Einde oefening voor mijn E8400?

Pagina: 1
Acties:

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:51
Beste Tweakers,

Een tijdje geleden heb ik mijn E8400 (E0 stepping) ongeveer een maandje of 3 op 4.0 GHz gedraaid en het liep allemaal prima. Tot ik opeens een overclock failure tijdens boot kreeg, terwijl er geen settings verandert waren.

Nou, ik dacht, dan laat ik hem toch wat langzamer lopen voor wat meer stabiliteit? Dus ongeveer nog een maandje of 2 op 3.60 GHz laten lopen, maar nu gaat er al iets fout als ik hem op stock speed laat lopen.

Tijdens het boten slaat hij al vast op het eerste scherm dat je ziet (waar je op delete kan drukken voor de BIOS in te gaan) met alle settings op default. Na een CMOS reset heb ik hem toch in de BIOS gekregen, en even mijn timings van mn geheugen aangepast van 5-5-5-15 naar 4-4-4-12 om ze iets beter af te stellen op de FSB, maar helaas, tijdens de restart door settings te veranderen in de BIOS sloeg hij gewoon weer vast.

Nu moet ik mijn pc letterlijk 10-15 keer opniew aan en uit zetten wil ik hem in windows krijgen.

Om wat meer informatie te geven over het overclocken dat ik gedaan heb:

Tijdens het overclocken naar 4.0 GHz, heb ik alleen de Vcore omhoog gegooid naar 1,275 en heb ik de FSB multiplier van 333 naar 444 gezet, de rest van de instellingen in de BIOS heb ik gelaten voor wat het was.

Mijn systeem:
CPU - E8400 3.0 GHz E0
MoBo - Asus P5Q
Mem - GEIL EvoOne 1066 MHz 2x2GB
GFX - XFX GTX 260 Black Edition
PSU - CoolerMaster RealPower M620
HDD - 2x WD 500 GB Sata 2

Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken? (om het nog even te herhalen, CMOS resets helpen niet) Ik heb namelijk niet veel zin om iedere dag mijn pc 10-15 keer aan en uit te zetten voordat hij het doet, ALS hij het al doet :P

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Je weet dat 4-4-4-12 nog véél strakkere timings zijn dan 5-5-5-15? Als je denkt dat het aan je geheugen ligt, verhoog de latencies dan in plaats van te verlagen.

Als hij het na 10-15x rebooten wel doet, lijkt het me dat er qua hardware niets kapot is. Enig idee van je temperaturen? Zit je koeling nog wel goed?
Reset het BIOS eens naar safe-settings?

Haal ook eens alle insteekkaarten, behalve de videokaart natuurlijk, los..

[ Voor 9% gewijzigd door frickY op 05-04-2010 11:35 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Stock-speed problemen kun je oplossen door de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te lopen. Mijn inziens kun je het beste beginnen met een BIOS-reset en daarna een voor een onderdelen vervangen.

En wat frickY zegt klopt ook, 4-4-4-12 is een stuk 'zwaarder' dan 5-5-5-15 en als je meer stabiliteit wilt zeg je latencies normaal hoger, niet lager.

[ Voor 24% gewijzigd door kalizec op 05-04-2010 11:39 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Arachnan
frickY schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:34:
Je weet dat 4-4-4-12 nog véél strakkere timings zijn dan 5-5-5-15? Als je denkt dat het aan je geheugen ligt, verhoog de latencies dan in plaats van te verlagen.
Ik had dat beter moeten vermelden in mijn eerste post: die 4-4-4-12 was alleen maar om te testen, daarna heb ik hem gewoon weer op default (5-5-5-15) gezet.
Als hij het na 10-15x rebooten wel doet, lijkt het me dat er qua hardware niets kapot is. Enig idee van je temperaturen? Zit je koeling nog wel goed?
Reset het BIOS eens naar safe-settings?
Temperaturen zijn prima, zit ook een flinke koeler op van CoolerMaster, de Hyper 212 plus. Als ik het voor elkaar krijg om in de BIOS te komen, dan krijg ik een reading van ongeveer 25-28 graden.
Haal ook eens alle insteekkaarten, behalve de videokaart natuurlijk, los..
Ook al een keer gedaan, en dan krijg ik de "normale" 1x lange 3x korte beeps van mijn mobo, wat betekent dat er iets met mijn RAM is (aangezien dat er niet in zit) Ook met een enkele geheugen reep erin krijg ik dezelfde problemen.

• Arachnan
kalizec schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:38:
Stock-speed problemen kun je oplossen door de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te lopen. Mijn inziens kun je het beste beginnen met een BIOS-reset en daarna een voor een onderdelen vervangen.
Die had ik helaas al doorgelezen en een aantal dingen van geprobeerd, maar zonder succes.

En aangezien ik geen losse onderdelen hier heb om dingen uit te proberen (ik typ dit op mijn laptop), is lukraak onderdelen vervangen zonder een idee te hebben wat er kapot is, een te dure aangelegenheid voor mij. Vandaar dat ik eerst wat research doe en hulp zoek ;)

Verwijderd

Heb je de mogelijkheid om een andere proc/geheugen te proberen?

• Arachnan
Helaas niet, de enige andere pc hier in huis is die van mijn vader, maar die heeft een I7 systeem.

Maar ik ben ondertussen (na 21x opnieuw te hebben opgestart) weer in windows op mijn pc en alles werkt prima. Dus zodra ik voorbij dat eerste scherm kom doet hij het zoals het hoort, geen rare geluiden, geen langzame opstart, herkent mijn 4 GB RAM en mijn E8400 ook gewoon zoals het hoort.

Daarom weet ik dus niet of het probleem hardware matig ligt, al lijkt me dat wel logisch.

Ik weet namelijk ook zeker dat hij dit probleem weer zal reproduceren zodra ik mijn pc reboot/uit zet.

[ Voor 9% gewijzigd door Arachnan op 05-04-2010 12:36 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Processor eens flink stressen zodra hij in Windows zit? Kijken of hij onder hoge load alsnog prima presteert. Memtest al gedraaid?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Arachnan
Memtest heb ik inderdaad nog niet gedaan.

Heb al wel een keer ~1 uur Prime95 gedraait zonder enige problemen. De temperatuur bleef ook onder 40 graden op stock.

Even Memtest draaien dan maar en hopen dat ik weer terug in windows kan komen.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
overklokken en auto is geen goed idee... maarschijnlijk je NB of VTT die een knauw hebben gehad door het voltage..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Arachnan
Als inderdaad mijn NB en/of VTT verrot zijn nu, is er een manier om dit te testen?

• nedernakker
deze cpu op een ander moederbord en dit moederbord met een andere cpu testen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Heb je al geprobeerd de latencies van het geheugen wat hoger te zetten (6-6-6-18)?
En ik zou inderdaad een nachtje memtest doen, en sowieso alles op de standaard waardes zetten. Als het dan al niet werkt, weet je in elk geval vrijwel zeker dat er iets mis is met de hardware, en dat het niet aan een evt. overklok ligt.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Arachnan
Alles staat al een paar weken gewoon op stock instellingen, dus als het met mijn overclock te maken heeft, dan is er iets kapot gegaan door mijn instellingen toen, want nu staan ze gewoon op fabrieksinstellingen terug.

Ik zal vanacht proberen een memtest te draaien.

Bedankt in ieder geval tot nu toe allemaal!

• Arachnan
Ik heb de memtest geprobeert te draaien, alleen slaat hij al na 1:30 mins vast op de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://s220.photobucket.com/albums/dd125/Arach_album/?action=view&current=DSC00130.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s220.photobucket.com/albums/dd125/Arach_album/?action=view&current=DSC00130.jpg

De teller achter test 3 blijft oplopen van "laag"(het gaat te snel om te zien waar het begint, maar ik denk vanaf 0) tot aan 32767.

Ik heb ook al ander RAM geprobeert, maar helaas nog steeds dezelfde melding (vandaar dat ik het ook raar vind dat memtest zoveel moeite heeft met mijn eigen RAM)

Iemand hier die wijs kan uit de memtest "foutmelding"?

[ Voor 8% gewijzigd door Arachnan op 06-04-2010 19:13 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het geheugen niet het probleem is dan is of je processor of je moederbord defect, dan moet je dat testen door onderdelen te verwisselen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• nedernakker
ik denk dat je het beste een budget mobo kunt halen en daar de cpu op kunt testen, je mobo zal eerder stuk gaan dan je cpu..

• Arachnan
nedernakker schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 19:40:
ik denk dat je het beste een budget mobo kunt halen en daar de cpu op kunt testen, je mobo zal eerder stuk gaan dan je cpu..
Ik heb net even geregeld dat ik morgen een oud mobo van een vriend van me kan lenen om te testen.

Aangezien je trouwens over mijn NB en VTT begon, wat had ik moeten doen om dit te voorkomen? (als inderdaad mijn mobo verrot is nu)

Samen met een vriend van me die claimt "er verstand van te hebben" die eerste overclock gedaan en we hebben alleen de FSB en Vcore aangepast totdat het systeem stabiel bleef in Prime95, nooit naar de NB en VTT gekeken.

1,275 Vcore is toch ook niet extreem hoog toch? Na wat rond gebrowsed te hebben zie ik in ieder geval mensen met veel hogere voltages (al zullen die meer aangepast hebben in de BIOS dan ik :P)

[ Voor 8% gewijzigd door Arachnan op 06-04-2010 20:19 ]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Arachnan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 20:17:
1,275 Vcore is toch ook niet extreem hoog toch? Na wat rond gebrowsed te hebben zie ik in ieder geval mensen met veel hogere voltages (al zullen die meer aangepast hebben in de BIOS dan ik :P)
Dat hangt volledig van de temperaturen af.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• nedernakker
Arachnan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 20:17:
[...]

Ik heb net even geregeld dat ik morgen een oud mobo van een vriend van me kan lenen om te testen.

Aangezien je trouwens over mijn NB en VTT begon, wat had ik moeten doen om dit te voorkomen? (als inderdaad mijn mobo verrot is nu)

Samen met een vriend van me die claimt "er verstand van te hebben" die eerste overclock gedaan en we hebben alleen de FSB en Vcore aangepast totdat het systeem stabiel bleef in Prime95, nooit naar de NB en VTT gekeken.

op auto gaat je moederbord overvolten, dus meer geven dan nodig, bijv. mijn maximus II gene hier geeft met NB op auto 1,34V met een FSB van 400, dit terwijl hij prima stabiel is op 1,2V.

ik zet ze bij een standaard FSB op de laagste mogelijke instelling en ga ze verhogen zodra het nodig is.
zelfde geldt overigens voor je PLL

• BruceAllMikety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-11-2025
Het kan ook te maken hebben met de befaamde Asus P5 kwaaltjes ?
Ik heb namelijk ook een Aus P5 mobo, tijdje overgeclocked, gebrek aan goede cooler terug gezet op stock speeds, 6 maanden mee gedraaid, en kreeg dezelfde kuren zoals jij die beschrijft..Terwijl alles op stock liep..
Ben al -+ 3 maanden bezig geweest om het systeem stabieler te krijgen..soms gaat het weken goed, en dan opeens heb ik weer een week waarbij ik de pc 10 keer moet opstarten voordat ie het doet.. En dan is de cirkel weer rond zeg maar.

Het verhaal over dat Auto volten lijkt me trouwens sterk dat daardoor je mobo kaduuk is.
Is toch erg vreemd als een mobo zichzelf zou gaan overvolten buiten de toegestanen grenzen ? Lijkt mij dat een mobo zo gemaakt is dat hij niet uit zichzelf buiten de veilige zones zou gaan clocken...tenzij handmatig ingevoerd.

• Bert2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb deze grappen laatst ook gehad. Precies het zelfde! ook bij het eerste scherm vast,

bij mij was het moederbord stuk, ik had een moederbord met p35 chipset.

Tevens ook een E8400 proc.
Pagina: 1