gigabit speed bij aansluiten 100Mbps modem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn netwerk op gigabit hebben draaien (1 pc, 1PS3 en een mac), door de 100Mb switch te upgraden naar een gigabit switch (Netgear prosafe). Aan de switch hangt ook mijn internetrouter welke op 100Mbps draait. Mijn vraag is, of alle pc's nu op 100Mb speed gaan babbelen omdat er 1 apparaat (de internetrouter) op deze snelheid draait. Ik lees hier tegenstrijdige verhalen over, vandaar dat ik de vraag nog es stel.

Mvgr. Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die tegenstrijdige verhalen zijn opgehangen door mensen die niet weten waar ze 't over hebben, of je hebt ze verkeerd geinterpreteerd.

Tegenstrijdig met "dat gaat gewoon op gigabit", welteverstaan.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 04-04-2010 13:11 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Intern zullen de 1000 Mbps capabele apparaten daar gewoon op draaien; geen probleem. Het is geen zwakste schakel principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Behalve dan dat je internet zelf nooit sneller zal zijn dan 100Mbit (router kan niet meer aan).

En afhankelijk van je provider/type verbinding, is er vaak al niet meer dan 50Mbit mogelijk (Kabel) of 20 Mbit (ADSL)

Maar dat staat los van wat je intern (tussen je eigen apparaten) kunt halen als je een Gbit switch gebruikt.
Overigens heeft een PS3 gigabit?

[ Voor 25% gewijzigd door Robinski op 04-04-2010 15:41 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Robinski schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:40:
Behalve dan dat je internet zelf nooit sneller zal zijn dan 100Mbit (router kan niet meer aan).

En afhankelijk van je provider/type verbinding, is er vaak al niet meer dan 50Mbit mogelijk (Kabel) of 20 Mbit (ADSL)
Ziggo 120Mbit? ;)
En daarnaast zijn er wel routers die meer dan 100Mbit aankunnen. Sitecom heeft bijvoorbeeld een gigabit router die meer dan 100Mbit op de WAN-poort aankan. Volgens de hardware-meneer van Sitecom wel tot 250Mbit geloof ik.

Hmm, nu ik je post opnieuw lees, interpreteerde ik die niet helemaal juist volgens mij. My bad... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 04-04-2010 15:50 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Robinski schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:40:
Let op dat de poortsnelheid (WAN) vaak niet overeenkomt met de daadwerkelijke doorvoer van WAN naar LAN; veel Gigabit enabled routers (dus ook de WAN poort) halen tussen de 100 ~ 500 Mbit. De 3700 van Netgear bijv. haalt pak 'm beet tussen de 400 en 500 Mbit/sec om te routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Moet er toch ook wel ff een gebruikerservaring bij vermelden.
Dat wanneer ik op een Gbit switch welke aan een Gbit router aangesloten zat de transfer snelheden van pc naar server (beide Gbit) toch echt wel terug gingen naar 8 a 9 MB/s als me versterker (100Mbit) met internet zat te streamen. Versterker volledig uit en me transferrate ging weer over de 100MB/s. Dus intern kan zo'n switch wel zijn verbinding naar de host op Gbit houden (mits ondersteund) maar als er 1 apparaat via de switch op 100Mbit praat naar de router toe dan is al het verkeer over dat kabeltje op dat moment 100Mbit.
Dus stel je zit te downloaden/ streamen en je wilt iets overgooien van pc naar pc dan zal dat op dat moment op 100Mbit/s gaan. Ook applicaties als msn kunnen dat veroorzaken omdat je modem maar 100Mbit is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Vrijwel alle routers zijn 100mbit. Je kunt je interne netwerkt natuurlijk wel gewoon gigabit maken door een gigabit switch achter de router te plaatsen en alle apparaten aan te sluiten op de switch. De apparaten die dan gigabit aankunnen kunnen hierdoor onderling gewoon met de gigabit snelheden communiceren.

@ robinski: Ja de PS3 heeft een gigabit aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Weet niet hoe het bij de PS3 Slim is maar de FAT heeft eenn100Mbit aansluiting!
Was altijd in de gedacht dat het 100Mbit had maar blijkt toch volgens Wikipedia dat het gigabit is :$

[ Voor 41% gewijzigd door The-Source op 04-04-2010 19:46 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

klaasbram schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:37:
Moet er toch ook wel ff een gebruikerservaring bij vermelden.
Dat wanneer ik op een Gbit switch welke aan een Gbit router aangesloten zat de transfer snelheden van pc naar server (beide Gbit) toch echt wel terug gingen naar 8 a 9 MB/s als me versterker (100Mbit) met internet zat te streamen. Versterker volledig uit en me transferrate ging weer over de 100MB/s. Dus intern kan zo'n switch wel zijn verbinding naar de host op Gbit houden (mits ondersteund) maar als er 1 apparaat via de switch op 100Mbit praat naar de router toe dan is al het verkeer over dat kabeltje op dat moment 100Mbit.
Dus stel je zit te downloaden/ streamen en je wilt iets overgooien van pc naar pc dan zal dat op dat moment op 100Mbit/s gaan. Ook applicaties als msn kunnen dat veroorzaken omdat je modem maar 100Mbit is.
Sorry, maar onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exoOw
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
Ik heb hier thuis op m'n kamer een Gigabit switch staan van OvisLink, hier staan twee desktops op, Xbox 360 en een laptop.

Alles op de 360 na kan 1 Gbit/s doen, werkt perfect onderling. ;)

Wat klaasbram zegt klopt inderdaad voor geen meter.
De 360 kan bijvoorbeeld maar 100 Mbit/s aan, maar dan gaan mijn desktop en laptop toch ook niet met 100 Mbit/s met elkaar communiceren als m'n 360 aan staat.. :+

Verder staat er ook een Belkin Wireless N+ router in de meterkast, met dan de Arris modem van Ziggo voor het internet.

Ook naar andere kamers binnen het huis loopt alles op Gigabit, geen probleem (ook niet met 100 Mbit/s apparaten rechtstreeks op de router), dus dat verhaaltje wat je daar hebt getypt klaasbram klopt toch niet hoor.

[ Voor 29% gewijzigd door exoOw op 04-04-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
De server zat in dit verhaal op de Gbit router aangesloten en kan je vertellen dat het geen onzin is maar puur uit ervaring en zelfs gewoon op commando na te bootsen.
Op de precieze situatie nog een keer goed weer te geven.
Gbit router ---> server
--> Cat6 kabel -> Gbit switch

Switch: HTPC, Versterker, PS3
In de situatie staat de ps3 zoviezo uit. Als ik een mkv over het netwerk heen gooi naar de server toe en de versterker staat uit dan heb ik na 3GB nog steeds netjes 113MB/s doorvoer snelheid. Zet ik me versterker aan op internet radio dan kakt de snelheid zo terug naar 8 a 9MB/s
En dan wil jij zeggen dat het onzin is terwijl het gewoon na te bootsen is door de versterker aan/ uit te zetten. (versterker is 100Mbit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

klaasbram schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:26:
[...]

De server zat in dit verhaal op de Gbit router aangesloten en kan je vertellen dat het geen onzin is maar puur uit ervaring en zelfs gewoon op commando na te bootsen.
Op de precieze situatie nog een keer goed weer te geven.
Gbit router ---> server
--> Cat6 kabel -> Gbit switch

Switch: HTPC, Versterker, PS3
In de situatie staat de ps3 zoviezo uit. Als ik een mkv over het netwerk heen gooi naar de server toe en de versterker staat uit dan heb ik na 3GB nog steeds netjes 113MB/s doorvoer snelheid. Zet ik me versterker aan op internet radio dan kakt de snelheid zo terug naar 8 a 9MB/s
En dan wil jij zeggen dat het onzin is terwijl het gewoon na te bootsen is door de versterker aan/ uit te zetten. (versterker is 100Mbit)
In een goed functionerende switch is wat je zegt fysiek onmogelijk. Het is niet zoals bij wireless waar iedereen een frequentie deelt-- daar is het inderdaad zo dat een host die 802.11b praat, een 802.11g host beinvloedt omdat die laatste moeilijk moet gaan doen om te vermijden dat die 802.11b host erdoorheen gaat zitten lullen.

Bij switched ethernet is elke verbinding point-to-point. Dan kan er aan de andere kant dus iets van 10mbit hangen, z'n frames gaan op gigabit over een verbinding tussen twee gigabit switches, aangezien die switches de frames ontvangen van de 10mbit host(s), opslaan in ee buffertje, er dingen mee doen (MACs uitlezen in het simpelste geval) en dan zelf op de gigabitverbinding opnieuw sturen. Store and forward heet dat principe.

Als jij daadwerkelijk merkt dat je versterker beinvloedt wat je andere hosts kunnen doen qua netwerk, dan moet je je netwerkapparatuur eens nader bekijken. Waarschijnlijk heb je een of andere el-cheapo switch die niet zo goed in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 16:40

Sa1

nou nou nou.. t ligt waarschijnlijk iets genuanceerder dan dat. Hij zal het heus wel getest hebben, streaming aan.. dan 100mbit, streaming uit dan 1gbit. Eenvoudig te testen.

Dat het aan de gigabit switch ligt en het verschil tussen een 100mbit en een 1gbit verbinding is uit de lucht gegrepen.

Kans is aannemelijk dat hij met Windows Vista werkt en hier 'slachtoffer' is van NetworkThrotteling. Media afspelen en hoppa 100mbit.. Media uit dan weer volle snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Die laatste zin kan kloppen want het is ook een goedkoop switchje maar zover ik weet zorgt een switch voor een 1 op 1 "koppeling" tussen diverse hosts. Is de ene host Gbit en de ander 100Mbit dan zullen beide naar hun eigen standaard communiceren met de switch. Alleen zal de traagste hosts minder snel het pakketje sturen dat de volgende mag komen. En zover is weet is die koppeling op dat moment net zo snel als het traagste apparaat.
En in mijn geval was dat dan. Versterker (100mbit) -> switcht (gbit) -> router(gbit). Waardoor in mijn geval de koppeling tussen switcht en router dus ook op 100Mbit communiceerde. En als ik toen van Pc (1gbit) -> switch(1gbit) -> router(1gbit) -> Server(1gbit) data verzond was mijn verbinding ook gewoon traag. Aan de server en PC lag in het ieder geval niet want via Iperf en crosscable ging het gewoon op maximale snelheid.
Pc - switch - Server ook maximaal. Pc, switch, router, Server net iets minder snel dan de andere 2 opstellingen. Maar met versterker aan kakte het geheel in en waar dan achteraf gezien de precieze oorzaak in zat interesseert me eigenlijk niet meer omdat ik nu toch 2 gescheiden netwerken heb thuis :P
Maar ik had bij me 1e reply ook al expres erbij vermeld dat het om mijn ervaring ging ;)

@ reactie hierboven, Met vista was het probleem dat het in het algemeen gewoon trager netwerk had. En met W7 was het stukke beter. (Vista moest je met frame instellingen gaan klooien)

[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 04-04-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 16:40

Sa1

klaasbram schreef op zondag 04 april 2010 @ 21:00:
Die laatste zin kan kloppen want het is ook een goedkoop switchje maar zover ik weet zorgt een switch voor een 1 op 1 "koppeling" tussen diverse hosts. Is de ene host Gbit en de ander 100Mbit dan zullen beide naar hun eigen standaard communiceren met de switch. Alleen zal de traagste hosts minder snel het pakketje sturen dat de volgende mag komen. En zover is weet is die koppeling op dat moment net zo snel als het traagste apparaat.
En in mijn geval was dat dan. Versterker (100mbit) -> switcht (gbit) -> router(gbit). Waardoor in mijn geval de koppeling tussen switcht en router dus ook op 100Mbit communiceerde. En als ik toen van Pc (1gbit) -> switch(1gbit) -> router(1gbit) -> Server(1gbit) data verzond was mijn verbinding ook gewoon traag. Aan de server en PC lag in het ieder geval niet want via Iperf en crosscable ging het gewoon op maximale snelheid.
Pc - switch - Server ook maximaal. Pc, switch, router, Server net iets minder snel dan de andere 2 opstellingen. Maar met versterker aan kakte het geheel in en waar dan achteraf gezien de precieze oorzaak in zat interesseert me eigenlijk niet meer omdat ik nu toch 2 gescheiden netwerken heb thuis :P
Maar ik had bij me 1e reply ook al expres erbij vermeld dat het om mijn ervaring ging ;)

@ reactie hierboven, Met vista was het probleem dat het in het algemeen gewoon trager netwerk had. En met W7 was het stukke beter. (Vista moest je met frame instellingen gaan klooien)
niet om hier een volledige dicussie op gang te helpen maar: http://techblissonline.co...g-networkthrottlingindex/ , ga nou niet zeggen dat dit niet waar is. Heb het zelf aan den lijve ondervonden, en kan je vertellen dat het een heel gezoek is waarom het soms wel goed werkt en soms niet. Uiteindelijk gevonden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

klaasbram schreef op zondag 04 april 2010 @ 21:00:
En dat is dus niet zo.

Stel je hebt een netwerkje:
code:
1
[host 1] --- [sw 1] -- [sw 2] -- [host 2]

Stel nu dat de beide switches 10/100/1000 modellen zijn en de beide hosts alleen maar 10mbit praten. Dan is 't verloop van een frame van host 1 naar host 2 als volgt:

Host 1 -> stuurt frame met 10mbit naar switch 1.
Switch 1 -> ontvangt frame met 10mbit per seconde. Zet frame in buffer. Kijkt naar destination MAC van frame, besluit dat die naar Switch 2 moet. Stuurt frame naar Switch 2, met 1000mbit per seconde.
Switch 2 -> ontvangt frame met 1000mbit per seconde. Zet frame in buffer. Kijkt naar destination MAC van frame, besluit dat die naar host 2 moet. Stuurt frame naar host 2 met 10mbit per seconde.
Host 2 -> ontvangt frame met 10mbit per seconde.

Die frames worden door de switches compleet geregenereerd, en verzonden met de link speed van de betreffende link. Je kunt niet op een gigabit link opeens 10mbit gaan praten.

Het bovenstaande is voor een enkele frame, maar dat geldt evengoed als er meerdere frames binnenkomen. Denk ook eens in: hoe nutteloos zou een hogere snelheid backboneverbinding zijn, als die 'gedowngrade' wordt door de lagere snelheid aangesloten computers? Hoe bestaan er op het internet verbindingen van 40 gigabit per seconde, terwijl er nog mensen met 56kbps modems aangesloten zijn?

Als jouw performance over één link inzakt omdat er iets anders overheen praat (wat niets met jouw pc'tje zelf te maken heeft), vervang je switch want die is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Om de volledige efficientie te bereieken van 1 GB netwerk moet je nogal wat optimaal hebben, maar de swtich zal niet trager worden doordat je er 1 100Mbit apparaat op hangt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

dat lijkt me ook; of de "backplane ";) van die switcht is niet goed, of de NICvan de versterker loopt flink te jabberen, of is niet helemaal RFC compatible. waardoor de switch frames dropt (unknown frametypes etc, CRC errors, collissions, giants en runts omdat de frames corrupt raken; prcessortje van de switch helemaal over de plas 8) )
sniffen, want het is wel heel interessant om te weten waardoor dit gebeurt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb nu sinds een week of 4 alles wat Gbit is (op ps3 na :P ) in een Gbit netwerk en alle wat 100Mbit is in eigen 100Mbit netwerkje. Me router heeft 1 gbit lan poort en 3 100Mbit lan poorten dus wat dat betreft draait het nu goed. En ik ga dus ook niet meer alles overhoop gooien om het te sniffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 22:00
Je stuurt data van punt A naar punt B. Dit gaat via een of andere route. De snelheid waarmee je verstuurt hangt af van de zwakste schakel in de route.

Dus in jouw geval met de gigabit switch:
PC <-> PS3: 1 Gbit/s
PC <-> mac: 1 Gbit/s (als je mac een gigabitaansluiting heeft)

router <-> PC, MAC of PS3: 100 Mbit/s

Ow, ik heb het over de modus waarin de apparaten werken. Het kan best zijn dat je snelheid laag uitvalt door een brakke kabel, bout hardware of verkeerde instellingen. (Zoals bij klaasbram)

[ Voor 23% gewijzigd door Convo op 08-04-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Ik heb hier een 100Mbit verbinding (in het serverhok staan 100Mbit routers) maar intern gaat het verkeer gewoon op 1Gbit.
Als ik een PC in m'n netwerk hang die maar 100Mbit aankan dan hebben de andere PC's daar geen last van, alleen als ie iets naar die PC verstuur kan het niet sneller de 100Mbit.

LAN zal dus bij jou ongetwijffeld ook op 1Gbit draaien en WAN op 100Mbit.
Evt. zal je de netwerkkaart op Auto Negotiation moeten zetten of juist op 1000Mb/s, ligt aan de netwerkkaart en de router.
Gek genoeg moet ik de mijne op op Auto Neg. zetten en niet op 1000Mbit, op 1000Mbit krijg ik 100Mbit (en volgens mij is dat ook nog half duplex)

[ Voor 57% gewijzigd door SiGNe op 08-04-2010 21:50 ]

Niet?
[Specs]

Pagina: 1