Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:15
HUAWEI E5830 MiFi 3G WiFi modem

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4030/4480816629_c9bb0ccfe1.jpg

De Huawei E5830 is een USB mobiel internet dongle maar dan uitgebreid met WiFi. Hierdoor is het mogelijk om de mobiele internet verbinding te delen met maximaal 5 apparaten. De E5 is ook een router waardoor het mogelijk wordt om onderling netwerkverbindingen te leggen en informatie uit te wisselen. Hiervoor is overigens niet persé een mobiel internetabonnement nodig. De voeding gebeurd via een interne accu of via USB (lader of PC).

De specificaties:
Maximale HSDPA download snelheid: 7,2 Mbps
Maximale HSUPA upload snelheid: 5,76 Mbps
UMTS/HSDPA/HSUPA frequenties: 2100 MHz (Equalizer en diversity ontvanger)
GSM/GPRS/EDGE frequenties: 850/900/1800/1900 MHz
WiFi 802.11 b/g
WEP/WPA/WPA2 codering
TKIP en AES beveiliging
Tot 100 uur standby
Tot 4 uur gebruikstijd
Micro SD slot: tot 32 GB (alleen via USB interface beschikbaar)

Systeemeisen:
* Windows 2000 SP4, Windows XP SP2, Windows Vista SP2, Windows 7 (32b & 64b)
* MAC OS 10.4,10.5 en 10.6 (met laatste updates)

Als je het klepje aan de onderzijde verwijderd zie je batterij zitten en hieronder zie je dit:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4072/4480817177_f7ddefb7d1_b.jpg

Leveringsomvang:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4037/4481480962_d7c088e535_b.jpg

Meer hi-res foto's zijn hier te vinden: http://www.flickr.com/pho...e/sets/72157623622063723/

[ Voor 45% gewijzigd door robertwebbe op 17-05-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291270

Leuk product, dat voorop. Maar 200+ eu (expansys) is mij net iets te duur. Ik heb al een (rooted) G1/HTC Dream, waarmee ik in feite hetzelfde kan.. De keus is voor mij dan al redelijk snel gemaakt.

Desondanks wel benieuwd hoe het hele MiFi gebeuren zich gaat ontplooien bij consumenten. :)

Toffe foto's ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Bij BelCompany kost die los 199,99 en hij is voor niets met een T-Mobile Laptop Executive abonnement voor 1 jaar. Uiteraard ook met andere abonnementscombinaties verkrijgbaar.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4025/4481583026_f6c62ee0a6.jpg

Er zijn toch wel wat verschillen t.o.v. tethering via je toestel:
- in de praktijk veel hogere down- en upload snelheden
- energiezuiniger (voor je toestel batterij of laptop accu)
- veilige verbindingen via WPA2-AES (niet alle tethering apps kunnen dit)
- routerfunctie met DHCP server
- UPNP mogelijkheden
- Firewall

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 11-04-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 03:11
Ha ik wilde dit zelf al op de markt zetten*, het was mogelijk met een mod van de asus wl-hdd en huawei e220 stick, dit is compacter.

edit:*) betaalbaar dan er waren al oplossingen maar 3 a 400 euro.

De essentie is natuurlijk je hebt allerlei mobiele hardware met wifi mogelijkheden, dan kun je je kombi abo mobiel scheiden naar mobiel internet en bellen apart met eventuele betere voorwaarden en alle wifi apparatuur verbinden door even je 3g router aan te zetten en dan hogere snelheid. tot 5 uur gebruik op de accu.

edit: Inderdaad zoals hierboven gemeld meerdere voordelen t.o.v. tetheren via je kombo mobiel abo.

Prijs is al voor 102 euro beschikbaar. ort hongkong via duitsland waarschijnlijk wel 19% er bovenop achteraf via douane brief.

http://cgi.ebay.de/3-Huaw...m414e10fe0f#ht_1618wt_962

edit: offtopic ik zou dan wel graag betaalbaar zonder limiet abo willen hebben maar dat zit er niet in.

[ Voor 15% gewijzigd door EnderQ op 05-04-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
T-Mobile heeft hem zelf ook al in het zwart (klik) maar die is gesimlocked, kan maar 4 gelijktijdige wifi verbindingen aan en is duurder.
Afbeeldingslocatie: http://www.t-mobile.nl/global/media/images/devices/broadband-box/device286_with_rulers.jpg

Vodafone heeft een vergelijkbaar apparaat, een gecustomisde MiFi 2352 van Novatel Wireless (klik), ook die is gesimlocked.
Afbeeldingslocatie: https://www.vodafone.nl/shop/images/catalog_images/device_images/large/novatel_modem_l.png

@EnderQ;
De versie die op Ebay wordt aangeboden is de Engelse versie van de provider 3. Hierin zit geen Nederlandse softwareversie (taal en profielen) en 24 maanden garantie bij een Nederlandse winkel. Verder weet ik ook niet of je bij deze versie wel 5 wifi clients kunt aanmelden. Er zijn namelijk ook goedkopere versies beschikbaar waar je maar 1 concurent client kunt hebben. Het staat wel in die specs maar die zouden ze ook ergens anders van gekopieerd hebben zonder dit te beseffen. Ik zou er niet versteld van staan bij Aziatische handelaren.

[ Voor 46% gewijzigd door robertwebbe op 01-05-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik heb er een mogen testen en ik was zeer aangenaam verrast! De installatie was zeer simpel. De eerste keer moet je hem wel even via USB aansluiten, dan wordt de applicatie Mobile Partner geïnstalleerd. Ik kon kiezen uit Nederlands of Engelse taal. Deze app herkent vervolgens de ingestoken SIM en activeert het juiste profiel. Je hoeft dan alleen nog maar op Verbinden te klikken. In onderstaand voorbeeld zie je dat ook voor andere Nederlandse provider profielen aanwezig zijn:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4024/4481466556_908fa38aa4_o.jpg

Dan klik je op de knop Internet in de bovenbalk en wordt de browser gestart. De startpagina is een interne pagina (http://home.e5) waarop je precies ziet wat je al aan data verbruikt hebt:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2787/4481467438_6b5f351f54_o.jpg

Zodra de SIM sensing via Mobile Partner heeft plaatsgevonden kun je hem ook loskoppelen en via wifi verbinden. Onder de batterij zit een sticker met de SSID en password:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4066/4480817529_6442cbbd74_o.jpg

Zodra je de wifi verbinding tot stand hebt gebracht kun je direct gebruik maken van mobiel internet. De router is bereikbaar via http://192.168.1.1 of http://home.e5. Je komt dan op een inlogscherm (default wachtwoord is natuurlijk admin). Ik zal zo nog even wat screendumps maken van de webinterface.

Dan is er natuurlijk de hamvraag hoe snel is het apparaat. Ik heb het getest met een KPN Snel Mobiel Internet abonnement in een omgeving waar ik goede KPN 3G ontvangst had. Via speedtest.net heb ik een test gedaan en kwam tot de volgende resultaten:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Huawei E5830 speedtest

In de meeste gevallen kwam ik tussen de 5 en 6 Mbps download en rond de 1 Mbps upload. De ping zit dan tussen de 85 en 90 ms. De resultaten zijn natuurlijk zeer afhankelijk van:
- de afstand van de zendmast en de plek waar je zit
- hoeveel obstakels er tussen zitten
- hoeveel andere gebruikers er op die betreffende mast ook aan het communiceren zijn
- de beschikbare / maximale snelheid van die betreffende mast (kan verschillen)

Blijkbaar zat ik dus niet al te ver van de mast vandaan, zaten er niet te veel obstakels tussen, waren en niet zoveel andere gebruikers aan het communiceren en was deze mast 7.2 Mbps (of sneller) capable.

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 05-04-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
Mooie resultaten,
Dat zijn belangrijke punten de profielen en 5 concurrent. De software met profielen zijn vaak wel te gebruiken op unlocked sticks en down te loaden, tenzij dat allemaal in de firmware zit maar daar is dan ook wel iets mee te doen. Fabrieks garantie voor zaken rond de 100 euro zijn niet zo belangrijk voor mij.

Ik zal eens wat nader onderzoek doen, in ieder geval bedankt voor waarschuwing.

Een web based (modded?) config hier voor deze versie:

uk listing:
http://cgi.ebay.de/HUAWEI...m19bb44a13f#ht_5171wt_813

Lijkt een aantal problemen te omzeilen kosten ongeveer 80 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door EnderQ op 05-04-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Degene die geinteresseerd zijn in de webinterface, klik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
T-Mobile heeft op het moment een aanbieding: €49,50 voor het apparaat i.c.m. een twee jarig Laptop Economy (1.8Mbps/384Kbps) abonnement voor €14,95 (i.p.v. €19.95) p/m.

(op het plaatje staat €59,95, maar als je op "Bestel nu" klikt, zie je de prijs van €49,95 staan)

@hierboven: de interface biedt best veel mogelijkheden, moet ik zeggen. Doet niet onder voor een willekeurig ander wifi accesspoint.

Edit: heb inmiddels gebruik gemaakt van de aanbieding. Kon, zonder de bijgeleverde applicatie gebruikt te hebben, gewoon rechtstreeks verbinding maken met het apparaat via wireless (met de informatie die onder het simkaart-slot staat). Via de webinterface kon ik de boel gewoon instellen, incl. PIN code voor de sim, netwerkkeuze (stond al goed), etc. Vervolgens aanpassingen gedaan aan de beveiliging en DHCP: allemaal geen probleem. Kreeg ook netjes verbinding met internet. Snelheid heb ik (nog) niet getest, is voor mij ook minder belangrijk. Oftwel: prima ervaring to dusverre. Kan ik m'n redundante ADSL verbinding thuis opzeggen (die gebruik ik als backup voor m'n internet via de kabel) én op locatie met meerdere apparaten (laptop, iPod Touch, etc) internetten. Ideaal, wat mij betreft.

[ Voor 79% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-04-2010 13:02 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Als je een operator variant koopt dan staat het "juiste" profiel al standaard geselecteerd.

Ik hoorde ook dat je met de T-Mobile variant ook maar maximaal vier apparaten in plaats van vijf. Kun je dit eens checken Herko?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik vraag me af hoe dat ding zal werken indien je naar het buitenland gaat en daar een 3gdata-prepaidkaart haalt. Moet je dan een aparte profiel bezitten?

Ook jammer dat het niet wifi kan extenden. Dus als je thuis of bij een wifi-hotspot deze automatisch gebruik maakt van wifi ipv 3g. wifi hotspots in azie bv zijn gebonden aan de simkaart. Heb je een simkaart, dan kan je ook gebruik maken van de wifi.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Als je via wifi verbonden bent kun je alleen kiezen uit de profielen van de Nederlandse providers (de zogenaamde shortlist), klik hier voor een schermvoorbeeld.

Echter als je hem via USB aansluit dan kun je via Mobile Partner profielen importeren uit de zogenaamde long list. Je gaat hiervoor naar Menu Extra > Opties > Profielbeheer. Hier klik je op de knop Importeren en dan komt er een enorme lijst van providers over de hele wereld. Klik hier voor een voor een schermvoorbeeld. Als die er dan nog steeds niet bij staat dan kun je handmatig altijd nog profielen toevoegen. Het enige dat je hoeft te weten is de APN (=inbelnode), eventueel een gebruikersnaam en eventueel een wachtwoord.

Je 2e opmerking begrijp ik niet helemaal. In de meeste clients (bijvoorbeeld Windows PC) kun je toch prioriteit instellen van wifi netwerken? Ik heb hem zo ingesteld dat hij eerst kijkt of mijn thuis netwerk gevonden kan worden en zo niet dan pas gaat die door naar de E5.
Het voordeel dat je gebruik kunt maken van wifi netwerken als je een abonnement hebt op een netwerk gaat volgens mij toch via een webpagina waarin je je telefoonnummer en een wachtwoord ingeeft? Bij T-Mobile in Nederland is dat in ieder geval wel zo.

[ Voor 37% gewijzigd door robertwebbe op 01-05-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
Ook jammer dat het niet wifi kan extenden. Dus als je thuis of bij een wifi-hotspot deze automatisch gebruik maakt van wifi ipv 3g. wifi hotspots in azie bv zijn gebonden aan de simkaart. Heb je een simkaart, dan kan je ook gebruik maken van de wifi.
Je 2e opmerking begrijp ik niet helemaal. In de meeste clients (bijvoorbeeld Windows PC) kun je toch prioriteit instellen van wifi netwerken? Ik heb hem zo ingesteld dat hij eerst kijkt of mijn thuis netwerk gevonden kan worden en zo niet dan pas gaat die door naar de E5.
Hij bedoelt denk ik dat hij waar het kan gebruiken wifi goedkoper kan zijn dus naadloos switchen. jouw punt staat ook wel dat er met prioriteiten kan worden gewerkt maar dat is niet naadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennysaintsr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-03 08:34
Hallo Robert

Ik ben onbekend met forums, maar heb het gevonden omdat ik naar oplossingen zocht voor de problemen in de onlangs bij T-Mobile aangeschafte E5830.
Hopelijk kan jij mij verder helpen.
1. Wanneer ik de E5830 op usb aansluit gaat hij gelijk naar internet, ook wanneer ik het handmatig uitzet gaat het even later vanzelf weer aan. Om de accu op te laden wordt geadviseerd om het enige tijd uit te laten.
2. Bij ingeschakelde WiFi en gekoppeld via USB ziet het netwerkcentrum 2 verbindingen met hetzelfde apparaat, waarvan de USB als "Onbekend" staat.
3. Wanneer ik "Mobile Partner" (Internet Manager bij T-Mobile) inschakel kan ik geen "Internet" vinden. Wel "SMS" "Telefoonboek" en "Verbinden", maar deze laatste werkt niet. Ook ontbreekt bij "Extra" de functie "Opties" (grijs)

Groeten, Henny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Henny, de T-Mobile versie blijkt nog op een oude softwareversie te draaien dan de open markt versie die bij BelCompany te koop is. Helaas heb ik hier geen ervaring mee. Ik kan je dus niet zeggen of het bugs zijn of hoe je het anders moet instellen. Wellicht kan de T-Mobile klantenservice je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

Tip: op http://www.netvigatoreverywhere.com/ kan je de OSX versie van de Connection Manager downloaden.

(English top)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 09:22

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb er maar eens eentje besteld. Lijkt me wel handig dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Wat zijn eigenlijk de praktijkervaringen qua accuduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Het is sterk afhankelijk van wat je precies doet. Als je 2,5 GB gaat downloaden met 6 megabit/sec dat heb je het met een klein uurtje wel gehad. Gebruik je hem om "gewoon" een beetje te surfen dan haal je rond de 4,5 tot 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

robertwebbe schreef op maandag 05 april 2010 @ 16:17:
Bij BelCompany kost die los 199,99 en hij is voor niets met een T-Mobile Laptop Executive abonnement voor 1 jaar. Uiteraard ook met andere abonnementscombinaties verkrijgbaar.
[afbeelding]

Er zijn toch wel wat verschillen t.o.v. tethering via je toestel:
- in de praktijk veel hogere down- en upload snelheden
- energiezuiniger (voor je toestel batterij of laptop accu)
- veilige verbindingen via WPA2-AES (niet alle tethering apps kunnen dit)
- routerfunctie met DHCP server
- UPNP mogelijkheden
- Firewall
Waarom staat er een camera naast in dat flyertje? :F

Verder vind ik dit een leuk ding al zie ik er niet een hele groot markt voor. Enigste dingetjes waarvoor ik me het kan voorstellen is op vakantie met laptop van paps, mams, kind ofzo en in het zakelijke gebruik tijdens een meeting ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Nickalicious schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 00:00:
[...]
Waarom staat er een camera naast in dat flyertje? :F
Omdat je hem ook prima kunt gebruiken om foto's te uploaden met je wifi foto- of filmcamera. Je ziet het nu nog niet zo heel veel maar ook dit zal over een paar jaar standaard zijn. Ook portable gameconsoles (Nintendo DSi, Sony PSP, etc.) hebben inmiddels standaard wifi en zo kun je onderweg ook online verder je ding doen.

We gaan naar een connected world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

robertwebbe schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:49:
[...]

Omdat je hem ook prima kunt gebruiken om foto's te uploaden met je wifi foto- of filmcamera. Je ziet het nu nog niet zo heel veel maar ook dit zal over een paar jaar standaard zijn. Ook portable gameconsoles (Nintendo DSi, Sony PSP, etc.) hebben inmiddels standaard wifi en zo kun je onderweg ook online verder je ding doen.

We gaan naar een connected world.
Nu zeg je me wat... Dat ding werkt als een soort wifi-router, tenminste, de apparaten zien dat zo.

Kan het dan ook een intern netwerkje opzetten? Want dan kan je met een eye-fi kaart http://www.eye.fi/ direct foto's overpompen naar de ipad. Met dat ding als tussenpersoon.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ja, dat kan volgens mij ook, net als bijv. op vakantie met 2 PSP's tegen elkaar spelen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Klopt, dat kan (het apparaat kan echter ook connected devices van elkaar afschermen).

Dit apparaat is in feite niets anders dan een "gewone" wifi router, alleen in plaats van een ethernetkabel voor de verbinding met de buitenwereld zit er een 3G simkaart in.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Je kunt de E5 ook gebruiken zonder SIM, dan is het gewoon een lokaal wifi netwerk zonder internetverbinding. Als je alle clients in dezelfde werkgroep zet dan kun je met iedereen communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 07:07
Kan je dit apparaat, wanneer je hem aansluit op een laptop, tegelijk voeding geven via usb en via de wifi internetten? Had geloof ik ergens gelezen dat dit niet mogelijk was en het dat zou dan wel erg jammer zijn. 4 uur batterij tijd is toch niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ja, dat kan. Maar toch blijf ik internetten via wifi dan handiger vinden via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 07:07
robertwebbe schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:32:
Ja, dat kan. Maar toch blijf ik internetten via wifi dan handiger vinden via USB.
Dat bedoelde ik ook eigenlijk, usb dus alleen gebruiken voor het opladen van de huawei, internetten via wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Inmiddels het kastje binnen en ik moet zeggen...het werkt toppie. Hi prepaid kaartje erin, Eindeloos online (eindeloos kan je niet noemen, maar hun noemen dat wel zo) erop en gaan met die banaan. Werkt enorm goed. Wel even kloten in het begin om de profielen te wijzigen.

Maar het lijkt mij dat je meer met zo'n kastje moet kunnen, zoals bellen bijv. ;) zijn er al speciale hack forums voor dit soort type modems?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

skypen ermee :) (en truphone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Yzord schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:59:
[...]
Maar het lijkt mij dat je meer met zo'n kastje moet kunnen, zoals bellen bijv. ;) zijn er al speciale hack forums voor dit soort type modems?
Ik denk dat ik je niet begrijp; hoe wil je bellen met dit ding? Het is toch een modem? Bellen doe je meestal met een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 21:55
Het apparaat zelf zal prima zijn, maar de software die erbij geleverd wordt is een drama vind ik. Ik probeer nu al een uur lang de APN instelling te veranderen van T-Mobile. Dit is nodig omdat ik BEN heb, maar hij bewaard niks.
Als ik de software weer opnieuw opstart staat het APN weer verkeerd.
Wellicht een windows 7 probleem ?
Ik ga het straks maar even op een Win xp pc proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De sofware staat op het routertje niet op je PC :)

Ik heb er geen problemen mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard1074
Nou, eindelijk gelukt. Ik heb het apparaat naar fabrieksinstellingen moeten resetten, en daarna ging het wel. Werkt verder prima moet ik zeggen. Precies wat ik nodig had voor mijn ipod touch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
richard1074 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:52:
Nou, eindelijk gelukt. Ik heb het apparaat naar fabrieksinstellingen moeten resetten, en daarna ging het wel. Werkt verder prima moet ik zeggen. Precies wat ik nodig had voor mijn ipod touch :)
Welke versie heb je? De open-markt versie of de gecustomiste T-Mobile variant?
En mag ik vragen waar je hem gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard1074
Ik heb de open-markt versie, en heb hem gekocht bij de belcompany. Ik zocht zoiets al langer, en zag hem plots staan. 200 Euro. Ik had al eerder de 'MIFI' gevonden op het internet.
http://www.mifieurope.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je twee voor... 95 euro vanuit engeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

En zelfs nog minder hij kost 50 pound.
THREE STORE
Moet je hem wel zelf unlocken daar zijn online gratis programma's voor.

Alleen de store verzend zo te zien niet naar Nederland iemand enig idee, of er een postal service is die dit doorstuurt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 20:51
Heb er nu ook een uit de UK, een kennis van me heeft hem opgestuurd uit de UK. Hij mocht zijn contract vernieuwen en kreeg weer een nieuwe. Ik gebruik hem nu met een BEN Sim Only (goedkoopste abbo met internet erbij) voornamelijk voor mijn iPad. Wellicht later nog eens een andere (snellere) provider proberen als het lekker werkt. Voordeel van Ben was dat ik al een sim had liggen en het internet abbo per maand kan starten en stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Inmiddels ben ik voorzien van een Huawei E5830 van "3", meteen voorzien van de firmware van Huawei zelf zodat ie via de browser te configureren is. :)

Wat me alleen nog niet duidelijk is: in hoeverre werkte de E5830 in de VS? 2100Mhz schijnt daar problematisch te zijn, maar dat geldt volgens mij alleen voor UMTS?
UMTS/HSDPA/HSUPA frequenties: 2100 MHz (Equalizer en diversity ontvanger)
GSM/GPRS/EDGE frequenties: 850/900/1800/1900 MHz
Alleen GPRS/EDGE is natuurlijk niet alles, maar lijkt me een stuk beter dan niets. Iemand praktijk-ervaring? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

In de US schijnt hij niet te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
In Amerika wordt 3G inderdaad op andere frequenties gebruikt dan in Europa en andere werelddelen. Degene die in Nederland wordt verkocht is de E5830, die heeft alleen 2100 MHz. Er bestaan ook andere varianten (E5831, E5832, etc) die andere frequenties hebben of dual- of zelfs tripleband zijn. De dual en tripleband versies zijn duurder en worden om die reden niet aangeboden. De markt voor dit soort apparaten is nog maar net begonnen en dan is een lage prijs belangrijker.

De volgende generatie zal ongetwijfeld al dual, triple of wellicht zelfs al quadband zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 25-06-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Maar issie dan wel bruikbaar met GPRS/EDGE vraag ik me af? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ja, dat zal prima werken, de E5 heeft voor 2G wel alle wereldwijde frequenties: 850, 900, 1800 en 1900 MHz.
But life is too short for that kind of speed ;)

Ik heb mijn E5 in Suriname gebruikt waar ze EDGE hebben op 900 en 1800 MHz. Gemiddeld kwam ik op 30 kilobit/s. Maar EDGE kan in theorie veel sneller hoor, ik denk dat de meeste netwerken in de US inmiddels wel op 236,8 kilobit/s (download) zullen zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door robertwebbe op 25-06-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Kijk, dat is prettig nieuws, ik heb hem met name gekocht om van de zomer tijdens een 3-weekse trip naar New York en Californië wat te kunnen mailen en twitteren met 2 iPhones. :)

Komende zondag een dag in Duitsland, daar zal ie al goed tot recht gaan komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Denk je dan wel aan de roamingkosten?

Als je wat langer in een land bent is het al snel voordeliger om daar een prepaid SIM te kopen en indien mogelijk een flatfee dataplan erbij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb er een Iers Vodafone-kaartje inzitten, 50MB roamen voor 99ct per dag... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Gisteren getest in Duitsland en dat werkte prima, overal goed bereik en ik kan bevestigen dat je ook bij 300km/h nog een goed werkende dataverbinding hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

MartijnGizmo schreef op maandag 28 juni 2010 @ 13:27:
Gisteren getest in Duitsland en dat werkte prima, overal goed bereik en ik kan bevestigen dat je ook bij 300km/h nog een goed werkende dataverbinding hebt. :+
In de ICE neem ik aan, toch niet achter het stuur?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Als passagier op de achterbank, niet zelf achter het stuur nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Laatst online: 08:42
Als je de Huawei E5830 continu wil gebruiken dient die natuurlijk ook continu aan een stroombron te hangen. Daar die, zoals ik begrijp 800mA nodig heeft voldoet een USB poort hiervoor niet.

Zal een iPhone lader, 1A voldoen? Heeft iemand daar al ervaringen mee?

Evt. andere opties cq suggesties?

Nog wat anders, is ergens in te stellen dat de verbinding met 3G niet over een bepaald quotum mag?
Ik kon het niet vinden in de FlickR foto's van Robert.

http://www.flickr.com/pho...51617581/with/4493401961/

[ Voor 30% gewijzigd door RedHead op 26-07-2010 09:34 . Reden: typo & vraagje over quotum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
Hier: http://www.huaweidevice.c...&directoryId=50&pId=3185#

trouwens wat info vanuit de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
RedHead schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:23:
Zal een iPhone lader, 1A voldoen? Heeft iemand daar al ervaringen mee?
Evt. andere opties cq suggesties?

Nog wat anders, is ergens in te stellen dat de verbinding met 3G niet over een bepaald quotum mag?
Ik kon het niet vinden in de FlickR foto's van Robert.
Standaard wordt er geen lader meegeleverd, alleen een USB kabeltje. Volgens Huawei zou een 500 mA ladertje voldoende moeten zijn maar uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat als je hem compleet leeg gebruikt dat je hem dan met een dergelijke lader niet meer goed vol krijgt. Ook al laad je hem 48 uur, al heel snel na het loshalen van de lader begint de batterij LED al te knipperen. Als ik dan een 1000mA lader gebruik (bijna alle smartphones worden geleverd met zo'n lader) dan lukt het wel prima. Een iPhone lader is dus prima te gebruiken.

De E5 heeft alleen indicatie hoeveel data er verbruikt is en dat zul je zelf in de gaten moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En die indicator reset als je verbinding wegvalt... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
En is die weer hersteld als je de verbinding weer terug is?
Ik heb dat nooit meegemaakt...
Heb je wel firmware en softwareversies draai jij?
Ik heb hier firmwareversie 666.11.238.02.113 en softwarversie 11.302.09.01.495.

[ Voor 42% gewijzigd door robertwebbe op 26-07-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Werkt dit ook met de 28,8mbps verbinding die Vodafone aanbiedt via HSPA+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Hij werkt wel maar je komt nooit sneller dat het theoretische maximum van 7.2 Mbps.
En daarnaast zijn er volgens mij maar heel weinig masten geupgrade naar 28.8 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 20:51
RedHead schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:23:
Als je de Huawei E5830 continu wil gebruiken dient die natuurlijk ook continu aan een stroombron te hangen. Daar die, zoals ik begrijp 800mA nodig heeft voldoet een USB poort hiervoor niet.
Heb de mijne op de zaak de hele dag aan een USB hangen voor het opladen. Geen wifi op kantoor. Dit werkt dan prima. hij is dan weer voldoende opgeladen voor de weg terug naar huis. Dan gebruik ik hem meer dan 10 uur achter elkaar dus hij laad wel op via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Zijn er mifi apparaten die de 28.8mpbs (HSPA+) van Vodafone kunnen doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Nee, op dit moment nog niet. Deze worden pas volgend jaar verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
Ondertussen de E5830 ook binnen gekregen (T-mobile Broadband Box).

Hieronder wat ervaringen
Na uitproberen 's-nachts aan een iPhone lader gehangen om goed op te laden.
Volgende ochtend weer gebruiken, wat WiFi settings veranderd (hidden network / WPA2).
De MiFi doet het even maar daarna dood.

Kreeg het bijna niet meer aan de gang, aan de laptop ging die wel aan en werken maar met een rood knipperend batterij lampje. Echter WiFi is uit en blijft uit (knopje WiFi aan-uit deed niks, in de web interface kan je wel WiFi aan selecteren, maar WiFi bleef uit en ook in de web interface stond WiFi nog steeds uit).

Blijkt dus dat die op een of andere manier niet wilde opladen. Misschien dat die de nacht aan de iPhone lader ook niet opgeladen heeft. Een rood knipperend batterij lampje betekend "The battery is very low and needs to be charged."

Aan een andere computer gehangen waarop niet de T-Mobile Internet Manager geinstalleerd is/werd en per ongeluk met spelen van de knopjes de MiFi in firmware update mode gezet.

Na verloop van tijd ging de rode knipperende batterij lampje uit met knipperen.
Nu aan een iPhone 4 lader gehangen, en eindelijk een groen knipperend batterij lampje ("The battery is being charged" .

Nu gaat Wifi ook weer aan en is de Huawei E5830 weer functioneel. Ik had hem al bijna terug gebracht omdat ik hem niet aan de gang meer kreeg.

Voor wie iets meer info wil wat alle verschillende kleuren van alle verschillende lampjes betekenen.
Zie hier voor meer docs (setup guide etc.): http://mymobile.three.co....uawei/E5830/overview.html

Heeft trouwens iemand zijn E5830 al zijn firmware geupdate?
Bv vanaf hier: http://www.netvigatorever..._716.11.17.10.111SP01.exe
Firmware Upgrade Guide: http://www.netvigatorever...838%20Upgrade%20Guide.pdf

Geeft de firmware update nog functionele uitbreiding(en) of verbeteringen?

Voor wie langer online wil zijn zonder stroomvoorziening is de Mugen extended battery:
http://www.mugen-power-ba...ver-in-white-3900mah.html

Nu nog met een zwarte cover zien te vinden >:)

Nog wat gegevens:

Hardwaretest
Apparaatnaam: E5830
Toepassingspoort: COM15
Serienummer: Y84CAC105XXXXXXXX
Firmware-Versie: 666.11.01.08.109sp04
Hardware-Versie: WLC2GCPU
IMEI-Nummer: 3541030317XXXXX
IMSI-Nummer: 2041637036XXXXX
Driver Versie: 3.5.0.0
ByteClient Versie: 4.1.0.3031
Berichten in SIM: 0 / 20
Contactpersonen op SIM: 2 / 200
Telefoonnummer(s): Onbekend

Werkingstest
Status PIN-code: Gereed
Netwerknaam: T-Mobile NL
Netwerkselectiemodus: Automatisch
Signaalsterkte: 9,99

Netwerkinstellingen
CS-Netwerkregistratie: Geregistreerd
PS-Netwerkregistratie: Geregistreerd
PS-Netwerkregistratie: Bijgevoegd
Huidige APN: internet
IP Adres: 192.168.1.100

[ Voor 15% gewijzigd door RedHead op 18-08-2010 11:06 . Reden: typo, missing link added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Mijn E5830 was voorzien van de (erg beperkte) firmware van de Engelse provider "3", waardoor de settings niet eens via 192.168.1.1 benaderbaar waren. Dus voorzien van de laatste Huawei-firmware, waarmee je zelfs een iPhone-vriendelijke settings-variant krijgt. :)

• RedHead
RedHead schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:38:
Ondertussen de E5830 ook binnen gekregen (T-mobile Broadband Box).

Hieronder wat ervaringen
Na uitproberen 's-nachts aan een iPhone lader gehangen om goed op te laden.
Volgende ochtend weer gebruiken, wat WiFi settings veranderd (hidden network / WPA2).
De MiFi doet het even maar daarna dood.

Kreeg het bijna niet meer aan de gang, aan de laptop ging die wel aan en werken maar met een rood knipperend batterij lampje. Echter WiFi is uit en blijft uit (knopje WiFi aan-uit deed niks, in de web interface kan je wel WiFi aan selecteren, maar WiFi bleef uit en ook in de web interface stond WiFi nog steeds uit).

Blijkt dus dat die op een of andere manier niet wilde opladen. Misschien dat die de nacht aan de iPhone lader ook niet opgeladen heeft. Een rood knipperend batterij lampje betekend "The battery is very low and needs to be charged."

<cut>
toon volledige bericht
Het probleem van het laden van de Huawei E5830 is in deze blog uitvoering beschreven:
http://forums.whirlpool.n...-archive.cfm/1332853.html

Het blijkt dat de USB datalijnen via een weerstand doorverbonden moeten worden om de Huawei 5380 tot opladen te krijgen (ook al knippert het batterij lampje groen, hij laad toch niet op als de USB datalijnen niet zijn verbonden).

Bij de iPhone zijn deze ook doorverbonden, maar net met wat andere waarden. Daarom laad die waarschijnlijk dmv een iPhone lader ook niet op.

De waarden die gebruikt moeten worden zijn waarschijnlijk compatible met een Motorola usb lader.
Hier: http://pinouts.ru/Cellula...zrv3_charger_pinout.shtml staat beschreven wat dat inhoudt.

Dit laad probleem kan alleen bij deze firmware aan de orde zijn. Kan iemand bevestigen dat het met een nieuwere firmware wel alle USB laad kabels gebruikt kunnen worden?

[ Voor 0% gewijzigd door RedHead op 19-08-2010 14:46 . Reden: typo / layout ]

• RedHead
MartijnGizmo schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:48:
Mijn E5830 was voorzien van de (erg beperkte) firmware van de Engelse provider "3", waardoor de settings niet eens via 192.168.1.1 benaderbaar waren. Dus voorzien van de laatste Huawei-firmware, waarmee je zelfs een iPhone-vriendelijke settings-variant krijgt. :)
Welke firmware versie heb je nu?

Daar ik nu een T-mobile branded Huawei E5380 heb wil ik eigenlijk pas updaten naar een nieuwere versie als ik de huidige T-Mobile branded firmware ergens kan downloaden of veiligstellen.
Zodat ik altijd weer terug kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb het even voor je nagekeken, deze versie heb ik er nu op: 666.11.00.20.112sp05
Die heeft dus het voordeel van de iPhone-browser-vriendelijkheid incl. verbruiksmeter, maar mist de accu-indicatie, ook als je via een laptop naar 192.168.1.1 gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 388678

Even ter aanvulling mbt tot het opladen van de E5830.

Via een usb poort met de drivers op de pc laadt deze gewoon op.

Via een usb 220volt adapter kan het ook alleen met een usb kabel welke een aanpassing heeft oftewel dat korte kabeltje wat er bij zit.
Let op dat je voldoende vermogen hebt anders gaat de lader eraan de eerste was 350 mA en die ging kapot > 500 mA de originele lader doet 650mA maar is hier nog nergens te koop.
Ik werk nu met een lader van 1000mA en een verloopkable van de philips set.

Ik heb een universele lader van het merk Philips met een heleboel verloopjes deze werkt ook zowel via de usb adapter 220v ,als in de auto met de bijhorende USB adapter.

De volgende adapters doen het bij mij ook op de E5830
Blackberry [van welk type weet ik nog niet] het is in dit geval een lader voor in de auto.
Motorala V3 serie type CH 700 220 volt laadt +/- 550 mA maar het werkt. [ deze lader is op Marktplaats te koop voor ca 7,5 euro incl verzenden.

In alle gevallen kon het de E5830 laden en tegelijk gebruiken.

Als er mensen zijn die nog andere werkende laders weten en of getest hebben post ze even dat scheelt een hoop gezoek voor anderen.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb de mijne op vakantie ook regelmatig geladen aan de USB-aansluiting in de huurauto (Chevrolet Camaro) met het bijgeleverde korte kabeltje, dat wilde prima. iPhone-/iPad-lader doet het ook uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 388678

Even een update mbt de opladers :

Die van de blackberry is voor type 8100/8300/8800.
Ook de navigatie lader van de Global'comm geschikt voor GPS o.a Garmin Nuvi werkt waren in de opruiming bij Belcompany voor 1 euro kon het niet laten.
Deze zijn beide 1000mA dus voldoende power om te laden.
Opmerking

Na nog een paar testjes blijkt het weer anders als ik de blackberry en de globalcom aansluit bij een bijna lege batterij [rood knipperen] dan gaan ze wel laden maar krijg ik de wifi niet aan.
Met CH 700 motorola werkt dit direct en zelfs met ingeschakelde wifi en data gebruik is de batterij gewoon rond de 4 uur laden weer vol.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 388678 op 30-01-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c6708592
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:31
Welke simkaart moet je in de Huawei E5830 doen?
Ik heb een Black Berry 9700 met internet bij T-Mobile
Kan ik die evt gebruiken in de Huawei E5830?

gr Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Als je op deze SIM kaart een BlackBerry abonnement hebt dan kun je er niets mee in de E5.
Je zou dan bij de APN instellingen blackberry.net moeten invullen maar die controleert vervolgens of er wel echt een BlackBerry aan de andere kant van de lijn zit en niet stiekem een ander apparaat. En dat is niet slechts even een browserheader controle maar een zwaarbeveiligde BlackBerry tokens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c6708592
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:31
De PC ziet de Huawei E5830 als USB-apparaat voor massaopslag
Kan je hem resetten? want ik kan hem niet bereiken via http://192.168.1.1

Sorry Ik het gevonden,
Je moet de Wi-Fi/WPS gedurende 5 seconden indrukken als het goed is zie je de lichten
aanflitsen dan is die gereset.

[ Voor 35% gewijzigd door c6708592 op 06-02-2011 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269610

heb net een hi prepaid gekocht, maar ik krijg de huawei niet draaiend. met andere simkaartjes geen probleem. je ziet de zender, stroom en de W allemaal groen, maar de M blijft knipperen en ik krijg hem niet vastgezet. wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Bij Hi moet je volgens mij eerst data activeren. Zie http://www.hi.nl/Producti...ndeloos-Online-PrePay.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269610

Ik denk maar een andere provider te nemen.Ook de webinterface krijg ik met moeite op het scherm.
De W is blauw en de M is niet te stoppen. Als ik er lang op druk dan is ie groen en gaat knipperen.
Ook is er software geinstalleerd van hi. Ik krijg de huawei niet op gprs. De software ziet de huawei, maar op de een of andere manier wil het niet lukken. Ik geef het maar op en biedt de huawei te koop aan voor ierder aannemelijk bod. Hi schijnt anders te werken dan de anndere providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik denk dat je hem verkeerd gebruikt. Je zegt dat je er Hi software op geinstalleerd hebt. Ik neem aan dat je dan de connectionmanager op je PC bedoelt?
Maar dat is nu juist helemaal niet de bedoeling. Die software is bedoelt voor USB dongels en dit is een wifi dongel. Je moet nu eigenlijk juist geen connectionmanager software op je pc hebben. Het enige wat je moet doen is een wifi verbinding maken met de E5 (volgens stickertje) en als je dan een wifi verbinding hebt, dan ga je naar http://192.168.1.1 om hem verder in te stellen (admin/admin).

Zoals jij beschrijft probeert je E5 verbinding te maken met de APN maar hij krijgt geen verbinding. In de webinterface zijn er meerdere APN's voor KPN/Hi: fastinternet, basicinternet en internet. Ik zou ze alle drie eens proberen. En heb je wel een SMS gestuurd voor de data activatie zoals ik eerder beschreef?
Pagina: 1