Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Virtualbox bridgen op ubuntu 9.10 host

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• hoebenp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-02-2018
Beste GoT'ers,

Ik heb een ubuntu (9.10) 2.6.31-20-server x86_64 die fungeert als gateway.
Hierop heb ik virtualbox-3.1_3.1.6-59338_Ubuntu_karmic_amd64 geinstalleerd.
Ik heb hierop debian 5 en win xp draaien, zij hebben beide 2 NIC's met static ip die gebridged zijn met eth0. (VBoxManage modifyvm "winxp" -nic1 bridged --bridgeadapter1 eth0)
Samba naar de host werkt, pingen naar de host werkt, maar vanuit de host of het subnet pingen naar de client lukt niet.
Aanvankelijk had ik verwacht dat het een iptables probleem zou zijn, maar wanneer ik iptables flush blijven de problemen bestaan.
De host is gateway voor het subnet achter eth0 naar andere subnets en het internet.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:29

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Hmm, het eerste wat je altijd moet controleren met dit soort dingen is of er op de Guest en Host niet iets draait wat problemen zou kunnen geven. Ik draai VB zelf (ook 3.1.6) op Ubuntu en heb geen enkel probleem met het netwerk.

Heb je ook al gedacht aan de standaard XP firewall? Die blokkeert ping namelijk.

Kan je ook een iets duidelijkere omschrijving geven, want het is nu niet echt duidelijk welk OS bij welke Guest hoort en welke dus problemen geeft. Is het je Debian machine? Is het de XP VM?

Spekkies | Commandline FTW

• hoebenp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-02-2018
De host is ubuntu.
Guests zijn windows xp en debian.
Ik kan momenteel xp en debian pingen vanaf de host, het subnet en andere subnets.

Bij pingen van google bijvoorbeeld krijg ik echter de melding "Destination port unreachable.".

De ubuntu host is ingesteld als router voor het interne subnet (waarin de guests zich ook bevinden), NAT wordt door een host buiten het subnet verzorgd. De ubuntu host routeert deze.
Het lijkt me dus ergens in de routering oid te zitten, maar hoe en wat kan ik niet vinden.
De guests zijn in principe gelijk aan overige clients in het subnet.

Edit:
Wanneer ik een andere gateway binnen het subnet gebruik kan ik wel google pingen.

hoebenp wijzigde deze reactie 05-04-2010 13:24 (7%)

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:29

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je kan dus met je VMs niet externe zaken bereiken die met de Host wel lukken. Dat klinkt als een routing probleem. Zeker gezien het feit dat het wel werkt als je een andere gateway gebruikt voor de VMs. Heb je wel een idee hoe routing werkt onder Linux? Je geeft namelijk aan dat NAT bij een andere machine gebeurt, maar je kan je Host niet als gateway gebruiken als deze geen NAT of soortgelijk uitvoert.

Dit is dus geen VB probleem, maar een routing issue op je Host. Pak maar eens een andere fysieke machine en geef je VM host aan als gateway, dat zal ook niet werken. Waarom wil je je Guests via je Host laten lopen, als je al een andere gateway hebt?

Spekkies | Commandline FTW

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True