Koeling volgens een Boer

Pagina: 1
Acties:

• Lister_Storm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 22:04
Eens in de zoveel tijd surf ik eens wat sites af om te zien wat de mogelijkheden zijn om je CPU en andere kastonderdelen goed te koelen. Eens zal ik ook moeten overklokken om de levensduur van mijn systeem wat te verlengen (P3-450).

Vaak zie ik hier dan hele herbedradingen in systemen met 5 of 6 kleine fans erin, maar ik vroeg me af of dit niet heel wat makkelijker kan.

Ik heb hier thuis nog zo'n medium-size kamerventilator van de Blokker liggen. Als ik daar de voet vanaf haal, en een en ander wat verstevig, dan zie ik zat mogelijkheden om proppellor (+kap) en electromotor aan de zijkant van m'n kast te bevestigen.

Uiteraad met de beide zijkanten van mn kast verwijderd zodat er goede doorstroom en afvoer is.

Nu heb ik een paar vragen;

a) dit levert toch veel meer airflow op als allemaal van die kleine koelertjes, am i right?

b) hoe kan de electro-magnetische activiteit van dat motortje (best een grote) bepaalde onderdelen van m'n pc beinvloeden en

c) zijn er mensen die al eerder zo'n neandertaler-koeling hebben gemaakt?

Iemand?

Heusinkveld Engineering

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op vrijdag 09 maart 2001 00:54 schreef Lister_Storm het volgende:
Eens zal ik ook moeten overklokken om de levensduur van mijn systeem wat te verlengen
|:( |:( door overklokken gaat je pc heus niet langer leven hoor!!

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 03:07 schreef Mini-me het volgende:

[..]

|:( |:( door overklokken gaat je pc heus niet langer leven hoor!!
Dat is niet wat ie bedoeld.

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Hahaha, ja, tuurlijk krijg je in je kast een air-flow waar je U tegen zegt met zo'n fantilator, maar als je de boel een beetje netjes wil wegwerken...

Snappez vous :)

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

Ik heb ooit eens zon grote afzuigventilator van onze wc boven voor mn pc gezet, gericht op mn ouwe voodoo3. Ff testen hoever ik m over kon klokken :)

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Op vrijdag 09 maart 2001 03:21 schreef MisterDon het volgende:
Hahaha, ja, tuurlijk krijg je in je kast een air-flow waar je U tegen zegt met zo'n fantilator, maar als je de boel een beetje netjes wil wegwerken...

Snappez vous :)
Wegwerken / design / etc. boeit hem niet. Maar in hoeverre is dat afdoende, een dergelijke koeling? Dat is de vraag...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Lister_Storm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 22:04
Ik bedoel uiteraard de economische levensduur:p

Uiterlijk van m'n pc boeit me niet.

>>> Bartie,

hoe waren de resultaten?

Waar ik me het meeste zorgen over maak is dat ik met bijvoorbeeld bad sectors op mn HD kom te zitten door dat electromotortje, daar staat vergeleken bij zo'n klein ventilatortje heel wat meer vermogen (en dus electromagnetische kracht op).

M'n monitor gaat bongo's van die fan, maar hoe zit met bijvoorbeeld dus met m'n hd?

Heusinkveld Engineering

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Hd heeft er *waarschijnlijk* weinig last van.. (hangt beetje van verbruik enzo af) denk alleen al eens aan zo'n stekkerdoos die veel mensen naast hun comp hebben liggen.. dit heeft echter absoluut wel invloed op je monitor.. hoe wou je m er trouwens 'inbouwen'? plaatje?

*waarschijnlijk* = hd is daar wel aardig tegen beschermt met die metalen kast = soort kooi van faraday - om je systeem heen.

correct me if i'm wrong..

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Ik heb het een keer geprobeerd met zo'n kamer ventilator. Ik had er maar kant van mijn pc af.
De temp zakte 8 graden :P

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

die voodoo3 3000agp :
met cpu ventilatortje op de heatsink de mhz van 166 naar 176, (hoger liep ie vast in spellen)

met die grote ventilator erop gemikt kreeg ik m niet hoger dan 180mhz.

Van 166 naar 180mhz was op een k6/2 450 NIET te merken, (100 3dmarks meer) dus ik heb m later weer op 166mhz gezet. Want die 100 3dmarks was het mij niet waard, ik had geen geld en als dat ding kapot zou gaan had ik geen videokaart meer.... Dus toen ben ik weer gestopt met experimenteren. Oja, die grote afzuigventilator maakte ene gigantische herrie...

Verwijderd

Zoiets wil je dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.envador.com/Photos/PVCII/OpenedUp2.JPG

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Als het je niet boeit dat zo'n kast niet het toppunt van schoonheid is. Zou ik het gewoon doen, want het zal heel effectief zijn.

Alleen heb je het bij overklokken, met name over de CPU temperatuur. Deze daalt natuurlijk wel een stukje als je case-temperatuur daalt. Maar of je echt vel kunt oveklokken zal toch met name afhangen van het feit of er een redelijk koeler op je cpu zit (nu is dit doorgaans bij Intel wel het geval, zeker als je een BOXED versie hebt)

succes ermee.. En laat het even weten als je resultaten hebt.

Geen inspiratie

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

je krijgt m nooit lager als kamertemperatuur met een fan
:)

Verwijderd

en als je nu een slang buitenlucht laat aanzuige ;)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op vrijdag 09 maart 2001 13:42 schreef freakyfrank het volgende:
en als je nu een slang buitenlucht laat aanzuige ;)
gelukkig woont ie niet in een warm land :)

(in de zomer een probleempje :) hij maar hopen dat het koud blijft :))

Audi A8 W12 6.0

Pagina: 1