Stille 'kleine' hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:49
Ik heb vandaag voor mijn vriendin een pc in elkaar gebouwd, met deze hardeschijf:

Western Digital 640GB SATA300 32MB, WD6401AALS

Na het installeren van haar pc kwam ik erachter dat deze hardeschijf gewoon echt veel lawaai maakt, ik stond hier raar van te kijken omdat ik niet had gedacht dat de hedendaagse liquid hardeschijven nog zoveel geluid konden maken.

Afijn, vandaag maar een retour formulier ingevuld, en nu ben ik opzoek naar een nieuwe betaalbare (geen sdd dus) hardeschijf die stil is. Zijn er hier mensen die nog goede aanraders hebben?

BlaBlaBla

• kauko12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-02 19:24

kauko12

No risk, No fun

De WD caviar green series schijnen erg stil te zijn (jij hebt volgens mij een uit de black serie)
Zelf heb ik de 1,5 tb versie die is niet te horen

[ Voor 17% gewijzigd door kauko12 op 05-04-2010 21:50 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Samsung HDD's staat er om bekend om stil te zijn.

Anders even op Google zoeken welke het stilste zijn ? Je bent vast niet de eerste en goede testen moeten dan toch te vinden zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door PilatuS op 05-04-2010 21:52 ]

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-01 19:18
Jups.. de GP varianten van WD zijn stil..

In tegenstelling tot de iets goedkopere Blauwe serie... en de high performance black series
Je hebt ook nog SSD ( dat is echt stil), maar waarschijnlijk geen optie.

Ik zou gaan voor de GP western digital. of voor een barracuda van seagate.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Voor prestaties moet je een WD Black hebben.
Voor stilte ben je beter af met een WD Green.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat je gewoon een exemplaar met productiefout hebt getroffen, want volgens mij horen consumenten-schijven van tegenwoordig nauwelijks/geen (hoorbaar) geluid te maken tijdens idle rondjes draaien. Alleen de seek-geluiden verschillen in mijn ervaring wel iets per merk, maar met acoustic management is dat meestal ook te reduceren.

Ik zou dus gewoon een willekeurige andere schijf kopen...

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 05-04-2010 21:59 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php

sorteren ip idle noise,,,
en die green komt wel goed uit de bus.

SDD is uiteraard nog stiller.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:56
WD10EADS hier (WD Green 1TB) en die is echt stil (maar hij draait volgens mij ook op 5400RPM)

Weet alleen niet of hij zo geschikt is om je OS op te zetten, volgens mij meer voor data (ivm accestime geloof ik)

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Weet je zeker dat het je schijf zelf is, en niet de resonantie van je kast?

• Strider
Mr Alfabet schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:14:
Weet je zeker dat het je schijf zelf is, en niet de resonantie van je kast?
Nee het is zeker niet de resontatie van de kast, het is echt de schijf zelf.

Maar ik weet denk ik wel genoeg, ik moet gewoon de GP variant hebben en niet de Black variant, ik heb me weer eens teveel op de prestaties gefocust :P

BlaBlaBla

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Laptop HD? Heb ik hier ook hangen in de HTPC, scheelt veel.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 06-04-2010 09:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
Als je toch iets meer performance wil dan die WD green schijven is een Hitachi 7K1000.C 1TB ook te overwegen, ook een hele stille schijf (voor 7200rpm model).

Verwijderd

Een ssd van Intel van 40 gigabyte ad 99,90 euro en een Intel-ssd van 80 gigabyte van 197 euro zijn voor de computerervaringen, die een ssd aan de vriendin van de topicstarter kan bieden, het overwegen waard als verwenoptie van zijn vriendin.

http://tweakers.net/price...T9-I7vQJexOoXLT57rpWizvBw

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 13:20 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Palomar schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:58:
Denk dat je gewoon een exemplaar met productiefout hebt getroffen,
Hangt er van af wat voor herrie ie maakt (en hoeveel).

Is het 'seek'-herrie of is het rotatie herrie?

In geval van rotatie herrie. Ik heb zelf een drie Black en twee GP's draaien en de Blacks hebben wel meer rotatie herrie (komt qua geluidsniveau niet boven de fans uit, maar ik kan ze wel horen). De GP's zijn gewoon niet te horen.

In het geval van 'seek' kan het ook nog een config-issue zijn. Je kunt AAM op een harddrive aan/uit zetten. Meestal worden HDD's geleverd met AAM aan, maar ik kan me voorstellen dat sommige series met AAM uit geleverd worden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-02 21:39
Ik zou voor een Samsung Spinpoint gaan. Zijn enorm stil ook de 7200 rpm versies. (Heb hier een F1 en die hoor je echt niet (volgens mij door HWI ook als stilste getest)) Tegenwoordig heb je natuurlijk F3 maar denk niet dat de geluidsproductie is toegenomen, eerder afgenomen.

lol t lijkt wel een formule haakjes in haakjes

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Verwijderd

{Een video kan (eventueel) de geluidsproductie laten horen.}

[{( :? )}]

:)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 17:15 ]

• Strider
Hmmm ik wou eerst voor de WD GP gaan, maar als de Samsung nog stiller is is deze natuurlijk ook interessant.

Maar mijn ervaringen met Samsung schijven zijn heel erg slecht dus ik vraag me af of dat wel een goede keuze is.

BlaBlaBla

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De Samsung ecogreen van 500GB heeft slechts 1 platter, en is daarom erg stil, wordt totaal niet warm, en is zuinig.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Hier ook een aantal WD Green Power HDD's in gebruik. Ze produceren een licht gezoem, maar je hoort het amper.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Strider
Hmmm die WD Green schijven zijn allemaal 5400rpm schijven, en ik durf geen Samsung Spinpoint aan vanwege de betrouwbaarheid :)

Weet iemand hoe het zit met de Seagate Barracuda 7200.12 serie?

BlaBlaBla

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Zelf heb ik een Samsung Spinpoint F1 draaien (1 TB). Onhoorbaar. Hangt jouw harde schijf ook in rubber of iets dergelijks, dat kan ook de nodige herrie schelen.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
@strider: ik heb een tweetal 7200.12 500GB liggen met nog 2 jaar garantie en die hoor je licht zoemen. Wat mij betreft mag je ze overkopen :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb hier een aantal WD Blue 320GB WD3200AAKSers (single platters) draaien en die zijn hier toch aardig stil.
Ik heb eigenlijk nooit de WD Blacks gehad, dus misschien dat die meer herrie maken? Of je hebt toevallig een verkeerde gegrepen...
Weet je ook zeker dat het geen resonantie is? Dat is namelijk vaak een oorzaak.
Kijk ook of het misschien iets aan de disk is, waardoor deze trilling veroorzaakt, bijvoorbeeld een trillend deksel.

Als je echt stiller wilt kun je gaan kijken naar laptopdiskjes of 3.5" disken op een lager toerental.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 07-04-2010 17:45 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-02 21:39
Strider schreef op woensdag 07 april 2010 @ 08:43:
Hmmm die WD Green schijven zijn allemaal 5400rpm schijven, en ik durf geen Samsung Spinpoint aan vanwege de betrouwbaarheid :)

Weet iemand hoe het zit met de Seagate Barracuda 7200.12 serie?
De betrouwbaarheid van Samsung Spinpoints is absoluut niets mis mee. Ik draai al zonder problemen anderhalf jaar en zoals eerder aangegeven zonder geluid.
Vriend van mij draait al langer Spinpoints en die heeft ook nog nooit problemen gehad met z'n schijven terwijl zijn pc werkelijk dag en nacht aan staat.

Ik heb gister zelfs een Spinpoint erbij gekocht (wel een F2 dus 5400 rpm) ==> ik heb er genoeg vertrouwen in.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-02 14:16
Ik sluit me ook aan bij dat de spinpoints heel stil zijn. Heb er momenteel 4 in raid draaien (F1 640GB) en zelfs als ze alle 4 druk bezig zijn hoor je niets.
Hiervoor had ik 3x een sp2500c in raid en die waren ook fluisterstil.
Nooit problemen mee gehad.

[ Voor 23% gewijzigd door martijnve op 07-04-2010 20:27 ]

• PilatuS
  • Niet online
Hier ook totaal geen problemen met de betrouwbaarheid van de Spinpoint serie. Ik heb 4 HDD's in mijn PC zitten en het zijn allemaal Spinpoints. De oudste is denk ik een jaar of 4 en de nieuwste een jaar of 2. Met geen enkele tot nu toe problemen gehad.

Ik gebruik waterkoeling in mijn PC, niet perse voor het OC'en, maar meer voor de stilte. Daarom heb ik ook alleen maar Samsung HDD's omdat die toch wel erg stil zijn. Tegenwoordig zijn er wel meer merken die stil spul maken, maar een paar jaar terug was Samsung gewoon het beste. Ik gebruik verder alleen Papst fans en laat ze allemaal draaien op 7 volt. Die fans maken meer herrie dan de HDD's.En dan zijn toch zeker erg stille fans.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 07-04-2010 20:36 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:30
Zoals eerder genoemd zou ik een laptop harddisk overwegen, die zijn over het algemeen erg zuinig en erg stil en daarnaast nog betaalbaar.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Maar wel een stuk trager dan een normale desktop-schijf...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:30
http://www.digitaldingus.com/articles/2005sep/25dilemma.php

soms wel soms niet...

15k enterprise SAS drives in 2,5" uitvoering zijn een stuk sneller als 3,5" uitvoering:
HP 146GB 3G SAS 15K 3.5" DP ENT HDD
Transfer Rate Synchronous (Maximum) 3 Gb/sec
Seek Time (typical reads, including settling)
Single Track 0.57 ms
Average 3.5 ms
Full-Stroke 9.0 ms

HP 146GB 3G SAS15K SFF (2.5") DP ENT HDD
Transfer Rate Synchronous (Maximum) 3 Gb/sec
Seek Time (typical reads, including settling)
Single Track 0.14 ms
Average 2.58 ms
Full-Stroke 4.85 ms

dit zijn wel achterlijk dure schijven trouwens en bovendien met weinig capaciteit
over het algemeen zijn stille schijven iets minder snel als niet stille schijven en hebben laptop schijven iets minder capaciteit

[ Voor 18% gewijzigd door base_ op 07-04-2010 22:06 ]

• PilatuS
  • Niet online
soms wel soms niet...
Je kan beter zeggen: Meestal wel, soms niet. 90% van alle laptop HDD's zijn gewoon een stuk langzamer omdat ze op 5400RPM draaien. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

Als prestaties echt niet belangrijk zijn kan je idd wel voor een laptop HDD gaan. Anders zou ik het niet doen. Ik erger mezelf toch regelmatig aan de snelheid van mijn laptop HDD. Vooral bij programma's openen en dingen kopieren merk je het verschil goed. Als ik de hele dag met een PC aan het werk zou zijn met zo'n HDD zou ik die erg snel vervangen.

• _H_G_
  • Laatst online: 12-02 12:44
Inderdaad.
base_ schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:01:
HP 146GB 3G SAS15K SFF (2.5") DP ENT HDD
Niet elke 2.5" hdd is een laptop schijf.. Ook zijn deze schijven niet "achterlijk duur": ze zijn voor een andere markt bedoeld.

on-topic: de probleemdraadjes gaan veelal over de oude spinpoint. Er zijn natuurlijk nog wel geposte problemen te vinden, maar ze worden ook enorm veel verkocht.
Pagina: 1