Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Hey,

Ik ga binnenkort werken voor een nieuwe werkgever en mag een lease auto uitzoeken. Het wordt een leasecontract van 4 jaar.Aangezien dit mijn eerste lease auto wordt die ik mag uitzoeken voor een lange periode doe ik even goed onderzoek.

Ik vraag me af in hoeverre ik vast zit aan dit lease contract. Ik weet dat als ik binnen die 4 jaar ontslag neem dat ik mijn lease contract moet gaan afkopen. Dat is een dure grap heb ik hier en daar gelezen.

Ik vraag me af wat er gebeurd als ik ontslagen wordt binnen die 4 jaar. Wie is er dan nog verantwoordelijk voor het lease contract. De werkgever of ik?

Bedankt...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zonder inzicht te hebben in je leasecontract is het voor ons ook onmogelijk om dit te beoordelen. Tevens hangt het van de specifieke situatie af en of je werkgever je aan die contractuele verplichtingen wil houden. In theorie zou je een penalty moeten betalen.

Misschien dat je deze vraag beter aan je werkgever kan stellen. Verder zie ik in je posthistory veel vragen over lease-auto's. Is je werkgever daar zo onduidelijk in?

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 04-04-2010 15:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:26

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb bij veel verschillende werkgevers gewerkt, maar dat wat jij zegt heb ik nog nooit van gehoord. Van je werkgever mag je een auto uitzoeken in een bepaalde leaseprijsklasse (hangt af van je salaris). Als je echter een duurdere auto wilt, kan dat vaak ook, maar dan moet je het verschil bijbetalen. Verder moet je dan inderdaad dat verschil doorbetalen als je eerder ontslag neemt (voordat je auto op is). Ik heb trouwens ook meegemaakt dat ik niet zelf direct een nieuwe auto mocht kiezen, maar eentje kreeg toegewezen die nog over was van een voorganger. Soms heb je geluk en is het een duurdere dan die je normaal zou mogen kiezen, maar hoef je niet bij te betalen. Nadat je die opgereden hebt, mag je normaal gesproken wel zelf een nieuwe uitkiezen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
cjdijk schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:00:
Ik heb bij veel verschillende werkgevers gewerkt, maar dat wat jij zegt heb ik nog nooit van gehoord. Van je werkgever mag je een auto uitzoeken in een bepaalde leaseprijsklasse (hangt af van je salaris). Als je echter een duurdere auto wilt, kan dat vaak ook, maar dan moet je het verschil bijbetalen. Verder moet je dan inderdaad dat verschil doorbetalen als je eerder ontslag neemt (voordat je auto op is). Ik heb trouwens ook meegemaakt dat ik niet zelf direct een nieuwe auto mocht kiezen, maar eentje kreeg toegewezen die nog over was van een voorganger. Soms heb je geluk en is het een duurdere dan die je normaal zou mogen kiezen, maar hoef je niet bij te betalen. Nadat je die opgereden hebt, mag je normaal gesproken wel zelf een nieuwe uitkiezen.
Veel kleinere bedrijven hebben wel een dergelijke regeling dat een werknemer bij vroegtijdig verlaten van het bedrijf een deel van de leasesom afkoopt. Daarnaast is het gewoon standaard dat je de eigen bijdrage voor de rest van de looptijd moet betalen als je weg gaat.

Bij ontslag hoeft dit echter nooit, mocht dit wel zo zijn, dan zou ik persoonlijk de leaseauto weigeren.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ook bij grotere bedrijven komt dit voor hoor (>250 werknemers). Als je dan een Matiz in leverde in je 2e jaar, moest je 24 x € 350 betalen (bizar, maar goed). Geen leuke grap en ook de reden dat ik bij dat bedrijf geen leaseauto genomen heb en gegaan ben voor OV en km vergoeding met eigen auto.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Ik zou me sowieso niet prettig voelen met een contract waarbij je bij vertrek de auto moet overnemen. Stel het bedrijf ligt je echt niet, dan wordt het nog een dure grap. Of je voelt je jarenlang nog ellendig omdat je er niet wilt blijven.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Tsja aan een lease-auto kleven een hoop voordelen, maar ook nadelen. Dit is er 1tje van. Maak voor jezelf duidelijk of dit iets belangrijk is. Overigens zie ik bij elk bedrijf andere voorwaarden. Dus ga dat goed na in je arbeidsvoorwaarden :)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 22:47
adesign schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:41:
Hey,

Ik ga binnenkort werken voor een nieuwe werkgever en mag een lease auto uitzoeken. Het wordt een leasecontract van 4 jaar.Aangezien dit mijn eerste lease auto wordt die ik mag uitzoeken voor een lange periode doe ik even goed onderzoek.

Ik vraag me af in hoeverre ik vast zit aan dit lease contract. Ik weet dat als ik binnen die 4 jaar ontslag neem dat ik mijn lease contract moet gaan afkopen. Dat is een dure grap heb ik hier en daar gelezen.

Ik vraag me af wat er gebeurd als ik ontslagen wordt binnen die 4 jaar. Wie is er dan nog verantwoordelijk voor het lease contract. De werkgever of ik?

Bedankt...
?? Onzin hoor, ik heb na 2jr ontslag genomen bij mijn eerste (na afronding studie) werkgever. Leverde gewoon de leasewagen in op de einddag van mijn ontslagtermijn. Niks afkopen ofzoiets. De auto en het contract gaat gewoon over op de volgende.

Ik had trouwens toen een 3 jarig contract denk ik.

Het slaat echt nergens op als je moet afkopen. Zeker als je starter bent is het niet vreemd om binnen 4 jaar over te stappen. Dan ga je toch nooit zo'n lease-contract aan.
Ik hoor er voor het eerst over.

edit: beter gezegd: het is een verkapte boete als je ontslag neemt bij een contract onbepaalde tijd. De secundaire arbeidsvoorwaarden zouden niet dusdanig moeten zijn dat je een boete moet betalen bij ontslag. In dat geval zijn je secundaire arbeidsvoorwaarden niet erg concurrerend. Al betekend dat in deze tijd niks, je moet blij zijn met je baan.

[ Voor 21% gewijzigd door Jazco2nd op 04-04-2010 23:51 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:48:
[...]

?? Onzin hoor, ik heb na 2jr ontslag genomen bij mijn eerste (na afronding studie) werkgever. Leverde gewoon de leasewagen in op de einddag van mijn ontslagtermijn. Niks afkopen ofzoiets. De auto en het contract gaat gewoon over op de volgende.
Dus omdat jij bij één werkgever het niet hebt gehad is het onzin?

In de (grote) detachering is het vrij normaal. Weet dat je bij CAP een half jaar na de start van het contract van een eventuele boete af bent. Bij Logica werken ze met stappen van jaren (eerste jaar een x bedrag, wat steeds lager wordt naar gelang de jaren) Volgens mij is dit wel in het geval dat jíj besluit te vertrekken. Als je ontslagen wordt zijn de kosten voor de werkgever.

Heb je een dergelijke regeling niet, dan zit het ongetwijfeld gewoon in de leaseprijs ingebakken en betaalt iedereen ervoor.

Daarom is het vaak handig om te kijken wat je wil en te kijken of er geen pool is van auto's van ex-collega's met kortere looptijden.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 05-04-2010 00:03 ]

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:30

Prx

Het nemen van een pool auto (mits je er één te pakken krijgt, ze zijn zo snel weg die krengen) heeft ook nog het voordeel dat je korting krijgt op het standaard lease tarief. En zo kan je elk jaar gewoon een ander wagentje rijden.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jazco2nd schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:48:
?? Onzin hoor, ik heb na 2jr ontslag genomen bij mijn eerste (na afronding studie) werkgever. Leverde gewoon de leasewagen in op de einddag van mijn ontslagtermijn. Niks afkopen ofzoiets.
johnnyv.nl schreef op maandag 05 april 2010 @ 00:01:
Dus omdat jij bij één werkgever het niet hebt gehad is het onzin?
Dat dus. Dat iemand het niet meegemaakt heeft wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Het is gewoon een stukje werknemersbinding. Als het je niet aanstaat, ga dan lekker fietsen of met je eigen auto. Probleem opgelost.

[ Voor 62% gewijzigd door Gunner op 06-04-2010 11:38 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
adesign schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:41:
Het leasecontract is een contract tussen jouw werkgever en de leasemaatschappij. Dat betekent dat je werkgever altijd als eerste aansprakelijk is.

Nu zijn er situaties waarbij jij mede-aansprakelijk kunt zijn, bijvoorbeeld doordat je jouw arbeidscontract opzegt. Daar is bij onvrijwillig ontslag uiteraard geen sprake van, en blijft je wergever onveranderd als enige aansprakelijk,

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Er bestaat bij de meeste leasemaatschappijen ook de mogelijkheid om voor een bedrag tussen de 15 en 25 euro in de maand het vervroegd inleveren af te kopen. Dan kun je er op elk gewenst moment weer vanaf. Dus, informeer eens bij de leasemaatschappij.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:19
Ardana schreef op zondag 04 april 2010 @ 21:18:
Ook bij grotere bedrijven komt dit voor hoor (>250 werknemers). Als je dan een Matiz in leverde in je 2e jaar, moest je 24 x € 350 betalen (bizar, maar goed). Geen leuke grap en ook de reden dat ik bij dat bedrijf geen leaseauto genomen heb en gegaan ben voor OV en km vergoeding met eigen auto.
En ook bij nog iets grotere bedrijven (>300.000) komt dit voor hoor. Daar moest je als afkoop in het eerste jaar 10% van de nieuwwaarde van de auto dokken (2e jaar 7,5%, 3e jaar 5% etc..).
In de meeste gevallen niet zo'n probleem omdat je bij overstap naar andere werkgever meestal gewoon de leaseauto mee kunt nemen, maar dit gaat niet altijd op natuurlijk.

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-11 22:50

HenkS

Da_king alias HenkS

ik laat die optie in ieder geval nooit meer in mijn contract plaatsen. Of dan neem ik geen lease-auto of ik doe mijn uiterste best bij onderhandeling dat dit eruit gaat.

bij mijn vorige baan had ik dit erin staan, ik ben redelijk snel vertrokken omdat het echt een drama was. (ondanks 3 uitgebreide gesprekken me toch flink verkeken op mijn baas :( )

dit stond ook in mijn contract en ik had een leaseauto van 32000 euro. Kon hem overkopen (zou me heel veel kosten) of de boel afkopen :( heeft me uiteindelijk 7400,- gekost. niet om vrolijk van te worden. en bij mijn nieuwe baan kreeg ik geen lease-auto dus er kon ook niks overgenomen worden.

persoonlijk zou ik zoiets dus nooit meer in mijn contract willen hebben.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Je moet inderdaad goed kijken op de boeteclausules in de leaseregeling voordat je een auto bestelt.

Vaak mag je pas bestellen na je proeftijd dus heb je een paar maanden voordat je die keuze echt maakt. Dan moet je inderdaad inschatten of je nog 3 a 4 jaar bij je werkgever gaat blijven.

Alternatieven zijn bijvoorbeeld om eigen rijder te worden (hangt wel van de regeling af of er een interessante vergoeding tegenover staat) of om een auto over te nemen die al een stuk van de looptijd achter de rug heeft.
Pagina: 1