Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik heb net mijn oude hardware in een nieuwe kast gezet met alleen een nieuw moederbord en SSD.

Mobo: Intel DG43GT
SSD: X25-V 40 gig

Bij installatie van XP gaat het fout bij de apparaten installatie: Blauw Scherm des Doods met "IRQL not less or equal", "'Stop 0x0000000A' .
Natuurlijk mijn vriend google gebruikt en kwam oa hier terecht. Meest aannemelijke oorzaak is een foutieve driver. Geheugenfalen wordt ook nog genoemd maar dit heb ik getest.
Ook een biosflash bracht geen uitkomst.

Mijn probleem is dat ik geen installatie heb waar ik één voor één drivers kan verwijderen. Het probleem lijkt dus te liggen aan het moederbord.

Vraag 1: hoe kan ik de drivers van mijn moederbord updaten met de laatste versie zonder een xp installatie?

Vraag 2: kan dit aan de SSD liggen, zo ja, is de SSD ook te updaten zonder een XP installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos101
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:04
Ehm, wat dacht je ervan om het geheugen ook nog echt te testen? Daar heb je geen Windows voor nodig.
Het is wel leuk dat je zelf zoekt enzo, maar als je dat wat je vindt niet probeert heb je er toch niets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:27
hij heeft het toch ook getest zegt hij?

Ik zou eerst even proberen de mobo drivers te laden bij setup, misschien dat wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Craven87 schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:33:
hij heeft het toch ook getest zegt hij?

Ik zou eerst even proberen de mobo drivers te laden bij setup, misschien dat wat helpt.
Als ik de bijgeleverde cd bij opstarten gebruik geeft systeem een bootfailure......

Geheugen is inderdaad getest, geen twijfel over het functioneren.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Getest met memtest86+ ? Heb je een recente XP cd gebruikt, dus met (bij voorkeur) SP3 geintegreerd? En hoewel je in de regel een 0x7b bsod krijgt, voeg je een driver voor de s-ata controller toe of heb je deze in legacy/ide mode staan in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

In je bios kun je je interface zetten op AICH (snel,maar f6 drivers nodig) of IDE (compatible, geen xp drivers nodig).

Als je een install in IDE mode voor elkaar krijgt weet je dat het inderdaad aan die driver ligt.

AICH schijnt wel degelijk sneller te zijn bij een SSD, dus als IDE werkt toch nog maar op zoek gaan naar F6 drivers of deze in de install disk integreren.

Oveirgens kun je de huidinge install van XP "reinstallen", je installed XP, maar de applicaties/data blijven gewoon in stand. staat ook in de faq hier ergens.

om een install cd te maken met de laatste drivers is nlitewellicht een goede optie.

[ Voor 29% gewijzigd door leuk_he op 05-04-2010 23:16 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Nielson schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:39:
Getest met memtest86+ ? Heb je een recente XP cd gebruikt, dus met (bij voorkeur) SP3 geintegreerd? En hoewel je in de regel een 0x7b bsod krijgt, voeg je een driver voor de s-ata controller toe of heb je deze in legacy/ide mode staan in de bios?
Niet getest met memtest86, XP is al een oudje, wel legaal maar zonder SP2. Heeft nooit problemen gegeven, al 2 moederborden en aantal reinstalls meegedaan.
Ik voeg geen driver toe, stond in de Native mode (keuze uit Native en Legacy)
Op legacy gezet en reinstall van Xp: failure, zelfde scherm.. :(
leuk_he schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:46:
In je bios kun je je interface zetten op AICH (snel,maar f6 drivers nodig) of IDE (compatible, geen xp drivers nodig).

Als je een install in IDE mode voor elkaar krijgt weet je dat het inderdaad aan die driver ligt.

AICH schijnt wel degelijk sneller te zijn bij een SSD, dus als IDE werkt toch nog maar op zoek gaan naar F6 drivers of deze in de install disk integreren.

om een install cd te maken met de laatste drivers is nlitewellicht een goede optie.
_/-\o_ voor de nlite tip, verder zie ook Nielson, is helaas mislukt..

Dus het ligt aan de drivers van mijn moederbord, iemand een clue hoe ik die nu erop krijg voor XP??
Thx tot nu toe, we komen er wel.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Hier kun je de drivers voor je s-ata controller downloaden indien deze in ahci of raid mode staat. Deze kun je zoals leuk_he al aangaf heel makkelijk met nlite integreren. Tevens heb je in nlite de optie om SP3 te slipstreamen, dit is erg aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
even een resume:
Kopie XP naar HDD
Sp2 en SP3 downloaden
laatste drivers mobo downloaden
Met N-lite maak je hier een bootable cd van en dan zou het goed moeten komen.....

Even afgezien het feit dat ik alleen een laptop heb draaien zonder brander..... :+

Er zijn helaas geen opties om die sata drivers te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:39
Als je je geheugen niet hebt gestest met metest86, waar dan wel mee als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
zwoelie schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:09:
Er zijn helaas geen opties om die sata drivers te flashen?
Sata drivers flashen? Je kan die integreren in je XP met nlite. Maar volgens mij heb je een verkeerd beeld van drivers, een driver is een onderdeel van het OS in die zin dat het niet buiten of zonder een OS kan geïnstalleerd worden. De installatie van een driver zit in je XP niet in de hardware. Je kan dus een driver niet flashen. Je kan een bios flashen of een firmware maar een driver is een stukje software dat in het OS geïnstalleerd moet worden.

Als je een probleem zou hebben met windows die geen drivers vindt voor je sata controller dan kan je helemaal niet installeren want dan ziet Windows tijdens de installatie geen hdd's/ssd's om op te installeren. Daarom is er een 'f6' optie ingebouwd om tijdens de installatie externe drivers te laden. Of je kan via nlite die integreren in een xp installatie.

Een foute driver tijdens de installatie lijkt me vreemd, je zou zeggen dat hij dan geen driver installeert en dat zou geen bsod mogen geven. Mag ik daarom weten hoe je je geheugen getest hebt? Het kan namelijk ook nog aan de geheugen controller of compatibiliteit met het moederbord liggen. Is dat geheugen uit de qvl van je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Pinooo schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:14:
Als je je geheugen niet hebt gestest met metest86, waar dan wel mee als ik vragen mag?
Door reepjes apart in mobo te prikken, zijn werkend uit systeem gehaald.
Ik zal vanmiddag een externe brander gaan regelen om memtest te kunnen branden.

@kluyze en Ghost Dog
De f6 methode werkt met een floppy, die is niet aanwezig.

Kortom, ik zal alsnog het geheugen correct testen (1e stap), kan op de website niet vinden dat mijn geheugen niet compatible is.
Werkt dat goed dan bouw ik met Nlite een startrommetje...wordt vervolgd dus.

[ Voor 29% gewijzigd door zwoelie op 06-04-2010 11:11 . Reden: Ghost Dog bevestigde wat ik eigenlijk niet wou lezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

zwoelie schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:04:
Door reepjes apart in mobo te prikken, zijn werkend uit systeem gehaald.
Daarmee kan je absoluut niet concluderen dat het geheugen goed werkt, alleen dat het goed genoeg werkt om op te kunnen starten, maar BSOD's kunnen zich dan nog prima voordoen.
Als je memtest86+ een nacht (8+ uur) hebt gedraaid kan je daar pas wat meer over zeggen.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Ghost Dog schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:07:
[...]

Als je memtest86+ een nacht (8+ uur) hebt gedraaid kan je daar pas wat meer over zeggen.
Na 12+ uur draaien al 7 vouten....kan ik concluderen dat ik ander geheugen nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Inderdaad! En volgende keer wat duidelijker zeggen hoe je getest hebt, dat bespaart deze administratieve rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwoelie schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:36:
[...]

Na 12+ uur draaien al 7 vouten....kan ik concluderen dat ik ander geheugen nodig heb?
nee, vouten zijn niet zo erg :/

als je na 12 uur al 7 fouten hebt, dan is je geheugen echt stuk. kijk of je erachter kan komen welk geheugenreepje stuk is (meestal heb je er 2).
als je die eruit trekt kan je XP waarschijnlijk wel installeren. en daarna je geheugen upgraden naturlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:45:
[...]

nee, vouten zijn niet zo erg :/

als je na 12 uur al 7 fouten hebt, dan is je geheugen echt stuk. kijk of je erachter kan komen welk geheugenreepje stuk is (meestal heb je er 2).
als je die eruit trekt kan je XP waarschijnlijk wel installeren. en daarna je geheugen upgraden naturlijk :)
Stuk ? Die reepjes zijn uit een werkend systeem getrokken 8)7
Ik heb al met beide reepjes los (2x1) geprobeerd xp te installeren maar beide geven een bsod.

@BèR....sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
zwoelie schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:49:
[...]

Stuk ? Die reepjes zijn uit een werkend systeem getrokken 8)7
Helaas zijn ze inderdaad stuk. Wellicht doordat je ze eruit hebt gehaald terwijl je statisch geladen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ze hoeven niet stuk te zijn, maar ze kunnen ook gewoon niet compatibel zijn met je moederbord. Daarom is het altijd beter om geheugen uit de qvl van het moederbord te kopen of om te zoeken of iemand de combinatie ooit al getest heeft en werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
bas r schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:00:
[...]

Helaas zijn ze inderdaad stuk. Wellicht doordat je ze eruit hebt gehaald terwijl je statisch geladen was?
Ik bouw niet dagelijks systemen maar ben altijd voorzichtig met de(monteren)
Maar ja, de test liegt niet dus blijkbaar niet voorzichtig genoeg.. :(

Ligt dit echt niet aan het nieuwe moederbord ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kan, test de reepjes in een ander systeem, of andere reepjes in het nieuwe systeem.

we kunnen wel gaan gissen (ja het is kapot, koopt maar een nieuwe) maar daar heb jij weinig aan..

ik kan je in idergeval vertellen dat de kans zeer groot is dat het geheugen gewoon stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:20:

ik kan je in idergeval vertellen dat de kans zeer groot is dat het geheugen gewoon stuk is.
Nogmaals op zoek gegaan naar de qvl van dit bordje : alleen dit gevonden. is dit de hele lijst ?
Hier iemand die Kingston gebruikt, staat.... niet op de kaart.
Of kijk ik met mijn neus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je die reepjes niet in je oude systeem testen?

ik zie trouwens ook nergens welke reepjes je precies hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:45:
kan je die reepjes niet in je oude systeem testen?

ik zie trouwens ook nergens welke reepjes je precies hebt
oude systeem is in zijn geheel uit elkaar gehaald. Geen andere pc voorhanden om te testen.

dit heb ik aan geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
zwoelie schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:55:
[...]

oude systeem is in zijn geheel uit elkaar gehaald. Geen andere pc voorhanden om te testen.

dit heb ik aan geheugen
Dat is geheugen wat een hogere spanning (2.0 - 2.2V) nodig heeft (standaard is 1.8V voor DDR2) om de opgegeven specificaties te halen. Meestal is er in de spd wel een instelling geprogammeerd zodat deze wel gewoon kan booten op 1.8V met een lagere snelheid/timings, maar lang niet altijd werkt dat stabiel. Kijk dus even op je het geheugen in de bios op 2.0V kunt zetten op 800 snelheid met de default timings en draai dan weer een lange memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Nielson schreef op donderdag 08 april 2010 @ 10:53:
[...]
Kijk dus even op je het geheugen in de bios op 2.0V kunt zetten op 800 snelheid met de default timings en draai dan weer een lange memtest.
jouw advies opgevolgd, na een uur al 3 fouten... :(

opkrikken naar 2,2 2.1 volt (maximum) of naar een nieuw setje uitkijken ?

en als iemand de qvl kan vinden van dit bordje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Probeer maar, en test ze anders ook nog even één voor één met memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Je kan ze prima 2.2V geven, 2.3V kan ook nog net.
Als het dan nog niet werkt zou ik inderdaad naar een nieuw setje gaan kijken.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
@Nielson en Ghost Dog
Reepje 1 gaf na een uur op 2,1 V al errors, reepje 2 na 12+ uur niets !!
Ik laat memtest vandaag nog reutelen maar het zou zo kunnen zijn dat:
a) 1 reepje kaput is en
b) het geheugen wel compatible is maar op hoger voltage

Ik zal vanavond eens XP er weer op gooien met het ene reepje...spannund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
zwoelie schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:15:
[...]

Ik bouw niet dagelijks systemen maar ben altijd voorzichtig met de(monteren)
Maar ja, de test liegt niet dus blijkbaar niet voorzichtig genoeg.. :(

Ligt dit echt niet aan het nieuwe moederbord ??
Ik gok dan ook dat je geen ESD veilig setje gebruikt hebt tijdens de ombouw, jij met je schoenen op een wollen tapijt staande kan al genoeg zijn om je geheugen te slopen.

Geheugen kan kapot zijn zonder dat je er iets van merkt... je start een keer een zwaar spel op waardoor net dat kapotte bitje bereikt wordt, en dan crasht de boel, zo kan dit ook met Windows installaties. Windows laad in het begin heel wat drivers in zijn geheugen, en dan kunnen crashes voorkomen waar je normaal niets merkt.
leuk_he schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:46:
Let erop dat je de TRIM functie activeert in Windows XP ( moet kunnen weet alleen niet hoe precies)
Anders heb je na een paar weken een serieus snelheidsprobleem met je SSD.
Deze TRIM functie werkt volgens mij alleen als je AHCI enabled hebt, aangezien daar heel wat meer "instructies" inzitten om je SSd sneller en beter te laten werken.

[ Voor 25% gewijzigd door rdfeij op 09-04-2010 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Yep, dat gaat het natuurlijk niet worden. Huidige geheugen is niet meer te koop.
Ik open anders wel andere topic voor ervaringen met dit mobo met werkend geheugen en dan maar afwachten.

Eerst de memtest afwachten en XP installeren....

@rdfeij
Inderdaad, een kapot reepje heb je zo.
Maar die trim had ik inderdaad ook op de todo gezet, zie review van tHe_BiNk

Update 1: na ruim 17 uur memtest geeft reepje 2 geen error. :D
En XP komt verder dan apparaten installeren....... _/-\o_
Voorlopige conclusie: en ik moest de voltjes omhoog gooien en 1 reepje is kapot.

Bedankt iedereen voor het geduld en begrip en natuurlijk de hulp.
Als iemand mijn hulp nodig heeft, ben maar een civiel techneut dus beperkt vermogen... :+

[ Voor 40% gewijzigd door zwoelie op 09-04-2010 16:05 ]

Pagina: 1