Dell Precision Video kaart??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers

Ik heb momenteel een Dell precision laptop waarvan de videokaart deffect is (allemaal vage strepen op het beeld).

Ik ben op zoek voor een andere videokaart.

De laptop is van een cad tekenaar geweest dus er zat/zit een behoorlijke videokaart in (Nvidea Quadro FX 2500).

Maargoed zoiets duurs zoek ik niet haha.

Ik vroeg mij af welke video kaarten hier voor te krijgen zijn en welke prijsklasse deze zitten.

Ik wil deze laptop meenemen op uitzending naar Afghanistan om er zowiezo mee te gamen (mits ik daar tijd voor heb haha) dus het moet geen flut kaart zijn.

Dell Precision M90 Specifications

* Up to T2600 (2.16GHz Dual) 2MB L2 Cache 667MHz FSB
* NVIDIA Quadro FX OpenGL graphics with up to 512MB dedicated graphics memory
* Up to 4GB1 of high speed DDR2 memory
* 667MHz memory interface to speed the transfer of data
* Hard drive (SATA) capacities up to 120GB3 (5400 RPM) or 100GB3 (7200 RPM)
* Bright displays up to WUXGA (1920 X 1200) resolution
* On-board IEEE 1394, three-button touch pad, and DVI and SVGA video outputs
* TPM 1.2 support

hoop dat iemand me kan helpen (mailen mag ook als je er toevallig 1 videokaart hebt liggen)

Groeten Claas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Op de website van Dell kom ik geen mededeling tegen over het aanwezig zijn van een MXM-slot. Als zo'n slot niet aanwezig is, dan zit de videokaart rechtstreeks op het moederbord gemonteerd en is dus niet los vervangen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze videokaart er al uit gehad..

hij zier er zo uit

http://www.notebookcheck....adro_FX_370m_3qtr_med.jpg

maargoed ik weet dan ook niet eens hoe de aansluiting heet haha.

groeten Claas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Dat ziet er inderdaad uit als MXM. Dat betekent dat je je videokaart inderdaad kunt vervangen.

Wat info:

Wikipedia: Mobile PCI Express Module

http://www.mxm-upgrade.com/ (voor de plaatjes).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet iemand of je dat hier in NL kunt krijgen bij een bekende winkel ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
zo af en toe komt er een kaartje voorbij in de v&a, die zijn redelijk prijzig hoor, meer als 50 euro is een low-end kaart al gauw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik daar maar op letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
weet je zeker dat het aan de videokaart ligt en niet aan het LCD scherm of aanstuur electronica? Even een externe monitor testen om er zeker van te zijn.

Mocht het toch de videokaart blijken te zijn, dan is deze waarschijnlijk simpel te repareren door een solder reflow met bijvoorbeeld een oven. Even 4 mins op 200 graden moet voldoende zijn. Om thermische stress te voorkomen eerst even voorverwaren op 120 ofzo, vervolgens kaart er in, opwarmen naar 160, 3-4 minuten wachten, omhoog naar 200, minuut of 4 bakken, en dan uitzetten en in de oven af laten koelen.

Met een beetje geluk heb je daarna weer een werkende kaart. Zorg dat je eventuele plastic onderdelen loshaalt indien mogelijk, en zo niet goed afschermt met wat isolatie (oude lappen, paar lagen alluminium folie). Dit moet je ook doen met aanwezige condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey dit is grappig vond net een filmpje op you tube met dit oven trucje,
http://www.youtube.com/watch?v=YsMDnHIS8vg&feature=fvw

en aangezien mijn garantie net is verlopen zal me het jeuken als dit misgaat.

Ik ga dit zo dadelijk proberen ben namelijk net een pizza aan het opwarmen haha.

Voor de rest heb ik alles al geprobeerd, en extern scherm en zelfs een ander laptop scherm van de XPS (zelfde aansluiting) maar ik bleef de rare lijntjes krijgen netzo als in het tube filmpje.

Als het werkt laat ik dit wel even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hahahaha neeeeee dit is ongelofelijk sorry van mijn enthousiasme maar hij doet het gewoon weer!!! dit scheelt me weer 800 pleuro reperatie kosten.

dus mensen ik raad AAN doe gewoon je video kaart in de oven zoals op het filmpje en doe hem weer in de laptop!!

jeetje dacht je alles gehad te hebben :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het is een tijdelijke oplossing, vermoedelijk geeft de gpu binnen afzienbare tijd de pijp weer aan maarten, maar tot die tijd ben je wel gered.

overigens is het niet zo handig om hem te bakken in een oven waar je ook eten in maakt.... er komen nogal wat giftige dampen van die onderdelen af... neem aan dat je de volgende keer geen pizza calamiteiten wilt.....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is wel minder dan dat het een tijdelijke oplossing is :( maar goed kijk wel hoe lang hij het volhoud.

En wat betreft de giftige dampen, tja uhm ..... oeps haha.

Bedankt voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:03:
dat is wel minder dan dat het een tijdelijke oplossing is :( maar goed kijk wel hoe lang hij het volhoud.

En wat betreft de giftige dampen, tja uhm ..... oeps haha.

Bedankt voor de tip in ieder geval.
Voor zover ik op maak uit de verschillende topics hier op dit forum houdt deze oplossing bij de meesten ongeveer een half jaar uit. Daarna is herhaling mogelijk, al dan niet met gereduceerd effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmzz okay klinkt goed.

Mijn buurman kan chips weer vernieuwen met solderen (want uiteindelijk denk ik dat dit het probleem was, aangezien het oven verhaal) dus geef ik hem binnenkort de videokaart en laat ik hem even kijken.

Maar het meest voorkomende probleem bij deze serie dell laptops is de koeling.

Ik heb me zitten afvragen hoe ik dit kan oplossen, op you tube is er wel een oplossing te vinden door gaten aan de onderzijde te maken.

Ik heb zelf zitten denken door zelf zwaardere koelers te maken of anders de koelers die erin zitten door te lussen op constant 12 volt zodat deze voluit draaien.

Ik weet en snap dat de accu hier onder lijd, maar ik gebruik meestal toch het netstroom voor het gamen.

Ik weet niet of 1 van jullie andere tweakers misschien een andere oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Er is geen permanente oplossing mogelijk. De achtergrond van het probleem is dat Nvidia het 'verkeerde' soldeermiddel heeft gebruikt bij het ontwerpen van de chips (of er anderszins onvoldoende rekening mee gehouden heeft). Het gevolg is dat de connecties tussen de chip en het substraat last hebben van overmatige slijtage als gevolg van opwarmen en afkoelen. Deze temperatuurverschillen leiden tot breuk in een of meer van die connecties (bumps) en dat leidt weer tot een defecte GPU.

Door de GPU op te warmen is het mogelijk de bumps weer te smelten en de breuk te doen verdwijnen. De inherente oorzaak blijft echter aanwezig en de breuk wordt nimmer zo goed gerepareerd als deze ooit was toen de chip nog nieuw was.

Mijn advies is dan ook om dit oven-trucje te blijven gebruiken zolang het werkt en in de tussentijd om te zien (en eventueel te sparen) voor een nieuwe GPU.
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:21:
Mijn buurman kan chips weer vernieuwen met solderen (want uiteindelijk denk ik dat dit het probleem was, aangezien het oven verhaal) dus geef ik hem binnenkort de videokaart en laat ik hem even kijken.
Ik betwijfel of je buurman de benodigde apparatuur heeft om dergelijke chips opnieuw te solderen. We hebben het over honderden soldeerverbindingen op een oppervlak van minder dan een vierkante centimeter. Ook is het niet mogelijk om zomaar anders soldeer te gaan gebruiken, ook weer omdat ze er bij het ontwerp van de chip geen rekening mee gehouden hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door kalizec op 07-04-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
Helaas zie ik je topic nu pas maar er was een 9600GT MxM op tweakers bij V&A voor 45 euro..
Maar ben bang die al weg is ;)

Verder zou ik zeggen kijk op Ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

kalizec schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:28:
Het gevolg is dat de connecties tussen de chip en het substraat last hebben van overmatige slijtage als gevolg van opwarmen en afkoelen. Deze temperatuurverschillen leiden tot breuk in een of meer van die connecties (bumps) en dat leidt weer tot een defecte GPU.
Correct, en vandaar dat het probleem zich minder snel voordoet als je de temperatuurverschillen klein houdt. Aangezien je GPU sowieso kamertemperatuur wordt als de laptop uit staat is het dus het beste om de temperatuur onder load ook zo klein mogelijk te houden.
nedernakker schreef op woensdag 07 april 2010 @ 07:07:
overigens is het niet zo handig om hem te bakken in een oven waar je ook eten in maakt.... er komen nogal wat giftige dampen van die onderdelen af... neem aan dat je de volgende keer geen pizza calamiteiten wilt.....
Zal wel meevallen hoor, lood etc. verdampen nog niet bij 200 graden. Enige wat je misschien ruikt is gebakken plastic of vuil als dat er nog op zat :P

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 07-04-2010 13:40 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Valt inderdaad reuze mee. Er was iemand op Tweakers die die dampen in had geademd, gebeurde ook niks mee. Tuurlijk, moet je niet te vaak doen maar het is niet superdodelijk ofzoiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:41:
Valt inderdaad reuze mee. Er was iemand op Tweakers die die dampen in had geademd, gebeurde ook niks mee. Tuurlijk, moet je niet te vaak doen maar het is niet superdodelijk ofzoiets ;)
Achja ga het niet proberen om in te ademen hahaha.

En zolang deze videokaart het nog doet zal ik deze gewoon lekker gebruiken.

Ik kan van een collega een coolpad gebruiken (die leg je onder je laptop en sluit je aan op usb).

Bedankt voor de info allemaal.

ps. mijn buurman werkt bij een lab waar ze chips maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraag :

Ik ben een beetje aan het surfen voor een driver voor deze video kaart.

nvidea quadro fx 2500 (notebook)
Windows7 64x

ik kan niks vinden.

kunnen jullie me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Wellicht handig om er bij te vermelden waar je dan op gezocht hebt.

Anyway.

Naar Dell Website -> Drivers & Downloads -> Precision M90 -> Drivers -> Vista x64 (is ook geschikt voor Windows 7 x64).

http://support.dell.com/s...d=False&scanConsent=False

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
super dank je.

Ik zal het de volgende keer vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik zit momenteel hier in Afghanistan en wat gebeurt er........, jup je snapt hem al vidokaart doet weer strepen maken.

Nu heb ik hem hier in de oven gedaan bij de keuken (ja een oven die ze niet gebruiken haha) maar waarschijnlijk te kort of te koud want nu doet de videokaart het nog steeds niet.

Als ik nu de laptop wil starten start hij niet eens meer (ja het lampje gaat aan en uit) maar als ik de videokaart verwijder dan doet de laptop het wel.

Ik ga vanavond weer een poging doen op een hetere temp.

als het lukt dan laat ik het weten, en al met al heb ik max ge-gamed en zware progjes gedraaid en heeft hij het nog lang volgehouden maar buiten temp van 51 graden is teveel haha (airco was kappot).

Ook heb ik nog 1 probleempje ik heb hier geen koelpasta, ik probeer het te laten opsturen vanaf NL dus hopelijk komt het aan!!

Een amerikaan zei dat ik ook tijdelijk stukjes isolatietape erop kan plakken als ei maar kontact maakt, ik heb het nog niet geprobeert maargoed.

Groeten uit Afghanistan

Claas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:42

s3.

Ja dat kan, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat alle punten met elkaar contact moeten maken. Het is toch van stip naar stip gesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
s3. schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:51:
Ja dat kan, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat alle punten met elkaar contact moeten maken. Het is toch van stip naar stip gesoldeerd?
Ik heb het ook maar niet geprobeert en heb ondertussen koelpaste opgestuurd gekregen.

Ook heb ik hier mijn videokaart naar een eltro man gebracht van defensie, die heeft alle contacten nagekeken, schoongemaakt, en warmgemaakt met een speciale feun.

Maar tevergeefs het is niet gelukt, ik denk dat het helemaal is afgelopen met de videokaart.

Als ik hem in de laptop monteer (en dan niet met de koeler erop enz enz) dan krijg ik helemaal geen reactie meer van de videokaart, dus geen beeld en de laptop gaat aan en dan kort daarna 0.5 sec weer uit, als ik de videokaart verwijder doet hij het gewoon weer (zonder beeld dan haha).

Ik ben nu heftig opzoek naar een nieuwe videokaart, alles wat wordt aangeboden op e-bay wordt niet verscheept naar NL (contact met de personen zelf gehad), dus ik w8 af wat er hier nog langs komt bij de koopjes hoek.

Mocht er iemand intresse hebben in een dell m90 laptop met een deffecte videokaart hoor ik het graag

Groeten ui het nog altijd warme Afghanistan Claas
Pagina: 1