Ik weet niet wat jij onder trillen van de kamer verstaat, maar ik neem aan dat niet de hele vloer op en neer schudt, anders is onder het laminaat een te dikke laag geluidsbeschermend materiaal gelegd, waardoor het laminaat te veel gaat veren. Maar goed, dat was niet het punt.
Tja, ene beetje hoe een kamer trilt als je stampt . . . Ik weet niet hoeveel een HD kan hebben, en beter safe than sorry en dat soort dingen :-) Dus, ik bedoel, stel dat iemand vrij grof door een kamer loopt, dat je bijvoorbeeld glazen die tegen elkaar aan staan hoort trillen, zoiets.
Harde schijven kunnen goed tegen een stootje en trillinkjes. In werking kunnen ze allemaal zo ergens tussen de 50 en 70G verdragen. Je moet er niet mee gaan gooien, maar tegen je PC aanstoten of bij externe harde schijven even een klein beetje op en neer trillen is geen probleem. Neemt niet weg dat helemaal niet trillen altijd beter en veiliger is natuurlijk.
Die 50-70G - wat voor eenheid is dat?
Wikipedia: g-force geeft al wat informatie, maar betekent dat dan dat een harde schijf het zo'n beetje zou moeten overleven als je er een object tegenaan gooit met 9.80665 m/s * 50 = 490.3325 meter per seconde = 1765.197 kilometer per uur? Ergens vermoed ik dat ik het misschien nog niet helemaal heb begrepen :-)
De vraag is eerder of hetgeen je onder de harddisk legt de trilling van de vloer kan compenseren. Ik gok dat dat nog niet meevalt, maar heb hier geen ervaring mee.
Ja, da's zo'n beetje de crux he :-)
Kijk, ik kan gewoon niet inschatten hoe riskant het is om HD's op de vloer te leggen. Natuurlijk kan ik het zekere voor het onzekere nemen en ze in een kastje zetten, maar we wonen in een heel klein appartement, dus als ik de ruimte onder dat dressoir hiervoor kan gebruiken, graag. Toen ik ze net had neergezet viel me alleen opeens op dat de vloer trilt als je rondloopt :-) Dat is natuurlijk normaal in een appartement, maar nooit bij stilgestaan dat harde schijven er misschien niet zo blij van worden. Misschien maakt het niet uit hoor, en is de trilling sowieso hetzelfde in een kastje of op een bureau dat tenslotte ook op de vloer staat.
Maar jouw inschatting is dus dat het waarschijnlijk niet veel toe zou voegen? (ik heb er ook geen ervaring mee, dus ben al blij met alle input :-))