Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan dit product te kopen:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/3000_3999/3500/3500/3507/350730_LB_00_FB.EPS.jpg
Echter heb ik daar een vraag over;
Als ik hier 4 paar luidsprekers op aansluit, wordt het geluid dan door vieren gedeeld? Dus krijgt ieder paar 1/4 van het volume?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:22:
Hallo,

Ik ben van plan dit product te kopen:
[afbeelding]
Echter heb ik daar een vraag over;
Als ik hier 4 paar luidsprekers op aansluit, wordt het geluid dan door vieren gedeeld? Dus krijgt ieder paar 1/4 van het volume?

alvast bedankt.
In principe niet :) Want hij schakelt alleen maar... Verlies zal bijzonder weinig zijn. Wel wat! Want dat is elk apparaat wat tussen je speakers en je versterker staat. Maar dat is te klein om echt te horen op een normale stereoset

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat plaatje zegt natuurlijk niet zo veel he.

Maar ik zie 4 knoppies, dan lijkt het me dat je per speaker-set kan bepalen of ie aangestuurd mag worden.

De verdeel-sleutel wordt - denk ik - niet bepaald door het kastje, maar door de speakers zelf. Elke speaker klinkt anders bij het zelfde vermogen wat een versterker uitstuurt. Verschil in impedantie (Ohm), en het wattage van de speaker.

Dus speakers met verschillende waardes zullen dus nooit exact 1/4 pakken. Zo kan het dus zijn dat 4 speakers op een bepaald volume prima klinkt, terwijl het heel anders klinkt als je hem bijvoorbeeld half open draaid.

De exacte berekeningen weet ik ook, maar een gelijk vermogen zal je met ongelijke speakers nooit krijgen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Touchdomex schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:27:
[...]

In principe niet :) Want hij schakelt alleen maar... Verlies zal bijzonder weinig zijn. Wel wat! Want dat is elk apparaat wat tussen je speakers en je versterker staat. Maar dat is te klein om echt te horen op een normale stereoset
Maar als ik hiermee twee paar speakers aan heb staan dan?
Want dat is toch wat dit apparaatje ook kan?!
Dat je acht speakers tegelijk aan kan zetten terwijl je maar één paar uitgangen gebruikt op je receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

vraag is even als je meerdere speakers aan zet of ze dan in serie of parallel komen te staan. Als het kastje ze allemaal parallel zet kun je wel eens een akelig lage belasting op je versterker krijgen waardoor die erg heet kan worden / in de beveiliging gaat of in het ergste geval defect zal raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ray schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:21:
vraag is even als je meerdere speakers aan zet of ze dan in serie of parallel komen te staan. Als het kastje ze allemaal parallel zet kun je wel eens een akelig lage belasting op je versterker krijgen waardoor die erg heet kan worden / in de beveiliging gaat of in het ergste geval defect zal raken
Maar ik mag toch aannemen dat een omschakelpaneel er niet voor gemaakt is om je versterker door te laten branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je weet dat je je versterker kan opblazen door verkeerde speakers aan te sluiten. Dat kan zo'n schakel-bord niet voorkomen natuurlijk als je het zelf verkeerd doet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 12:50
Het is nog niet zo zinvol om hier antwoord op te proberen te geven. Het is namelijk volgens mij alleen voor de TS duidelijk welk apparaat het is!

Als het echt een kastje is, waar twee signalen inkomen en tweemaal 4 dezelfde signalen uitkomen, dan hangt het inderdaad alleen af van de impedantie(karakteristiek) van de speakers. Als het dus dezelfde speakers zijn, dan zal het vermogen inderdaad ongeveer gelijk verdeeld worden.

Let bij het aansluiten van veel speakers er altijd op dat je in principe niet onder de minimale impedantie komt, die op de achterkant van de versterker staat aangegeven! Bij 4 ohm kan je dus maximaal twee speakers van 8 ohm of een van 4 ohm per kanaal aansluiten. Twee keer 6 ohm wordt al 3 ohm en zou dus onder de impedantie-grens komen.

Ook kan je er niet vanuit gaan dat, wanneer je een speakerset inschakelt/uitschakelt, het vermogen niet verandert, omdat je de impedantie die de versterker 'ziet' aan het veranderen bent!

Kort gezegd, alleen bij gelijke speakers wordt het vermogen gelijk verdeeld. Maar er komt dus veel meer bij kijken om het 'veilig' aan te sluiten!

Voor specifiekere informatie is het nodig om te weten welke versterker, welke speaker(s) en wat het kastje nu precies is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
joostvanpinxten schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:30:
Voor specifiekere informatie is het nodig om te weten welke versterker, welke speaker(s) en wat het kastje nu precies is!
Versterker : Onkyo SR507 --> waarbij op de achterkant staat 6 - 16 ohm / speaker
Ik neem aan dat dit 6 ohm tot 16 ohm per speaker is?!
Kastje: Speaka luidspreker-omschakelpaneel 4-weg (www.conrad.nl)
Luidsprekers : Waarschijnlijk de JBL SCS 200.5 en twee studiomonitoren (ik weet nog niet welke)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2010 17:19 ]

Pagina: 1