Toon posts:

HD crasht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Mijn HD crasht sinds kort meerdere keren per dag.
Het is begonnen tijdens het opstarten van een spel waarbij de PC compleet freezde en ik mijn pc alleen nog kon restarten met de aan/uit knop.
Probleem verergerde toen en ik kreeg diverse foutmeldingen (waaronder een blauw scherm met de melding dat Windows werd afgesloten om blijvende schade te vermijden).

Ik heb toen mijn PC opnieuw geformateerd en geinstalleerd (tot 2x toe zelfs), totdat mijn pc vaker begon te crashen, vooral bij het gebruik van programma's als SABNZBD en Grabit (als het programma gaat uitpakken en repareren crasht het systeem iedere keer) en ook tijdens het gebruik van WinRAR.

Nu is het zelfs zo vaak dat mijn pc ook crasht tijdens het gebruik van normale programma's zoals surfen.
Ik heb met HD Tune Pro een scan gemaakt en tijdens het scannen gaf het diverse warnings aan (ik heb hieronder de data gekopieerd) en ook dat er 1 bad sector was, helaas crashte ook mijn pc tijdens de scan, dus ik kon de scan niet voltooien.

Ik las in de OM FAQ over een Low Level Format. Kan iemand bij aub hier meer over vertellen of mij adviseren over wat te doen.
Bij voorbaat dank (als iemand meer info nodig heeft of iets dergelijk laat mij weten want dit is de 1e x dat ik op het forum hier reageer).

Overigens mijn PC is een Dell Dimension 9150, WIndows XP SP3, 3.4 GHz DualCore, 320 GB HD, 2048 DDR2 RAM.

HD Tune Pro: ST3320633AS Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate 114 90 6 60993262 ok
(03) Spin Up Time 97 96 0 0 ok
(04) Start/Stop Count 98 98 20 2456 ok
(05) Reallocated Sector Count 96 96 36 191 warning
(07) Seek Error Rate 61 53 30 414865825 ok
(09) Power On Hours Count 83 83 0 15181 ok
(0A) Spin Retry Count 100 100 97 0 ok
(0C) Power Cycle Count 98 98 20 2469 ok
(BB) Reported Uncorrectable Errors 1 1 0 65535 ok
(BD) (unknown attribute) 100 100 0 0 ok
(BE) Airflow Temperature 67 56 45 572588065 ok
(C2) Temperature 33 44 0 33 ok
(C3) Hardware ECC Recovered 64 52 0 28257377 ok
(C5) Current Pending Sector 49 49 0 1055 warning
(C6) Offline Uncorrectable 49 49 0 1055 ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 11 warning
(C8) Write Error Rate 100 253 0 0 ok
(CA) Data Address Marker errors 100 253 0 0 ok

Health Status : warning

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:00

D4NG3R

kiwi

:)

Wat laat je denken dat het specifiek je HDD's zijn..

Heb je het Geheugen bijv al eens getest?

Edit: al moet ik zeggen dat die HDtune uitslag wel een beetje abnormaal is :+

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 05-04-2010 03:22 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als SMART waarschuwingen op "Reallocated Sector Count" gaat geven en een fysieke scan geeft bad sectors aan dan staat de hardeschijf op het punt het te begeven. Zorg ervoor dat je een backup hebt van alle belangrijke data, kijk of je nog garantie hebt en ander koops een nieuwe hardeschijf.

Een Low level format is eigenlijk niet echt meer van deze tijd, mogelijk dat je iets aan tijd rekt voordat de hardeschijf het definitief begeeft, maar hij zal er zeer zeker niet meer betrouwbaar door worden.

Overigens heb je de hardeschijf ook al gecontrolleerd met de diagnostic tooling van de fabrikant zelf? HDtune is er algemeen en kan bepaalde data ook verkeerd interperteren. Daarom ook altijd de tooling van de fabrikant gebruiken, zeker als je RMA wilt aanvragen, vaak ben je dan een foutcode nodig die deze tooling kan genereren.

Maar dit had je allemaal kunnen vinden las je naast de FAQ"s ook eens de GoT search had gebruikt, dit is namelijk wel al veel vaker aan bod geweest hier op GoT. :)
D4NG3R NL schreef op maandag 05 april 2010 @ 03:21:
Wat laat je denken dat het specifiek je HDD's zijn..
Heb je het Geheugen bijv al eens getest?
Edit: al moet ik zeggen dat die HDtune uitslag wel een beetje abnormaal is :+
De melding van een bad sector zegt eigenlijk al genoeg. :)

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 05-04-2010 03:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ja, daarom ook snel die edit.. Ik keek ff snel over het lijstje heen en had niet alles gezien :|

Maar zoals word gezegt, je HDD staat (zo goed als) op het punt van overlijden... Data overzetten naar een andere schijf & Garantie / RMA aanvragen..

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 05-04-2010 03:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok dank jullie wel voor de reacties... nog 1 vraag (kon het niet vinden in het GoT): wat is een RMA?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Google it, heel makkelijk: Wikipedia: Return merchandise authorization . Oftewel: materiaal terugsturen met garantie naar de fabrikant.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jejking schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:21:
Google it, heel makkelijk: Wikipedia: Return merchandise authorization . Oftewel: materiaal terugsturen met garantie naar de fabrikant.
Kleine correctie, het is terugsturen naar jouw leverancier. Al hoe wel er ook fabrikanten zijn die RMA afhandelen is het verstandig dit in overleg te doen met jouw eigen leverancier, zorg er daarbij voor dat je alle afspraken altijd in e-mail of op papier hebt staan. Afhandeling direct bij de fabrikant kan sneller zijn, maar wanneer er problemen onstaan kun je alleen terug vallen op jouw leverancier als je afspraken hebt gemaakt om de fabrikant direct te benaderen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik begrijp het.
Ik heb een nieuwe HDD besteld en die komt er aan...
Dan had ik nog een vraag (hoort eigenlijk niet in dit topic thuis). Als ik voor mijn Dell systeem dus een nieuwe HDD er in ga zetten, heb ik dan ook een nieuwe XP versie nodig?

(Heb de cd wel apart maar kan me herinneren dat het niet mogelijk was om 1 XP op meerdere HDD's te installeren, maar dit weet ik niet meer zeker.)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:47:
Ok ik begrijp het.
Ik heb een nieuwe HDD besteld en die komt er aan...
Dan had ik nog een vraag (hoort eigenlijk niet in dit topic thuis). Als ik voor mijn Dell systeem dus een nieuwe HDD er in ga zetten, heb ik dan ook een nieuwe XP versie nodig?

(Heb de cd wel apart maar kan me herinneren dat het niet mogelijk was om 1 XP op meerdere HDD's te installeren, maar dit weet ik niet meer zeker.)
Je kan gewoon je oude versie gebruiken. Als je hem niet online kan activeren (omdat je hem op je oude systeem ook al geherinstalleerd + geactiveerd hebt) moet je een telefoontje plegen met Microsoft.. Maar ik geloof dat je (zonder problemen) 1 CD 5x van hardware kan laten veranderen voordat het irritant gaat doen.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 06-04-2010 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel voor je reactie... door wat ontstaan trouwens bad sectors? is dat door downloaden? slechte software? of iets anders?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 17:33:
dank je wel voor je reactie... door wat ontstaan trouwens bad sectors? is dat door downloaden? slechte software? of iets anders?
een HDD draait snel (7800x per minuut bijvoorbeeld) en er liggen kleine metalen deeltjes op.. Deze kunnen (komt bij een gezonde schijf niet voor) loslaten. Hierdoor word een klein stukje niet leesbaar..

Omdat er dan dus losse stukjes metaal in je schijf zitten, kan de rest ook beschadigt raken waardoor de rest ook kapot gaat.

Das even 1 manier dan.. er zijn nog wel meer manieren :P

Pagina: 1