Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesseln
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-08 16:44
Hallo medetweakerts!

Afgelopen zaterdag heb ik een Intel SSD van 40 GB (de X25-V) gekocht voor mijn Asrock ION330-Pro. In de bios AHCI aangezet en Windows XP geinstalleerd op de SSD.

Alles goed en wel, maar nu wil SSD Toolbox de SSD niet herkennen. Heb een beetje rondgezocht en dit schijnt aan de nforce controller te liggen die in de Asrock zit.

Iemand een idee om toch mijn ssd te kunnen trimmen? Wil niet dat hij al snel de geest geeft :|

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
wesseln schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:31:

Iemand een idee om toch mijn ssd te kunnen trimmen? Wil niet dat hij al snel de geest geeft :|

Alvast bedankt! _/-\o_
Hij zal niet sneller de geest geven aangezien je met TRIM net zoveel lees/schrijf acties hebt als zonder TRIM. Het enige dat je gaat merken is dat je SSD na verloop van tijd wat minder snel word doordat de als leeg gemarkeerde blokken niet vooraf leeggemaakt worden door het OS maar pas bij het daadwerkelijk beschrijven van de blokken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesseln
Ok, maar dan is TRIM toch nog wel een must... ik vraag me af of Intel of Nvidia hier iets aan gaat doen.

Wat is dat trouwens met het defragmenteren van een SSD? Heb gelezen dat hij daar kapot van kan gaan. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slijt sneller, en je wint er geen snelheid mee, en je gooit alles door elkaar in je SSD.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:14:
Slijt sneller, en je wint er geen snelheid mee, en je gooit alles door elkaar in je SSD.
Volgens mij zit je er naast, maar probeer dit statement eens te onderbouwen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quote.
Het defragmenteren van het bestandsssyteem op een ssd haalt echter niets uit om de interne defragmentatie van de ssd te verminderen, die kan zelfs groter worden. Vanwege wear levelling bestaat er bij ssd's geen vaste relatie tussen blokadres en fysieke positie van de gegevens in het flashgeheugen van de ssd. De beter presterende ssd's doen geen in-place updates van gegevens maar schrijven wijzigingen weg naar direct beschrijfbare lege geheugenblokken die zich overal in het flashgeheugen kunnen bevinden. Je bestandssysteem kan er na defragmentatie erg netjes gesorteerd uitzien terwijl de gegevens op de ssd nog steeds kriskras door elkaar zijn opgeslagen.
Het enige waar je wel zeker van bent is dat defragmenteren onnodige slijtage van de geheugencellen veroorzaakt.

Quote.
Defragmenteren veroorzaakt veel writes en levert weinig op omdat de leestoegangstijd van flashgeheugen minimaal is. Verder zegt de locatie van gegevens in het bestandssysteem bij solid state drives weinig over de locatie in het fysieke medium, omdat de ssd's er een dynamische mapping op na houden. Dit wordt gedaan om de schrijfacties evenredig te verdelen over de geheugenblokken en om de prestaties te verbeteren.

Dit allemaal uit het SSD topic. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ok, jouw opmerking ging over defragmenteren, ik dacht dat het topic over al dan niet doorgeven van TRIM ging. Voor het defragmenteren heb je gelijk, voor TRIM niet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook GC zorgt voor meer slijtage. Omdat er gewoon meer schrijfbewerkingen zijn.
Ook TRIM zorgt voor slijtage.

c70070540. In het SSD topic is er genoeg over te vinden !

Als je nou geen TRIM of GC hebt dan blijft de data staan waar tie staat.

Het is jammer dat ik het artikel niet meteen kan terug vinden over trim en slijtage.

Quote uit het ssd topic van iemand die het ook gelezen heb.
Toepassing van trim is niet zo bevorderlijk voor de levensduur van ssd's. Is reeds gebleken uit diverse onderzoeken op andere internationale fora. De tijd zal het leren, zoals ervaringen met andere
nieuwe (electronische) producten op termijn. De ssd is nog niet zolang op de markt, afwachten dus maar en niet te snel oordelen denk ik.

[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:27:
Ook TRIM zorgt voor meer slijtage.
Dan nogmaals, onderbouw dat eens? TRIM zorgt alleen voor een verplaatsing in tijd van een actie die toch wel gedaan gaat worden volgens mij.
Ook GC zorgt voor meer slijtage. Omdat er gewoon meer schijfbewerkingen zijn.

c70070540. In het SSD topic is er genoeg over te vinden !
Ik ken dat topic, maar heb nog nooit gelezen dat TRIM voor meer slijtage zorgt. Niet in dat topic en ook nergens anders. Lijkt me ook onzin omdat de techniek van wissen en schrijven alleen veranderd in tijd, maar niet in aantal. Dus nogmaals... Onderbouw je statement!
Als je nou geen TRIM of GC hebt dan blijft de data staan waar tie staat.
Met TRIM blijft de data ook staan waar ie staat! Maar als je echt zo overtuigd bent van je gelijk, dan laat ik me daar graag op wijzen met onderbouwing. Dus: show me the money!

Alleen de data in jouw reactie verdanderd steeds, en daar is TRIM niet de oorzaak van... :+

[ Voor 69% gewijzigd door Gé Brander op 05-04-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
c70070540 schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:31:
[...]

Dan nogmaals, onderbouw dat eens? TRIM zorgt alleen voor een verplaatsing in tijd van een actie die toch wel gedaan gaat worden volgens mij.
Precies. TRIM gooit de geheugen blokken leeg in de tijd dat je SSD weinig tot niets te doen heeft. Heb je geen TRIM dan gooit de firmware bij het beschrijven van een volle geheugencel eerst het blok leeg alvorens het weer te beschrijven. Met als gevolg een hogere access time omdat hij 2 keer de actie moet doen op het moment dat die nodig is.

TRIM zorgt alleen maar voor het tijdig leeggooien van geheugencellen wanneer er weinig tot geen gebruik van de SSD gemaakt word zodat het OS direct de beschikking heeft over lege geheugencellen wanneer deze nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

redfoxert schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:34:
[...]
Het enige dat je gaat merken is dat je SSD na verloop van tijd wat minder snel word doordat de als leeg gemarkeerde blokken niet vooraf leeggemaakt worden door het OS maar pas bij het daadwerkelijk beschrijven van de blokken.
Hmm, daar bekijk je je wel een beetje in. Zeker als je SSD wel eens nokvol is geweest zonder trim.. je merkt het wel :X

Firmware met trim support erop en de boel is op den duur weer snel zoals uit de doos. Raar maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-08 21:51
Veel informatie over SSD´s http://tweakers.net/revie...rformance-degradatie.html
Lees dit eerst maar eens door, dan zijn alle onduidelijkheden weg en hoef je de meest voorkomende vorm van miscommunicatie niet ook hier toe te passen, namelijk onduidelijkheid van definities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Het is jammer dat ik het artikel niet meteen kan terug vinden over trim en slijtage.

Quote uit het ssd topic van iemand die het ook gelezen heb.
Toepassing van trim is niet zo bevorderlijk voor de levensduur van ssd's. Is reeds gebleken uit diverse onderzoeken op andere internationale fora. De tijd zal het leren, zoals ervaringen met andere
nieuwe (electronische) producten op termijn. De ssd is nog niet zolang op de markt, afwachten dus maar en niet te snel oordelen denk ik.
En heb je de reactie daarop gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja.

Het is gebleken dat SSD`s meer schrijfbewerkingen doen dan je ziet.
Daar is ook een artikel over van die nieuwe SSD`s van ocz vertex.
Die nieuwe sandforce controller schrijft minder dan andere SSD`s.

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 15:03:
Ja. Het is gebleken dat SSD`s meer schrijfbewerkingen doen dan je ziet.
Daar is ook een artikel over van die nieuwe SSD`s van ocz vertex.
Laatste keer: Onderbouw je uitspraken eens. Zo maar iets roepen kunnen we allemaal, maar het lijkt er op dat je nu onzin de wereld in aan het bazuinen bent. Als maar genoeg mensen dat verhaaltje gaan meevertellen, dan wordt het langzaam maar zeker de "waarheid". En voor je het weet zien we op Discovery de Mythbusters dit checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

wesseln schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:31:
Je hebt de toolbox niet nodig om te trimmen. Trim gaat met windows als je de ahci drivers van MS hebt helemaal vanzelf. is alleen van toepassing op Win 7

Dat de toolbox niet werk is weer een ander verhaal, en apart.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 11-04-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op maandag 05 april 2010 @ 15:10:
[...]

Laatste keer: Onderbouw je uitspraken eens. Zo maar iets roepen kunnen we allemaal, maar het lijkt er op dat je nu onzin de wereld in aan het bazuinen bent. Als maar genoeg mensen dat verhaaltje gaan meevertellen, dan wordt het langzaam maar zeker de "waarheid". En voor je het weet zien we op Discovery de Mythbusters dit checken.
http://hothardware.com/printarticle.aspx?articleid=1449
Write amplification.

Ik snap niet waarom je het zo op de man speelt? Jij weet dat ik het fout heb. Ik denk dat ik gelijk heb, maar ik heb het mis volgens jou en andere. Ik speel niet op de man. Maar zeg dan wat er verkeerd aan is! Ik ben zelf niet op "die hoogte" van SSD`s zoals waarschijnlijk jij dat bent of Femme. Als ik de dingen door elkaar type, zeg dat dan.

Dus alleen posten als je er echt 100 % verstand van hebt?
Forum maar dicht dan?

Dit zijn posts waar ik wat aan hebben.
Seroo schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:41:
Veel informatie over SSD´s http://tweakers.net/revie...rformance-degradatie.html
Lees dit eerst maar eens door, dan zijn alle onduidelijkheden weg en hoef je de meest voorkomende vorm van miscommunicatie niet ook hier toe te passen, namelijk onduidelijkheid van definities.
Niet op de man en erg informatief.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2010 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

@Canton, het is niet op de man bedoeld in de negatieve zin, maar ik hou er niet zo van als er onwaarheden verteld worden over bepaalde technieken. Het is belangrijk dat als je iemand advies geeft, dat het dan vooral zo goed mogelijk is. Natuurlijk hoef je niet meteen een forum te sluiten :)

Alleen als er door meerdere reeds gewezen is dat het hoogstwaarschijnlijk niet waar is, waarom dan volhouden en steeds weer zeggen dat het wel zo is?

In dit specifieke geval heb ik nog nooit gehoord dat TRIM levensduurverkortend zou zijn, maar dat maakt het natuulijk niet waar of onwaar mijn stelling. Echter omdat jij zo stellig, zonder onderbouwing blijft beweren dat het wel zo is, wil ik daar graag onderbouwing van zien, zodat ik mijn stelligheid kan bijstellen naar de andere kant als het zo is. Dat is de reden waarom ik er steeds om vroeg, niet om je af te katten of zo.

Excuses als het wel zo over is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor mijn fout.
Ik haal ze door elkaar die TRIM en GC.
Natuurlijk blijft de data staan met TRIM.

Zeer zeker is het frustrerend om te zien als er onwaarheden worden gepost. Ik ben technisch aangelegd maar niet zoals Femme of andere op het gebied van SSD`s.

Ik heb zelf ook SSD`s en gebruik ze voor windows en RAR en PARen.
Ik ben zelf dan ook niet bang voor meer slijtage als het zo is.

Dit bovenstaande is gewoon eigen ervaring wat met lezen en praktijk is opgedaan. Helaas werken ze hier op het werk nog met HDD`s. Ik bedoel dus ermee, dat ik niet gelijk of wat dan ook hoeft te krijgen, hebben.
Ik lees voornamelijk op GOT, en post soms als ik genoeg vrije tijd heb.

Ben blij dat we normaal kunnen doen tegen elkaar!
Heb al genoeg leuke topics zien dicht gaan.

MvrGr.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesseln
job schreef op maandag 05 april 2010 @ 15:13:
[...]

Je hebt de toolbox niet nodig om te trimmen. Trim gaat met windows als je de ahci drivers van MS hebt helemaal vanzelf.

Kan iemand dit verifiëren? Hij ziet de SSD bij mijn trouwens als een SCSI :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Oh verrek, ik lees nu pas dat je xp hebt. xp heeft helemaal geen trim.. dus dan moet je inderdaad de toolbox gebruiken.

Het scsi verhaal is niets apart.. je hebt een oud os.. en die moeten soms trucs uithalen om sata te kunnen ondersteunen. Ik zou zeggen dat het hoog tijd is om een recent os te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:16
[...]

Je hebt de toolbox niet nodig om te trimmen. Trim gaat met windows als je de ahci drivers van MS hebt helemaal vanzelf.

Dit geldt alleen voor windows 7 (ondersteund als enige het AHCI commando voor TRIM), niet voor XP of Vista, daar moet de toolbox wel worden gebruikt om te trimmen...

Wat de garbage collector doet op een SSD is data verplaatsen om de SSD effectiever te laten werken. De garbage collector zorgt dus voor meer schrijfbewerkingen dan je ziet. TRIM daarintegen doet niets anders als lege blokken in het bestandsysteem ook daadwerkelijk fysiek leeg maken op de SSD. Dit zorgt voor meer lege blokken waardoor de GC beter functioneerd.
De reden dat TRIM handig is, is dat het beschrijven van een leeg blok op een SSD sneller gaat dan het beschrijven van een vol blok (eerst het volle blok wissen, daarna pas weer beschrijven). Bij een conventionele HDD is dit niet nodig, want daar maakt het beschrijven van een vol blok of een leeg blok niet uit. Daarom wordt een bestand alleen gewist uit de master table en niet op de fysieke locatie. Trim veranderd dit dus.

Edit: Zoals eerder genoemd, lees hier en 'be enlightend!' reviews: Kingston SSDNow V 40GB

[ Voor 7% gewijzigd door R.E. op 08-04-2010 13:19 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Zo Wesseln. Welkom in de wereld van SSDs :+

Welke driver gebruik je nu trouwens? Je zou ook gewoon IDE kunnen kiezen en dan standaard driver kunnen gebruiken. Denk dat je dan de Toolbox wel aan de praat krijgt (en gok dat je AHCI features toch niet gaat benutten, al weet ik niet wat je met die ion gaat doen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ik in dit topic mogen vragen, hoe de SSD bevalt in de Asrock ION 330?

Ik heb twee van die machines verkocht en de onnozele gebruikers vinden ze traag. Heb je de SSD erbij in gezet, en werkt dat dan een stuk sneller? Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

R.E. schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:15:
Dit geldt alleen voor windows 7 (ondersteund als enige het AHCI commando voor TRIM), niet voor XP of Vista, daar moet de toolbox wel worden gebruikt om te trimmen...
Daar ben ik allang van op de hoogte. Zoals je boven je reactie ziet.. had ik niet gezien dat TS xp draait.
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:26:
Ik heb twee van die machines verkocht en de onnozele gebruikers vinden ze traag. Heb je de SSD erbij in gezet, en werkt dat dan een stuk sneller? Ik ben benieuwd!
Het zijn natuurlijk ook geen snelheidsmonsters. Enerzijds ligt dat aan de atom, al zou het voor simpel word en internet gebruik snel genoeg moeten zijn.
Anderzijds ligt dat aan de HD die erin zit. Een 2.5" inch schijf is niet zo snel als een 3.5" schijf. Dit vervangen zou de asrock sowieso een stuk soepeler moeten kunnen laten werken. Je cpu hoeft minder te wachten op de HD, programma's starten sneller op. Voor de echt zware dingen (rarren, parren, encoderen) heeft een SSD geen zin. Je kan beter aan de onnozele gebruikers vragen wat ze er dan traag aan vinden. Hoe merken ze dit?

Ik bedoel als ze ermee gaan gamen hebben ze de verkeerde pc gekocht. Als ze video's willen bewerken ook.

[ Voor 59% gewijzigd door job op 11-04-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
[...]

Dat is alleen bij Windows 7 toch? TS gebruikt XP (waarom XP dat vraag ik mij ook af :P )
Oh nevermind :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:29:
[...]
Het zijn natuurlijk ook geen snelheidsmonsters. Enerzijds ligt dat aan de atom, al zou het voor simpel word en internet gebruik snel genoeg moeten zijn.
Anderzijds ligt dat aan de HD die erin zit. Een 2.5" inch schijf is niet zo snel als een 3.5" schijf. Dit vervangen zou de asrock sowieso een stuk soepeler moeten kunnen laten werken. Je cpu hoeft minder te wachten op de HD, programma's starten sneller op. Voor de echt zware dingen (rarren, parren, encoderen) heeft een SSD geen zin. Je kan beter aan de onnozele gebruikers vragen wat ze er dan traag aan vinden. Hoe merken ze dit?

Ik bedoel als ze ermee gaan gamen hebben ze de verkeerde pc gekocht. Als ze video's willen bewerken ook.
Ze internetten er eigenlijk alleen maar mee. Ze vinden de opstarttijden lang, net zoals het laden van applicaties.

Weet jij uit je hoofd of er een 2e schijf bijgeplaatst kan worden? Anders hebben ze weer zo weinig opslagruimte met bijvoorbeeld alleen een 80GB SSD.
(ik vind de ION wel mooi, omdat hij zuinig is, stil, mooi, klein en betaalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is begrijpelijk, dat gebruikers de Asrock ION330-Pro langzaam vinden. hardware.info noemt deze computer een thuisserver. Servers zijn gebouwd op duurzaamheid en een langdurige foutloze werking en niet op snelheid.

http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmlxYJ1nk2idlWI/view/

http://www.asrock.com/nettop/overview.asp?Model=ION 330Pro

Een ssd levert waarschijnlijk een sneller systeem op.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:36:
Het is begrijpelijk, dat gebruikers de Asrock ION330-Pro langzaam vinden. hardware.info noemt deze computer een thuisserver.
Je geeft een linkje van één gebruiker daar die enthousiast heeft gepost waar hij zijn ION330 voor gebruikt?
Servers zijn gebouwd op duurzaamheid en een langdurige foutloze werking en niet op snelheid.
Onzin. Een server kan net zo goed duurzaam zijn en bloedsnel.. Het één sluit het ander niet uit.

Overigens is dit een klein Asrock thuiscomputertje, daarbij moet ik nou niet meteen aan duurzaamheid denken :P
Een ssd levert waarschijnlijk een sneller systeem op.
Ligt er ook maar helemaal aan waar nu de bottleneck zit. Als de gebruiker nu steeds zit te wachten tot de trage cpu alles verwerkt hebt, dan kun je er wel een SSD inhangen maar die atom cpu blijft nog steeds erg traag.

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 11-04-2010 15:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardware.info geeft deze informatie:

Beschrijving

Nieuwe thuisserver die dient als webserver en soort mini-NAS en werk systeempje. Vervangt de Cooler Master Stacker kast met zes harde schijven en Perc 5i raidcontroller. Voornaamste reden voor deze 'downgrade' is het energieverbruik. Deze ASRock ION 330 Pro verbruikt minder dan 30 watt, de oude server schat ik in op bijna 100 watt. Dat scheelt dus wel op jaarbasis aangezien het kastje 24/7 moet draaien.

Einde beschrijving.

hardware.info beschrijft een systeem met Ubuntu.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:20:
[...]

Ze internetten er eigenlijk alleen maar mee. Ze vinden de opstarttijden lang, net zoals het laden van applicaties.

Weet jij uit je hoofd of er een 2e schijf bijgeplaatst kan worden? Anders hebben ze weer zo weinig opslagruimte met bijvoorbeeld alleen een 80GB SSD.
(ik vind de ION wel mooi, omdat hij zuinig is, stil, mooi, klein en betaalbaar)
Er is volgens mij maar ruimte voor 1 ssd en 1 slimline dvd-rom,maar download de handleiding eens. Je zou eens kunnen kijken of er nu een 5400 toeren schijf in zit, dan zou een 7200 toeren schijf ook al een verbetering zijn.

Maar je moet eens kijken hoeveel opslag ruimte er nodig is. 80GB is voor sommigen inderdaad veels te weinig. Maar bijvoorbeeld mijn ouders hebben genoeg aan 50GB.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 11-04-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Intel® Atom™ 330 1.6GHz (Dual core)
1,6 gigaherz is vrij weinig. Windows 7 zou wel snel kunnen werken, ook op deze processor van 1,6 GHz. Misschien staat er een zware virusscanner op of staat de firewall te heftig afgesteld of zijn andere applicaties op de achtergrond aan het draaien.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
job schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:44:
[...]
Er is volgens mij maar ruimte voor 1 ssd en 1 slimline dvd-rom,maar download de handleiding eens. Je zou eens kunnen kijken of er nu een 5400 toeren schijf in zit, dan zou een 7200 toeren schijf ook al een verbetering zijn.

Maar je moet eens kijken hoeveel opslag ruimte er nodig is. 80GB is voor sommigen inderdaad veels te weinig. Maar bijvoorbeeld mijn ouders hebben genoeg aan 50GB.
Sorry maar in de ION330 series van Asrock kunnen 2 2.5" drives, samen met de slimline dvd/bd speler.

Er kan dus prima een SSD in samen met een grotere, langzamere traditionele harddisk.

@zwe: Voor een Atom/ION/HTPC is een dual core 1.6ghz met hyperthreading echt meer dan genoeg. Dat 1.6ghz weinig is zegt niets over de prestaties van een cpu tegenwoordig. Het is maar net waar je het voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een reactie op de webstie van hardware.info

Het is moeilijk om te precies definiëren wat er nou precies loos is met deze platforms. Als je echt weinig eisen hebt kun je er enigszins mee uit de voeten, maar als je er net iets specifieks mee wilt dan kom je bij deze dingen toch al heel gauw uit op het punt dat je moet concluderen dat het "net niet is wat je zoekt" Of er is gebrek aan SATA poorten, of je komt in de knoei met videoformaten die je niet kunt afspelen, of je hebt weer weinig ruimte in je kastje voor HD's (bij homeservers), etc. etc. Het is het gewoon net niet vanwege die suffe beperkingen van die Intel er bij oplegd.

Einde reactie.

Misschien wordt een dergelijk systeem vrij snel ervaren als een systeem met beperkte mogelijkheden.

http://www.hardware.info/...MRpaA/Intel_Atom_Special/

http://www.hardware.info/...SRock_Ion_330_HTBD_Black/

Over de harde schijf:
- 320GB 2.5" HDD, capable to support RAID 0, 1 by adopting the 2nd 2.5" HDD

De harde schijf is een Seagate ST9320325AS, die inderdaad op 5400 toeren draait.

In de testjes van de processor en de harde schijf staat dit systeem in de onderste regionen.

http://www.hardware.info/...enchmarks/bGpkbZiTmJHKZMg

http://www.hardware.info/...enchmarks/bGpkbZiTmJHKZMg

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dames, heeren,

U bent allen erg snel. Ik had ook juist uitgezocht dat het om een 5400rondjes Seagate gaat met 8MB cache. 2.5" en dat er ruimte is voor een 2e schijf van 2.5".

Interessant allemaal! Ik ben heel benieuwd of die schijf de bottleneck zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

redfoxert schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:53:
Sorry maar in de ION330 series van Asrock kunnen 2 2.5" drives, samen met de slimline dvd/bd speler.

Er kan dus prima een SSD in samen met een grotere, langzamere traditionele harddisk.
Echt 100% zeker? De handleiding vertelt me dat het ding maar 2 sata poorten heeft (1 voor de dvd-rom, 1 voor een hd). Kan zijn dat de handleiding niet klopt. http://europe.asrock.com/manual/qig/ION%20330Pro.pdf

Zeker weten dat het dus fysiek mogelijk is er een 2e hd bij te steken? Dus zijn er 3 sata poorten? en is er ruimte om een 2e hd te monteren? Heb je er zelf een?

blijkt toch mogelijk

[ Voor 63% gewijzigd door job op 11-04-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een eenvoudige manier om uit te vinden of de harde schijf de snelheid van het systeem in belangrijke mate bepaalt is door de snelheid van de harde schijf te meten met HDTune en CrystalDiskMark.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:44:
hardware.info geeft deze informatie:
Gebruiker Frank Knoppers schrijft inderdaad waar hij zijn ION voor gaat gebruiken. Wat heeft dat nou verder met dit topic te maken? :P

En het maakt een Asrock ION al helemaal niet opeens servergrade hardware :o

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SATA connector: For second HDD SATA data cable

Dit staat in de handleiding van de link van job. De derde sata-poort zit volgens de plattegrond een stukje bij de andere twee vandaan aan de andere kant van het systeembord. De derde sata-poort heeft nummer 4 op de overzichtstekening.

In de handleiding staat beschreven hoe een tweede harde schijf in het systeem gemonteerd kan worden. Omdat de omschrijving nogal onbegrijpelijk is kan er getwijfeld worden aan de mogelijkheid, dat een ssd en een harde schijf samen in het kastje passen.

http://download.asrock.com/manual/ION%20330Pro.pdf

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 16:26:
Dit staat in de handleiding van de link van job. De derde sata-poort zit volgens de plattegrond een stukje bij de andere twee vandaan aan de andere kant van het systeembord. De derde sata-poort heeft nummer 4 op de overzichtstekening.
Ah verrek, inderdaad. Nooit verwacht dat er ook echt 2 hd's in zouden passen.
Heb er helemaal overheen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 11 april 2010 @ 16:22:
[...]

Gebruiker Frank Knoppers schrijft inderdaad waar hij zijn ION voor gaat gebruiken. Wat heeft dat nou verder met dit topic te maken? :P

En het maakt een Asrock ION al helemaal niet opeens servergrade hardware :o
zwe is gol^2

Ook zinloos geblaat imo. Quotes en links van posts en forums die nergens op slaan of er toe dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 16:12:
Een eenvoudige manier om uit te vinden of de harde schijf de snelheid van het systeem in belangrijke mate bepaalt is door de snelheid van de harde schijf te meten met HDTune en CrystalDiskMark.
Die benchmarks zeggen vrij weinig of de harde schijf een bottleneck vormt. Zoals eerder gezegd gaat snellere opslag niks helpen als het toch niet gebruikt wordt.

Het is heel simpel te meten of de opslag een bottleneck vormt bij het draaien van je programma's: performance monitor. De belangrijkste indicators zijn standaard al actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesseln
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:26:
Zou ik in dit topic mogen vragen, hoe de SSD bevalt in de Asrock ION 330?

Als je de Asrock ION 330-pro koopt met volle bepakking (2gb geheugen en 320gb hard disk) is hij inderdaad niet heel erg vlot. Ik gebruik hem voor serverdoeleinden en voor mij voldeed hij eigenlijk prima.

Probleem was dat die harde schijf steeds vastliep en dat ik de server om de dag kon rebooten. Toen maar voor een SSD gekozen.

Om terug te komen op je vraag, JA! hij is nu retesnel :*). Windows start in een oogwenk en applicaties openen voordat je weet dat je geklikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wesseln,

Dank voor je reactie. Daar heb ik wat aan! Ik zal het ze aanbieden. Dat retesnelle zal ze zeker interesseren ;-)
Pagina: 1