Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Topicstarter
Hey :)

Mijn late-2008 Unibody Macbook @ 2,4 GHz (ja, die ene met het brakke scherm :'() heb ik met behulp van een VGA kabel aangesloten op mijn televisie. Het geluid loopt eveneens naar mijn televisie toe met behulp van een simpele mini-jack <> mini-jack kabel.

Om content af te spelen gebruik ik sinds kort het programma Plex. Dit bevalt uitermate goed. Even ter verduidelijking: de Macbook hangt aan een gigabit netwerk waarbij de daadwerkelijke content op een FW800-harddisk staat; deze wordt weer gedeeld door mijn iMac. Dus: de Macbook hangt gewoon aan een netwerk-share :).
Echter is nu het geval dat er een vreemd fenomeen optreedt bij het afspelen van HD content (1080p *.mkv's). De eerste 40-50 minuten gaat het prima, vrijwel zonder framedrops. Daarna krijg ik last van framedrops. De fan van de Macbook is overigens continue op 100% aan het blazen. Ik heb het idee dat het dan ook gaat om een heat-issue aangezien het probleem steeds na 40-50 minuten opduikt.

Ik lees hier en daar zeer goede dingen over het gebruik van een Mac Mini als media-center. Zelfs het oude model met 1,83Ghz zou met gemak 1080p content moeten kunnen afspelen, als ik sommige reacties hier op GoT mag geloven.
Heeft iemand hier de nieuwste generatie (low-end) Mac Mini in gebruik als media-center die dit kan bevestigen? Ik ben ook erg benieuwd naar de geluidsproductie bij 100% load. Aangezien de low-end Mac Mini's al geen probleem zouden mogen hebben met het afspelen van 1080p content, lijkt de eenmalige investering van €549,- voor een gloednieuwe Mac Mini mij namelijk een prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41
Ik gebruik zowel een (2009) 2GHz 1GB Mac Mini aan de TV om 1080P af te spelen, als mijn Unibody MacBook (late 2008) 2GHz 2GB. Werkt allebei prima. Jouw MacBook zou het ook prima moeten doen.

Doe anders eens een verse install, Plex erop, en probeer het nog eens. Laat hem overigens wel open staan, dan kan hij zijn warmte beter kwijt.

[ Voor 24% gewijzigd door thaan op 04-04-2010 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
ik was in de veronderstelling dat een VGA kabel een analoog signaal doorstuurt, geen digitaal signaal. dan zou het toch helemaal geen HD content door moeten sturen? of iig niet digitaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
thijszor schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:18:
ik was in de veronderstelling dat een VGA kabel een analoog signaal doorstuurt, geen digitaal signaal. dan zou het toch helemaal geen HD content door moeten sturen? of iig niet digitaal?
"HD" is niets meer dan een bepaalde resolutie, 1920x1080.
Ik zie niet in waarom een VGA aansluiting dat niet door kan geven, aangezien VGA geen maximum resolutie heeft. Het wordt inderdaad niet digitaal doorgestuurd over een analoge aansluiting en kabel, maar als je alleen maar een VGA poort op je TV hebt, heb je niet bepaald veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thaan schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:17:
Ik gebruik zowel een (2009) 2GHz 1GB Mac Mini aan de TV om 1080P af te spelen, als mijn Unibody MacBook (late 2008) 2GHz 2GB. Werkt allebei prima. Jouw MacBook zou het ook prima moeten doen.

Doe anders eens een verse install, Plex erop, en probeer het nog eens. Laat hem overigens wel open staan, dan kan hij zijn warmte beter kwijt.
De Macbook is onlangs opnieuw geïnstalleerd, echter merk ik dat 'ie hoe dan ook niet helemaal lekker meer draait. Ik vermoed dat de harde schijf niet helemaal 100% meer is, dus ik ga een SSD kopen en het opnieuw proberen.

Dat open laten ga ik eens proberen, eens kijken of dat helpt :) Thanks.
thijszor schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:18:
Het is inderdaad een analoog signaal, maar de resolutie is gewoon 1920 x 1080 x 24p. Een DVI kabel geeft een digitaal signaal over dezelfde resolutie maar is theoretisch beter vanwege de digitale 1-en en 0-en.
In de praktijk maakt het voor de beeldkwaliteit volgens mij geen donder uit :) Als alternatief kan je een DVI -> HDMI kabel kopen en aansluiten, maar dan heb je alsnog een losse kabel nodig voor geluid. Die VGA adapter/kabel had ik toevallig nog liggen, dus vandaar :+

Zie ook:
thaan schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:27:
[...]

"HD" is niets meer dan een bepaalde resolutie, 1920x1080.
Ik zie niet in waarom een VGA aansluiting dat niet door kan geven, aangezien VGA geen maximum resolutie heeft. Het wordt inderdaad niet digitaal doorgestuurd over een analoge aansluiting en kabel, maar als je alleen maar een VGA poort op je TV hebt, heb je niet bepaald veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Anoniem: 111703 schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:43:
[...]

De Macbook is onlangs opnieuw geïnstalleerd, echter merk ik dat 'ie hoe dan ook niet helemaal lekker meer draait. Ik vermoed dat de harde schijf niet helemaal 100% meer is, dus ik ga een SSD kopen en het opnieuw proberen.

Dat open laten ga ik eens proberen, eens kijken of dat helpt :) Thanks.
Gebruik anders Onyx even om je SMART te laten checken, maar klinkt niet echt alsof het aan je schijf ligt als je verder nergens problemen mee hebt. En wat als die film vanaf een externe schijf speelt, heb je het dan ook na ongeveer 40-50 minuten?

Ik kan je uit ervaring dus wel aardig vertellen dat je MacBook opzich geen problemen zou moeten opleveren. Mijne vorige witte (non-unibody) MacBook kon ook al 1080P draaien, dus de jouwe al helemaal. Ik zou toch even proberen zoveel mogelijk uit te sluiten, want dit is wel een beetje rare situatie. Installeer anders eens OSX op een externe USB schijf en draai vanaf daar eens Plex, misschien dat dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thaan schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:51:
[...]

Gebruik anders Onyx even om je SMART te laten checken, maar klinkt niet echt alsof het aan je schijf ligt als je verder nergens problemen mee hebt. En wat als die film vanaf een externe schijf speelt, heb je het dan ook na ongeveer 40-50 minuten?

Ik kan je uit ervaring dus wel aardig vertellen dat je MacBook opzich geen problemen zou moeten opleveren. Mijne vorige witte (non-unibody) MacBook kon ook al 1080P draaien, dus de jouwe al helemaal. Ik zou toch even proberen zoveel mogelijk uit te sluiten, want dit is wel een beetje rare situatie. Installeer anders eens OSX op een externe USB schijf en draai vanaf daar eens Plex, misschien dat dat werkt?
Ik ga dat direct doen, tnx. Als een witte (non-unibody) Macbook al 1080p moet kunnen draaien, dan moet mijn Macbook dat zeker kunnen lijkt me :?

Ik merk wel dat mijn Macbook de laatste tijd niet echt lekker meer draait. Het is allemaal een beetje hangerig en traag geworden; zelfs na een volledige herinstallatie. Ik hoop dan ook dat het de HDD is die niet meer goed is; dan koop ik een nieuwe SSD en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 22:07

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Anoniem: 111703 schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:19:
[...]

Ik ga dat direct doen, tnx. Als een witte (non-unibody) Macbook al 1080p moet kunnen draaien, dan moet mijn Macbook dat zeker kunnen lijkt me :?

Ik merk wel dat mijn Macbook de laatste tijd niet echt lekker meer draait. Het is allemaal een beetje hangerig en traag geworden; zelfs na een volledige herinstallatie. Ik hoop dan ook dat het de HDD is die niet meer goed is; dan koop ik een nieuwe SSD en klaar.
Zit er niet gewoon een hoop stof in je koeler? Ik heb dan wel geen Mac, maar dat terugschakelen in snelheid is vaak toch een hitteprobleem. Hier vielen laptops regelmatig uit. Even stof er uit blazen en goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
sebastius schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:43:
[...]
Zit er niet gewoon een hoop stof in je koeler? Ik heb dan wel geen Mac, maar dat terugschakelen in snelheid is vaak toch een hitteprobleem. Hier vielen laptops regelmatig uit. Even stof er uit blazen en goan!
Leegblazen van de fan zal zeker geen kwaad kunnen, even onderkant eraf schroeven met een ifixit.com guide en fan vasthouden en blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:38
Of 1080p goed soepel gaat ligt aardig aan de software die je gebruikt en aan de gebruikte codecs.

Met VLC loopt het meeste goed, maar soms nog wel schokkerig. Plex werkt bij mij voor geen meter. mkv's worden zeer zacht afgespeeld. Schijnt bekende bug te zijn overigens. In noodgevallen gebruik ik mplayer die het in die gevallen vaak wel goed doet.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LED-Maniak schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:21:
Of 1080p goed soepel gaat ligt aardig aan de software die je gebruikt en aan de gebruikte codecs.

Met VLC loopt het meeste goed, maar soms nog wel schokkerig. Plex werkt bij mij voor geen meter. mkv's worden zeer zacht afgespeeld. Schijnt bekende bug te zijn overigens. In noodgevallen gebruik ik mplayer die het in die gevallen vaak wel goed doet.
Bij mij is het precies andersom; VLC is 3x niks als het gaat om 1080p MKV's (vooral bij hogere bitrates á >20Mb/s met DTS 5.1 geluid) terwijl Plex alles lijkt te vreten.

Anyway:

Het schoonblazen van de fan lijkt het probleem opgelost te hebben. Het koelen gaat nu veel beter, dus blijkbaar was het dus toch een heat-issue. Ik heb ook een volledige hardware test gedaan en de HDD gechecked met de S.M.A.R.T. tool Onyx (thanks Thaan ;)). Beide lieten zien dat de hardware (gelukkig) oké is.

Zo lang ik niet andere software draai tegelijkertijd met Plex, lijkt alles prima te gaan. Bedankt voor de tips! :)
Pagina: 1