harde schijf beschermen tegen schokken dmv elastiek

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
hallo

In een muzieksysteem wat ik aan het maken/ontwerpen ben komt ook een harde schijf. Nu zijn deze nogal gevoelig voor trillingen. Ik had ene idee om de harde schijf op te hangen in een netwerk van elastiek zodat de trillingen wat uitgedempt worden.

zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/hardeschijfophanging.png

natuurlijk wel zo dat de elastieken redelijk strak zitten.

zou dit voldoende helpen om trillingen tegen te gaan, of is dit gewoon onzin?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tenzij je echt met dat systeem op pad gaat, is het eigenlijk best wel een beetje onzin. In je normale PC heb je dit toch ook niet :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• timberleek
het is een draagbaar (nou ja, toch een kilootje of 15) audiosysteem. (was wel handig om te vermelden 8)7 )

en de speakers zitten ook in die kast, dus die trillen ook als hij stil staat.

[ Voor 24% gewijzigd door timberleek op 05-04-2010 13:31 ]

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 23:01

ODF

Deze ophanging voorkomt niet dat de HDD echt minder beweegt en zorgt er alleen voor dat je de HDD een stuk minder hoort en dat is ook belangrijk. Maar een voor een mobiel muzieksysteem kun je beter voor een laptop HDD gaan of een SSD.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• timberleek
ik ben hier ook uitgegaan van een laptop schijfje. Een ssd is geen optie, veel te duur.

Ik dacht meer om zo de klappen van het dragen wat te dempen/verdelen. Maar dat is dus niet zo heel handig.

en het systeem overstemt de schijf wel ;)

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-12 20:05
Is schuim/rubber dan niet veel beter? De hdd daarmee inpakken oid
Ben eerder bang dat die als een jojo gaat werken, en je daarmee je hdd door de hele kast gaat lanceren.

[ Voor 44% gewijzigd door Xaero op 05-04-2010 13:35 ]

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:01

Pinobigbird

doesn't share food!

Een dergelijk ophangsysteem zit standaard in bijvoorbeeld de Antec P150 behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://www.appliedrelaytesting.co.uk/domains/brianfrost.com/mce/quietmce/9262.JPG
Geen slecht idee van je dus.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• timberleek
geen idee, niet over gedacht.

Maar geeft dat geen problemen met warmte?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat als je 'postbode elastieken' neemt deze snel verouderen en zullen knappen op de plaatsen waar je nu je schroefjes hebt gepland.

Dit systeem dempt wel grote schokken, maar zal er ook voor zorgen dat je schijf juist continue trilt, doordat het zal gaan resoneren (weinig demping aanwezig). Het zijn vooral de grote schokken die je schijf beschadigen.
Je zou je schijf ook in schuim (aan beide zijden) kunnen klemmen. Dan moet je wel zorgen dat alleen de zijkanten het schuim raken en de bovenkant/onderkant vrij is (koeling)

"man is not truly one, but truly two,"

• timberleek
Pinobigbird schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:37:
Een dergelijk ophangsysteem zit standaard in bijvoorbeeld de Antec P150 behuizing

Geen slecht idee van je dus.
alleen denk ik dat het daar bedoelt is om geluid te dempen en niet echt om de harde schijf te beschermen tegen trillingen
mr_petit schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:38:
Ik denk dat als je 'postbode elastieken' neemt deze snel verouderen en zullen knappen op de plaatsen waar je nu je schroefjes hebt gepland.

Dit systeem dempt wel grote schokken, maar zal er ook voor zorgen dat je schijf juist continue trilt, doordat het zal gaan resoneren (weinig demping aanwezig). Het zijn vooral de grote schokken die je schijf beschadigen.
Je zou je schijf ook in schuim (aan beide zijden) kunnen klemmen. Dan moet je wel zorgen dat alleen de zijkanten het schuim raken en de bovenkant/onderkant vrij is (koeling)
meer zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/hardeschijfophanging2.png

[ Voor 52% gewijzigd door timberleek op 05-04-2010 13:44 ]

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:26
Neem een ssd, of misschien een notebook hd kijk hoeveel g die kunnen hebben. Of zo'n oplossing het verschil kan maken tussen niet of wel kapot gaan hangt af van diverse dingen af zoals waar kan een hd tegen is de hd aktief als hij zou vallen is het tegen de muziek trillingen etc. wordt de interne mechanische trilling inderdaad aanzienlijk minder?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hij heeft al een notebook HDD, en geeft aan dat een SSD te prijzig is.

Anyways... Ik denk ook niet dat die TNT Elastieken geschikt zijn, want die dingen drogen volgensmij best snel uit, en de temperaturen van schijven kunnen best hoog oplopen.

Een gaatje maken en vastschroeven zou ik al sowieso nooit doen, doe het dan met een tie-wrap.

Al is dat schuimrubber/foam ook niet zo'n gek idee. Alleen ben ik benieuwd of dat ook wel de schokken tegenhouden, daar heb ik toch zeer m'n twijfels over.

Ey!! Macarena \o/

• timberleek
een ssd wordt het sowieso niet. Dan gaan de kosten voor het geheel door het plafond. Een 2.5 inch hd'tje haal je voor 4 tientjes en dan heb je 160-250 gb.

Ik ga even kijken voor de schoktoleranties

ik heb hier een WD scorpio 250gb voor 38 euro.
die heeft de volgende toleranties:
350 g @ 2ms (besturing) / 1000 g @ 2ms (niet in gebruik)

dit is volgens mij aardig hoog. een samsung f1 1TB heeft een shocktolerantie van 70 en 300g

en hij heeft functies als
Shock Guard, SecurePark.

wat die eerste is weet ik niet precies, maar die 2e is denk ik een valsensor zodat de leeskop geparkeerd wordt bij vallen.
RaZ schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:49:
Hij heeft al een notebook HDD, en geeft aan dat een SSD te prijzig is.
nee ik heb er nog geen. ik ben nog aan het zoeken, maar die dingen zijn te koop voor een paar tientjes

[ Voor 69% gewijzigd door timberleek op 05-04-2010 13:57 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je toch iets rubberigs gaat gebruiken neem dan stukken oude fietsband die drogen niet zo snel uit (zelf ervaring mee), of als je toch postbode elastieken neemt gebruik er dan veel en zacht materiaal onder de HDD leggen voor het geval dat hij valt.

Imho kan je inderdaad het beste een 2,5" hdd kopen die hoor je gegarandeerd niet.

[ Voor 3% gewijzigd door enchion op 05-04-2010 14:00 ]

How do you save a random generator ?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Inderdaad zoiets ja.
Overigens als je je schijf tegen schokken wilt beschermen helpen rubberen voetjes oid ook al (moeten ze natuurlijk niet ook met schroeven vastzitten)
Die hele kleine indrukking (bijv. 0,1mm) reduceert al een heleboel g krachten (je gaat bij een val bijv (fictief) al gelijk van 300g naar 50g oid)

Er bestaat ook dit soort trillingsdempers/silent blocks:
Afbeeldingslocatie: http://www.berghspecialproducts.nl/UserFiles/Image/Shop/61205.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.berghspecialproducts.nl/UserFiles/Image/Shop/61207.jpg
Alleen zijn die voor zover ik weet veel te groot (vanaf m4 oid) en dus ook veel te stug.
Je zou je hele cage op 1 zo'n demper kunnen monteren :)

"man is not truly one, but truly two,"

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-12 10:38
Wat te denken van dat studio schuim? Zijn van die matten met spikes om geluid te dempen.

Zelf gebruik ik deze om mijn externe HDD's zonder problemen op mijn bass speaker te leggen.Mijn bass speaker kan behoorlijk tekeer gaan. Zonder deze bescherming gaan mijn HDD's in zeer hoge frequentie trillen.

Met matten gaat het prima. Ik heb ze van http://www.prokonpack.nl/

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En natuurlijk software welk de koppen parkeert tijdens een heftige schok, maar dan moet je ook accelerometers hebben in het apparaat (Apple gebruikt dit en menig ander notebook fabrikant).

• timberleek
al met al kan ik dus het 'best' een laptopschijfje aan weerszijde tussen van dat schuim klemmen.

dan doe ik in de bevestigingsgaten van de schijf wel een bout denk ik. om vallen tegen te gaan. dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/hardeschijfophanging2-1.png
dan valt de schijf niet als hij per ongeluk uit de uitsparing schiet.

maar wat moet ik me voorstellen bij die 300g (in gebruik) en 1000g (buiten gebruik)? weten jullie dat? is dat netjes?
BlueKeenan schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:10:
En natuurlijk software welk de koppen parkeert tijdens een heftige schok, maar dan moet je ook accelerometers hebben in het apparaat (Apple gebruikt dit en menig ander notebook fabrikant).
zit dat niet in de WD schijf die ik bedoelde?
die heeft 'shockguard' en 'securepark'

dat is deze overigens:
http://azerty.nl/8-855-26...pvt-v.html?tab=tech_specs

edit:
dan kom ik op dit ontwerp uit:

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/hardeschijfophanging3.png

m3 draadeindes die extra uitsteken zodat hij er zeker niet uit kan vallen. alles in schuimrubberen blokken

[ Voor 44% gewijzigd door timberleek op 05-04-2010 16:00 ]

Verwijderd

Hey allemaal,

ik heb een gerelateerde vraag. Ik heb een aantal externe harde schijven, en die staan op de grond (laminaat) onder een dressoir. Als je door de kamer loopt, trilt de kamer nogal (het is een appartement). Ik ben bang dat dit de harde schijven kan beschadigen (i.e. dat die crashen).

Is dit een reeele angst?

Zoja, zou een laag foam onder de harde schijven kunnen helpen?

Wat voor schuim is het beste?

Heeft iemand anders dergelijke oplossingen geimplementeerd?

Ik zou erg dankbaar zijn voor tips en info!

Alvast bedankt, met vriendelijke groet,

Gjalt-Jorn

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:19:
Hey allemaal,

ik heb een gerelateerde vraag. Ik heb een aantal externe harde schijven, en die staan op de grond (laminaat) onder een dressoir. Als je door de kamer loopt, trilt de kamer nogal (het is een appartement). Ik ben bang dat dit de harde schijven kan beschadigen (i.e. dat die crashen).
Ik weet niet wat jij onder trillen van de kamer verstaat, maar ik neem aan dat niet de hele vloer op en neer schudt, anders is onder het laminaat een te dikke laag geluidsbeschermend materiaal gelegd, waardoor het laminaat te veel gaat veren. Maar goed, dat was niet het punt.
Is dit een reeele angst?
Harde schijven kunnen goed tegen een stootje en trillinkjes. In werking kunnen ze allemaal zo ergens tussen de 50 en 70G verdragen. Je moet er niet mee gaan gooien, maar tegen je PC aanstoten of bij externe harde schijven even een klein beetje op en neer trillen is geen probleem. Neemt niet weg dat helemaal niet trillen altijd beter en veiliger is natuurlijk.
Zoja, zou een laag foam onder de harde schijven kunnen helpen?
Zolang de (externe) harddisk zijn warmte maar kwijt kan, kun je er alles onder leggen om trillingen te beperken.
Wat voor schuim is het beste?
De vraag is eerder of hetgeen je onder de harddisk legt de trilling van de vloer kan compenseren. Ik gok dat dat nog niet meevalt, maar heb hier geen ervaring mee.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Verwijderd

Ik weet niet wat jij onder trillen van de kamer verstaat, maar ik neem aan dat niet de hele vloer op en neer schudt, anders is onder het laminaat een te dikke laag geluidsbeschermend materiaal gelegd, waardoor het laminaat te veel gaat veren. Maar goed, dat was niet het punt.
Tja, ene beetje hoe een kamer trilt als je stampt . . . Ik weet niet hoeveel een HD kan hebben, en beter safe than sorry en dat soort dingen :-) Dus, ik bedoel, stel dat iemand vrij grof door een kamer loopt, dat je bijvoorbeeld glazen die tegen elkaar aan staan hoort trillen, zoiets.
Harde schijven kunnen goed tegen een stootje en trillinkjes. In werking kunnen ze allemaal zo ergens tussen de 50 en 70G verdragen. Je moet er niet mee gaan gooien, maar tegen je PC aanstoten of bij externe harde schijven even een klein beetje op en neer trillen is geen probleem. Neemt niet weg dat helemaal niet trillen altijd beter en veiliger is natuurlijk.
Die 50-70G - wat voor eenheid is dat? Wikipedia: g-force geeft al wat informatie, maar betekent dat dan dat een harde schijf het zo'n beetje zou moeten overleven als je er een object tegenaan gooit met 9.80665 m/s * 50 = 490.3325 meter per seconde = 1765.197 kilometer per uur? Ergens vermoed ik dat ik het misschien nog niet helemaal heb begrepen :-)
De vraag is eerder of hetgeen je onder de harddisk legt de trilling van de vloer kan compenseren. Ik gok dat dat nog niet meevalt, maar heb hier geen ervaring mee.
Ja, da's zo'n beetje de crux he :-)

Kijk, ik kan gewoon niet inschatten hoe riskant het is om HD's op de vloer te leggen. Natuurlijk kan ik het zekere voor het onzekere nemen en ze in een kastje zetten, maar we wonen in een heel klein appartement, dus als ik de ruimte onder dat dressoir hiervoor kan gebruiken, graag. Toen ik ze net had neergezet viel me alleen opeens op dat de vloer trilt als je rondloopt :-) Dat is natuurlijk normaal in een appartement, maar nooit bij stilgestaan dat harde schijven er misschien niet zo blij van worden. Misschien maakt het niet uit hoor, en is de trilling sowieso hetzelfde in een kastje of op een bureau dat tenslotte ook op de vloer staat.

Maar jouw inschatting is dus dat het waarschijnlijk niet veel toe zou voegen? (ik heb er ook geen ervaring mee, dus ben al blij met alle input :-))

Verwijderd

PS: een HD kan dus ongeveer evenveel hebben als een mens :-)

Death or serious injury likely > 50 g

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:09:
Maar jouw inschatting is dus dat het waarschijnlijk niet veel toe zou voegen? (ik heb er ook geen ervaring mee, dus ben al blij met alle input :-))
Nou ja, voor mij is het op zich nog moeilijker inschatten, want ik ken je appartement niet en weet ook niet hoe vaak er als een olifant over de vloer wordt gewandeld. Maar als ik het zo hoor zou ik me eerder zorgen maken over stof en vuil op de vloer of vocht als je in de buurt een glas water laat vallen dan over een paar trillingen. Daarnaast is het altijd handig om van belangrijke zaken een backup te hebben, maar dat doe je misschien al.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:11:
PS: een HD kan dus ongeveer evenveel hebben als een mens :-)

Death or serious injury likely > 50 g
ok Ja,
maar een mens heeft wat demping als die tegen een muur loopt of valts (vlees=zacht) en nooit met je complete massas tegelijke tegen een hard oppervlak

Een hd is stug en daar spelen veel hogere g krachten bij de zelfde snelheden op als die wat raakt

dus geef de hd maar geen klap op zijn kanus tijdens het draaien, want dat gaat die niet fijn vinden

Iperf

Verwijderd

OK, bedankt voor de info! Dan ga ik me zorgen maken over water en stof en mensen die mijn harde schijf in elkaar willen slaan :-)

(nee, ik denk dat ik gewoon wat foam regel, zodat de HD ook niet meer direct op de grond staat - dan is dat waterprobleem gelijk opgelost - en dan maak ik me geen zorgen meer.)

Dank!
Pagina: 1