k3 server kan zonder problemen software raid draaien. Bij xp is het ook mogelijk alleen moet je een aantal bestanden aanpassen, hoe is vast wel via google te vinden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RAID is iets dat je met Opslagmedia & I/O Controllers doet.

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!