• Joeri_V
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2025
Hallo,

Ik heb vorige week was nieuwe spulletjes bij elkaar gesprokkelt via Vraag&Aanbod.
Het gaat om de volgende onderdelen:

Moederbord: H55M-E33
Geheugen: OCZ 3P13334GK Platinum edition 7-7-7 @ 1,8V
Volgende week een nieuwe i5 750

Mijn vraag is nu gaat dit problemen geven? Op het geheugenslotje staat 1,5V, terwijl het dus eigenlijk op 1,8V hoort te werken.

Alvast bedankt!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22
Het lijkt mij eerlijk gezegd verstandiger om de low voltage OCZ3P1333LV4GK versie van dit geheugen te pakken.

Waarschijnlijk lukt het ook wel om de high voltage modules op 1.65V aan de praat te krijgen maar ideaal lijkt het mij niet.

• Joeri_V
Is het erg om het in het bios gewoon op 1,8V te zetten?
Bedankt voor je reactie!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Joeri_V schreef op zondag 04 april 2010 @ 21:03:
Is het erg om het in het bios gewoon op 1,8V te zetten?
Bedankt voor je reactie!
Het is opzich niet erg om dat de rammetjes zelf er voor gemaakt zijn op deze hogere spanning te draaien, maar niet elk moederbord kan stabiel meer dan 1.5V geven voor het geheugen (simpelweg omdat dit niet in de normale spec zit).

Als je in je moederbord gewoon 1.8V aan kunt zetten, zou ik dit gewoon proberen, mocht je systeem dan niet stabiel zijn probeer dan even 1.65 of 1.5V of ander geheugen.

~ Mijn prog blog!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zou die combinatie afraden.

Je i5 750 hoort eigenlijk niet in combinatie met geheugen gebruikt te worden op een hoger voltage dan 1,65 volt (advies vanuit Intel).

Je OCZ3P13334GK heeft die 1,8 volt echt nodig om op die snelheden te lopen. Heb zelf zo'n kitje en op 1,5 volt kom je niet verder dan 1066 met 9-9-9. Kortom, JEDEC standaarden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Joeri_V
Bedankt voor de reacties.
Ik heb nu wel een paar vragen, namelijk wat zijn JEDEC standaarden :P
Waarom brengen ze dan uberhaupt geheugen uit dat gemaakt is voor 1,8V als het toch niet
kan in combinatie met een intel processor??
En kan ik het wel gebruiken icm een moederbord dat 1,8V ondersteund?

Alvast bedankt :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

http://www.jedec.org/

Verder is Intel niet de enige fabrikant met DDR3 compatible cpu's. En ook Intel's C2D/Q kon in de laatste maanden op DDR3 mobo's gebruikt worden. Deze hadden die V beperking niet.

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 08:25
Joeri,

In mijn systeem, met een AMD Phenom II processor, liepen ze op 1600 @ 1,8V met 9-9-9. Ik denk dat 1333 @ 1,7V wel moet lukken, misschien zelfs 1,65V. Ik weet alleen niet of het kwaad kan om ze op 1.8V te laten lopen. Ik denk dat als je moederbord die spanning stabiel kan leveren het geen probleem zou moeten zijn, dan is het gewoon een kwestie van de juiste verhoudingen vinden tussen voltage, frequentie en latenties.

Jasper.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het kan juist wel problemen opleveren, omdat Intel de geheugencontroller in de CPU heeft geplaatst bij de Core i serie. Dat geeft al sinds de i7 920 problemen met DIMMs waar meer voltage door moet. Die DIMMs waren al op de markt, omdat er inmiddels ook P45 en X48 moederborden met DDR3 bestonden.

• Japperrrr
http://www.hardware.info/...gstest_Core_i5_geheugen/4
'De geheugenmodules hebben we allemaal maximaal voorzien van 1,81 Volt spanning. Uiteraard zullen met een hoger voltage nóg hogere klokfrequenties mogelijk zijn, maar wij hielden het liefst een nog relatief veilige grens aan.'

Ik heb zelf nooit met de Core i serie gewerkt, maar dit is wel wat verwarrend :+

• kalizec
Japperrrr schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:44:
Ik weet alleen niet of het kwaad kan om ze op 1.8V te laten lopen. Ik denk dat als je moederbord die spanning stabiel kan leveren het geen probleem zou moeten zijn, dan is het gewoon een kwestie van de juiste verhoudingen vinden tussen voltage, frequentie en latenties.
Het op 1,8 volt laten lopen kan weldegelijk kwaad. De IMC in de Core-i serie heeft bij een voltage hoger dan 1,65 volt namelijk last van excessieve electro-migratie. Het gevolg is dat de IMC een gereduceerde levensduur kent.

Wikipedia: Electromigration

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Japperrrr
kalizec schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:57:
[...]
Het op 1,8 volt laten lopen kan weldegelijk kwaad. De IMC in de Core-i serie heeft bij een voltage hoger dan 1,65 volt namelijk last van excessieve electro-migratie. Het gevolg is dat de IMC een gereduceerde levensduur kent.
Dus wat HWI doet met hun materiaal en uitgebreid op hun site beschrijft hoe mensen dit thuis ook kunnen doen is niet veilig? Het kan best dat je gelijk hebt, maar zoals ik al zei is dit dus vrij verwarrend.

[ Voor 8% gewijzigd door Japperrrr op 05-04-2010 00:13 ]

• kalizec
Japperrrr schreef op maandag 05 april 2010 @ 00:12:
Dus wat HWI doet met hun materiaal en uitgebreid op hun site beschrijft hoe mensen dit thuis ook kunnen doen is niet veilig? Het kan best dat je gelijk hebt, maar zoals ik al zei is dit dus vrij verwarrend.
Dat is inderdaad vrij verwarrend, maar het feit is dat HWI onmogelijk levensduur tests uit kan voeren door voor kortere tijd deze configuraties te testen. Electromigratie laat zich namelijk niet zien in tests van een paar uur tot een paar dagen.

Ik wil dus niet zeggen dat HWI fouten heeft gemaakt bij hun tests. Wat ik wil zeggen is dat ze niet getest hebben op een dusdanige wijze dat dit probleem aan het licht kan komen.

Als je er meer over wilt lezen, zoek dan ook eens op Sudden Northwood Death Syndrome. Dit trad op bij Pentium 4 Northwood die vrij zwaar overgeclockt waren. Ze werkten allemaal prima stabiel voor enkele maanden tot een klein jaar, om vervolgens onherstelbaar uit te vallen vanwege electromigratie.

Wikipedia: Pentium 4

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou gewoon de clocks iets naar beneden schroeven, 1066 of zo, en daarmee kan je het voltage wat verlagen. Dan weet je zeker zeker dat het stabiel is en blijft en veel merk je er toch niet van (misschien wel helemaal niks in dagelijks gebruik).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Joeri_V
dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon in het BIOS de latencys en het aantal MHZ naar beneden zetten?
En moet ik mijn pc opnieuw installeren als ik nieuw geheugen, moederbord en processor heb?

Bedankt voor de reacties!

• Japperrrr
Ik denk dat je je pc wel opnieuw moet installeren. Je kunt het eerst gewoon proberen, met bijvoorbeeld alleen nieuw geheugen is het niet nodig, maar de kans zit er dik in dat je dan allerlei foutmeldingen krijgt. En ach, zo heel veel werk is dat nou ook weer niet :)

Verwijderd

Joeri_V schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:05:
dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon in het BIOS de latencys en het aantal MHZ naar beneden zetten?
En moet ik mijn pc opnieuw installeren als ik nieuw geheugen, moederbord en processor heb?

Bedankt voor de reacties!
Dat kan bij de meeste mobo's wel ja. Hoe kom je bij deze set? Het lijkt namelijk niet dat je heel veel onderzoek vooraf gepleegd hebt en bewust voor deze config gegaan bent? No offence btw :) Reinstall? In principe niet, al zullen de meesten hier zeggen van wel :) Ik zou het je wel aanraden hoor, het is nu toch Pasen :P.

• Japperrrr
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:10:
[...]
Dat kan bij de meeste mobo's wel ja. Hoe kom je bij deze set? Het lijkt namelijk niet dat je heel veel onderzoek vooraf gepleegd hebt en bewust voor deze config gegaan bent? No offence btw :) Reinstall? In principe niet, al zullen de meesten hier zeggen van wel :) Ik zou het je wel aanraden hoor, het is nu toch Pasen :P.
Hij heeft ze zegmaar van mij gekocht.. Maar voor €80,- kan hij ze zo weer verkopen, aangezien ze nieuw nog boven de €100,- zijn. Als hij daar voor kiest, wil ik wel getuigen dat hij ze daadwerkelijk van mij heeft gekocht, en ben ik bereid de garantie te regelen met de eventuele nieuwe eigenaar. ;)

Verwijderd

Japperrrr schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:15:
[...]

Hij heeft hem zegmaar van mij gekocht.. Maar voor €80,- kan hij het zo weer verkopen, aangezien ze nieuw nog boven de €100,- zijn. Als hij daar voor kiest, wil ik wel getuigen dat hij het daadwerkelijk van mij heeft gekocht, en ben ik bereid de garantie te regelen met de eventuele nieuwe eigenaar.
Ik bedoelde eigenlijk meer in de zin van: je koopt iets en daarna ga je vragen stellen of het wel samen werkt en welke configs mogelijk zijn etc. Dat zou ik persoonlijk vooraf bekijken en dan besluiten tot een koop.

• Japperrrr
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:16:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk meer in de zin van: je koopt iets en daarna ga je vragen stellen of het wel samen werkt en welke configs mogelijk zijn etc. Dat zou ik persoonlijk vooraf bekijken en dan besluiten tot een koop.
Inderdaad niet heel handig, maar aangezien mensen nou eenmaal fouten maken wil ik hem wel helpen het weer te verkopen. Ik kan het niet terugnemen, omdat ik het geld al heb uitgegeven :+

• Joeri_V
heheh aan drank zo te zien aan je foto :P
Ik was er echt niet van op de hoogte dat bij DDR3 geheugen ook de hoeveelheid Volt een rol gaat spelen, ik dacht dat het Mobo gewoon de hoeveelheid MHZ moet ondersteunen, in dit geval 1333MHZ en dat hij het dan gewoon deed, maar daar zat ik dus naast.
Ik ga dinsdag gewoon de i5 750 erop prikken en meteen in het bios het geheugen naar 1066 zetten dan kan hij gewoon op 1,5V blijven toch ? :) dan kijk ik over een tijdje wel naar een mobo wat 1,8V ondersteund

Bedankt!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Joeri_V schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:30:
dan kijk ik over een tijdje wel naar een mobo wat 1,8V ondersteund
Volgens mij ligt dat meer aan de CPU, waar de geheugencontroller in zit. Voor alle s1156-mobo's en CPU's (en ook s1336 voor zover ik weet) is het verstandiger om lekker op 1,5V - 1,6V te blijven. Maar zoals ik al zei merk je het verschil waarschijnlijk nauwelijks dus tenzij je dagelijks applicaties draait die bijzonder veel geheugenbandbreedte nodig hebben zou ik me er geen zorgen om maken dat die op iets lagere snelheid draait ;) en zou ik al helemaal geen nieuwe hardware voor kopen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1