Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:23
Vista Ultimate heeft bij mij de rare neiging na een periode van inactiviteit vast te lopen. Op een rare manier wel te verstaan, ik kan de muis bewegen, dan springt de screensaver weg en lijkt het alsof je verder kan maar zodra je ergens op klikt gaat het "ik-ben-bezig" cirkeltje draaien en kun je niks meer, ctrl-alt-del werkt ook niet meer, alleen nog maar een hard reset.

Dit heb ik al geprobeerd:

- Windows resource checker gerund: 0 resultaat.
- Full C: drive scan met chkdsk, een paar bad sectors: 0 resultaat
- Eventlog doorgeplozen: 0 resultaat
- HDD sleep mode op 1800 min gezet: 0 resultaat
- Screensaver uit+ Monitor save time uit: 0 resultaat

Hiermee werk ik:
- Intel E8400
- Gigabyte GA-EP45-DS3LR
- 4 GB Kingston geheugen
- Samsung SPinpoint F1 1,5 TB
- Samsung Spinpoint 640 GB
- Samsung 2253BW

Verder heb ik ook al op google gezocht met:
- vista hangs after period of inactivity
en variaties daarop, geeft de volgende links o.a.:
link 1
link 2
link 3
(die laatste is van experts exchange en daar moet je dus voor betalen volgens mij)

En hier op tweakers gezocht met variaties op "vista hangt inactiviteit" of "crash" etc.
Dat gaf niet dezelfde problemen als ik op dit moment ondervind.

Kan iemand zich hierin terugvinden en heeft hij het weten op telossen?? Ik weet niet meer waar te kijken.

Anders wordt het snel 7 kopen en op nieuw installeren!

Criticism is prejudice made plausible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
het eerste waar ik aan denk is een probleem met een driver. Heb je overal de laatste versies van geinstalleerd?
eventueel zou je even kunnen kijken of er iets in de windows logs verschijnt of dat er wellicht een apparaat in de spaarstand wordt gezet die er vervolgens niet meer lekker uitkomt. Heb je op het moment dat het gebeurd toevallig iets in de usb poorten zitten ofzo?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Er hangt inderdaad wat in de USB poorten:
- Een SiteCOM 300 n wireless dongle
- Seagate FreeAgent 250GB

Zal die eens los koppelen en controleren of dat werkt. Drivers zouden allemaal in orde moeten zijn, maar ga het nog even checken.

Event log al wel door geplozen maar misschien kijk ik niet goed, zal het vanavond nog eens minutieus onder de loep nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
No, driver detective even gerund en vervolgens de drivers gefixed (m.n. ati en sound waren wat oud) maar bats, na een x aantal minuten knalde hij er weer "uit", ik weet het nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Als ik jou was zou ik het taakbeheer eens open zetten en laten staan, kijk eens of je daar een proces in ziet staan wat heel erg actief wordt.
Had je die usb apparaten los toen het weer gebeurde of waren die aangesloten?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Christian_Ku schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:55:
- Full C: drive scan met chkdsk, een paar bad sectors: 0 resultaat
Hmm? Bad sectors? Zou allereerst zorgen dat je back-up in orde is. Daarna nog een keer volledige chkdsk: als er weer bad sectors bij komen, dan is het zeker afgelopen met die schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Rupie schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:20:
Als ik jou was zou ik het taakbeheer eens open zetten en laten staan, kijk eens of je daar een proces in ziet staan wat heel erg actief wordt.
Had je die usb apparaten los toen het weer gebeurde of waren die aangesloten?
USB apparaat zat er zeker nog aan, niet aan gedacht, zal ik vanavond eens loshalen.
_H_G_ schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:15:
[...]

Hmm? Bad sectors? Zou allereerst zorgen dat je back-up in orde is. Daarna nog een keer volledige chkdsk: als er weer bad sectors bij komen, dan is het zeker afgelopen met die schijf.
Tja, het waren er maar 3 ofzo, toch zal ik idd nog een chkdsk ondernemen om te kijken of er bij zijn gekomen, maar kan dit voortdurend een zeer vreemde hang periode veroorzaken waar meerdere mensen op het net tegenaan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat ik reageer op een oudere topic, maar heb je geprobeerd de power options naar High Performance te zetten? Ik had eerder ook zulke problemen totdat ik dat veranderde. Zover ik weet moet je alleen wel SP 1 hebben geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Kijk, niet erg te reageren op een ouder topic want de problemen hoeven nog helemaal niet verholpen te zijn.

Heb zojuist de power opties op high gezet, kijken of dat helpt.

Verder heb ik nu met 2 weken ertussen weer een CHKDSK gedaan, de vorige keer had ik 12kb aan bad clusters. nu 16. Is het tijd om me zorgen te maken? Daarnaast zat een van de bad sectors in hiberfill.sys, aangezien dat een file is die te maken heeft met hibernation zou ik het niet raar vinden als daar (een deel van) het probleem zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Christian_Ku op 24-04-2010 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
bad sectors zijn nooit goed ;) ze heten niet voor niks bad :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13

F.West98

Alweer 16 jaar hier

ik zou nu als de wiedeweerga een back-up maken, een nieuwe HDD bestellen en daar Windows op zetten, deze is binnen de kortste keren helemaal kapot

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Gaat het echt zo snel??

Dan maar snel een nieuw schijfje kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nuja, het hoeft niet per se zo snel te gaan, maar je harddisk is in ieder geval niet meer te vertrouwen als je steeds bad sectors krijgt (zie alt-92 :) ). Je weet niet wanneer-ie definitief de geest geeft, dus beter gewoon meteen een nieuwe harddisk er in zetten.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Ok, nu sinds laatste scan (24-4) nog 2 keer gescand. Niks aan de hand met de bad sectors. In andere woorden: er zijn er geen bijgekomen. Nu ben ik intussen wel van plan om toch maar een win 7 te halen (en ook maar een nieuwe hdd voor de zekerheid). Maar ik denk niet dat die bs invloed hebben (gehad) op mijn probleem; het vastlopen van windows vista zonder aantoon bare reden. Ik snap er niks van en er zijn op inet zoals bij de TS gemeld vele mensen met dit probleem.

Nu goed, mocht iemand nog een reddende oplossing hebben dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
De bad sectors zeggen genoeg imho. Je krijgt er na de 3e keer misschien geen meer bij, maar waarschijnlijk heeft je comp wel moeite om de sectors te lezen: dikke crash als het te lang duurt.

Je kan andere tooltjes gebruiken (SMART waardes uitlezen, seagate hdd tools), maar die zullen hetzelfde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Na MAAAAAANDEN eindelijk tijd gehad er eens goed naar te kijken. UBCD gedownload en wat testen laten doen. Resultaten:

- 1 memory reepje naar de horlepiepen (ik weet niet hoeveel errors na een paar test runs, maar het waren er heel veel. En nee, niet in run #5 dus L2 cache van CPU lijkt me onwaarschijnlijk. Overigens, ik heb nog gezocht in de bios hoe die uit te zetten maar dat kon ik niet vinden).
- de primary HDD kan ik moeilijk testen met EStool want als hij de S.M.A.R.T. test doet dan roept de tool gelijk dat er daar iets mis is, klinkt niet goed, toch?

Euvel lijkt gevonden, alhoewel hij in ieder geval nog steeds fratsen heeft met een goed memory reepje, dus vista lijkt ook zeker problemen te ondervinden van de HDD.

Vraag is dus, kan dat aan de S.M.A.R.T. error liggen?
EN: Als die S.M.A.R.T. test niet goed draait -> HDD wegdonderen?

[ Voor 4% gewijzigd door Christian_Ku op 22-07-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
SMART zegt gewoon hetzelfde. HDD is rot.

Misschien moet je eens opzoeken wat een bad sector is :) Dan trek je vast dezelfde conclusie.

[ Voor 4% gewijzigd door _H_G_ op 22-07-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Nou, da's dan dubbel duidelijk. Iemand enig idee van de garantie op zo'n schijf, hij is bijna 1,8 jaar oud nu. Dacht zelf dat het 3 jaar was, alhoewel ik me eerder 1 jaar kan voorstellen."

Kan de bon natuurlijk nergens meer vinden, wel nog de betaling op inet.

[ Voor 16% gewijzigd door Christian_Ku op 22-07-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

In principe twee jaar, maar webwinkels blinken over het algemeen niet echt uit in het naleven hiervan. Kijk anders ook eens op de website van de fabrikant, bij harddisks kom ik het vaak tegen dat ze er 3-5 jaar garantie op geven, dus misschien loont het contact op te nemen met de fabrikant.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Beiden zijn bij Komplett gehaald en heb ze gebeld, blijkt dat op geheugen 5 jaar zit (!!!) en op schijven twee jaar, in dat geval vallen beide nog onder de garantie dus hopelijk gaat dat goed komen. Maar zoals al gezegd, vaak blinken die webshops daar niet in uit, nu heeft Komplett gelukkig een vestiging in Delft, maakt het voor mij wat 'tastbaarder'.

Pagina: 1